پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

تخصص پرستودنتیكس چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

تخصص پرستودنتیكس چیست؟
تخصص پرستودنتیكس چیست؟

تخصص پرستودنتیكس
شاخه ای از دندانپزشكی است كه به بازسازی و حفظ عملكرد دهان، راحتی، سلامتی و زیبایی بیمار می پردازد. بازسازی و ترمیم دندانهای طبیعی و یا جایگزینی دندانها و بافتهای فكی- صورتی از دست رفته با جایگزین های مصنوعی، در حیطه عملكرد این رشته است.

پروستودنتیست یا متخصص پروتز دندان چه کسی است؟
متخصص پروتز دندان به متخصصی گفته می‌شود که در زمینه نصب دندان مصنوعی و جایگزین کردن آن با دندانی که از بین رفته است تخصص دارد و مورد تایید انجمن دندان پزشکی است. متخصص پروتز دندان علاوه بر تحصیل در رشته دندانپزشکی باید ۳ سال در رشته تخصص پرستودنتیکس یا پروتزهای دندانی آموزش ببیند.
متخصص پروتزهای دندانی با سال‌ها آموزش تخصصی و کسب تجربه به خوبی با اهمیت و نقش لبخند زیبا، حفظ سلامت دهان و پر کردن جای خالی دندان از دست رفته آشنایی دارد و با شناخت این مسئله می‌تواند یک برنامه درمانی تخصصی را برای شما و متناسب با نیازهای شما طراحی کند.

متخصص پروتزهای دندانی یا پروستودنتیست چه کارهایی انجام می دهد؟
ایمپلنت یا دندان كاشتنی
كه تشكیل شده است از پایه ای كه عمدتاً از جنس فلز تیتانیوم بوده و توسط جراح در استخوان فك كار گذاشته شده و سپس بر روی آن دندان قرار می گیرد.
پروتز ثابت
به اعضای مصنوعی بدن پروتز گفته می شود، منظور از پروتز در دندانپزشكی، دندانهای مصنوعی می باشند و پروتز ثابت به پروتزی اطلاق می گردد كه بر روی دندان یا دندانهای پایه چسب خورده و ثابت می گردد. پروتز ثابت شامل روكش و بریج (پل) می باشد. روكش بر روی یك دندان تراش خورده سوار می شود, بریج نیز بر روی دندانهای پایه كناری قرار می گیرد و شامل دندانهای جایگزین شده نیز می باشد.
ونیرها (veneer)
امروزه دیگر دلیلی ندارد كه فاصله بین دندانها یا دندانهای رنگ گرفته، بدشكل و كج خود را تحمل كنید. یك ونیر كه روی دندانهای شما قرار داده می شود، اشتباه طبیعت و یا آسیب ناشی از یك صدمه را تصحیح كرده و به شما كمك می كند تا لبخندی زیبا داشته باشید. ونیرها نازك بوده و پوسته هایی هستند كه با مواد همرنگ دندان برای هرفرد، بطور خاص ساخته می شوند تا سطح جلویی دندانها را پوشش دهند. آنها معمولاً در لابراتوار و توسط تكنسین دندانساز، از روی مدلی كه توسط دندانپزشك شما تهیه شده ، ساخته می شوند. شما باید بدانید كه این، یك درمان غیر قابل برگشت است، زیرا برای تطبیق پوسته ونیر روی دندان، لازم است مقدار كمی از مینای دندان برداشته شود. دندانپزشك ممكن است به شما توصیه كند كه از بعضی غذاها و نوشیدنی ها كه ونیر شما را بدرنگ می كند،مثل چای و قهوه پرهیز كنید. گاهی ممكن است ونیر ترك بردارد یا دچار شكستگی شود ولی برای اغلب افراد، زیبایی حاصل از كاربرد آن بیشتر ارزش دارد.
روكش(Crown)
شما ممكن است برای پوشاندن یك دندان و بازگرداندن شكل و اندازه طبیعی آن، نیازمند روكش باشید. یك روكش دندان، دندان شما را قویتر ساخته و ظاهر آن را بهبود می بخشد. وقتی میزان كافی از نسج دندان برای نگهداری یك پركردگی وسیع باقی نمانده باشد، روكش می تواندآن دندان را پوشانده و ساپورت كند. روكش ها ممكن است برای اتصال یك بریج، محافظت از یك دندان ضعیف و یا ترمیم دندانی كه قبلاً شكسته است، بكار روند. روكش درمان خوبی برای دندانهای بدرنگ و یا بدشكل است. همچنین برای پوشاندن یك ایمپلنت دندانی نیز استفاده می شود. اگر دندانپزشك شما روكش شدن دندان را توصیه می كند، احتمالاً به یكی از دلایل فوق می باشدتا به شما كمك كند دندانهایی سالم و لبخندی زیبا داشته باشید.
بریج (Bridge)
اگر شما یك یا چند دندان را از دست بدهید، دچار مشكل در جویدن و صحبت كردن می شوید.دراین صورت بریج یكی از درمان هایی است كه با جایگزینی دندانهای از دست رفته به حفظ شكل صورت و كاهش مشكلات جویدن كمك می كند. بریج ثابت، دندانهای از دست رفته را كه بین دندانهای دیگر هستند، جایگزین می سازد و نمای زیبایی دارد. این نوع ترمیم ممكن است از طلا، آلیاژها، پرسلن(چینی) یا تركیبی از این مواد باشد و به منظور ساپورت، به دندانهای مجاور كه به آنها دندانهای پایه اطلاق می شود، باند شده یا به روكش روی آنها متصل می شود. برخلاف بریجهای متحرك كه میتوانیدآنها را بیرون آورده وتمیز نمائید، یك بریج ثابت فقط توسط دندانپزشك می تواند برداشته شود. یك بریج ایمپلنت، دندانهای مصنوعی را مستقیماً به استخوان فك یا زیر لثه، بسته به نوع بریجی كه دندانپزشك تجویز كند، متصل می نماید. بنابراین بسیار مهم است كه دندانهای باقیمانده خود را تمیز و سالم نگهدارید.

