پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی
معرفی رشته بهداشت مواد غذایی

رشته بهداشت مواد غذایی مربوط به تشخیص غذاهای سالم از غذاهای ناسالم، تهیه و نگهداری از غذاها به گونه ‌ای که سالم بمانند است.
رسالت این رشته جلوگیری از عوارض مواد غذایی است و درمورد چگونگی تهیه موادغذایی سالم، طرز نگهداری و مصرف آن مطالعه می کند. یک کارشناس مواد غذایی با تسلط بر اصول مواد غذایی بر سلامت این مواد نظارت دارد تا بواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند.

اهداف رشته بهداشت مواد غذایی
هدف اصلی قرار گیری این رشته در میان رشته های دانشگاهی، تربیت کارشناسانی برای آزمایش های باکتری شناسی و بیوشیمیایی است.
در واقع دانش آموختگان این رشته توانایی تشخیص بیماری ‌ها و آلودگی ‌های میکروبی، سمی، قارچی و مدیریت فنی شرکت ‌ها و صنایع تولید و بسته بندی فرآورده های دامی در سطح عالی و همین طور تسلط کامل بر اصول بهداشت مواد غذایی برای سلامت را دارند.
مثال معروف پیشگیری بهتر از درمان، بهترین توصیف برای این رشته است. در واقع دانش آموختگان این رشته از بسیاری از بیماری ها و هزینه ‌هایی که برای درمان آن به بسیاری از اقشار جامعه وارد می‌ شود جلوگیری می ‌کنند.

رشته بهداشت مواد غذایی مناسب چه افرادی است؟
مهارت ‌های لازم جهت ورود به رشته بهداشت مواد غذایی عبارتند از:
علاقه - تمرکز بالا - دقت و توجه - توانایی و مهارت کار تیمی - توانایی جسمانی مناسب - تسلط به زبان انگلیسی - تسلط نسبی و علاقه به زیست و شیمی - دانش بالا در ریاضیات - توانایی کار در کارخانه ‌ها و علاقه مند بودن به آن

انتخاب رشته بهداشت مواد غذایی
رشته بهداشت مواد غذایی از زیر مجموعه های کنکور تجربی است که انتخاب آن برای داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر است. رشته بهداشت مواد غذایی هر ساله در دانشگاه های دولتی روزانه و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود.
علاقمندان به رشته بهداشت مواد غذایی پس از شرکت در کنکور سراسری و انتشار کارنامه اولیه خود می توانند بهداشت مواد غذایی را نیز در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور داوطلبان با مطالعه این دفترچه می توانند از ظرفیت پذیرش و دوره ها و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته مطلع شوند.
لازم به ذکر است که رشته بهداشت مواد غذایی تنها در دانشگاه های علوم پزشکی سراسری در دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی آزاد در ظرفیت عادی و مازاد ارائه می شود. تحصیل در رشته بهداشت مواد غذایی در پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد تنها با پرداخت هزینه ممکن می باشد.
در صورتی که داوطلبان در فرم انتخاب رشته کنکور، یکی از دانشگاه های علوم پزشکی دارای شرایط خاص از جمله دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و ... را انتخاب کرده باشند، علاوه بر انتخاب رشته می بایست در جلسه مصاحبه این دانشگاه ها که معمولا در انتهای مرداد ماه می باشد، شرکت نمایند.

اهمیت رشته بهداشت مواد غذایی
غذا یک جزء جدایی ‌ناپذیر از بشر می باشد و در عین حال جمعیت جهان روز به روز، رو به افزایش است؛ پس نیاز به غذا هر روز نسبت به روز قبل دوچندان می ‌شود؛ در نتیجه اهمیت این رشته روز به روز بالاتر می رود.
از سوی دیگر افزایش تولیدات و توسعه صادرات غیرنفتی به جهت نجات از اقتصاد تک محصولی و تولید فرآورده‌ های غذایی دامی و دریایی، برای تأمین نیازهای داخلی و حضور در تجارت جهانی، احساس نیاز به این رشته بیش از پیش مورد توجه بسیار زیادی گرفته داده است.

گرایش‌های رشته دانشگاهی بهداشت مواد غذایی
فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می ‌توانند در یکی از گرایش هایی که در ادامه آن ‌ها را نام می بریم، ادامه تحصیل دهند.
این گرایش ها عبارتند از:
    بهداشت محیط
    بهداشت عمومی
    علوم تغذیه
    دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی
    مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی
    علوم و صنایع غذایی (کنترل کیفی و بهداشتی)
    دکترای پزشکی عمومی
    میکروبیولوژی
    دامپزشکی
    علوم آزمایشگاهی
    بهداشت و بازرسی گوشت
    مهندسی شیمی (شیمی مواد غذایی)
    بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی
    داروسازی

آینده شغلی و درآمد رشته بهداشت مواد غذایی
شما با تحصیل در این رشته می ‌توانید در زمینه های مختلف مربوط به بهداشت و مواد غذایی مشغول به کار شوید. در واقع طیف گسترده ای انتخاب برای آینده شغلی وجود دارد و افراد تحصیل کرده در این رشته در بسیاری از سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی می ‌توانند مشغول به کار شوند.
برخی از این عناوین شغلی عبارتند از:
کارشناس کنترل کیفیت گوشت و فرآورده های گوشتی
مسئول کنترل کیفیت آبزیان و فرآورده ‌های شیلاتی
کارشناس بهداشت تخم مرغ و عسل
کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی دامی
کارشناس بهداشت شیر و فرآورده های لبنی
مسئول کنترل کیفیت و کارشناس بهداشت در مراکز نگهداری مواد غذایی و سردخانه ها
کارشناس بهداشت در کارگاه های بسته بندی مواد غذایی با منشأ دامی
کارشناس بهداشت در واحدهای تبدیل ضایعات فرآورده ‌های دام، طیور و آبزیان
کارشناس نظارت بهداشتی در مراکز صید و اسکله های صیادی
با توجه به فرصت های شغلی گسترده ای که این رشته در اختیار دانش آموختگان قرار می‌ دهد میزان درآمد بسته به هر عنوان شغلی و هر اداره خصوصی / دولتی متفاوت است.
در واقع با نگاهی به نیاز بسیار زیاد جامعه به این رشته متوجه می ‌شویم که قطعاً افراد شاغل درآمد نسبتاً بالایی دارند. در این رشته هم مثل دیگر رشته ‌ها بسته به میزان تجربه حقوق ها افزایش می یابند.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

   



نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0