پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

بزرگ شدن قلب چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

بزرگ شدن قلب چیست؟
بزرگ شدن قلب چیست؟

بزرگ شدن قلب چیست؟
کاردیومگالی یا بزرگ شدن قلب به حالتی اطلاق می‌شود، که در آن عضله قلب به سایزی بزرگ‌تر از حالت نرمال می‌رسد. برخلاف تصور عموم افراد این وضعیت، عارضه قلبی نیست، بلکه در گروه‌ نشانه‌های بروز بیماری قلبی قرار می‌گیرد. زمانی می‌گوییم فرد دچار گشادی قلب است، که سایز قلب در تصویربرداری‌های مختلف همچون عکس‌برداری از قفسه سینه بزرگ‌تر از حد نرمال ارزیابی شود.

علائم کاردیومگالی چیست؟
علل بسیار متعددی برای بزرگ شدن قلب وجود دارد. هر یک از اینها می‌تواند قلب بزرگ شده را شکل دهد و مشکلاتی برای فرد به وجود آورد. در زیر به اختصار به برخی از مهم‌ترین این علل اشاره می‌کنیم و در بخش بعدی هر یک را توضیح می‌دهیم.
    بیماری عروق کرونر
    فشار خون بالا
    میوکاردیت
    بیماری تیروئید
    حمله قلبی قبلی
    کم خونی
    هموکروماتوز
    چاقی
    اضافه وزن
    پیری
با افزایش سن، عروق ما مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و اصطلاحا دچار سفتی می‌شود. این سفتی رگ‌های خونی باعث فشار خون بالا خواهد شد که یک عامل خطر برای بزرگ شدن قلب است.

دلایل بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی
دلایل بزرگ شدن قلب ممکن است به عوامل مختلفی برگردد و معمولاً به یک وضعیت طبی خاص مرتبط باشد. در زیر به برخی از دلایل متداول آن اشاره خواهیم کرد:
1-بیماری عروق کرونر
در این بیماری، رسوبات یا پلاک‌های چربی در داخل یک یا چند شریان کرونر (قلب) ایجاد می‌شود. این وضعیت، آترواسکلروز نامیده می‌شود و منجر به باریک شدن شریان کرونر خواهد شد. در نتیجه عرضه اکسیژن به عنوان سوخت قلب برای انجام صحیح وظایف خود کاهش می‌یابد. با کم شدن سوخت قلب، عملیات پمپاژ به سختی انجام می‌شود و قلب برای اینکه بتواند خون را بهتر پمپاژ کند بزرگ خواهد شد. این دلیل یکی از شایع‌ترین دلایل بزرگ شدن قلب است.
2-فشار خون بالا
اگر فرد به هر دلیلی دچار فشار خون بالا شود، خون با نیرویی بیشتر از حد معمول از طریق شریان‌ها پمپاژ می‌شود و این موضوع به قلب فشار وارد می‌کند. از جمله دلایل فشار خون بالا می‌توان به چاقی و کم تحرکی اشاره کرد. در کل سبک زندگی اشتباه این بیماری را به وجود می‌آورد و با تغییر سبک زندگی می‌توان آن را کنترل کرد.
3-میوکاردیت
میوکاردیت ایجاد عفونت در قلب است که عموماً با ویروس به داخل بدن ایجاد می‌شود. در واقع فرد ممکن است ابتدا یک بیماری ویروسی داشته باشد و بعداً علائم نارسایی احتقانی قلب ظاهر شود. در این حالت می‌توان علت بزرگ شدن قلب وی را میوکاردیت در نظر گرفت.
4-تیروئید
غده تیروئید یک غده بسیار مهم در بدن است که بسیاری از عملکردهای متابولیک بدن را تنظیم می‌کند. اگر این غده دچار کم‌کاری یا پرکاری شود و فرد تحت درمان قرار نگیرد، بیماری تیروئید می‌تواند منجر به فشار خون بالا، افزایش سطح کلسترول خون، ضربان قلب نامنظم و در نهایت باعث بزرگ شدن قلب می شود. پس بایستی صحت عملکرد آن را جدی بگیرید و در صورتی که متوجه کوچکترین مشکل در ناحیه غده تیروئید شدید برای درمان اقدام کنید.
5-حمله قلبی
اگر عضله قلب فرد ضعیف باشد ممکن است قلب به مرور زمان بزرگ شود تا بتواند نیازهای پمپاژ خون به قسمت‌های مختلف بدن را انجام دهد. فردی که دچار حمله قلبی شده احتمالا عضله قلب ضعیفی دارد به همین دلیل باید تحت مراقبت قرار بگیرد.
6-کم خونی
گاهی اوقات کم خونی نیز می‌تواند دلیلی برای بزرگ شدن قلب باشد. قلب فردی که مبتلا به کم خونی است احتمالا به خوبی نمی‌تواند خون را پمپاژ کند و همین امر موجب می‌شود بزرگ یا گشاد شود.
7-هموکروماتوز
هموکروماتوز یا همان بیش آهنی وضعیتی است که فرد بیش از حد در خون خود آهن دارد. این وضعیت معمولا ارثی است. آهن اضافی در اندام‌های مختلف جمع شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات  بزرگ شدن قلب است.
8-چاقی
چاقی موجب تجمع چربی زیاد در بدن می‌شود. زمانی که مقدار چربی در بدن از حد معمول بیشتر شود فرد به فشار خون مبتلا خواهد شد. فشار خون نیز یکی از علل اصلی بزرگ شدن قلب است.
9-اضافه وزن
اضافه وزن که برخی آن را همان چاقی می‌دانند زمانی است که وزن فرد نسبت به قد وی در حالت نرمال قرار ندارد. معمولا اضافه وزن بر اثر کم تحرکی رخ می‌دهد. داشتن یک سبک زندگی بی تحرک یک عامل خطر شناخته شده برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا است که هر دو از علل اصلی یک قلب بزرگ هستند.

