پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

آزمون بهیاری به پرستاری

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

آزمون بهیاری به پرستاری
آزمون بهیاری به پرستاری

چگونه از بهیاری به پرستاری برویم؟
اگر دیپلم بهیاری دارید و یا از طریق دوره بهیاری جهاد دانشگاهی مدرک بهیاری گرفته‌ اید ، می توانید با مدرک خود برای ورود به رشته پرستاری اقدام کنید. آزمون بهیاری به پرستاری همان کنکور گروه آزمایشی تجربی است و دارندگان مدرک بهیاری در این آزمون سهمیه ویژه ای دارند تا راحت تر وارد رشته پرستاری شوند. بنابراین شما با مدرکی که دارید اگر در کنکور تجربی شرکت کنید ، نسبت به سایر داوطلبان شرایط قبولی راحت تری در رشته‌ پرستاری دارید.

سهمیه بهیاری به پرستاری چیست
همان طور که می دانید هنگام ثبت نام برای کنکور سراسری، داوطلبان می بایست فرمی را به عنوان فرم پیش نویس ثبت نام کنکور تکمیل نمایند. از جمله موارد ذکر شده در این فرم، درج سهمیه داوطلب می باشد.
این سهمیه ها در انواع مختلف مثل سهمیه ایثارگران، رزمندگان و ... که این ها تاثیر بسزایی در قبولی فرد در رشته های مختلف خواهد داشت. یکی از سهمیه های کنکور سراسری، سهمیه بهیاری است که افراد واجد شرایط می توانند از آن استفاده نمایند.
بر اساس آخرین اطلاعات درج شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در خصوص سهمیه بهیاری، به مدت 5 سال و حداکثر 5 درصد از ظرفیت هر یک از رشته محل‌ های پرستاری به بهیاران واجد شرایط اختصاص دارد، یعنی سهمیه بهیاران در کنکور سراسری برای ورود به رشته پرستاری، به این صورت است که معادل 5 درصد ظرفیت رشته پرستاری هر دانشگاه به آن‌ ها اختصاص یافته و دارندگان این سهمیه فقط با خودشان مقایسه خواهند شد.

شرایط برخورداری از سهمیه بهیاری به پرستاری
شرایطی که برای دریافت سهمیه بهیاری به پرستاری لازم است ، به شرح زیر می باشند :
    دارا بودن 3 سال سابقه کاری بهیاری که مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باشد.
    دارا بودن گواهی اشتغال به خدمت به تایید دفتر پرستاری محل خدمت
    دارا بودن دیپلم بهیاری مورد تایید وزارت آموزش و پرورش
    دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید آموزش و پرورش
    کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌ شده‌ در کد رشته‌ محل پرستاری
    برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی
    واحد های گذرانده شده‌ بهیاری در زمان تحصیل در رشته‌ پرستاری تطبیق خورده نمی شوند و شما باید طبق چارت درسی رشته‌ پرستاری که به تصویت شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی رسیده است ، واحدهای درسی رشته‌ پرستاری را بگذرانید.
   همچنین لازم به ذکر است که سهمیه بهیاری به داوطلبانی تعلق خواهد گرفت که در کنکور تجربی شرکت کرده و در دوره روزانه استان خود قبول شده اند. بنابراین اگر قبولی فرد در استان یا دوره ای غیر از موارد ذکر شده باشد، سهمیه بهیاری به وی تعلق نخواهد گرفت.

منابع و سوالات کنکور بهیاری به پرستاری
منابع آزمون بهیاری به پرستاری همان منابع کنکور تجربی هستند. یعنی دروس زیست شناسی ، شیمی ، زمین شناسی ، ریاضیات و فیزیک هستند و از دروس عمومی نیز سوالی مطرح نخواهد شد. علاوه بر دفترچه اختصاصی که تمام داوطلبان کنکور تجربی آن را دریافت می کنند ، به داوطلبان دارای سهمیه بهیاری یک دفترچه دیگر اختصاص داده‌ می شود که شامل 50 سوال با موضوع بهیاری است و باید در مدت زمان 30 دقیقه به سوالات پاسخ دهند.
دفترچه های کنکور بهیاری به پرستاری به شرح زیر هستند :
    دفترچه شماره 1 : متشکل از 30 سوال از درس زیست شناسی با 45 دقیقه مدت زمان پاسخگویی
    دفترچه شماره 2 : متشکل از 30 سوال فیزیک و 35 سوال شیمی با 75 دقیقه مدت زمان پاسخگویی
    دفترچه شماره 3 : متشکل از 30 سوال ریاضی و 15 سوال زمین شناسی با 60 دقیقه مدت زمان پاسخگویی
    دفترچه شماره 4 : متشکل از 30 سوال بهیاری با 20 دقیقه مدت زمان پاسخگویی

کلیه دروس عمومی دوره دیپلم بهیاری (سالهای اول، دوم و سوم) و کلیه دروس تخصصی با عناوین زیر منابع آزمون بهیاران برای ورود به دوره کارشناسی پیوسته پرستاری است :
-         مراقبتهای بهیاری دستگاه گوارش
-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست
-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه تولید مثل ( ویژه دختران و پسران )
-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه ادراری
-         مراقبتهای بهیاری بیماریهای گوش و حلق و بینی و چشم
-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه قلب و عروق و خون
-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه تنفس
-         تغذیه و رژیم های درمانی
-         زیست شناسی اختصاصی
-         بهداشت روانی
-         بهداشت عمومی
-         اخلاق و مقررات بهیاری
-         فن بهیاری (دستورالعمل مقدماتی)

نحوه ثبت نام آزمون بهیاری به پرستاری
داوطلبانی که به دنبال ثبت نام در کنکور تجربی و استفاده از سهمیه بهیاری هستند، می بایست از جزئیات زمان و نحوه ثبت نام در این فرآیند مطلع باشند. زمان ثبت نام کنکور تجربی و استفاده از سهمیه بهیاری همزمان با ثبت نام در کنکور سراسری بوده و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود. بنابراین داوطلبان می بایست اطلاعیه های سایت سنجش را به دقت دنبال کرده تا از زمان دقیق شروع و پایان ثبت نام مطلع شوند. معمولا زمان ثبت نام کنکور سراسری هر ساله از اواسط بهمن ماه آغاز می شود.
به منظور ثبت نام در کنکور تجربی، بهیاران می بایست در زمان اعلام شده از سوی سازمان سنجش، ابتدا به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده، سپس دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور سراسری را مطالعه کنند. در مرحله بعد بر روی اطلاعیه ثبت نام در کنکور سراسری کلیک نمایند. سپس با وارد کردن اطلاعات مربوطه در فرم ثبت نام کنکور سراسری بر طبق دفترچه راهنما و پرداخت هزینه ثبت نام مراحل نام نویسی خود را تکمیل کنند.
همچنین بهیاران در هنگام پر کردن فرم پیش ثبت نام کنکور، علاوه بر تکمیل قسمت های ضروری، برای استفاده از سهمیه بهیاری باید از بند 26 تا 31 را که مخصوص متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری است را پر کنند. بنابراین داوطلبان باید تیک بهیار هستم در بند 31 را انتخاب کرده و در بند 36 نیز استان محل خدمتشان را مشخص نمایند. چرا که بعد قبولی در رشته پرستاری با استفاده از این سهمیه، تنها قادر به اشتغال در استان محل خدمت بهیاری خود هستند و نمی توانند کد رشته محل های استان های دیگر را انتخاب کنند، در غیر این صورت، قبولی آن ها باطل خواهد شد.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       



نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0