پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

آنژین قلبی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

آنژین قلبی چیست؟
آنژین قلبی چیست؟

آنژین قلبی چیست؟
آنژین در واقع یک اصطلاح پزشکی بوده که برای درد قفسه سینه و ناراحتی ناشی از اختلال موقت در جریان اکسیژن و خون به قلب استفاده می‌شود. این ناراحتی را افراد به صورت احساس خفگی، فشردگی یا سوزش توصیف می‌کنند که این علائم معمولا در پشت استخوان سینه و مرکز قفسه سینه رخ می‌دهد. معمولا این اتفاق به صورت یک رویداد کوتاه مدت صورت می‌گیرد و در حد چند دقیقه طول می‌کشد.
در واقع می‌توان گفت این اتفاق یک هشدار بوده که در صورت درمان نکردن، شما را در معرض ضربان قلب نامنظم، خطر حمله قلبی و‌ایست قلبی قرار می‌دهد. آنژین علائمی از بیماری عروق کرونری بوده که یکی از متداول‌ترین و عمده‌ترین بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. زمانی که موادی چسبناک به نام پلاک در رگ‌های خون رسان قلب انسداد ایجاد کنند؛ منجر به بروز بیماری آنژین می‌شود.

انواع آنژین قلبی
آنژین قلبی به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شود. انواع مختلف آنژین صدری بسته به عامل زمینه‌ای شامل موارد زیر است.
آنژین پایدار
آنژین پایدار شایع‌ترین شکل آنژین است و معمولاً در حین فعالیت بدنی ظاهر می‌شود. علائم این نوع آنژین با استراحت و مصرف دارو برطرف می‌شود. به عنوان مثال، درد قفسه سینه هنگام پیمودن سربالایی یا دردی که در هوای سرد بروز می‌کند، ممکن است آنژین صدری باشد. درد آنژین پایدار قابل پیش‌بینی است و معمولاً در یک الگو و شرایط مشخصی رخ می‌دهد. این درد معمولاً مدت کوتاهی و شاید کمتر از پنج دقیقه احساس می‌شود.
آنژین ناپایدار (وضعیت اورژانسی)
آنژین ناپایدار غیرقابل پیش بینی است و در هر زمانی از جمله حالت استراحت رخ می‌دهد. این نوع آنژین معمولاً شدید است و ممکن است ۲۰ دقیقه یا بیشتر نیز طول بکشد. درد ناشی از آنژین ناپایدار با استراحت یا داروهای معمول از بین نمی‌رود. اگر جریان خون به حالت اولیه باز نگردد، قلب دچار کمبود اکسیژن می‌شود و سکته قلبی رخ خواهد داد. آنژین ناپایدار خطرناک است و نیاز به درمان اورژانسی دارد.
پرینزمتال
آنژین پرینزمتال به دلیل اسپاسم در شریان‌های قلب به وجود می‌آید و به طور موقت جریان خون را کاهش می‌دهد. درد شدید قفسه سینه علامت اصلی آنژین پرینزمتال است. علائم آنژین متغیر است و اغلب به صورت دوره‌ای و به طور معمول در حالت استراحت و در طول شب احساس می‌شوند.
آنژین مقاوم به درمان
در این نوع آنژین اپیزودهای درد و فشار قفسه سینه با اصلاح سبک زندگی و یا مصرف دارو قابل کنترل نیست.

علائم آنژین قلبی
برخی از رایج ترین علائم آنژین عبارتند از:
    • سفتی یا سنگینی در قفسه سینه
    • تنگی نفس (یا تنفس سخت)
    • فشار، فشردن یا سوزش در قفسه سینه
    • ناراحتی که ممکن است به بازو، پشت، گردن، فک یا معده سرایت کند
    • بی حسی یا گزگز شدن در شانه ها، بازوها یا مچ دست
    • دردی که شبیه تجمع گاز یا سوء هاضمه است
    • احساس خستگی
حس آنژین اغلب در زنان با مردان متفاوت است. زنان بیشتر حس درد یا ناراحتی کمر، شانه، بازو یا فک دارند.
در افراد مسن، آنژین ممکن است به اشتباه به عنوان آرتریت تشخیص داده شود زیرا ممکن است در ناحیه کمر و شانه‌های خود بیشتر از استخوان سینه احساس درد کنند.

