پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

همه چیز درباره آزمون دستیاری

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

همه چیز درباره آزمون دستیاری
همه چیز درباره آزمون دستیاری

آزمون دستیاری
آزمون دستیاری تخصصی پزشکی مختص به دارندگان مدرک دکتری حرفه ای پزشکی است که هر ساله توسط مرکز سنجش پزشکی برگزار می گردد. پزشک عمومی پس از شرکت در این آزمون و طی کردن مراحل مصاحبه، وارد دوره تخصص و رزیدنتی می شود که در طی 4 سال، آموزش های لازم را برای کسب تخصص به دست می آورد و سپس می تواند به عنوان متخصص وارد شغل پزشکی شود.

شرایط شرکت در آزمون دستیاری
دارا بودن مدرک فارغ التحصیلی دکتری پزشکی
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا
به دست آوردن نمره لازم در آزمون سنجش صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی بالینی ویژه دانش آموختگاه اسفند ماه سال 94 و پس از آن
نداشتن اشتغال به تحصیل متقاضی در یکی از رشته های تخصصی پزشکی ، phD  ،  کارشناسی ارشد و نداشتن مدرک تحصیلی پزشکی بالینی.
معافیت از خدمات قانونی و یا گواهی اتمام خدمات قانونی پزشکان که البته دانشجویان استعداد درخشان می توانند بدون گذراندن خدمات قانونی و یا طرح خود در آزمون دستیاری پزشکی شرکت نمایند.
دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان برای ورود به مقاطع بالاتر کنکور وزارت بهداشت ، مجازند تنها در یک نوبت و حداکثر تا دو سال پس از فارغ التحصیلی اقدام کنند.
دانش آموختگان رشته پزشکی که تاریخ اعزام آن ها حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399 می باشد ، می بایست مدارک تاریخ اعزام خود را اسکن و به وزارت بهداشت ارسال کنند.
آن دسته از داوطلبان که خدمت نظام وظيفه خود را شروع نکرده اند ، در صورتی می توانند در آزمون شرکت کنند که تاریخ اعزام آنها حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 99 باشد.
یکی از نکات مورد توجه افراد متاهل این است که این افراد در صورتی که تاریخ عقد دائم آنها قبل از فارغ التحصیلی باشد صرفا یکبار بدون گذراندن طرح می توانند در آزمون دستیاری پزشکی شرکت نمایند.

زمان برگزاری آزمون
آزمون دستیاری پزشکی برای مدتهای طولانی و تا همین چند  سال پیش به صورت سالانه و در اسفند ماه هر سال برگزار می شد. در سالهای اخیر برای چند نوبت این آزمون به اردیبهشت ماه منتقل شد تا در فصل امتحانات تحصیلات تکمیلی، امتحانات سایر رشته ها از جمله رشته های وزارت علوم و رشته های علوم پایه و پیراپزشکی خود وزارت بهداشت برگزار شود. اما تجربه نشان داد که این کار از لحاظ زمان بندی کارهای اداری و تقویم آموزشی چندان مناسب وزارت بهداشت نیست و به همین دلیل از سال 1396 به بعد این آزمون دوباره در اسفند ماه هر سال برگزار می گردد. مراجعه نمایید.

ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی
ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی در سایت سازمان سنجش پزشکی و توسط وزارت بهداشت انجام می گیرد و هر ساله معمولا در دی ماه به داوطلبان حدود 10 روز فرصت داده می شود که از طریق مراجعه به سامانه sanjeshp.ir  نسبت به نام نویسی خود اقدام نمایند. البته علاوه بر مهلت فوق ، تمدید زمان ثبت نام نیز در نظر گرفته می شود

دروس و تعداد سوالات آزمون دستیاری
آزمون دستیاری پزشکی تمام تخصص ها شامل 200 سوال چهار گزینه ای است و داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته خواهند شد که در آزمون کتبی، حداقل نمره 150 از 600 را به دست آورند. سوالات امتحانی و مواد آزمونی دستیاری پزشکی ، در 5 دسته طبقه بندی می شوند :

    گروه درسی یک : زنان ، جراحی عمومی
    گروه درسی دو : داخلی و قلب
    گروه درسی سه : کودکان و عفونی
    گروه درسی چهار : چشم ، رادیولوژی ، گوش و حلق و بینی ، ارتوپدی ، اورولوژی ، آمار و اپیدمیولوژی
    گروه درسی پنج : نورولوژی ، پوست ، فارماکولوژی ، آسیب شناسی ، اخلاق پزشکی و روانشناسی

برای هر پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط یک نمره منفی در نظر گرفته شده است.

منابع آزمون دستیاری پزشکی
با توجه به اینکه رشته های تخصصی دستیاری پزشکی بسیار متنوع هستند ، شما می توانید برای دانلود منابع به سایت سنجش پزشکی مراجعه کنید
منابع آزمون دستیاری هر ساله توسط وزارت بهداشت معرفی می شوند. در طول سالیان متمادی منابع اعلام شده از طرف وزارت بهداشت دارای چهارچوب ثابتی بوده است. هر ساله در دستور العمل آزمون دستیاری که به اندازه ی نسبتا کافی قبل از آزمون منتشر می شود ( معمولا بیش از 4 ماه)، منابع را تا حد تعیین فصول کتاب تعیین می کند و به همین دلیل دانشجویان و موسسات آموزشی چندان با این موضوع دست و پنجه نرم نمی کنند.

انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی
انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی در دهه سوم شهریور ماه انجام می گیرد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب کنند. مجاز به انتخاب رشته شدن به معنای پذیرش نهایی در دانشگاه نیست و پذیرش نهایی پس از اعلام نتایج انتخاب رشته مشخص می شود.
برای انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی، دفترچه راهنما منتشر می شود که در این دفترچه تمام شرایط به همراه کد رشته ها درج شده است.
توجه داشته باشید که هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر  100 کد رشته محل برای 10 رشته ای که علاقه مندی  خود را نسبت به آن ها اعلام کرده است.
به عبارت دیگر داوطلبان می توانند 10 رشته تخصصی را در 100 محل انتخاب کنند و اگر تعداد رشته های تخصصی انتخابی بیشتر از 10 عدد باشند ، به طور سیستمی حذف می شوند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0