پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص پریودانتیکس

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص پریودانتیکس
معرفی تخصص پریودانتیکس

تخصص پریودانتیکس
پریودنتیکس یک تخصص در رشته دندانپزشکی است. کلمه پریودنتیت از دو کلمه یونانی گرفته شده است: peri به معنای در اطراف و odont به معنای دندان. بنابراین، رشته پریودانتیکس مواردی را که بر بافت‌های اطراف دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، مانند تحلیل استخوان، تحلیل لثه و بیماری پریودنتال (لثه) را درمان می‌کند.
این رشته یکی از شاخه‌های دندانپزشکی می‌باشد که بیماری‌های مربوط به حفره دهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و روش‌هایی را هم برای درمان آنها به کار می‌گیرند. بسیاری از افراد هستند که به بیماری‌های لثه دچار میشوند و پزشک هم برای بازسازی و پیوند استخوان برای درمان این بیماری آن‌ها استفاده می‌کند.
پریودانتیکس یک تخصص دندانپزشکی است، که شامل ساختارهای مختلف دهان به ویژه لثه ها، دندان ها و استخوان فک می شود. فردی که در این زمینه تخصص دارد، پریودنتیست نامیده می شود.

پریودنتیست کیست؟
پریودنتیست دندانپزشک متخصصی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به لثه و بافت‌های نکهدارنده دندان را بر عهده دارد. پریودنتیست‌ها غیر از درمان‌های لثه که قسمت بیشتر آن شامل جراحی لثه می‌شود، در مورد جراحی کاشت ایمپلنت هم دوره‌های تخصصی دیده‌اند و ازجمله بهترین و ماهرترین گروه دندانپزشکانی هستند که قادر به انجام جراحی‌های پیچیده ایمپلنت می‌باشند.
متخصص پریودانتیکس به طور معمول چندان ارتباطی با بیمار ندارد و به صورت غیر مستقیم آنها را درمان می‌کند. پزشک بافت‌های خارج شده از دهان بیمار را برای این متخصص در آزمایشگاه ارسال می‌کنند تا آن‌ها را ترمیم و بازسازی کند.

وظیفه متخصص پریودانتیکس
 وظیفه اصلی که پریودنتیست بر عهده دارد این است که بیماری‌های مربوط به لثه را درمان کند و بافت های نگهدارنده دندان را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.
متخصص پریودنتیست می‌تواند طیف وسیعی از درمان‌های پریودنتال را انجام دهد. از جمله کارهای پریودنتیست، نگهداری پریودنتال، جرم گیری، پلنینگ ریشه و چندین نوع جراحی پریودنتال است.
کارهایی که یک پریودنتیست میتواند انجام دهد شامل موارد زیر است:
محافظت از پریودنتال
محافظت از پریودنتال به نوعی تمیز کردن دندان اشاره دارد. این روش شبیه به تمیز کردن معمولی در مطب دندانپزشک است. اما علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، پریودنتیست سلامت لثه‌ها را نیز بررسی می‌کند و پاکت‌های اطراف دندان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. وقتی استخوان اطراف دندان‌ها از دست می‌رود، پاکت‌ها عمیق‌تر می‌شوند. افرادی که نیاز به محافظت از پریودنتال دارند باید هر سه تا چهار ماه یکبار این پاکسازی‌ها را انجام دهند. پریودنتیست می‌تواند برنامه زمانبندی شده شخصی برای مراجعات بعدی به بیمار بدهد.
جرم گیری و پلنینگ ریشه (تمیز کردن پریودنتال)
پلنینگ و جرم گیری ریشه (SRP) اصطلاح دیگری برای تمیز کردن عمیق دندان است. تفاوت اصلی این است که SRP برای بی‌حس کردن لثه‌ها، به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. بی‌حسی موضعی به متخصص پریودنتیست اجازه می‌دهد تا زیر خط لثه که باکتری‌های مضر پنهان شده‌اند را تمیز کند. همچنین سطوح ریشه دندان را صاف کرده تا از تجمع پلاک و باکتری جلوگیری کنند.
پریودنتیست‌ها معمولا برای افرادی که بیماری لثه در مراحل اولیه (خفیف) دارند، جرم گیری و پلنینگ ریشه را توصیه می‌کنند.
جراحی فلپ لثه
به جراحی فلپ لثه، جراحی کاهش پاکت نیز می‌گویند. در این روش پریودنتیت متوسط تا شدید (بیماری لثه) را درمان می‌کنند. در طی این جراحی، پریودنتیست برش‌هایی ایجاد می‌کند و به آرامی لثه‌ها را از دندان‌ها دور می‌کند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عفونت عمیق زیر خط لثه را ببینند. پس از تمیز کردن کامل ریشه دندان، پریودنتیست بافت لثه را در جای خود بخیه می‌زند.
پیوند لثه
این روش تحلیل لثه را درمان می‌کند. افراد مبتلا به تحلیل لثه، بافت لثه سالم کافی در اطراف دندان خود ندارند. در طول عمل پیوند لثه، پریودنتیست بافتی را به ناحیه‌ای که لثه‌ها نازک هستند، اضافه می‌کند. پیوند ممکن است از سقف دهان باشد، یا متخصص پریودنتیست ممکن است مواد پیوند را از بانک مجاز استخوان و بافت خریداری کند.پریودنتیست به طور معمول جراحی لثه را انجام می‌دهد. انواع مختلفی از درمان‌های جراحی پریودنتال وجود دارد، از جمله:
کشیدن دندان
متخصصین پریودنتیست به طور معمول دندان‌هایی را می‌کشند که به سختی درآورده می‌شوند. به ویژه دندان‌هایی که در زیر خط لثه مانده اند.
پیوند استخوان دندان
عفونت پریودنتال می‌تواند استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند را فرسوده کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، متخصص پریودنتیست پیوند استخوان برای بازسازی استخوان در آن ناحیه انجام می‌دهد. پریودنتیست‌ها اغلب مواد پیوند استخوان را از بانک استخوان و بافت خریداری می‌کنند. اما پریودنتیست ممکن است بخشی از استخوان ناحیه دیگر دهان را برای این پیوند بردارد.
افزایش طول تاج
گاهی اوقات وقتی دندان در نزدیکی خط لثه می‌شکند، فضای کافی برای قرار دادن روکش دندان وجود ندارد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، پریودنتیست می‌تواند چند میلی‌متر از لثه و بافت استخوان اطراف آن دندان را بردارد تا تاج به درستی جا بیفتد.
لیفت لبخند
برخی افراد بافت لثه اضافی دارند که هنگام لبخند زدن بخشی از دندان‌هایشان را می‌پوشاند. افرادی که می‌خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند، می‌توانند لیفت لبخند انجام دهند. در طی این روش، متخصص پریودنتیست لثه و معمولا مقدار کمی از استخوان را از اطراف دندان‌های آسیب‌دیده خارج می‌کند. پریودنتیست می‌تواند لیفت لبخند را به عنوان یک روش مستقل انجام دهد یا ممکن است آن را در ترکیب با قرار دادن روکش‌ها توصیه کند.
فرنکتومی
فرنوم، نواری از بافت همبند است که بخشی از بدن را به قسمت دیگر متصل می‌کند. در دهان دو نوع فرنا وجود دارد: زبانی و لبی. فرنوم لبی، لب را به لثه‌ها متصل می‌کند. فرنوم زبانی ، زبان را به لثه‌ها، درست در پشت دندان‌های جلویی پایینی متصل می‌کند. گاهی اوقات، فرنوم خیلی سفت است. این حالت می‌تواند باعث مشکلاتی مانند بند زبان یا تحلیل لثه شود. در طول فرنکتومی، پریودنتیست برشی ایجاد می‌کند تا فرنوم را آزاد کند تا خیلی سفت نباشد.

