پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

همه چیز درباره آزمون علوم پایه پزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

همه چیز درباره آزمون علوم پایه پزشکی
همه چیز درباره آزمون علوم پایه پزشکی

همه چیز درباره آزمون علوم پایه پزشکی
تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی از چند مرحله تشکیل می‌شود که اولین مرحله آن علوم پایه است. علوم پایه شامل گروهی از دروس است که وجه مشترک علوم زیستی، فیزیک و شیمی با علوم پزشکی است. این دروس به دانشجویان کمک می‌کند نسبت به دروس بالینی که در آینده می‌خوانند دیدگاه علمی پیدا کنند و زیربنای علمی خود را تقویت کنند. با پایان دوره علوم پایه که در رشته پزشکی با پشت سر گذاشتن ترم 5 محقق می‌شود، دانشجویان موظف به شرکت در آزمونی جامع هستند و در آن از دروس گذرانده شده طی این دوره سوال می‌شود که امتحان علوم پایه نام دارد. در صورت موفقیت در امتحان علوم پایه پزشکی، دانشجویان مجاز هستند دوره‌های بعدی تحصیلی (فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کاورزی) خود را در پیش گیرند. در این نوشتار در پزشکی بوک شما را با ابعاد مختلف این آزمون آشنا می‌کنیم.

نحوه برگزاری آزمون علوم پایه
تا چند سال اخیر، آزمون علوم پایه به شکل قطبی  توسط دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می‌شد؛ به این معنا که دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس تقسیم‌بندی وزارت بهداشت، به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شدند و هر قطب به شکل اختصاصی آزمون خودش را طراحی و برگزار می‌کرده است. اما در چند سال اخیر، آزمون علوم پایه مانند سایر آزمون‌های جامع دانشگاهی به شکل کشوری و با مدیریت مستقیم مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌گردد.

دروس علوم پایه پزشکی
همانطور که بالاتر توضیح داده شد، این آزمون شامل دروسی است که در دوره علوم پایه آنها را گذرانده‌اید  به طور کلی این دروس به دو دسته ماژور (اصلی) و مینور تقسیم می‌شوند:

- دروس ماژور: آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتری شناسی
- دروس مینور: جنین ­شناسی، معارف، ویروس ­شناسی، قارچ­ شناسی، زبان
- سایر دروس: انگل شناسی، بافت شناسی، بهداشت و اپیدمیولوژی

دروس ماژور دروسی هستند که تعداد سوالات بیشتری از آنها در آزمون مطرح می‌شود و دروس مینور تعداد سوال کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

الزامات شرکت در آزمون علوم پایه
تا قبل از سال ۹۶ و تغییرات برنامه آموزشی وزارت بهداشت، تنها دانشجویانی که امتحانات درس های اختصاصی، عملی و حداقل 8 واحد از دروس عمومی را با نمره قبولی پشت سر گذاشته بودند، مجاز به شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی بودند.
یکی دیگر از شرایط شرکت در آزمون علوم پایه، کسب نمره میانگین (دروس اختصاصی دروس عملی – دروس عمومی) حداقل 12 بود
در صورتی که دانشجو در یکی از دروس اختصاصی تئوری نمره قبولی را به دست نمی‌آورد، می‌توانست با استفاده از تبصره «معرفی به استاد» به صورت مشروط در آزمون علوم پایه شرکت کند.
با توجه به تغییرات در برنامه آموزشی چند سال اخیر، شرایط دانشجویان دندانپزشکی به همان روال سابق باقی مانده،  اما شرایط دانشجویان پزشکی تغییر کرده است و می‌توان گفت ساده‌تر شده است.
دانشجویان پزشکی در برنامه آموزشی جدید در صورتی می‌توانند در آزمون علوم پایه شرکت کنند که برای حداقل 46.5 واحد از دروع علوم پایه و حداقل 8 واحد از دروس عمومی نمره قبولی را کسب کرده باشند و میانگین کل نمرات آن ها در این دروس به حد نصاب 12 نمره رسیده باشد. (البته می‌توانید گذراندن تنها یک واحد درس عمومی را به بعد از علوم پایه موکول کنید) غیبت غیرموجه در این آزمون به مثابه رد شدن در یک دوره از آزمون است.

