پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص بیهوشی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص بیهوشی
معرفی تخصص بیهوشی

بیماران در هنگام انجام عمل‌های جراحی و حتی گاهی پس از آن، یا بیماران صعب‌العلاج که دردهای مزمن دارند  نباید درد را احساس کنند. وظیفه این کار به عهده متخصص بی‌هوشی و دستیاران او است.

متخصص بیهوشی چه کسی است؟
متخصص بیهوشی (Anesthesiologist) به پزشکی میگویند که به بیهوشی و فرایندهای مربوط به عمل جراحی می‌پردازد.
نام کامل رشته بصورت بیهوشی، مراقبتهای ویژه و درد میباشد که امروزه دایره فعالیتهای یک متخصص بیهوشی علاوه بر انجام بیهوشی و بیحسی های داخل اتاق عمل ، شامل فعالیت درمانی در بخش مراقبتهای ویژه ( آی سی یو) و کنترل دردهای حاد مثل درد بعد از عمل جراحی و کنترل دردهای مزمن همچون دردهای بیماریهای مفصلی و سرطانی است.

تخصص بیهوشی مناسب چه افرادی است؟
شما از دسته افرادی هستید که فکر می کنید که محیط اتاق عمل و مشاهده فرآیند عمل را دوست دارید، علاقه مند به رسیدگی کارها در شرایط اضطراری هستید، تخصص بیهوشی برای شما مناسب است.
متخصصان بیهوشی دارای شخصیت های قوی هستند. آنها معمولا افرادی هستند که به تحقیق تمایل دارند، به این معنی که آنها از لحاظ فکری، درونگرا و کنجکاو هستند. از دیگر روحیه های یک Anesthesiologist می توان به آکنجکاوی ، روشمند، منطقی، تحلیلی و منطقی اشاره کرد.
برخی از آنها نیز ممکن است روحیه هایی مانند کارآفرینان داشته باشند، به این معنی که دارای روحیه هایی مانند ماجراجو، جاه طلب، ادعا کننده، برون گرا، پرانرژی ، مشتاق ، اعتماد به نفس و خوش بین باشند.

حیطه های عملکرد متخصص بیهوشی
    کنترل درد‌هایی که به علت بیماری های صعب‌العلاج ایجاد شده و متخصصین رشته‌های دیگر نمیتوانند آن درد را به خوبی کنترل کنند. این بیماران با مراجعه به کلینیک‌های درد با استفاده از روش‌هایی که عمدتا بر اساس فلج کردن موضعی اعصاب انقال‌دهنده حس درد کار میکنند با کمک متخصصین بیهوشی استفاده میکنند.
    مراقبت از بیماران بد حالی که در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند. کنترل این بیماران از لحاظ سیستم قلبی‌عروقی و تنفسی مشکل است و بعضی از این بیماران نیاز به دستگاه های تنفس مصنوعی و یا داروهای خاص دارند.
    احیا و مراقبت بسیار نزدیک و شدید از کسی که قلب وی از کارافتاده و در شرف مرگ است. به این عمل احیا یا Resuscitaton میگویند. وقتی در بیمارستان بیماری دچار ایست قلبی‌عروقی میشود متخصصین بیهوشی و دستیاران آنها با صلاحیت ترین افرادی هستند که سریعا به کمک وی رفته و سعی در کمک به بیمار در ادامه بقا میکنند.
در حین جراحی، یک دستیار متخصص بیهوشی را کمک میکند که معمولا یک کارشناس بیهوشی است. این دستیار از اول تا آخر عمل در کنار بیمار است. علائم حیاتی وی مانند ضربان قلب، نوار قلب، تنفس و فشار خون بیمار تحت کنترل دائمی وی است. تزریقات وریدی و یا تزریق سرم و خون بیمار را انجام میدهد. به دیگر پرسنل اطاق عمل کمک میکند تا بیمار در وضعیت مناسب بر روی تخت جراحی قرار گیرد و بعد از اتمام جراحی بیمار را تا اتاق ریکاوری همراهی کرده و به پرسنل آن قسمت تحویل میدهد.

