پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته پزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته پزشکی

رشته پزشكی
پزشک شخصی است که به هنر درمان انواع بیماریهای عمومی تحت پوشش حوزه تخصص خود مجهز بوده و مجوز لازم برای انجام فعالیتهای شغلی خود را از مراکز معتبر دانشگاهی دریافت نموده است. رشته پزشکی جزو دانشهای کاربردی است و رشته پزشکی عمومی مقدمه انواع تخصص هاست.
رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته های عوم تجربی است، اما همانطور که میدانید تمامی مشاغل و حرفه ها نیازمند یک سری مهارتها، ویژگیهای شخصی و فردی میباشند. این مهارتها و ویژگیها دلیل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت افراد محسوب میشوند. رشته پزشکی نیز به دلیل حساسیت بالا، به برخی از ویژگیها نیازمند است تا فرد در شغل خود موفق تلقی شود.


چه افرادی مناسب تحصیل در رشته پزشکی هستند؟
- یک پزشک از همان ابتدای تحصیل به هوش بالایی نیاز دارد. بخاطر سپردن مطالب درسی و نکات علمی، اجزای بدن انسان و موجودات زنده، انواع داروها و واکنشهای آنها، انواع بیماریها و علائم آنها، انواع درمانها و ابزارهای کمکی و … همه نیاز به یک ذهن و هوش فعالی دارد تا فرد بتواند همه این موارد را بخاطر بسپارد و در زمان لازم، از آنها بهره گیرد.
- کلاسهای درسی فشرده همراه با کارهای عملی و بازدید از بیماران، نیاز به فردی با انگیزه، فعال و با روحیه بالا دارد تا بتواند بین درس، شغل و زندگی شخصی تعادل و هماهنگی ایجاد کند.
- کار در بیمارستان، ملاقات بیماران و مواجهه با انواع بیماریها،به فردی جسور و توانا نیاز دارد تا بتواند با وجود شرایط سخت روحیه خود را حفظ کند و کار درمان را ادامه دهد.
- یک پزشک باید حس انسان دوستی، کمک به هم نوع و غیرهم نوع و احساس مسئولیت در برابر بیماران داشته باشد و تحت هیچ شرایطی از مسئولیتهای محوله شانه خالی نکند.
- یک دانشجو پزشکی از همان ابتدا تحصیل نیاز به تعامل گروهی و روحیه کار گروهی دارد تا ارتباط مثبت و کارآمدی با سایر همکاران خود برقرار سازد و در کنار سایرین به کار درمان بیماران بپردازد.
- یک پزشک باید قدرت تصمیم گیری آنی و نتیجه گیری سریعی داشته باشد و بتواند در مواقع ضروری علاوه بر حفظ روحیه، روشهای درمانی مناسبی را رائه دهد.
- یک پزشک ساعات کاری مشخصی ندارد، ممکن است در طول هفته چندین نوبت شیفت شبانه باشد و هر لحظه ممکن است با شرایط سخت مواجه شود. در این صورت، فرد باید توانایی فشار کاری بالا داشته و این فشار نباید روی سلامت روحی و جسمی او تأثیر سویی بگذارد.
- و در آخر فردی که وارد عرصه پزشکی میشود، باید تسلط کافی بر زبان انگلیسی داشته باشد، تمام بیماریها و انواع داروهای موجود با نامهای لاتین در دنیا شناخته شده اند. به همین دلیل، فراگیری این مهارت برای شاخه پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.



