پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته پرستاری

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته پرستاری

یکی از رشته‌های گروه تجربی که بازار کار بسیار خوب و مناسبی دارد، رشته پرستاری است. رشته پرستاری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی است که داوطلبان را برای مراقبت از بیماران و افراد مختلف آماده می‌کند. رشته پرستاری یک رشته محبوب و پرطرفدار مابین داوطلبان خانم است و معمولا داوطلبان خانم برای کسب درآمد مناسب به سراغ این رشته می‌روند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به افراد کمک می‌کنند.

چگونه پرستار شویم؟
برای ورود به رشته پرستاری در ایران، ابتدا باید در کنکور سراسری تجربی شرکت کنید و در صورت کسب رتبه مناسب و انتخاب رشته صحیح، میتوانید وارد رشته پرستاری بشوید. بعد از قبولی کنکور، حدود ۴ سال (معادل ۸ ترم) در دانشگاه علوم پزشکی درس خوانده و در نهایت پرستار میشوید.

وظایف پرستار
کار اصلی پرستار در بیمارستان این است که وضعیت بیمار را کنترل کند و طبق دستور پزشک از بیمار مراقبت کند.
مشخصات بیمار و گزارش پرستاری را داخل پرونده های پزشکی درج کند.
فشار خون، دمای بدن، نبض، وضعیت تنفسی و علائم حیاتی بیمار را چک کند.
طبق دستور پزشک سر ساعت داروهای بیمارها رو به او بدهد، تزریقات و بعضی وقت ها ممکن است کار پانسمان کردن زخم را نیز انجام دهد.
این کارها وظایف عمومی پرستار هستند. هر پرستار بسته به بخشی که در آن کار میکند یه سری وظایف تخصصی را نیز بر عهده دارد. مثلا اعمال تخصصی بخش های مراقب های ویژه، بخش اطفال، بخش جراحی زنان و … با هم متفاوت است.
پرستارانی هم که سرپرست بخش هستند مسئول بخش هستند این افراد کنترل و نظارت گروه پرستارهای بخش، تنظیم کردن شیفت ها، و مسئولیت مشکلات بخش  و ... را بر عهده دارند.

رشته پرستاری مناسب چه افرادی است؟
اگر رشته پرستاری را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده اید باید به این نکته توجه داشته باشید که برای موفقیت در این رشته (به دلیل ارتباط با بیماران) داشتن ویژگی های زیر در شما ضروری است:
    توانایی ذهنی و جسمی مناسب
    داشتن توان جسمی و روحی بالا در شیفت‌های متعدد و خستگی‌های مفرط
    صبر و همدردی و حس دلسوزی، احترام و داشتن برخورد مناسب با بیماران
    حفظ آرامش در شرایط بحرانی
    علاقه و تمایل قلبی برای کمک به دیگران
    اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه ای
    و …

بازار کار و درآمد رشته پرستاری
لازم است پیش از انتخاب رشته، در خصوص بازار کار رشته پرستاری به خوبی اطلاعات کسب کنید. فرصت های شغلی مانند استخدام پرستار در بیمارستان ها براساس سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) صورت می گیرد. کسانی که در رشته پرستاری مدرک فارغ التصیلی خویش را دریافت نموده اند، در صورت داشتن تمایل می توانند مرکز بهداشت خصوصی جهت ارزیابی وضعیت سلامت افراد جامعه و یا مهدکودک تاسیس نمایند. دانش آموخته گان رشته پرستاری امکان کار کردن به عنوان پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر آموزشی، ریاست پرستاری بیمارستان در موارد زیر را دارند:
    بیمارستان ها
    درمانگاه ها
    مراکز درمانی و مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی
    اورژانس،ICU ، CCU و اتاق عمل

مزایا و معایب رشته پرستاری
افرادی که به عنوان پرستار مشغول به کار می شوند علاوه بر این که جایگاه اجتماعی بالایی دارند، از حقوق و مزایای خوبی نیز برخوردار خواهند بود. اما به دلیل شیفت های طولانی، سر و کار داشتن با افراد بیمار و خانواده های آنان، خستگی های ناشی از فشار روانی بالا و … می توان گفت که شغل پرستاری از مشاغل سخت به حساب آمده و در صورتی می توان آن را ادامه داد که دارای روحیه بسیار قوی و بالایی بود.

