پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته دندانپزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه علوم تجربی در کنکور سراسری، رشته دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی از رشته‌های پردرآمد دانشگاهی محسوب می‌شود که رقابت بالایی برای قبولی و پذیرش در آن وجود دارد.
دندانپزشکی یک رشته کاملا تخصصی است که حفظ سلامت دهان و دندان را به عهده دارد. داوطلبان گروه تجربی در این رشته نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان، معالجه بیماری‌های دهان و معالجه‌‌های عملی را یاد می‌گیرند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته تحصیلی هستند باید با تمامی جوانب مثبت و منفی این رشته آشنا شوند. رشته دندانپزشکی به داوطلبانی با دست‌های ماهر و توانمند نیاز دارد. داوطلبان باید بتوانند با مهارت‌های عملی خود به درمان افراد با بیماری‌های دهان و دندان بپردازند.

وظایف دندانپزشک
دندانپزشکان با توجه به تخصص خود وظایف مختلفی دارند. برخی از دندانپزشکان تنها مسئول دندانپزشکی کودکان و اطفال هستند. برخی از آن‌ها تنها مسئول درمان ریشه هستند. دندانپزشکان دیگر تخصص جراحی فک و صورت را دارند. بنابراین هر دندانپزشکی وظایف خاص خود را دارد و این موضوع با توجه به تخصص دندانپزشک تغییر می‌کند. در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن تخصص یک دندانپزشک وظایف زیر را بر عهده دارد:
    پیشگیری از گسترش بیماری‌های دهان و دندان
    تشخیص بیماری‌های مختص به دهان
    معالجه مشکلات مربوط به دهان و دندان
    تشخیص عفونت و معالجه عفونت در دندان
    ترمیم ناهنجاری‌های دندان
    جرم گیری دندان
    عصب کشی دندان
    انجام جراحی لثه
    رسیدگی به ترمیم و زیبایی دندان
    درمان ریشه
    ترمیمی و بیلداپ دندان
    اصلاح مشکلات مربوط به جویدن
    کمک به درمان دندان قروچه

رشته دندانپزشکی مناسب چه کسانی است؟
فردی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کند باید در دروس علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشد. در صورتی که در این رشته به روز نباشد فقط می تواند کار عملی انجام دهد و اطلاعات کافی از بیماری‌های مختلف را به دست نمی‌آورد. افرادی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کنند باید دستان توانمندی داشته باشند و مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت را داشته باشند تا بتوانند کارهای ظرفیت دندانپزشکی را انجام دهند.
همچنین افراد باید سلامت جسمی و روانی کامل را داشته باشند تا بتوانند از انجام تمامی کارهای عملی و علمی و مورد نیاز این رشته برآیند. خلاقیت و دید هنری در این رشته از دیگر ویژگی‌های است که باید وجود داشته باشد.
کار در حوزه دندانپزشکی، مانند تمامی حرفه ها، نیازمند ویژگی های شخصیتی و توانایی های خاص خود خواهد بود که سبب موفقیت بیشتر فرد است.
از جمله این توانایی ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
علاقه به پیشرفت و توانایی مطالعه منظم
حس زیبایی شناسی، ذوق و سلیقه
توانایی حل مسئله و خلاقیت
توجه به جزئیات
صبر و تحمل
سرعت عمل

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی
مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی 6 سال است. این بدین معنی است که داوطلبان برای فارغ‌التحصیلی از این رشته باید یک مدت زمان 6 ساله را سپری کنند. دوره 6 ساله رشته دندانپزشکی به دو دوره 2 و 4 ساله تقسیم می‌شود. دوره 2 ساله در رشته دندانپزشکی به دوره علوم پایه معروف است و داوطلبان در این دوره تنها مفاهیم علوم پایه را مطالعه می‌کنند. این بدین معنی است که داوطلبان در این دوره تنها مباحث عمومی پزشکی را مطالعه می‌کنند. دوره علوم پایه رشته دندانپزشکی شامل 43 واحد درسی است. به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان در این دوره تمامی مفاهیم و مباحث را به صورت تئوری یاد می‌گیرند.
دانشجویان پس از گذراندن این دو سال تحصیلی باید در یک آزمون شرکت کنند. قبولی دانشجویان در آزمون علوم پایه به داوطلبان امکان می‌‌دهد تا آن‌ها وارد مرحله بعدی یعنی دوره 4 ساله رشته دندانپزشکی شوند. دوره 4 ساله رشته دندانپزشکی به نام دوره تخصصی همراه با کارآموزی مابین داوطلبان شناخته می‌شود. دانشجویان در این دوره 4 ساله دروس تخصصی را مطالعه کرده و همراه با آن دوره کارآموزی خود را سپری می‌کنند. دوره کارآموزی رشته دندانپزشکی زیر نظر اساتید برای دانشجویان برگزار می‌شود. دانشجویان پس از گذراندن این 4 سال تحصیلی موفق به فارغ‌التحصیلی می‌شوند و به عنوان دندانپزشک وارد بازار کار می‌شوند.