مراحل تحصیل در رشته پزشکی
در حال حاضر در ایران، مراحل تحصیل در رشته پزشکی شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی میباشد که در ادامه به تفکیک به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت. پزشکی عمومی بسته به نوع دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید نمود، حدود 7 سال إلی 7 سال و نیم میباشد، البته به شرطی که دانشجویان تمام دروس را با نمرات عالی و بدون مشروطی طی کنند. حال اگر 7 سال در نظر بگیریم، این 7 سال خود به چند بخش تقسیم میشود:

دوره علوم پایه در رشته پزشکی
دوره علوم پایه به دوره تحصیل در مقطع کارشناسی پزشکی عمومی نیز مشهور است. این دوره که جمعأ 31 واحد درسی است که در 5 ترم ارائه میشود و دانشجویان موظف هستند در عرض دو سال و نیم کلیه دروس علوم پایه را با نمره بالاتر از 12 بگذرانند. همانطور که از نام این دوره مشخص است، شما در مرحله اول باید مباحث اولیه و پایه ای در رابطه با شرایط سلامت عمومی بدن و مواردی که باعث شکل گیری انواع بیماری در بدن میشوند را بیاموزید.
اگر بخواهیم ساده تر صحبت کنیم، شما یاد خواهید گرفت که بدن در حالت طبیعی چگونه کار میکند و باکتریها، ویروسها، قارچها و انگلها دقیقأ چه چیزی هستند و همچنین شما یاد خواهید گرفت که حالت طبیعی این سیستم چگونه است تا بتوانید حالت غیرطبیعی آن را درک کنید. بعد از اتمام این دوره، شرکت در آزمون علوم پایه برای همه الزامی است و اگر بنابه دلایلی هرشخص موفق به کسب نمره مطلوب در آن نشود، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بعدی را نخواهد داشت.

دروس علوم پایه پزشکی
بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی(نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آزمون علوم پایه پزشکی

معرفی منابع آزمون علوم پایه پزشکی



دوره فیزیوپاتولوژی در رشته پزشکی
دوره فیزیوپاتولوژی، دوره ای است که دانشجویان مسائل رایج در پزشک عمومی اعم از: داخلی، جراحی، زنان و کودکان را می آموزند و با نحوه برخورد با بیمار و شرح حال نویسی بیمار آشنا میشوند. این دوره معمولأ یک ساله است و 6 إلی 7 ترم دارد و دروس فیزیولوژی و فارماکولوژی در این دوره به دانشجویان ارائه میشود و امتحانات این دوره معمولأ به صورت ماهانه برگزار میشوند. دانشجویان پزشکی در این دوره مجموعأ 97 واحد را میگذرانند.

دروس فیزیوپاتولوژی
آسیب‌شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی


دوره کارآموزی بالینی رشته پزشکی
دوره کارآموزی بالینی، طولانی ترین دوره در بین تمام مراحل تحصیلی رشته پزشکی است. به این دوره استارژی هم گفته میشود. طول این دوره دو سال و نیم است و شامل 97 واحد درسی است. همانند دوره علوم پایه، این دوره نیز از چند دوره استیودنتی و اکسترنی تشکیل شده است. این دوره همان دوره ای است که دانشجویان انتظارش را میکشند و باید بطور عملی از آنچه که تاکنون آموخته اند، استفاده کنند و زیر نظر اساتید در بیمارستانها به معاینه و درمان بیماران بپردازند. در واقع، هدف این دوره تقویت و پرورش مهارتهای پزشکی، آموزش و ترییت اخلاق و شئونات پزشکی، تقویت قدرت تشخیص، درمان و بهبودی وضعیت بیمار و … است. دانشجویان در این دوره، ساعات مشخصی از شب را بعنوان کشیک فعالیت میکنند و همچنین بعد از گذراندن این دوره، در یک آزمون پیش کارورزی یا پره انترنی شرکت میکنند. در حقیقت قبولی در این آزمون مجوز ورود به دوره کارورزی بالینی است.

دروس کارآموزی بالینی
بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های جراحی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماری‌های کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری‌های زنان و زایمان، رادیولوژی ، بیماری‌های روانی، کارآموزی روانپزشکی.