طرح پرستاری
هنگامی که رشته پرستاری را انتخاب می کنید می بایست در مقطع کارشناسی 4 سال به ادامه تحصیل بپردازید که 8 ترم به طول می انجامد و پس از اخذ مدرک لیسانس لازم است طرح پرستاری را بگذرانید. این طرح به صورت اجباری بوده و افراد حدود دوسال در یک مرکز درمانی دولتی به همراه حقوق مشغول به کار می شوند. حال سوال این جاست که آیا امکان معافیت از طرح اجباری پرستاری امکان پذیر است؟ در جواب باید گفت که در صورت داشتن شرایط زیر، معافیت از طرح مذکور ممکن می باشد.
معافیت از طرح اجباری پرستاری
    کسانی که جز 10 نفر اول کنکور سراسری تجربی می باشند.
    آقایانی که پس از فارغ التحصیلی می بایست به خدمت سربازی اعزام شوند.
    خانواده شهدا، آزادگان، فرزندان جانبازان بالای 50 درصد و همسر جانباز بالای 70 درصد
    فارغ التحصیلان خارج از کشور
    افرادی که تک فرزند هستند.
    داشتن رتبه 1 تا 3 آزمون جامع علوم پایه، آزمون پیش کارورزی و آزمون دستیاری
    اخذ مدال طلای المپیاد
    فرادی که حداقل به مدت 6 ماه به طور داوطلبانه در جبهه خدمت کرده اند.
    اشخاصی که که مقطع تحصیلی پیشین خود، گواهی معافیت از طرح را اخذ نموده باشند.
    بانوانی که حضانت فرزند خود را بر عهده داشته باشند.
    خانم های متاهل و بانوانی که همسر آنان فوت نموده است.

ادامه تحصیل در رشته پرستاری تا دکتری
بعد از کارشناسی پرستاری امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری وجود دارد. پرستاری چند گرایش کارشناسی ارشد و دکتری هم دارد. اوضاع جذب هیات علمی  هم نسبت به خیلی از رشته های دیگر و نسبت به تعداد دانشجوی دکتری که پذیرش میشوند خوب است.

گرایش های ارشد پرستاری
در گروه پرستاری ۱۲ گرایش وجود دارد که در بین آن‌ها ۴ گرایش مدیریت پرستاری، پرستاری اورژانس، پرستاری مراقبت‌های ویژه، پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان نیازمند ارائه گواهی ۲ سال سابقه کار می‌باشند. ولی باقی گرایش‌ها ارشد پرستاری نیاز به این مدرک ندارند.

گرایش های دکترای پرستاری
گرایش های جدید دکتری پرستاری شامل سلامت جامعه و خانواده، پرستاری و بهداشت مدارس، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری سرطان و خون شناسی، پرستاری سالمندی، پرستاری کودکان و نوزادان، روانپرستاری، پرستاری در بلایا و تروما، پرستاری اورژانس، پرستاری توانبخشی، آموزش پرستاری، رهبری مدیریت پرستاری، پرستاری مراقبت های ویژه، کنترل عفونت و پرستاری قلب و عروق است که همه ی این گرایش ها با یک آزمون واحد پذیرش می شوند ولی پس از قبولی در دانشگاه این گرایش ها برای هر دانشجوی دکتری پرستاری مشخص می شود.

ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی
برخی از فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری که به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند می توانند پس از اخذ مدرک لیسانس خود از زمان آزمون کارشناسی به پزشکی مطلع شده و سپس در آن ثبت نام نمایند. با وجود این که این آزمون سالی یک بار برگزار شده و دارای ظرفیت محدودی است، شانس دوباره ای را به علاقه مندان ادامه تحصیل در رشته پزشکی می دهد.

خواندن رشته پرستاری در سن بالا
تحصیل در رشته پرستاری در سن بالا از نظر قانونی مشکلی ندارد اما از نظر استخدام در بیمارستان های دولتی اگر بخواهید از طریق آزمون استخدامی وارد شغل پرستاری شوید ممکن است محدودیت ایجاد شود چون معمولا آزمون های استخدامی دولتی شرط سنی دارند. هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، حداکثر سن مجاز برای استخدام هم بالاتر است.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

   


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0