پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

تخصص های دندانپزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

تخصص های دندانپزشکی
تخصص های دندانپزشکی

با آنکه علم دندانپزشکی محدود به دهان و دندان می باشد، اما با این حال علمی گسترده و دارای تخصص های مختلف است. دانشجویان رشته دندانپزشکی باید شش سال دوره عمومی دندانپزشکی را سپری نمایند. بعد از پایان شش سال به آنها مدرک دکترای دندانپزشکی اعطا می گردد. با این مدرک می توانند پروانه نظام پزشکی دریافت کنند و به درمان بپردازند. ترمیم های دندانی، درمان ریشه( عصب کشی)، ارتودنسی های ثابت و متحرک، تشخیص و همچنین درمان بیماری های دهان و دندان، ساخت پروتز های دندانی و همچنین جراحی های جزئی دهان و دندان، درمان هایی هستند که فارغ التحصیلان دکترای دندانپزشکی می توانند به آنها بپردازند. اما رشته دندانپزشکی گرایش های مختلفی دارد که دندانپزشک می تواند در آن گرایش ادامه تحصیل داده و تخصص کسب نماید.

انواع تخصص های دندانپزشکی
تخصص درمان ریشه (Endodontics)
اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه که روت کانال تراپی (Root Canal Therapy) یا همان درمان کانال ریشه را انجام می دهد. (تا حد امکان از به کار بردن اصطلاح عامیانه ی عصب کشی بپرهیزید.)

Oral and Maxillofacial Surgery (تخصص جراحی فک و صورت)
متخصص جراحی دهان و فک و صورت علاوه بر انجام جراحی های داخل دهانی مانند جراحی دندان عقل نهفته و یا جراحی های ایمپلنت، درمان های جراحی وسیع تر در حوزه ی دهان و فک و صورت را نیز در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می دهد.

Orthodontics (تخصص ارتودنسی)
ارتودنتیست اصلاح انواع ناهنجاری های فکی و بی نظمی های قوس دندانی را به کمک درمان های ارتودنسی ثابت یا متحرک انجام می دهد.

Periodontics (تخصص درمان بیماری ها و جراحی های لثه)
پریودنتیست مسئول درمان بیماری ها و مشکلات ناشی از لثه، استخوان و بافت های نگه دارنده ی دندان می باشد و انجام درمان هایی از جمله جرم گیری، انواع جراحی های تصحیح لثه، پیوند لثه یا استخوان از دست رفته را بر عهده دارد.

Prosthodontics (تخصص پروتزهای دندانی)
پروستودنتیست یا متخصص پروتزهای دندانی بازسازی یا جایگزینی دندان های از دست رفته را از طریق درمان هایی نظیر روکش دندان، روکش ایمپلنت، بریج، دست دندان کامل و… بر عهده دارد.

Pediatric Dentistry (تخصص دندانپزشکی اطفال)
متخصص دندانپزشکی اطفال به پیشگیری از پوسیدگی ها و سایر مشکلات در حوزه دهان و دندان و نیز درمان های دندانپزشکی در کودکان تا سنین قبل از بلوغ می پردازد.

Restorative/Cosmetic Dentistry (تخصص دندانپزشکی ترمیمی/زیبایی)
متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام انواع درمان های ترمیمی مانند لمینت های دندانی و ترمیم های کامپوزیت یا آمالگام را بر عهده دارد.

Oral and Maxillofacial Radiology (تخصص رادیولوژی دندانپزشکی)
رادیولوژیست دندانی مسئول تهیه ی کلیشه های رادیوگرافی در محدوده ی دهان و دندان جهت اهداف تشخیصی و درمانی می باشد.

Oral Health and Medicine (تخصص بیماری های دهان و دندان)
متخصص تشخیص بیماری های دهان به تشخیص و درمان بالینی بیماری ها و ضایعات محدوده ی دهان و فک و صورت می پردازد.

Oral and Maxillofacial Pathology (تخصص آسیب شناسی دهان و فک و صورت)
متخصص آسیب شناسی (پاتولوژی) دهان و فک و صورت یا پاتولوژیست دهان و فک و صورت مسئولیت تهیه ی لام های میکروسکوپی از نمونه های تهیه و ارسال شده توسط دندانپزشکان از ضایعات دهان و فک و صورت و تشخیص آن ها را بر عهده دارد.

Public Health Dentistry (تخصص دندانپزشکی جامعه نگر)
متخصص دندانپزشکی جامعه نگر با برنامه ریزی در سطح وسیع و به انجام رساندن آن ها به بهبود وضعیت کلی سلامت و بهداشت دهان و دندان در سطح جامعه و نیز ایجاد تفکر پیشگیری از مشکلات دندانی در جامعه کمک می کند. گروه های هدف این برنامه ها که معمولا در اولویت قرار دارند کودکان ۶-۱ ساله، ۱۲-۶ ساله، خانم های باردار و شیرده تا یسکال بعد از زایمان می باشند.

Dental Material(تخصص مواد دندانی)
متخصص رشته ی مواد دندانی به طراحی و بررسی انواع خواص زیستی و فیزیکی مواد مورد استفاده در شاخه های مختلف دندانپزشکی می پردازد. این شاخه حالت تحقیقاتی داشته و بالینی نمی باشد.

طول دوره تخصص دندانپزشکی
دوره دندانپزشکی عمومی دوره ای شش ساله است که برخی از دندانپزشکان پس از پایان این مدت و در ادامه  در آزمون دوره های تخصصی پذیرش دستیار ( رزیدنت ) سه  تا پنج ساله شرکت کرده و بعد از قبولی در یکی از رشته های مربوطه متخصص می شوند.

فوق تخصص دندانپزشکی
در رشته دندانپزشکی برخلاف رشته های دیگر پزشکی دوره فوق تخصص نداریم .دانشنامه ” بورد تخصصی ” در رشته های دندانپزشکی معادل فوق تخصص می باشد   و بالاتر از تخصص دندانپزشکی است.
فلوشیب های تخصصی نیز به قبولی در آزمون ورودی  و گذراندن دوره 12 تا 18 ماهه نیاز دارند . متخصصین پس از گذراندن این دوره  و دارا بودن  بورد تخصصی رتبه علمی  معادل فوق تخصص دارند که در پروانه پزشکی آنها درج می شود .

____________________________________________________________

مقالات دیگر

          

       

       



نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0