پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته بهیاری

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته بهیاری
معرفی رشته بهیاری

بهیار کیست؟
بهیار یا کمک پرستار (Nurse Aide) عضوی از تیم پزشکی است که زیر نظر پرستاران در مراقبت و درمان بیماران نقش دارد. وظایف بهیار در سطح پایین‌تری نسبت به پرستار قرار دارد. محل کار بهیار بیمارستان، درمانگاه، آسایشگاه، اورژانس، مراکز توان‌بخشی و مراکز بهداشت است بنابراین باید با بیماری‌ها و روش‌های درمان آشنا باشند اما از آن‌ها بیشتر در خدمات اورژانس و سیار استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب یک بهیار ترکیبی از دانش پرستاری، تخصص و اخلاق انسانی است.

وظایف بهیار
بهیاران عمدتاً مسئولیت مراقبت از بیماران و کمک به آن‌ها در تأمین نیازهای روزمره را بر عهده دارند. از جمله مهم‌ترین وظایف یک بهیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    مراقبت فیزیکی: بهیاران باید به مراقبت فیزیکی از بیماران مانند تغذیه، حمام‌، تعویض لباس و تمیزکردن آن‌ها بپردازند.
    نظارت بر داروها: آن‌ها مسئولیت دارند که داروها را به‌موقع و با دقت به بیماران ارائه دهند و عوارض جانبی یا تغییرات در وضعیت بیمار را گزارش کنند.
    پایش وضعیت بیمار: بهیاران باید بر وضعیت بیمار نظارت کرده و تغییرات در شرایط بیمار را به تیم درمانی اعلام کنند.
    کمک در تحرک بیمار: آن‌ها باید با انجام کارهایی همچون کمک در تمرینات توان‌بخشی یا پیاده‌روی به بیماران کمک کنند تا به تحرک مناسبی دست پیدا کنند.
    تعامل با بیمار و خانواده: بهیاران باید بتوانند با بیماران و خانواده‌ها به شکل مهربانانه و محترمی ارتباط برقرار کنند و به نیازها و مشکلات آن‌ها پاسخ دهند.

بهیاری مناسب چه کسانی است؟
در شغل بهیاری برخی از پارامترهای اخلاقی و خصوصیات فعالیتی بسیار لازم و ضروری است. یک بهیار موفق می بایست توانایی رسیدگی به بیماران و توجه به روحیات آنان را داشته باشد و متناسب با نوع نیاز مرکز درمانی در بخش های مختلف خدمات رسانی کند.
از مهمترین ویژگی های شغل بهیاری که با عنوان خصوصیت رایج می بایست مد نظر قرار گیرد موارد زیر است:
    مهارت شنیدن درست: در این مهارت بهیار می بایست پیرامون شنیدن و فهمیدن درست نیاز بیماران توانایی لازم را داشته باشد.
    مهارت پاسخگویی: در این مهارت بهیاران باید پیرامون نیازهای بیماران، پاسخگویی سریع و درستی را مد نظر قرار دهند.
    رسیدگی به وظایف: زمانبندی صحیح و اصولی برای رسیدگی به تمامی وظایف در دستور کار نیز از مهارت های دیگر یک بهیار است.
    انتقاد پذیری: در جریان انجام وظایف ممکن است برخی از بیماران از برخی از خدمات بهیاران رضایت کامل نداشته باشند و انتقاداتی را متوجه او کنند. پذیرش درست و درک شرایط بیماران از دیگر مهارت هایی است که می بایست بهیاران در این حیطه فعالیتی مد نظر قرار دهند.

تفاوت پرستار و بهیار
بهیار در واقع دستیار پزشک است اما پرستار مهارت های دیگری بلد بوده و به عنوان یک دستیار به حساب نمی آید. زمانی که شخصی به دوره های بهیاری می‌ رود، مواردی که آموزش می بیند شامل خدمات درمانی اورژانسی است. این در حالیست که یک پرستار تمام دوره ها بالینی و نگهداری های بیمارستانی را مثل سرم تراپی در منزل ، گرفتن نمونه خون و….. را آموزش می بیند‌.
از نظر مدرک تحصیلی پرستاران دارای تحصیلات بالاتری بوده و معمولاً دارای مدرک لیسانس پرستاری یا بیشتر هستند. اما بهیاران به مدرک تحصیلی پایین‌تری نسبت به پرستاران نیاز دارند.
پرستاران به تشخیص و درمان بیماری‌ها، مراقبت‌های پیشرفته، مدیریت داروها و مراقبت از بیماران با وضعیت‌های پیچیده‌تر می‌پردازند اما بهیاران معمولاً به مراقبت از بیماران در نیازهای روزمره مانند تغذیه، بهداشت شخصی، تمیزی و تحرک کمک می‌کنند.

