پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص ارتوپدی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص ارتوپدی
معرفی تخصص ارتوپدی

تعریف ارتوپدی
ارتوپدی شاخه‌ای از علم پزشکی است که سیستم اسکلت و حرکت بدن انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. سیستم حرکتی شامل موارد زیر است:
    استخوان‌ها
    ماهیچه‌ها
    مفاصل
    تاندون‌ها
    رباط‌ها
ارتوپدی یک شاخه از علم جراحی نیز هست اما این امر به این معنا نیست که وظیفه متخصص ارتوپد فقط به جراحی محدود می‌شود. برای مداوای تمام بیماری‌هایی که روی سیستم حرکتی انسان تاثیر می‌گذارند می‌توان از ارتوپد کمک گرفت. برخی از این بیماری‌ها ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشند و برخی دیگر نیز ممکن است بر اثر آسیب یا افزایش سن به مرور زمان بروز یابند.

وظیفه متخصص ارتوپدی
منخصص ارتوپد متخصص در تشخیص و معالجه جراحات یا بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی است. پزشک ارتوپدی برای ترمیم و حفظ استخوان ها، مفاصل، رباط ها و اسکلت کار خواهد کرد.
جراحان ارتوپدی اکثر مشکلات عضلانی و اسکلتی از جمله آرتروز، ناهنجاری های مادرزادی یا آسیب های تروما را درمان می کنند. آنها مراقبت های پزشکی را با انجام معاینات جسمی، طراحی برنامه های درمانی و پیگیری پیشرفت بیمار برای تعیین آنچه باید انجام شود ارائه می دهند.
آنها اغلب جراحی های پشت و ستون فقرات ، جراحی تعویض مفصل و ترمیم شکستگی استخوان ها را انجام می دهند. جراح اغلب مسئول کل بخش ارتوپدی شامل دستیاران پزشک، پرستاران و تکنسین های جراحی است. آنها دستیارها و تکنسین ها را برای انجام وظایف و جراحی های خاص منصوب می کنند و اطمینان حاصل می کنند که همه در کمک به این اداره برای اجرای یکنواخت شرکت می کنند.
یک متخصص ارتوپد فقط از طریق جراحی به بهبود مشکلات بیماران نمی پردازد بلکه از روش های مختلفی مانند فیزیوتراپی، ورزش و داروهای مختلف به بهبود بیماری بیماران می پردازد.

شاخه های مختلف تخصص ارتوپدی
برخی از شاخه‌های ارتوپدی شامل موارد زیر است:
    دست و اندام فوقانی
    پا و مچ پا
    تومورهای سیستم حرکتی
    ارتوپدی کودکان
    آسیب‌های ورزشی
    جراحی ستون فقرات
    جراحی تروما
    جراحی تعویض مفصل

نحوه تشخیص بیماری توسط متخصص ارتوپد
پزشک متخصص ارتوپدی ابتدا باید بتواند با دقت کافی و به طور دقیق بیمار خود را مورد معاینه قرار داده و تشخیص درستی از بیماری و ناراحتی وی داشته باشد. به این منظور پزشک:
    علائم و نشانه‌های بیماری در فرد را از وی سوال می‌کند
    سوابق پزشکی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد
    معاینه فیزیکی به عمل می‌آورد
    در صورت وجود عکس رادیوگرافی، آن را بررسی می‎‌نماید
پزشک ارتوپد همچنین ممکن است برای داشتن یک تشخیص درست به MRI، سی تی اسکن، اسکن استخوان، سونوگرافی و آزمایش خون نیز نیاز داشته باشد. به منظور تشخیص بهتر ممکن است از روش‌های تصویربرداری توسط اشعه ایکس نیز استفاده شود. در برخی از مشکلات مانند دررفتگی‌ها و شکستگی‌ها ارتوپد باید تغییراتی را در استخوان و مفاصل ایجاد کند یا با استفاده از اسپلینت یا بریس مفصل را بی‌حرکت نگه دارد.

