پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی تخصص دندانپزشکی اطفال

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی تخصص دندانپزشکی اطفال
معرفی تخصص دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی کودکان چیست؟
دندانپزشکی کودکان، یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به طور ویژه بر روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. مهمترین چیزی که سلامت دهان و دندان را تضمین میکند مراجعه مرتب از کودکی به یک دندانپزشک اطفال خوب است.
دندانپزشکی کودکان به ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی با تاکید بر مساله پیشگیری و درمانی کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی و به ویژه برای افراد دارای نیازهای ویژه میپردازد.

دندانپزشک اطفال کیست؟
دندانپزشک اطفال پزشکی است که که در طول دوران تحصیلی خود به مطالعه و بررسی مهارت های لازم برای مراقبت از دندان، لثه، شناخت بیماریها و دهان کودکان می پردازد.
پیچیده ترین قسمت فعالیت و درمان دندانپزشک ها، مربوط به نوزادان می باشد. نوزادان در اولین برخورد شروع به گریه می کنند و باز کردن دهانشان برای معاینه کاری بس دشوار است، ولی دندانپزشکان اطفال این تخصص ها و مهارت ها را دارا می باشند. پس از این نظر خیالتان راحت باشد.

اهمیت مراجعه به دندانپزشک اطفال
برای پیشگیری از بروز هر نوع مشکل احتمالی در آینده، باید از همان سنین کودکی به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه کنیم.
کودکان در 6 ماهه اول زندگی خود شروع به درآوردن دندان می کنند و در سن 6 تا 7 سالگی هم شروع به از دست دادن اولین مجموعه دندانهای شیری خود می کنند که در نهایت دندانهای دائمی و ثانویه جایگزین می شوند.
بدون مراقبت درست دندانپزشکی، کودکان با پوسیدگی های دهان و بیماریهای احتمالی روبرو هستند که می تواند باعث بروز درد و عوراض بسیاری در طول زندگیشان شود.
امروزه پوسیدگیهای دندانی و بیماریهای عفونی در اطفال و کودکان، 5 برابر بیشتر از بیماری آسم و 7 برابر از تب یونجه شایع است.
مراقبت های انجام شده در زمینه دندانپزشکی اطفال میتواند به رشد طبیعی فک ها، دندانهای دائمی سالم و همچنین توانایی جویدن و صحبت صحیح فرزندتان کمک کند. هرچه دندانهای دائمی بیشتری به مرور زمان از لثه بیرو می آیند، مراقبت از دندان نیز به همان اندازه مهمتر و ضروری تر میشود.

وظایف دندانپزشک اطفال
دندانپزشکان وظایف زیادی دارند که ما تنها به ذکر مهمترین خدمات ارائه شده توسط آن ها میپردازیم:
    انجام معاینات کامل و مرتب دهان و دندان برای نوزادان، کودکان و مادران آن ها
    کمک به حفظ و ارتقای بهداشت دهان ودندان کودکان
    انجام کلیه مراقبت های پیشگیرانه از جمله تمیز کردن و شستشوی تخصصی دندان کودکان، معرفی انواع محصولات مناسب برای دندان اطفال، توصیه های تغذیه ای برای حفظ سلامتی دهان آن ها
    ارائه مشاوره در مورد عادات دهانی اطفال (به عنوان مثال مشاوره دادن به والدین در خصوص استفاده از پستانک و عوارض مکیدن انگشت نوزاد)
    ارزیابی و درمان زودهنگام برای صاف کردن دندانها و اصلاح بایت نامناسب (ارتودنسی کودکان)
    ترمیم حفره های دندان
    تشخیص بیماری های دهان و دندانی ناشی از بیماری های دیگر مثل دیابت، نقص مادرزادی قلبی، آسم، تب یونجه و اختلال کمبود توجه-بیش فعالی
    مدیریت مشکلات و بیماری های لثه از جمله زخم ها، مخاط و بیماری پریودنتال کودکان
    مراقبت از آسیب دیدگی های دندانپزشکی (به عنوان مثال ، دندان های شکسته، جابجا شده یا دستکاری شده)

توانایی های دندانپزشک اطفال
بسته به نیاز های خاص یک کودک، متخصص دندانپزشکی کودکان ممکن است به عنوان بخشی از یک تیم در فرآیند تصمیم گیری برای سلامت فرزند شما باشد. متخصص دندانپزشکی کودکان پس از فارغ تحصیلی از دانشکده دندانپزشکی به مدت دو سال در رشته دندانپزشکی کودکان تخصص می بینند. زمینه های آموزشی و مطالعات علمی آنها شامل موارد زیر است:
    روانشناسی کودک
    رفتار مناسب با سن کودک
    مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه
    مراقبت و جلوگیری از ضربه به صورت کودکان
    بیهوشی و آرام بخشی کودک

چگونه دندانپزشک اطفال شویم؟
شما ابتدا باید در کنکور تجربی شرکت کرده و رشته دندانپزشکی قبول شوید. پس از گذراندن دورن دندانپزشکی عمومی در آزمون تخصصی دندانپزشکی رشته دندانپزشک اطفال را انتخاب کنید.
طول دوره دندانپزشکی عمومی 4 تا 6 سال و طول دوره تخصص دندانپزشکی کودکان 2 سال است.

اولین مراجعه به دندانپزشک اطفال چه زمانی باید باشد؟
در ۶ ماهه اول زندگی کودکان، دندان‌های آن‌ها شروع به رشد می‌کنند و تا سن ۶ الی ۷ سالگی این دندان‌های شیری باید بیفتند و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها شوند. به گفته برخی از متخصصان دندانپزشکان اطفال، کودکان باید از ۱ تا ۶ ماه اول که زمان بیرون زدن اولین دندان‌شان است، تحت معاینه و بررسی قرار بگیرند.
اما به صورت کلی اگر مشکلی متوجه دهان و دندان کودک باشد، بهتر است از سن ۴ سالگی برای اولین بار کودک را به به دندانپزشکی کودکان و اطفال ببرید. در سن ۶ سالگی هم برای ارزیابی الگوی صحیح رشد صورت و بایت کودک و روند درآمدن اولین دندان دائمی نیز حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. از آن به بعد هم ویزیت منظم به دندانپزشکی بستگی به سلامت و پیشرفت دهان کودک هر ۶ ماه تا یک سال خواهد بود.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

          

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0