پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص چشم پزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص چشم پزشکی
معرفی تخصص چشم پزشکی

چشم پزشکی  شاخه ای از پزشکی و جراحی است که با تشخیص و درمان اختلالات و بیماری های چشم سروکار دارد. متخصص چشم پزشک به صورت مستقیم با بیمارانی که مشکلات چشمی دارند در ارتباط است.

چگونه چشم پزشک شویم؟
اولین مرحله از مراحل چشم پزشک شدن شرکت در کنکور و قبولی در رشته دکترای پزشکی عمومی است.
سپس باید دوره تحصیلی پزشکی عمومی را به طور کامل تمام کرده و نمره مورد نیاز را کسب کنید. پس از این مرحله نوبت به انتخاب اصلی شما یعنی همان انتخاب رشته چشم پزشکی می رسد.
برای دانشجوهای فارغ التحصیل از رشته پزشکی عمومی یک آزمون برگزار میشود و هر شخص با توجه به علاقمندی خود با شرکت در آزمون میتواند تخصص مورد نظر خود را قبول شود. در صورتی که علاقمندی شما چشم پزشکی است بعد از پایان تحصیلات پزشکی عمومی باید با شرکت در آزمون و قبولی در رشته چشم پزشکی این رشته را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کنید.

مدت زمان تحصیل در رشته چشم پزشکی
چشم پزشکان در همه دنیا، پس از طی دوره 7 تا 8 ساله پزشکی عمومی و دروه 4 تا 5 ساله چشم پزشکی، می توانند وارد رشته فلوشیپ فوق تخصصی حدود 2ساله در یکی از زیر شاخه های فوق تخصص چشم شوند تا تبحر بیشتری در زمینه خاصی پیدا کنند. یعنی یک چشم پزشک فوق تخصص حداقل حدود 13 سال تحصیلات آکادمیک دانشگاهی دارد.

تفاوت چشم پزشک و اپتومتریست
رشته دیگری که در مراقبت های چشم وجود دارد، رشته اپتومتری یا بینایی سنجی است که پس طی یک دوره 4 ساله مجاز به مراقبت از بیماران چشمی و به خصوص تجویز عینک هستند. بعضی از اپتومتریست ها در ایران مدرک فوق لیسانس و در مواردی دکترای اپتومتری دارند.
اپتومتریست‌ها افرادی هستند که در تشخیص بیماری‌های چشمی به پزشکان کمک می‌کنند. طول دوره تحصیل این افراد به مراتب کمتر از چشم پزشکان می‌باشد و مسلما از تخصص کافی برای درمان بسیاری از عارضه‌ها برخوردار نیستند.

فوق تخصص های رشته چشم پزشکی
شاخه های فوق تخصص های چشم پزشکی شامل رشته های زیر است:
    گلوکوم
    قرنیه
    شبکیه چشم
    یووئیت
    جراحی انکساری
    اطفال
    چشم پزشکی مغز و اعصاب
    جراحی پلاستیک و ترمیمی
    آنکولوژی چشم
چشم پزشکان فوق تخصص معمولاً دوره های آموزشیی را به پایان رسانده اند که به آنها امکان می دهد در بیماری های مشکل و شرایط پیچیده، قسمت خاصی از چشم را درمان کنند یا گروه خاصی از افراد را جراحی یا درمان کنند. آنها همچنین بیشتر از چشم پزشکان عمومی برای انجام جراحی های بسیار پیچیده در قسمتهای ظریف چشم آموزش می بینند.

بازار کار چشم پزشکی
آینده شغل چشم پزشکی با وجود تعداد کم فارغ تحصیلان آن در ایران و نیاز فراوان جامعه به این تخصص، تضمین شده است.
با وجود تخصص های مختلف مانند جراحی پلاستیک، جراحی ترمیمی، التهاب مجموعه عنبیه و بسیاری موارد دیگر، طبیعی است که بازار کار چشم پزشکی در ایران مطلوب باشد. از طرفی وجود تعداد بالای جمعیت و نیاز فراوان آنها به معاینات بالینی و تشخیصی نمی توان از نیاز وسیع جامعه به این پزشکان، چشم پوشی کرد. در یک برآورد برای هر ٤٠.٠٠٠ ایرانی یک چشم پزشک وجود دارد که این امر بازار پر تقاضایی را برای پزشکان این عرصه رقم می زند. البته پزشکانی که به موفقیت های بیشتری نائل شده و تعداد عمل های جراحی بیشتری را انجام می دهند، به مراتب سطح درآمدی قابل قبول تری را تجربه می کنند.
اگر به عنوان داوطلب ورود به دانشگاه نگران چشم انداز شغل چشم پزشکی در آینده کاری خود هستید، مراکز عالی و دانشگاهی بسیاری طالب استخدام فارغ التحصیلان این رشته در کلاس های درسی شان به عنوان مدرس هستند. بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز تحقیقاتی نیز درب های خود را برای متخصصان این رشته باز گذاشته اند. همچنین شما با احداث یک مطب خصوصی نیز می توانید به درآمد قابل توجهی دست یابید. از دیگر بازارهای کار چشم پزشکان می توان به این موارد اشاره نمود:
    فعالیت به عنوان مشاور و مراقب بیماری های چشمی
    در قالب راهنما به چشم پزشکان کم تجربه تر
    حضور به عنوان مدیر بخش های درمانی
    کار در کشورهای دیگر
    شرکت در سخنرانی ها و همایش های علمی
    کار در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

مزایا و معایب رشته چشم پزشکی
چشم پزشکی بعنوان یکی از تخصص‌های پایه شناخته می‌شود که از طریق آن بسیاری از مشکلات افراد رفع می‌گردد. همچنین این تخصص از درآمد نسبتا بالایی برخوردار است و با قبولی در این تخصص، پزشکان می‌توانند از درآمد خوبی برخوردار گردند. از مزایای دیگر تخصص چشم پزشکی این است که زمینه کاری آن برای افرادی که تمایل به فعالی در اروپا دارند فراهم است.
در کنار مزایایی که این تخصص دارد، معایبی نیز برای آن وجود دارد. برای مثال طول زمان تحصیل رشته چشم پزشکی طولانی مدت و درحدود 13 سال است. این مسئله این تخصص را تا حدی طاقت فرسا می‌سازد. همچنین کوچکترین اشتباه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد نماید.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

 

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0