علت آنژین قلبی
شایع ترین علت آنژین قلبی ، انسداد عروق کرونر قلبی است. در افرادی که مستعد تنگی عروق قلبی هستند ، چربی خون به ویژه کلسترول در دیواره عروق قلب رسوب می کند و به مرور زمان تبدیل به برجستگی های پر از چربی می شود که به آن پلاک آتروسکلروزی گفته می شود. این پلاک چربی رفته رفته موجب تنگی فضای داخل رگ قلبی شده و در اثر این تنگی از میزان خونرسانی به عضلات قلب کاسته خواهد شد. این تنگی در مراحل اولیه علامتی ایجاد نمی کند و معمولا علایم زمانی ایجاد می شوند که سطح مقطع رگ قلب به کمتر از 50 درصد مقدار نرمال برسد یعنی شدت تنگی بیشتر از 50 درصد قطر رگ قلب باشد. در این زمان است که فرد در زمان استراحت علایمی ندارد ولی با فعالیت بدنی و افزایش نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی آنژین قلبی شروع می شود. در برخی از بیماران علایم آنژین قلبی در شدت کمتری از تنگی عروق کرونر ایجاد می شود و این بیماران زودتر از بقیه دچار علایم قلبی می شوند مانند:
    افراد با فشارخون بالا که در آنها نیاز قلب به اکسیژن بیشتر از افراد نرمال است.
    افراد با کم خونی شدید
    افراد سیگاری که میزان اکسیژن خون آنها پایین است.
    افراد با استرس و اضطراب زیاد
    و در برخی از بیماران قلبی مانند تنگی دریچه آئورت و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
در این گروه از بیماران به دلیل نیاز بالای قلب به اکسیژن معمولا در تنگی عروق کرونر خفیف و گاها حتی بدون وجود تنگی عروق کرونر ، علایم درد سینه و آنژین ایجاد می شود.

چه زمانی ممکن است آنژین بگیرم؟
ممکن است زمانی به آنژین دچار شوید که:
    • از پله ها بالا بروید یا مواد غذایی که خرید کردید را حمل کنید.
    • احساس عصبانیت، ناراحتی یا استرس کنید.
    • در هوای خیلی گرم یا سرد کار کنید
    • در یک زمان بیش از حد بخورید.
    • رابطه جنسی داشته باشید.
    • ورزش کنید به خصوص بلافاصله بعد از صرف غذا.

روش تشخیص آنژین
روش‌های مختلفی برای تشخیص آنژین وجود دارند. بدین صورت که پزشک با توجه به علائمی که بیمار گزارش می‌کند و با معاینه بدنی، وقوع آن را تشخیص می‌دهد. بیماران اغلب با عبارات مختلف احساسات خود همچون فشار، احساس سنگینی، گرفتگی، سوزش و درد را بیان کرده و بین قفسه سینه را به عنوان محل درد نشان می‌دهند.
در طی حمله آنژین، پزشک به فشارخون و ضربان قلب بیمار توجه کرده و آزمایشات مختلفی برای تعیین علل ایجاد آنژین و تشخیص شدت هر گونه آسیب قلبی و… انجام می‌شود:
انجام تست ورزش
از بیمار در حالی که با شرایط کنترل شده در حال تحرک است؛ یک الکتروکاردیوگرام گرفته می‌شود. در این شرایط به ارزیابی قلب می‌پردازند. بنابراین ممکن است حتی برای بیماری که دچار آسیب گسترده قلب شده الکتروکاردیوگرام طبیعی باشد.
تصویر‌برداری هسته‌ای
از یک ماده رادیواکتیو مانند تالیم برای انجام این تست استفاده می‌شود که به بیمار تزریق شده تا از قلب تصاویر واضحی به دست آید. انجام این کار همراه با تست ورزش مفید است.
اکوکاردیوگرافی
اطلاعات بسیار خوبی می‌توان با استفاده از اکوی قلب درباره قدرت انقباض قلب و وضعیت عملکرد آن کسب کرد. همچنین انجام اکوکاردیوگرافی بهترین راه حل برای بررسی بیماری دریچه‌های قلب و ضخامت قلب محسوب می‌شود.