اهمیت کار متخصص پروتزهای دندانی
شاید در ظاهر این کار بسیار ساده به نظر برسد. اما تعداد بیمارانی که بعد از ایمپلنت دچار مشکل می شوند، نشان دهنده است که نداشتن تخصص دندانپزشکان در این زمینه چه آسیبی می تواند به بیمار وارد کند. متاسفانه دیده شده، دندانپزشکانی که متخصص نیستند با قیمت پایین تر نسبت به متخصصین این حوزه، اقدام به ایمپلنت و کاشت دندان می کنند، بیمارانی نیز هستند که به دنبال ایمپلنت ارزان هستند. این در حالی است که هزینه بعدی این اقدام میتواند برای بیماران بسیار سنگین تمام شود. کاشت یا جراحی ایمپلنتها نیز باید توسط متخصص انجام شود (متخصص جراحی فک و صورت، یا پریو) تا بتواند از لحاظ محل و زاویه قرارگیری ایمپلنتها و منیج کردن ایمپلنت با استخوان موجود و یا بازسازی استخوان با روشهای مختلف، تصمیم درستی بگیرد. علاوه بر تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آنها، زاویه ایمپلنت به لحاظ فاکتورهای مکانیکال، نیروی وارده به ایمپلنت و جنبه زیبایی اهمیت به سزایی دارد. تطابق پروتز با بافت و با ایمپلنت ها سختتر از دندان معمولی است… پس بهتر است قسمت جراحی ایمپلنت توسط متخصص مربوطه و قسمت روکش ایمپلنت توسط متخصص پروتز انجام شود.
گیر غذایی، پوسیده شدن و کاهش عمر دندان زیر روکش به میزان فاحش، هالیتوزیس یا بوی بد دهان از مشکلات رایج انجام پروتز دندان توسط دندانپزشک غیرمتخصص است.

دندانپزشک با متخصص پروتز دندان چه تفاوتی دارد؟
دندان پزشکان عمومی در حوزه تمام مراقبت های دندانی متداول و فرایند های دندانی جزئی از قبیل پر کردن دندان مهارت یافته اند. برخی دندان پزشکان عمومی در فرایند هایی به خصوص آموزش های بیشتری دیده اند. اما متخصص پروتز دندان در تهران افرادی هستند که در حوزه جایگزینی و ترمیم دندان ها و انواع پروتز دندان آموزش های تخصصی بسیاری دیده اند.
متخصص پروتز دندان با جایگزینی دندان و بازگرداندن سلامت و عملکرد در تمام سطوح دهان فعالیت می کند، اما دندان پزشکان عمومی بر روی ترمیم دندان ها و اطمینان از سلامت و سالم ماندن آن ها تمرکز می کنند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

          

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0