پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص جراحی عمومی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص جراحی عمومی
معرفی تخصص جراحی عمومی

جراحی عمومی چیست؟
جراحی عمومی برخلاف نامش، تخصص جراحی‌ای است که بر اندام‌های شکمی (مانند روده‌ها) تمرکز دارد، که شامل مری، معده، روده باریک، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و مجراهای صفرا، و اغلب غده تیروئید (به نسبت میزان دسترسی به متخصصان جراحی سر و گردن) می‌شود. جراحان عمومی همچنین با بیماری‌های دربردارندهٔ پوست، پستان، و فتق سروکار دارند. آن‌ها عمدتاً با تنه سروکار دارند. از آنجا که متخصصین جراحی عمومی در بسیاری از مراکز دنیا، اولین سطح ارائه خدمات به بیماران تصادفی و اورژانس های تهدید کننده حیات میباشند، دامنه فعالیت ها و توانایی شان بسیار وسیع است و در مواقع لزوم قادر به انجام جراحی های اورژانس رشته های دیگر مانند جراحی های ارتوپدی، جراحی های زنان، جراحی های اورولوژی، و در مواردی از جراحی های مغز و اعصاب نیز میباشند.متخصصین جراحی عمومی از این سبب عمومی نامیده میشوند که قادر به جراحی همه اعضای بدن میباشند و تنها رشته از رشته های تخصصی جراحی است که اصول جراحی (PRINCIPLES OF SURGERY) همچون آب و الکترولیت، هموستاز و … را میشناسند.

مهارت و دانش مورد نیاز برای جراحی عمومی
علاقه به خدمت رسانی و کمک به سلامت مردم
داشتن دانش کافی در حوزه پزشکی و فیزیولوژی
داشتن مهارت ارتباطی خوب و انجام کارهای تیمی
آرامش بخشیدنبه بیماران و جلب اعتماد آنها
توانایی تحمل فشار کاری و تصمیم گیری درست در زمان های کاری پرفشار
هماهنگی زیاد بین تمام اعضای بدن به خصوص چشم و دست
به روز بودن در اطلاعات پزشکی و مهارت های خود
توانایی هماهنگی بین پرسنل و دستیاران و نظارت بر کارشان
داشتن مهارت های مدیریتی به خصوص هنگام نظارت بر کار پرسنل ها

وظایف جراح عمومی
خوب است به یاد داشته باشیم که جراحی عمومی یکی از نجات بخش ترین تخصص های پزشکی است و جراحان عمومی مانند خط مقدم جراحی در اورژانس ها حاضرند تا در مواقع نیاز اقداماتی برای نجات جان بیماران و یا جلوگیری از نقص عضو های دائمی و ماندگار انجام دهند آنها جراحی های سنگین انجام می دهند روزهای کاری طولانی دارند مجبورند تخصص های زیادی را به دست بیاورند و در اکثر آنها به مهارت قابل‌قبولی برسند آن ها فرشتگان شفا بخش اورژانس هستند.

چگونه جراح عمومی شویم؟
شما ابتدا باید در کنکور تجربی شرکت کنید و در رشته پزشکی قبول شوید. پس از گذراندن دوره هفت ساله پزشکی باید در امتحان تخصص شرکت کرده و رشته جراحی عمومی را انتخاب کنید. که این دوره هم حدود چهار سال به طوی می انجامد.

فوق تخصص های جراحی عمومی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و سوختگی که به درمان ناهنجاری های اکتسابی  و یا مادرزادی در حوزه پوست می پردازد.
فوق تخصص جراحی قلب و عروق که به درمان بیماری های حوزه قلب و عروق می پردازد.
فوق تخصص کودکان که در حوزه جراحی کودکان فعالیت می کند.
فوق تخصص جراحی توراکس یا همان قفسه سینه دبیر اجرایی این ناحیه می پردازد.
فوق تخصص جراحی عروق و تروما
فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان
تخصص جراحی غدد
فوق تخصص جراحی های پستان
فوق تخصص جراحی های کبد و صفرا وی
فوق تخصص جراحی کولورکتال یا سیستم گوارش
فوق تخصص جراحی های حوزه سرطان
فوق تخصص جراحی های حوزه درون بین یا همان آندوسکوپی

بازار کار جراح عمومی
معمولا بازار کار جراحان بیمارستانهای دولتی و خصوصی و درمانگاه های مجهز از جمله درمانگاه های دولتی و خصوصی می باشد و اکثر جراحان خود نیز دارای یک مطب شخصی و یا کلینیک شخصی هستند که بخش هایی از روزهای هفته را در بیمارستانها می گذرانند و بخشی از آن را در کلینیک و مطب شخصی خود می گذرانند.
در مورد آمارهای استخدام جراحان و اولویت های آن ها آمار رسمی و دقیقی موجود نیست اما آمارهای غیررسمی این گونه بیان می کند که در شهرهای بزرگ استاندارد تعداد جراحان نسبت به جمعیت شهرها نزدیک به استاندارد جهانی است ولی در شهرهای کوچک یا متخصصان متبحری وجود ندارند و یا تعداد آنها به نسبت جمعیت کم است.
 بنابراین می توان اینگونه استنباط کرد که در شهر های کوچک بازار کار بسیار خوب و مناسبی برای جراحان وجود دارد و علی رغم سختی های زندگی در شهرهای کوچک آنها می توانند موفقیت های چشمگیری در این شهرها پیدا کنند و همچنین به این طریق سلامت مردم در شهرهای کوچک نیز تامین شده و نیاز به مهاجرت های پزشکی به شهرهای بزرگ پیدا نخواهند کرد و اینگونه هم پزشکان هم مردم به منفعت خواهند رسید و نظام سلامت در کشور به خود شکل یکپارچه تری را خواهد گرفت.
چیزی که کاملا روشن است که جراحی که دانش و تخصص خود و مهارت انجام دانش خود را بالا ببرد و نتیجه های بهتری به بیماران ارائه کند قطعا متقاضیان بیشتری خواهد داشت و درآمد قابل توجه بیشتری به دست می آورد.
و البته برای این شغل در اکثر کشورهای جهان فرصت‌های شغلی قابل توجه و مناسبی وجود دارد.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       



نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0