بیشتر بخوانید: معرفی دوره کارآموزی بالینی یا استاژری پزشکی

همه چیز درباره آزمون پره انترنی یا پیش کارورزی


دوره کارورزی بالینی رشته پزشکی
دوران کارورزی بالینی که به دوره انترنی نیز معروف است، کمی طولانی تر از دوره اکسترنی است و دانشجویان در این دوره در کنار رزیدنتهای تخصصی بخش فعالیت میکنند و مهری به آنها تعلق میگیرد که ارزش زیادی در بیمارستان داشته و اتیکت اسم آنها برای اولین بار با نام دکتر خواهد بود. دوره انترنی شاید دوره سختی بنظر برسد، چرا که دانشجو بطور مستقیم با بیماران سروکار داشته و باید روی آنها تمرین کند تا ماهرتر شود. در صورتی که این دوره با موفقیت پشت سر گذاشته شود، دانشجویان باید در یک آزمون صلاحیت بالینی شرکت کنند که این آزمون قبل از فارغ التحصیلی برگزار میشود. در صورتی که در آزمون هم موفق شوند، بعنوان یک پزشک شناخته خواهند شد.

دروس کارورزی بالینی
کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی .

بیشتر بخوانید: معرفی دوره کارورزی پزشکی یا انترنی

 

مزایای رشته پزشکی


داوطلبانی که علاقه زیادی به رشته‌های پزشکی دارند باید با مزایا و معایب این رشته تحصیلی آشنا باشند. ما در قسمت بالا به طور خلاصه دشواری‌های این رشته تحصیلی را به داوطلبان معرفی کردیم. اما رشته پزشکی مزایای زیادی دارد و این مزایا به راحتی می‌توانند معایب رشته پزشکی را کمرنگ‌تر کنند. اولین مزیت این رشته درآمد مناسب است. پزشکان و فارغ‌التحصیلان این رشته از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا رشته‌های پزشکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در ایران محسوب می‌شوند. بنابراین اولین مزیت رشته پزشکی درآمد بسیار بالای این رشته است. یکی دیگر از مزایای تحصیل در این رشته موقعیت اجتماعی بالای این افراد است. فارغ‌التحصیلان این رشته به دلیل ارائه خدمات درمانی موقعیت اجتماعی بالایی دارند و افراد جامعه رفتار بسیار مهربان‌تر و مناسب‌تری با پزشکان دارند. بنابراین دومین مزیت این رشته تحصیلی موقعیت اجتماعی مناسب پزشکان است.

رشته پزشکی یک رشته جهانی است و در تمامی نقاط کره زمین به این رشته نیاز زیادی وجود دارد. این بدین معنی است که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به راحتی در سایر کشورهای دنیا نیز فعالیت کنند. بنابراین فارغ‌التحصیلان این رشته به هیچ عنوان نباید نگران آینده کاری خود باشند. پزشکان عمومی و پزشکان متخصص به هیچ عنوان نباید نگران آینده شغلی خود باشند. این افراد به راحتی می‌توانند تحت هر شرایطی در هر کجای این کره خاکی که باشند خدماتی به افراد ارائه دهند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته پزشکی در کنار معایب خود مزایای زیادی دارد و فارغ‌التحصیلان باید با توجه به این موضوع به سراغ انتخاب رشته پزشکی بروند.

 

سختی های رشته پزشکی


داوطلبان گروه تجربی قبل از انتخاب رشته پزشکی باید اطلاعات کافی و کاملی در مورد این رشته داشته باشند. این بدین معنی است که داوطلبان باید با سختی‌های رشته پزشکی آشنا باشند و با توجه به این دشواری‌ها به سراغ انتخاب این رشته بروند. یکی از بزرگ‌ترین سختی‌های رشته پزشکی به مدت زمان تحصیل این رشته مربوط می‌شود. داوطلبان از زمان ورود به دانشگاه تا کسب مدرک دکترای عمومی باید 8 سال دروس مختلف را مطالعه کنند. بنابراین سخت‌ترین قسمت رشته پزشکی مدت زمان طولانی این دوره تحصیلی است. یکی دیگر از دشواری‌های این رشته به رقابت فشرده و زیاد این رشته مربوط می‌شود. داوطلبان برای اینکه بتوانند در این رشته قبول شوند باید مدت زمان زیادی را صرف مطالعه دروس تخصصی گروه تجربی کنند. تعداد داوطلبانی که برای این رشته تحصیلی اقدام می‌کنند بسیار زیاد است و همین موضوع نیز رقابت بین داوطلبان را افزایش می‌دهد.