بسیاری از پریودنتیست‌ها نیز ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌دهند، اگرچه این روش منحصر به رشته پریودنتیکس نیست. جراحان دهان و برخی از دندانپزشکان عمومی ایمپلنت دندان را نیز قرار می‌دهند. اکثر پریودنتیست‌ها برای راحت نگه داشتن بیمار در طول جراحی دندانپزشکی، آرام بخش تجویز می‌کنند. این آرام بخش‌ها شامل اکسید نیتروژن، آرام بخش خوراکی یا آرام بخش داخل وریدی IV هستند.

طول دوره تحصیل پریودنتیست
برای اینکه متخصص پریودانتیکس شوید باید ابتدا در کنکور تجربی رشته دندانپزشکی قبول شوید. طول دوره دندانپزشکی 6 سال است. سپس در آزمون تخصصی دندانپزشکی رشته پریودانتیکس را انتخاب کنید که طول دوره تخصص اندودانتیکس حدود 3 سال است.
تحصیل این رشته در ایالات متحده و و استرالیا نیز 3 سال طول می کشد اما در کانادا 2 سال است

چرا باید به متخصص پریودنتیست مراجعه کنید؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک فرد نیازمند مراجعه به پریودنتیست است. برخی از افراد باید به صورت موقت و دوره‌ای پریودنتیست مراجعه کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها ممکن است نیاز به درمانی داشته باشند که خارج از محدوده کار‌های یک دندانپزشک عمومی است. به عنوان مثال، ممکن است به پیوند لثه، پیوند استخوان یا فرنکتومی نیاز داشته باشند. پریودنتیست می‌تواند درمان جراحی را انجام دهد. پس از اتمام بهبودی، شما را به دندانپزشک عمومی‌تان ارجاع دهد.
سایر افراد ممکن است نیاز به مراجعه طولانی مدت به پریودنتیست داشته باشند. این شامل افرادی می‌شود که مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، معمولا علاوه بر تمیز کردن معمول دندان در مطب دندانپزشکی، به تمیز کردن پریودنتال نیز نیاز دارند. در این موارد، پریودنتیست در کنار دندانپزشک عمومی کار خواهد کرد. شما به دریافت مراقبت از هر دوی آن‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان خود احتیاج خواهید داشت.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

          

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0