چگونه بهیار شویم؟
برای بهیار شدن دو روش تحصیل در دبیرستان و آموزش در دوره‌های بهیاری وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.
رشته بهیاری در دبیرستان
دانش آموزان از سال دهم متوسطه می‌توانند وارد رشته بهیاری شوند. از شرایط ثبت نام بهیاری داشتن شرایط عمومی برای ورود به این رشته است اما درباره اینکه معدل برای رشته بهیاری باید چند باشد؟ باید بگوییم هر یک از هنرستان‌های بهیاری شرط خاصی برای معدل سال نهم دارد که باید آن را در نظر گرفت. درنهایت دانش آموزان ملزم به گذراندن آزمون ورودی و مصاحبه عملی هستند. در طی این آزمون‌ها سطح علمی فرد، گرایش عقیدتی و سیاسی و نیز وضعیت روانی فرد تحت بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که نمره قبولی بگیرد می‌تواند در هنرستان بهیاری مشغول به تحصیل شود.
دوره های بهیاری
دوره ی بهیاری (یک ساله) که توسط وزارت بهداشت و سه مجری کشوری (جهاد دانشگاهی،بسیج جامعه پزشکی و کارکنان نظام سلامت) به اجرا در می آید،این دوره ها به سه بخش مباحث تئوری(در مجموع 230 ساعت)،عملی (در مجموع 70 ساعت)و کارورزی داخل بیمارستان ها که شامل بخش تئوری و عملی (1080 ساعت) است انجام می شود.
در این آموزش بعد از پایان هر مبحث درسی امتحان گرفته می شود و در صورت دریافت امتیاز 60 از 100 موفق به دریافت گواهینامه از طرف شورای آموزشی دوره بهیاری یک ساله با امضاءمشترک مجری برگزاری کشور و نماینده شورای آموزش اجراء می شود. رشته بهیاری جهاد دانشگاهی با شهریه همراه است که امکان پرداخت قسطی آن نیز وجود دارد. زمان ثبت نام بهیاری جهاد دانشگاهی هرساله به صورت فراخوان کشوری اعلام می‌شود و زمان مقرری ندارد.

ادامه تحصیل در رشته بهیاری
ادامه تحصیل رشته بهیاری در دانشگاه در رشته پرستاری امکان‌پذیر است. بهیارانی که حداقل سابقه سه سال کار مرتبط در شغل بهیاری را داشته‌ باشند می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری و کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فردی که با سهمیه آزاد در رشته پرستاری محل موردنظر قبول شده، وارد این رشته شوند و در دوره کارشناسی پرستاری تحصیل کنند.

شغل های رشته بهیاری
همان‌طور که اشاره کردیم بهیاران می‌توانند در مراکز مراقبتی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، توان‌بخشی و غیره مشغول به کار شوند. به‌این‌ترتیب می‌توانند شغل‌های متنوعی داشته‌ باشند که از آن بین می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:
    انجام تزریقات و سرم تراپی در مراکز خصوصی و بیمارستان‌ها
    آماده‌سازی افراد برای معاینات پزشکی
    مراقبت از بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی
    کار در بخش پذیرش و کمک به روند تسریع این فرآیند
    کار در مراکز مراقبت بارداری و بررسی وضعیت مادر و کودک از زمان بارداری تا تولد و هشت‌سالگی
    شرکت در زایمان‌های طبیعی و مراقبت از مادر و کودک
    مراقبت‌های دوران سالمندی
    مراقبت‌های جسمی دانش آموزان و مسائل آن‌ها
    بهداشت حرفه‌ای کارگاه‌های شغلی
    کنترل بهداشت مواد غذایی و غیره.

مزایای اشتغال به بهیاری
کسانی که در شغل بهیاری مشغول به کار می شوند عمدتا از برخی از مزایای ویژه این شغل بهره مند می شوند.
این مزایا متناسب با ساعات کارکرد در مراکز درمانی و یا نوع انجام فعالیت بهیاران متفاوت است. همچنین مزایای کلی این حیطه شغلی در مقایسه با سایر شاخه های شغلی نیز تفاوت هایی دارد.
در زیر اصلی ترین مزایای اشتغال به بهیاری را مشاهده خواهید کرد:
    فراوانی فرصت شغلی در درمانگاه‌ ها و مراکز درمانی
    امکان استخدام در بیمارستان های دولتی
    ایجاد فرصت شغلی در اورژانس ها و مراکز بهداشتی شهری و روستایی
    امکان انتخاب مکان فعالیت پس از اخذ مدرک بهیاری
    برخورداری از بیمه تامین اجتماعی در صورت استخدام در مراکز درمانی

بازار کار بهیاری
بازار کار بهیاری نسبت به سایر رشته های مرتبط با علوم پزشکی از گستردگی بیشتری برخوردار است. یک مرکز درمانی نیاز مبرمی به وجود تیم بهیاران دارد و بدون وجود بهیاران، توانایی رسیدگی به تمامی امور بیماران را نخواهد داشت.
متناسب با نوع فعالیت هر بهیار و ساعاتی که در هر شیف کاری مشغول به خدمات رسانی است، درآمد بهیاران نیز متفاوت خواهد بود.
درآمد بهیار همچنین متناسب با نوع مرکز درمانی و بیمارستانی که در آن مشغول به کار می شود نیز متفاوت خواهد بود.
بازار کار بهیاری از رونق بالایی برخوردار است و هر فرد علاقمند به این رشته، می تواند ظرف مدت کوتاهی در مرکز درمانی و یا بیمارستان ها و اورژانس ها مشغول به کار شود.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

   

     

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0