رشته پزشکی اصطلاحات دشوار و سخت خود را دارد. داوطلبان باید در طول دوران تحصیل خود تمامی این اصطلاحات دشوار را یاد بگیرند. واحدهای تئوری که داوطلبان باید در طول این دوره 8 ساله سپری کنند بسیار زیاد هستند. از طرفی دیگر کتاب‌های این واحدها حجم بسیار بالایی دارند. تمامی این وارد دست به دست هم می‌دهند تا داوطلبان هنگام مطالعه این دروس با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. رشته پزشکی شرایط استرس زا زیادی دارد. متاسفانه دانشجویان در طول دوران تحصیل و پس از آن با صحنه‌های دلخراش زیادی روبه‌رو می‌شوند، زیرا آن‌ها مرگ و انواع خونریزی‌ها را مشاهده می‌کنند. داوطلبانی که به دنبال پذیرش در این رشته هستند باید روحیه همدلی بسیار بالایی داشته باشند تا به افراد بیمار کمک کنند. همان طور که مطالعه می‌کنید این رشته دشواری‌های زیادی دارد و داوطلبان باید با آگاهی کامل به سراغ انتخاب این رشته تحصیلی بروند.


خدمت سربازی برای دانشجویان پزشکی
همه فارغ التحصیلان رشته پزشکی موظف به گذراندن طرح دو ساله هستند و بعد از فراغت از تحصیل، می بایست به مدت 2 سال در مناطق محروم و کم برخوردار به طبابت و خدمت به مردم بپردازند. در دوره های بالاتر نظیر تخصص نیز طرح دو ساله وجود دارد. همچنین پسران نیز موظف به گذراندن خدمت سربازی هستند.

 
امکان ادامه تحصیل رشته پزشکی در داخل و خارج کشور
در داخل کشور پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، دانش آموختگان پزشکی عمومی می توانند با شرکت در آزمون دستیاری پزشکی برای گرفتن تخصص اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره آزمون دستیاری

  برای شرکت در این آزمون با مدرک پزشکی عمومی، می توان در یکی از تخصص ها و شاخه های رشته پزشکی ادامه تحصیل داد که در مقاله دیگری به بررسی آنها می پردازیم.
در رابطه با تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور باید گفت که برای تحصیل رشته هایی مانند رشته پزشکی و دندانپزشکی باید یک سری آزمون های مختص آن کشور ها را بدهید و رتبه قبولی برای ادامه تحصیل در آن کشور را دریافت کنید. همچنین نمره آزمون زبان در آزمون های معتبری مانند تافل یا آیلتس نیز باید قابل قبول باشد.
در مورد ادامه تحصیل نیز باید گفت که فارغ التحصیلان رشته های پزشکی عمدتاً برای ادامه تحصیل، کشور خودمان ایران را انتخاب می کنند، زیرا ادامه تحصیل در دانشگاه های سایر کشورها نیازمند گذر از یک سری فیلترها و آزمون های بسیار سخت می باشد تا بتوانند در مقطع تخصص و فوق تخصص ادامه تحصیل بدهند، همچنین شرایط مهاجرت به خارج از کشور برای پزشکان و دندانپزشکان سخت می باشد. از طرفی ممکن است بسیاری از کشورها مدرک پزشکی عمومی ایران را قبول نداشته باشند و بنابراین باید حتماً به دنبال کشورهای باشید که مدرک پزشکی عمومی ایران را قبول داشته باشند و یا در آزمون های ورودی دانشگاه های آنها شرکت کرده و بتوانید قبول شوید.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       



نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0