تخصص‌های رشته دندانپزشکی
دانشجویان پس از گذراندن دوره 6 ساله می‌توانند به سراغ رشته‌های تخصصی بروند. دوره تخصصی دندانپزشکی، یک بازه زمانی 5 ساله است. تخصص‌های رشته دندانپزشکی شامل رشته های زیر است:
    اندودنتیست: (درمان ریشه دندان، اندودنتیکس، اندودانتیکس Endodontics)
    پریودنتیست (لثه، پریودنتیکس، پریودانتیکس Periodontics)
    ارتودنتیست: (ارتودنسی، ارتودنتیکس، ارتودانتیکس Orthodontics)
    پروستودنتیست: (پروتزهای دندانی، پرستودنتیکس، پرستودانتیکس Prosthodontics)
    ترمیمی و زیبایی: (Cosmetic and Restorative Dentistry)
    پاتولوژی (آسیب شناسی)
    فک و دهان و صورت: (Oral and Maxillofacial Pathology)
    بیماری های دهان، فک و صورت: (Oral Medicine)
    جراحی فک و دهان و صورت: (Oral and Maxillofacial Surgery)
    رادیولوژی فک و دهان و صورت: (Oral and Maxillofacial Radiology)
    کودکان: (Pedodontics)

طرح دو ساله رشته دندانپزشکی
رشته دندانپزشکی دارای یک طرح اجباری دو ساله است. این بدین معنی است که داوطلبان پس از گذراندن دوره 6 ساله خود و پس از فارغ‌التحصیلی باید در طرح اجباری شرکت کنند. دانشجویان در این دوره 2 ساله به یکی از مناطق محروم اعزام می‌شوند و به افراد خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند. البته به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان در این دوره به صورت ماهیانه حقوق نیز دریافت می‌کنند. بنابراین طرح دندانپزشکی نیز مانند 11 رشته دیگر گروه تجربی دارای طرح اجباری است. دانشجویان پس از گذراندن این طرح دو ساله می‌توانند وارد بازار کار شوند و فعالیت‌های خود را در رشته دندانپزشکی شروع کنند.

مزایای رشته دندانپزشکی
اولین و مهم‌ترین مزیت رشته دندانپزشکی، بازار کار این رشته تحصیلی است. این رشته تحصیلی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود وارد بازار کار شوند. این رشته امنیت روانی و آرامش زیادی دارد و داوطلبان را با چالش‌ها و دردسرهای زیادی روبه‌رو نمی‌کند. مدت زمان ورود به این رشته دانشگاهی در مقایسه با رشته پزشکی کمتر است. داوطلبان در مدت زمان 6 ساله موفق به کسب دکترای خود می‌شوند. بنابراین مدت زمان این رشته داوطلبان را با مشکلات زیادی روبه‌رو نمی‌کند. یکی دیگر از مزایای این رشته امکان کسب بورسیه تحصیلی است. داوطلبان به راحتی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال بورسیه تحصیلی باشند. رشته دندانپزشکی نیازی به شیفت‌های شبانه و اجباری ندارد. دندانپزشکان با توجه به شرایط خود می‌توانند زمان مراجعه بیماران را مشخص کنند.

سختی های رشته دندانپزشکی
یکی از دشواری های رشته دندانپزشکی به نوع نشستن مربوط می‌شود. متاسفانه کار دندانپزشکان به نحوی است که آن‌ها باید بیشتر زمان خود را بر روی صندلی بنشینند. همین موضوع در طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی می‌شود. نوع نشستن یک دندانپزشک موجب می‌شود که او در طولانی مدت دچار مشکلات گردن و کمر شود. به عبارت دیگر مهره‌های کمر دندانپزشکان در مقایسه با سایر افراد زودتر دچار مشکل می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین سختی های رشته دندانپزشکی به سلامت دندانپزشک مربوط می‌شود. دندانپزشکان تمام ساعات کاری خود را به صورت نشسته می‌گذارنند. این موضوع به مرور زمان آن‌ها را با مشکلات جدی و سختی روبه‌رو می‌کند.
یکی دیگر از دشواری های این رشته به امکان انتقال بیماری‌های عفونی مربوط می‌شود. دندانپزشکان ممکن است با مشکلاتی مانند انتقال بیماری ایدز یا هپاتیت روبه‌رو شوند.

مهاجرت برای رشته دندانپزشکی
رشته دندانپزشکی جزو رشته‌های محبوب در سراسر جهان است که درآمد بسیار بالایی نیز دارد. دانشجویانی که پس از فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت هستند باید به زبان کشور مقصد تسلط داشته باشند. برخی از کشورها برای اجازه کار دوره‌های آموزشی خاصی را برای دندانپزشکان برگزار می‌کنند. تمامی این موارد به کشور مقصد بستگی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان باید قبل از هر کاری به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و از شرایط ادامه تحصیل در آن دانشگاه و کشور مطلع شوند. کشورهایی مانند آلمان، کانادا، اتریش، دانمارک، استرالیا و آمریکا بهترین کشورها برای ادامه تحصیل و کار دندانپزشکی محسوب می‌شوند.

بازار کار رشته دندانپزشکی
طی سالیان اخیر پذیرش در رشته دندانپزشکی نسبت به جمعیت شرکت کنندگان افزایش یافته، ولی با این حال در برخی از شهرستان های کشور شاهد کمبود دندانپزشک هستیم.
دندانپزشکان امکان کار در دانشکده دندانپزشکی، مراکز دولتی و بیمارستان ها، کلینیک متعلق به یک دندانپزشک دیگر با اجاره یونیت یا در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تأسیس مطب خصوصی را دارند.
معمولا در کلینیک ها دندانپزشک یک حقوق ثابت دارند و علاوه بر آن به ازای هر بیمار، درصدی هم به عنوان حق العمل دریافت می‌کند که بستگی به توافق و قرارداد بین مالک کلینیک و دندانپزشک دارد.
افرادی که برای خود مطب شخصی دارند، با توجه به موقعیت مطب، تجربه و بازاریابی، می توانند درآمد داشته باشند. افرادی هم که در کلینیک ها مشغول به کار هستند، معمولا حقوق ثابتی داشته و البته ممکن است درصدی بابت حق عمل دریافت کنند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

          

       

       

 

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0