تفاوت رشته بیهوشی و هوشبری
اکثر مردم فکر می کنند تخصص بیهوشی با هوشبری یکی است. این دو رشته شاید وجه مشترکی از لحاظ محیط کاری و یکسری مباحث با هم داشته باشند، اما کاملا با هم متفاوت هستند. رشته بیهوشی یک تخصص است و رشته هوشبری یک رشته پیراپزشکی است که مدت زمان آن در کل 4 سال است. فارغ التحصیلان رشته هوشبری می توانند به عنوان دستیار در اتاق عمل به متخصص بیهوشی کمک کنند.

وظایف متخصص بی‌هوشی
    بررسی پرونده بیمار و گرفتن اطلاعات لازم از وضعیت او
    صحبت با بیمار، دادن توضیحات لازم و آرام کردن او
    آماده کردن بیمار برای جراحی و بی‌هوشی
    بی‌هوش کردن بیمار
    کاهش درد بعد از عمل
    مدیریت دردهای حاد و مزمن
    آرام کردن یا بی‌هوش کردن برخی از بیماران در هنگام انجام عملیات خاص پزشکی از جمله پرتودرمانی یا رادیولوژی

وظایف کارشناس بی‌هوشی یا هوشبری
    استرلیزه کردن و آماده کردن دستگاه‌های مربوط به بی‌هوشی در اتاق عمل
    آماده کردن داروها و سایر تجهیزات لازم برای بی‌هوشی
    آماده کردن اولیه بیمار برای بی‌هوشی
    کمک به متخصص بی‌هوشی در امور مختلف از جمله هوش‌بری، احیای قلبی و ریوی
    تزریق داروها، خون یا فرآورده‌های خونی به بیمار مطابق با دستور متخصص بی‌هوشی
    انجام برخی از بی‌هوشی‌های سطحی زیر نظر متخصص بی‌هوشی
    مراقبت قلبی و تنفسی مداوم از بیمار در طول عمل
    کنترل بیمار پس از عمل در ریکاوری، بیدار کردن و انجام مراقبت‌های لازم از او
    انجام مراقبت‌های ویژه از بیماران بدحال

فلوشیپ های تخصص بیهوشی
دوره های فلوشیپی تخصص بیهوشی در ایران شامل موارد زیراست :
    فلوشیپ مراقبت های ویژه
    فلوشیپ بیهوشی قلب
    فلوشیپ بیهوشی پیوند اعضا داخل شکمی
    فلوشییپ بیهوشی کودکان
    فلوشیپ بیهوشی جراحی مغز و اعصاب
    فلوشییپ طب تسکینی
    فلوشیپ درمان اعتیاد

چگونه متخصص بیهوشی شویم؟
به طور معمول، دوران دستیاری یک متخصص بیهوشی چهار سال است که بعد از اتمام تحصیلات پزشکی عمومی به یادگیری فعالیت‌های مرتبط به بیهوشی می‌پردازد.
یعنی برای متخصص بیهوشی شدن شما ابتدا باید در کنکور تجربی شرکت کنید و رشته پزشکی قبول شوید و هفت سال در این رشته تحصیل کنید سپس در امتحان تخصص شرکت کرده و رشته بیهوشی را انتخاب کنید.

بازار کار و آینده شغلی رشته بیهوشی
در هر نوع عمل جراحی حضور متخصص بیهوشی و کارشناس بیهوشی(هوشبری) الزامی است و نیاز به این شغل دائمی است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ها، تجهیزات و دستگاه های جدیدی وارد این حوزه میشوند و ریسک این شغل را پایین می آورد. پایین آمدن ریسک درجراحی ها سبب افزایش امنیت عمل می شود. این شغل در ایران و در دیگر کشورهای جهان، بسیار متقاضی دارد و دارای آینده شغلی خوبی است.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0