پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی درس جنین شناسی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی درس جنین شناسی
معرفی درس جنین شناسی

معرفی درس جنین شناسی

جنین ‌شناسی یکی از دروس نسبتا دشوار دوران علوم پایه پزشکی است که رشد انسان را از لحظه ‌ای که فقط یه تخمک بارور بوده تا زمان به دنیا آمدن نشان میدهد. این درس همه چیز را از مراحل اولیه ‌ی رشد گرفته تا شکل‌ گیری سیستم‌ های مختلف بدن که اعمال پیچیده را انجام میدهند توضیح میدهد. در واقع، جنین ‌شناسی کمک میکند مفاهیم جالبی مثل تقسیم سلولی، نحوه و زمان تشکیل بافت ها و اندام ها و چگونگی کارکرد هماهنگ آن ها را بیاموزیم. درس جنین شناسی به ما کمک میکند تا علل بسیاری از نقایص مادرزادی و اختلالات ژنتیکی را شناسایی و درک کنیم. علاوه بر آن، در مورد سازگاری ‌ها و تغییراتی که در پاسخ به عوامل محیطی مختلف در جنین اتفاق میفته در این درس یاد می گیریم.

هدف علم جنین شناسی
هدف از علم جنین شناسی در واقع شناخت فرایندها و اتفاقاتی است که در نهایت منجر به تشکیل و تولد یک انسان سالم می‌گردد. باید در نظر داشت که این فرایندها در سطوح سلولی و مولکولی قابل بررسی و مطالعه هستند. بدیهی است که هرچه میزان علم و آگاهی نسبت به فرایندهای پیچیده تکامل بالا رود، به میزان بیشتری می‌توان از بروز ناهنجاری‌ها و نواقص مادرزادی جلوگیری کرد. همچنین می‌توان اختلالات و عیوب دستگاه تناسلی که منجر به ناباروری می‌گردد را نیز شناسایی و بهبود بخشید. در نتیجه اصلی‌ترین هدف علم جنین شناسی را می‌توان پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و تکاملی، به علاوه درمان ناباروری و نازایی در جوامع انسانی برشمرد.

به صورت کلی می‌توان موارد زیر را جز اهداف اصلی این حوزه برشمرد:
آشنایی با نحوه تشکیل جنین و تکامل لایه‌های جنینی
آشنایی با نحوه تکامل حفرات بدن، دستگاه‌های قلب و عروق، تنفس، گوارش، ادراری تناسلی و ناهنجاری مرتبط با آن
آشنایی با نحوه تکامل سر و گردن، قوس‌های حلقی، گوش و چشم، پوست، سیستم عصبی و ناهنجاری‌های مرتبط با آن

موارد فوق بدان معنا است که دانشجو باید بر تمامی موارد فوق به علاوه تمامی مراحل گامت سازی، لانه گزینی و لانه گذاری، مراحل تکامل رویانی و جنینی نیز مسلط باشد. در نتیجه می‌توان برای معرفی درس جنین شناسی این درس را از دروس پایه‌ای آناتومی دانست که نقش بسیار مهمی در یادگیری سایر علوم نظیر فیزیولوژی، بیوشیمی و پاتولوژی یا آسیب شناسی بیماری‌ها خواهند داشت.

اهمیت درس جنین شناسی
نکته‌ای که ضرورت پرداختن به این درس را دو چندان می‌کند، ارائه آن به عنوان یک واحد تئوری در ترم‌های ابتدایی تحصیل در سیستم آموزش پزشکی (علوم پایه) است. این موضوع در حالی است که مطالب فراوان و قابل بحث در این علم واحدهای درسی و زمان بیشتری را نیاز دارد.

سرفصل های جنین شناسی
سرفصل های جنین شناسی عبارت است از:

    کلیات جنین شناسی
    تکامل دستگاه عصبی مرکزی
    تکامل دستگاه عضلانی
    تکامل دستگاه قلبی-عروقی
    تکامل دستگاه گوارش
    تکامل سر و گردن
    تکامل اسکلت محوری
    تکامل اندام ها
    تکامل دستگاه تنفس
    تکامل دستگاه ادراری- تناسلی
    تکامل چشم و گوش
    تکامل دستگاه پوششی

نحوه مطالعه درس جنین شناسی
جنین شناسی درسی کاملا حفظی محسوب میشود و جزئیات زیادی دارد. علاوه بر این گاهی اوقات سطح مطالب این درس دشوار میشود و دانشجو ممکن است در درک آن با مشکل مواجه بشود و علی رغم زمان زیادی که به مطالعه اختصاص میدهد، بازدهی دلخواه را نداشته باشد و علاقه خود را به این درس از دست بدهد .
برای اینکه بتوانید در این درس مسلط شوید لازم است که روش مطالعه و منابع خوبی برای این درس داشته باشید. جنین شناسی درس نسبتا سختی است؛ به همین دلیل سعی کنید در طول ترم مطالعه کافی برای این درس داشته باشید و به هیچ وجه به شب امتحان موکول نکنید.
توجه کنید که برای یادگیری راحت تر درس جنین شناسی لازم است قوه تجسم و درک سه بعدی خود را تقویت کنید. یکی از راه هایی که برای نیل به این هدف، مطالعه جنین شناسی به کمک شکل است.

منابع (رفرنسهای) درس جنین شناسی (برای مشاهده و خرید کتابهای جنین شناسی کلیک کنید)
بهترین منبع برای این درس کتاب جنین ‌شناسی لانگمن است (برای خرید کلیک کنید) که در طول علوم پایه مطالعه میشود.
اگر می‌ خواهید درس جنین شناسی را به صورت تست محور یاد بگیرید پیشنهاد ما به شما کتاب پروگنوز علوم تشریح از مجموعه کتاب های پروگنوز است (برای خرید کلیک کنید) که دارای سوالات طبقه‌ بندی شده است و به صورت تست محور مطالب را به شما آموزش میدهد.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0