رشته ارتوپدی مناسب چه کسانی است؟
محیط کار متخصصین ارتوپد معمولاً سریع و پر فشار است، بنابراین مهم است که جراحان بتوانند حتی در صورت پرخاش کردن محیط، به انجام جراحی و مراقبت از بیماران ادامه دهند.
جراحان همچنین باید بتوانند محیط جراحی شدید را تحمل کنند. جراحی اغلب با بوی نامطبوع یا صحنه های ناخوشایندی همراه است و یک جراح باید بتواند بدون در نظر گرفتن اینکه شرایط چگونه است به کار خود ادامه دهد و تمام تلاش خود را برای بهبود حال بیمار کند.
بسیاری از جراحان به خصوص در زمینه ارتوپدی ساعات طولانی یا عجیب و غریب کار می کنند. جراحی هایی که روی پشت یا گردن کار می کنند، بعضی اوقات می توانند کل روز را به طول انجامند، بنابراین جراحان باید بتوانند به طور مداوم کار کنند بدون اینکه به دستشویی بروند یا استراحت ناهار را انجام دهند. جراحی اغلب اجازه این استراحت ها را نمی دهد و اغلب لازم است که جراحان شبانه روز کار کنند یا در تماس تلفنی بمانند تا مطمئن شوند بیمار از عوارض بعدی رنج نمی برد.
بنابراین روحیه قوی، مدیریت استرس، توانایی انجام کارهای طولانی بی وقفه و ... باید از ویژگیهای یک ارتوپد باشد.

تحصیل در رشته ارتوپدی چگونه است؟
ارتوپدی در حقیقت یک تخصص است که برای به دست آوردن آن حتما باید مدرک دکترای پزشکی داشت. یعنی ابتدا در کنکور تجربی شرکت میکنید و رشته پزشکی را انتخاب میکنید و هفت سال دوره پزشکی را میگذرانید سپس در امتحان تخصص شرکت کرده و تخصص ارتوپدی را انتخاب میکنید. مدت زمان تحصیل در تخصص ارتوپدی در کشورهای مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت است. در ایران برای کسب این تخصص باید حدود ۴ سال در این زمینه تحصیل کرد. وقتی که پزشک این دوره ۴ ساله را می‌گذراند به وی رزیدنت می‌گویند اما پس از این دوره و قبولی در آزمون مربوطه می‌تواند بورد تخصصی ارتوپدی را بگیرد.

بازار کار متخصص ارتوپد
فضا های مختلفی وجود دارد که یک متخصص ارتوپد از تازه کار تا حرفه ای می تواند در آن فعالیت کند.بیمارستان های خصوصی و دولتی، کلینیک های خصوصی و مطب شخصی.
افراد فارغ التحصیل اصولا برای شروع کار خود به دستیاری می پردازند.دستیار متخصصانی که سالها در این زمینه فعالیت کرده اند.این کار باعث می شود شما به صورت تکاملی و با استرس کمتر رشد کنید و بعدا به صورت مستقل برای خودتان کار کنید.
حقوق یک متخصص به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و اصلا نمی توان یک رقم ثابت را اعلام کرد.این عوامل شامل سابقه کار، محل فعالیت و توانمند بودن یک متخصص متفاوت است.
متوسط حقوق اعلام شده برای متخصصان ارتوپد در خارج از کشور بیش از ۳۰۰ هزار دلار به صورت سالیانه است.
از لحاظ بازار کار ارتوپدی در سایر کشورها، در هر کجای دنیا که باشید به تخصص شما نیاز است.از مردمان یک روستای دور افتاده تا قلب شهر های پر جمعیت.یک متخصص ارتوپدی کاربلد و حرفه ای می تواند در هر کشوری که خودش تمایل دارد مشغول به انجام وظیفه شود و خدمات خود را ارائه کند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0