پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته بهداشت عمومی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته بهداشت عمومی
معرفی رشته بهداشت عمومی

معرفی رشته بهداشت عمومی
رشته بهداشت عمومی در واقع شاخه ای دیگر از علوم تجربی است که هدف آن ارتقاء و سلامت افراد جامعه است. کسانی که دراین حوزه تحصیل می کنند در واقع به پیشگیری می پردازند نه درمان. انسان از زمانی که توانست "پزشکی پیشگیری" را از "پزشکی درمان" جدا کند در واقع اولین پایه های بهداشت عمومی را بنا نهاد. هدف از رشته بهداشت تربیت و آموزش دادن به نیروهای انسانی است که با مفاهیمی مانند شناخت بیماری ها، نحوه شیوع آن، مراقبت های پیشگیری، حفظ سلامت فردی، حفظ سلامت اجتماعی آگاه هستند و این دانش را به بقیه افراد جامعه اموزش می دهند تا کیفیت سلامت فرد و جامعه افزایش پیدا کند. به همین دلیل این رشته بیشتر جنبه آموزشی دارد.

وظایف کارشناس بهداشت عمومی
ارائه طرح های پژوهشی در زمینه ‪HSR‬، آموزش پرسشگران سلامت، همکاری در انجام مصاحبه های پژوهشی و تدوین داده های لازم. پایش سلامت کودکان، مراقبت قبل و بعد از زایمان مادران و شرکت در برنامه های بهداشت مدارس، ارائه خدمات تنظیم خانواده به خانوار های تحت پوشش، نظارت بر تکمیل پرونده های خانوارهای تحت پوشش .
برخلاف متخصصان بالینی مانند پزشکان و پرستاران، که در درجه اول تمرکز آن‌ها بر روی درمان افراد پس از بیمار شدن یا آسیب دیدگی است، متخصصان بهداشت عمومی با اجرای برنامه‌های آموزشی، اجرای خدمات و انجام تحقیقات و پژوهش های مرتبط از بروز مشکلات مکرر جلوگیری می کنند. همچنین تلاش خود را به کار می گیرند تا حتی الامکان برابری های دسترسی به امکانات بهداشتی را میسر کنند و باعث ارتقاء حقوق، کیفیت و دسترسی به خدمات بهداشتی شوند.

مهارت های تحصیل کنندگان بهداشت عمومی
متخصصان بهداشت عمومی نقش مهمی در سلامت عمومی و بهزیستی جامعه دارند. صرف نظر از شغل و موقعیت ، کلیه کارفرمایان بهداشت عمومی انتظار برخی از صلاحیت های اصلی کارمندان آینده خود را دارند که شامل موارد زیر است:
    مهارت های ارتباطی (کلامی و کتبی)
    اخلاق کاری قوی
    مهارت کار تیمی
    ابتکار عمل
    مهارت ها بین فردی
    مهارت های تحلیلی
    انعطاف پذیری / سازگاری
    مهارت های کامپیوتری
    مهارت های فنی برای دستیابی به اهداف سازمانی
    مهارت های حل مسئله

مقاطع تحصیلی رشته بهداشت عمومی
رشته بهداشت عمومی از مقطع کاردانی تا دکتری امکان تحصیل دارد.

گرایش های کارشناسی ارشد بهداشت عمومی
دانشجویان کارشناسان بهداشت عمومی می توانند دوره تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های زیر ادامه بدهند :
 1. آموزش بهداشت 2. آمار زیستی 3. اپیدمیولوژی 4. اقتصاد بهداشت(گرایش توسعه بهداشت و درمان ‪–‬سیاستگذاری و برنامه ریزی بهداشت و درمان) 5. اکولوژی انسانی 6. انفورماتیک پزشکی 7. ارزیابی فناوری سلامت ‬8. بهداشت و ایمنی مواد غذایی 9. تاریخ علوم پزشکی 10. حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین 11. رفاه اجتماعی 12. زیست فن آوری پزشکی 13. سم شناسی 14. سلامت سالمندی 15. علوم تغذیه 16. علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه 17. علوم بهداشتی در تغذیه 18. فیزیولوژی 19. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی 20. فناوری اطلاعات سلامت 21. مدیریت خدمات بهداشتی درمانی 22. مهندسی بهداشت محیط 23. مدیریت توانبخشی 24. نانوتکنولوژی پزشکی.