عوارض بزرگ شدن قلب چیست؟
بزرگ شدن قلب چه عوارضی دارد؟ شرایطی که باعث کاردیومگالی می‌شود می‌تواند به عضله قلب آسیب برساند. این شرایط در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به عوارض جدی بشوند، مانند:
    نارسایی قلبی: هنگامی که بطن چپ بزرگ می‌شود، می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. در این حالت قلب قادر به پمپاژ خون کافی به بدن نیست.
    لخته شدن خون: وقتی قلب به طور مناسبی خون را پمپ نمی‌کند، خون می‌تواند جمع شده و به‌صورت لخته دربیاید. یک لخته خون می‌تواند به مغز برود و در یکی از رگ‌های خونی مغز گیر کند و باعث سکته مغزی شود.
    سوفل قلب: هنگامی که دریچه‌های قلب شما به‌درستی بسته نمی‌شوند، صدایی غیرعادی به نام سوفل ایجاد می‌کنند. صداهای قلب که ناشی از بسته‌شدن دریچه‌ها هستند در پزشکی و شناسایی برخی بیماری‌ها اهمیت بالایی دارد. به صداهای غیرمعمول قلب که ناشی از مشکلات قلبی است، سوفل قلب گفته می‌شود.
    سکته قلبی: اگر قلب شما بزرگ شده باشد، ممکن است خون کافی دریافت نکند که می‌تواند منجر به ایست و یا سکته قلبی شود. ممکن است قلب به‌درستی کار نکند که حتی می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود.

تشخیص کاردیومگالی چگونه انجام می شود؟
برای تشخیص کاردیومگالی معمولاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌شود و در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سؤالاتی از شما می‌پرسند. آزمایشاتی که ممکن است برای کمک به تشخیص کاردیومگالی و شناسایی علت آن انجام شود عبارتند از:
آزمایش‌ خون
آزمایش خون ممکن است به تأیید یا رد شرایطی که می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود کمک کند. اگر بزرگ شدن قلب همراه با درد قفسه سینه یا سایر علائم سکته قلبی رخ دهد، ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطوح مواد موجود در خون ناشی از آسیب عضله قلب انجام شود.
X-Ray قفسه سینه
رادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند به نشان‌دادن وضعیت ریه‌ها و قلب کمک کند. اگر قلب در عکس رادیوگرافی بزرگ شود، معمولاً آزمایش‌های دیگری برای تعیین واقعی بودن بزرگ شدن و یافتن علت موردنیاز است.
الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) یا نوار قلب
این آزمایش سریع و بدون درد، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند. تکه‌های چسبنده (الکترود) روی قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها قرار می‌گیرند. سیم‌ها الکترودها را به یک کامپیوتر متصل می‌کنند که نتایج آزمایش را نمایش می‌دهد. ECG می‌تواند نشان دهد که ضربان قلب خیلی سریع است یا خیلی کند.
تست ورزش یا تست استرس
این آزمایش‌ها اغلب شامل راه‌رفتن روی تردمیل یا دوچرخه‌سواری ثابت درحالی‌که قلب تحت نظارت است. اگر نمی‌توانید ورزش کنید، ممکن است داروهایی به شما داده شود که اثر ورزش را بر قلب شما تقلید می‌کنند.
سی‌تی‌اسکن قلب یا ام‌آرآی
شما روی یک میز در داخل دستگاه دراز می‌کشید. یک لوله اشعه ایکس (سی‌تی‌اسکن) یا امواج مغناطیسی و رادیویی (ام‌آرآی) در داخل دستگاه در اطراف بدن شما می‌چرخد ​​و تصاویر قلب و قفسه سینه شما را جمع‌آوری می‌کند.

درمان بیماری بزرگ شدن قلب
درمان کاردیومگالی به شرایط پزشکی زمینه‌‎ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود و به میزان بزرگی قلب بستگی دارد. به خاطر داشته باشید هدف از درمان کنترل علائم و جلوگیری از عوارض بعدی است. بنابراین درمان ممکن است شامل داروها، جراحی و تغییر سبک زندگی باشد.
دارو درمانی
    دارو های ادرارآور
    مهار کننده‌های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین)
    مسدود کننده‌های بتا
    داروهای ضد آریتمی
    داروهای فشار خون
جراحی
    جراحی دریچه قلب
    جراحی بای پس عروق کرونر
    جراحی پیوند قلب
    دفیبریلاتور قلب و عروق قابل کاشت (ICD)
    دستگاه کمکی بطن چپ- یک پمپ مکانیکی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
سبک زندگی
با آگاهی و کنترل فشار خون، دیابت و کلسترول خون می‌توانید خطر ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهید. بنابراین داشتن یک سبک زندگی سالم نیز  بسیار مهم است.
    اجتناب از قرارگیری در معرض دود و آلاینده‌ها
    انجام ورزش‌های روتین و مداوم
    کنترل وزن
    پیروی از رژیم مناسب
    خودداری از مصرف الکل
    کنترل استرس

راه های پیشگیری از بزرگ شدن قلب چیست؟
اگر سابقه خانوادگی کاردیومگالی دارید، با دکتر قلب در مورد مدیریت خطر ابتلا به این عارضه و روش پیشگیری از بیماری قلبی مشورت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید، تغییراتی مانند:
    از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید.
    در اکثر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
    فشارخون و کلسترول خود را مدیریت کنید.
    سیگار را ترک کنید و از مصرف مواد مخدر خودداری کنید.
    هر شب هشت ساعت بخوابید.
    الکل را در حد اعتدال بنوشید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0