درمان آنژین قلبی
امروزه راه‌های درمان آنژین قلبی بهبود یافته است. در واقع این‌که با چه روشی این بیماری برطرف شود به شدت درگیری آن بستگی دارد. اگر پزشک با روش تشخیص آنژین قلبی به نتایجی دست یابد، درمان ضروری است. روش‌های متنوعی برای درمان این بیماری وجود دارد. برای آشنایی شما درمان‌های مختلف را در ادامه توضیح داده‌ایم.
دارو
انسداد شدن عروق در قلب  در صورتی‌که درمان نشود می‌تواند خطرات جدی را ایجاد کند. برخی از روش‌های درمانی خیلی سریع اثر می‌کنند. داروهایی که پزشک به شما پیشنهاد می‌کند می‌تواند خطرات آنژین قلبی را کاهش دهد. این داروها شامل: نیتروگلیسیرین، آسپرین، داروهای ضد‌انعقاد، آنتاگونیست‌های کلسیم‌دار است.
جراحی
در برخی شرایط ممکن است به‌خاطر حاد شدن آنژین قلبی جراحی پیشنهاد شود. این عمل با گرفتن رگ از قسمت‌های دیگر بدن و نصب کردن آن در قسمتی که مسدود است، انجام می‌شود. این کار به جریان یافتن خون در قلب کمک زیادی خواهد کرد.
تغییر در سبک زندگی
روش آسانی که هر فردی قادر است در زندگی انجام دهد، تغییر دادن نوع زندگی است. شما با یک برنامه ورزشی منظم، رژیم غذایی سالم، دور بودن از مواد مخدر می‌توانید این بیماری را کنترل کنید. در واقع سبکی که در زندگی دارید، عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی است. در نتیجه با رعایت کردن قادر به بازگرداندن سلامتی خود هستید.
اگر می‌توانید تغییراتی را در زندگی خود داشته باشید، شاید انجام مراحل سخت در درمان این بیماری لازم نباشد. در واقع راه‌های گفته شده درمان بیماری بدون عوارض نیست، اما خطرات آنژین قلبی در بلندمدت ریسک بالایی را دارد. به‌همین‌دلیل بهتر است در اولین فرصت اقدام به درمان این بیماری کنید.

چگونه از مبتلا شدن به آنژین قلبی پیشگیری کنیم؟
بسیاری از عواملی که در ابتلا به آنژین صدری نقش دارند قابل پیشگیری هستند. برای ارتقای سلامت قلب به خاطر داشتن و رعایت نکات زیر اهمیت قابل توجهی دارد:
    هر هفته به مدت حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲٫۵ ساعت) فعالیت‌های ورزشی را در برنامه خود قرار دهید
    از یک رژیم غذایی سالم برای بهبود عملکرد قلب پیروی کنید
    با یادگیری تکنیک‌های آرامبخش مثل مدیتیشن و یوگا استرس خود را مدیریت کنید
    در صورت نیاز وزن خود را کاهش دهید
    فشار خون، کلسترول و قند خون را در محدوده سالم حفظ کنید
    سیگار را ترک کنید و از پک زدن‌های تفریحی به قلیان اجتناب کند

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0