پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص زنان و زایمان

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص زنان و زایمان
معرفی تخصص زنان و زایمان

رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﯾﮑﯽ از رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮي ، ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن و ﭘﯽ ﮔﯿﺮي ﺑﯿﻤﺎري ﻫﺎي دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ زﻧﺎن  و ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎي ﭘﺴﺘﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ، و ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﯾﻦ اﻋﻀﺎء ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد ؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺣﯿﻦ ﺑﺎرداري و زاﯾﻤﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻋﺎرﺿﻪ دار ﻣﯽ ﭘﺮدازد

متخصص زنان و زایمان کیست؟
ﻣﺘﺨﺼﺺ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﮔﺬراﻧﺪن دوره دﺳﺘﯿﺎري و ﮐﺴﺐ ﺗﺨﺼﺺ ﻣﺮﺑﻮط ، داراي داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﺑﺮاي ﭘﯿﺸﮕﯿﺮي ، ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره ﻃﯿﻒ وﺳﯿﻌﯽ از ﺷﺮاﯾﻄﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ زﻧﺎن ، ﭘﺴﺘﺎن ، ﺑﺎرداري و زاﯾﻤﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد . ﻣﺘﺨﺼﺺ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اراﺋﻪ آﻣﻮزش ، ﻣﺸﺎوره و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎي ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎران در ﻣﻮارد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در ﺣﺎﻻت ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻋﺎرﺿﻪ دار ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻧﯿﺰ ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

وظایف پزشک زنان و زایمان
پزشک زنان در حوزه های مختلفی ارائه خدمت می کند که در زیر به چندتا از این خدمات اشاره می کنیم:
    ناباروری
    حفظ سلامت زنان و فرزند در دوران بارداری
    اختلالات بی اختیاری
    سرطان های دستگاه تناسلی
    سرطان سینه
    تومورهای دوره بارداری
    تشخیص بیماری های جنسی
    عفونت های جراحی زنان
    کیست های دستگاه تناسلی و…
در دوران بارداری، احتمال دار مشکلاتی برای جنین و مادر پیش بیاید و که پزشک زنان، با رویکردی علمی این احتمالات را کاهش و بعضا از بین می برد.
لازم به ذکر است که پزشک زنان با توجه به آموزش ها و البته مهارت هایی که پیشتر کسب کرده است می تواند جراحی های زنان، مانند سزارین را هم انجام دهد.

تفاوت ماما و متخصص زنان و زایمان
با وجود این‌که ممکن است ماماها و متخصصان زنان و زایمان، هر کدام در زمینه کاری و حرفه خود تخصص و مهارت کافی داشته باشند، اما زمینه فعالیت آن‌ها با هم متفاوت است. به همین ترتیب، معیار انتخاب آن‌ها نیز فرق دارد.
متخصص زنان در دانشکده پزشکی تحصیلات خود را گذرانده و پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد تخصص زنان و زایمان شده است اما ماما در دوره کارشناسی و گاهی کارشناسی ارشد مامایی تحصیل کرده است و به اندازه پزشک زنان از بیماری‌های خاص و موارد خاص‌تر اطلاع ندارد.
وظایفی که ماما در حین زایمان برعهده دارد شامل انجام زایمان (طبیعی) و کنترل درد مادر و سهولت در زایمان است. همچنین ماما وظیفه دارد مشکل غیر طبیعی مادر یا نوزاد را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارد.

چگونه متخصص زنان و زایمان شویم؟
شما ابتدا باید در کنکور رشته تجربی شرکت کرده و رشته پزشکی را انتخاب کنید.پس از قبولی در پزشکی و گذراندن 7 سال دوره پزشکی همومی شما باید در امتحان تخصصی شرکت و رشته زنان و زایمان را انتخاب کنید که این دوره نیز 4 سال به طول می انجامد.

چه وقت به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنیم؟
هر خانم از دوران جوانی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز دارد، اما با توجه به سن و تغییرات در طول زمان حداقل سالانه یکبار به پزشک زنان مراجعه کنید.سبک زندگی مثبت، رژیم غذائی مناسب(تغذیه)، معاینات منظم و… به شدت می تواند از بروز هر گونه مشکل برای شما جلوگیری و در واقع پیشگیری کند.
برخی از مواردی که شما را ملزم به مراجعه به پزشک زنان می کند رو در زیر برایتان به طور خلاصه ارائه دادیم:
    خونریزی های غیر طبیعی
    درد لگن
    عفونت های مجاری
    خارش در قسمت دستگاه تناسلی
    اختلالات پستان
    ناباروری
    احساس درد در هنگام ادرار
    گرفتگی غیر معمول
    قاعدگی و یائسگی
    پیشگیری از بارداری
    ناهنجاری های مادرزادی دستگاه تولید مثل
    تمایلات جنسی
    اختلال عملکرد جنسی
البته پزشک زنان همزمان مراقبت های بهداشتی عمومی بانوان را نیز ارائه می دهد.مثال:داروهای پیشگیری کننده
متخصصان زنان، می توانند یک دختر و زن را در هر سنی که هستند معاینه و درمان کنند، اما به توصیه متخصصان این حوزه مناسب ترین سن از ۱۳ الی ۱۵ سالگی برای مراجعه به پزشک زنان می باشد.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

     
       


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0