فرصت های شغلی در رشته بهداشت عمومی
دانش آموختگان رشته بهداشت عمومی پس از پایان دوران تحصیل خود می‌‌توانند نقش‌های مختلفی را به عنوان شغل بر عهده بگیرند و در حوزه‌های گوناگونی به ایفای نقش بپردازند. از میان مهم‌ترین حوزه‌هایی که این افراد می‌توانند در آن مشغول به کار شوند می‌توان حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، مراقبتی و اجرایی را نام برد.
حوزه آموزش در رشته بهداشت عمومی:
در این حوزه از بهداشت عمومی فعالیت‌هایی همچون آموزش به افراد تحت پوشش در دستور کار فعالان قرار دارد. به این معنی که دانش آموختگان رشته‌ی تحصیلی بهداشت عمومی از این امکان برخوردارند تا به عنوان فعالیت‌های آموزشی، مشاوره‌های قبل از ازدواج را به زوج‌های جوان ارائه دهند و آموزش مادران جوان یا بی‌تجربه در زمینه‌ی مراقبت و نگهداری از کودکان را بر عهده بگیرند. علاوه بر آن آموزش کاردان‌ها و به‌ورزهایی که در مراکز بهداشتی مختلف مشغول به کار هستند یا قرار است که مشغل به کار شوند نیز جزو وظایف و فعالیت‌های مهمی به شمار می‌رود که فعالان حوزه‌ آموزش بهداشت عمومی قادر به بر عهده گرفتن آن خواهند بود.
حوزه پژوهش در رشته بهداشت عمومی:
آن دسته از فعالان عرصه‌ی بهداشت عمومی که در حوزه پژوهش به انجام وظیفه می‌پردازند می‌توانند فعالیت‌هایی مانند آموزش پرسش‌گران بخش سلامت، همکاری در انجام مصاحبه‌های پژوهشی، جمع آوری و دسته‌بندی اطلاعات مربوط به سلامت، تدوین طرح‌های پژوهشی در زمینه‌ی اچ اس و موارد مشابهی مانند آن را بر عهده بگیرند. در کنار موارد یاد شده کمک به پیش بردن روند پژوهش‌های کاربردی اچ اس آر در عرصه‌های بهداشتی کشور نیز یکی دیگر از وظایف فعالان حوزه پژوهش بهداشت عمومی است.
حوزه مراقبت در رشته بهداشت عمومی:
در این حوزه از عرصه‌ی بهداشت عمومی تمرکز اصلی بر اموری نظیر مراقبت‌های پیش و پس از زایمان مادران و مراقبت از سلامت کودکان قرار دارد و فعالان این عرصه وظایفی نظیر موارد یاد شده را به انجام می‌رسانند. به طور کل شرکت در برنامه‌های مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در سطح جامعه انجام می‌گیرد یکی از کارهایی است که معمولا فعالان حوزه مراقبت بهداشت عمومی آن را انجام می‌دهند.
حوزه اجرایی در رشته بهداشت عمومی:
اگر دانشجویان رشته‌ی تحصیلی بهداشت عمومی پس از پایان تحصیلات خود در این رشته وارد حوزه اجرایی شوند باید اموری نظیر نظارت بر تکمیل پرونده‌های خانوارهای تحت پوشش را بر عهده بگیرند. در کنار آن ارائه دادن خدمات تنظیم خانواده به خانوارهای تحت پوشش و حضور در برنامه‌های بهداشت مدارس نیز از دیگر وظایفی است که فعالان این حوزه انجام آن را بر عهده خواهند داشت.

همچنین می توانند در مراکز ترک اعتیاد، خانه سالمندان و درمانگاه ها و ارائه خدمات به بانوان باردار و نوزادان به فعالیت بپردازند.
دانش آموختگان رشته بهداشت عمومی، در آموزش و پرورش به عنوان مربی بهداشت مدارس و در بیمارستان ها، کارخانجات و سایر بخش های خصوصی مانند هتل ها، به عنوان مراقب سلامت امکان احراز شغل دارند.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0