نحوه ثبت نام در آزمون علوم پایه پزشکی
معاونت آموزشی دانشگاه‌ محل تحصیلتان، شما را ثبت نام می‌کند. این آزمون دو بار در سال (یکی در شهریور و دیگری در اسفند ماه) برگزار می‌شود؛ شما می‌توانید با مراجعه به تقویم مرکز سنجش آموزش پزشکی در سایت www.sanjeshp.ir، از زمان دقیق برگزاری آن مطلع شوید.
امتحان علوم پایه تستی چهار گزینه‌ای است و نمره منفی ندارد. ضریب همه دروس با هم برابر هستند؛ در نتیجه نمره­ اکتسابی با حاصل جمع تعداد پاسخ‌های درست محاسبه می‌شود.
دفترچه و کلید سؤالات بعد از برگزاری آزمون در سایت مذکور قرار داده­ می‌شود و دانشجویان تا سه روز پس از آزمون مهلت دارند اعتراضات و اشکالات را از طریق همین سایت به اطلاع مسئولان برسانند.

زمان برگزاری آزمون علوم پایه
آزمون علوم پایه هرسال دو بار در ماه‌های شهریور و اسفند، همراه با آزمون پیش کارورزی و جامع‌داروسازی برگزار می‌شود؛ تاریخ برگزاری برگزاری آزمون پایه به صورت دقیق مشخص نیست.
اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه ریزی دوره علوم پایه پزشکی را برای 5 ترم انجام می‌دهند. در این دانشگاه‌ها، دانشجویان پزشکی ورودی مهرماه، اسفندماه و همچنین دانشجویان پزشکی ورودی بهمن‌ماه، شهریورماه در آزمون علوم پایه شرکت می‌کنند.

مهمترین دروس آزمون علوم پایه پزشکی و تعداد سوالات

      نام درس                                                تعداد سوال
دروس علوم تشریح(آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌‌شناسی)           ۵۴
فیزیولوژی                                                      ۳۶
بیوشیمی پزشکی                                                ۲۰
باکتری‌شناسی پزشکی                                           ۱۶
انگل‌شناسی و حشره‌شناسی                                       ۱۲
قارچ‌شناسی پزشکی                                              ۵
ویروس‌شناسی پزشکی                                           ۵
اصول خدمات سلامت                                          ۱۱
اصول اپیدمیولوژی                                              ۹
زبان تخصصی پزشکی                                         ۲۰
معارف اسلامی                                                ۱۲
مجموع سوالات                                              ۲۰۰

شرایط قبول شدن در آزمون علوم پایه
برای قبول شدن در امتحان علوم پایه پزشکی، کافی است که نمره شما از حداقل تعیین شده کمتر نشود. این حداقل در هر آزمون و بنا به میزان سختی آزمون، از طرف وزارت بهداشت تعیین می‌شود. پس به ازای هر آزمون علوم پایه، یک حداقلی تعیین می‌شود. می‌توانید با مقایسه پایه قبولی سال ‌های اخیر تخمینی از حدود بیس قبولی را بدست آورید.
 
درصورت قبول نشدن در آزمون علوم پایه چه اتفاقی می‌افتد؟
در این صورت به شما مجاز نیستید که واحد های بعد از علوم پایه بگذرانید و باید در آزمون علوم پایه بعدی شرکت کنید تا پاس شوید. تا سه بار به شما فرصت داده می‌شود که در این آزمون شرکت کنید. در صورتی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی نشدید، باید با تحصیل در این رشته خداحافظی کنید و به رشته دیگری در یکی از مقاطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته و یا کاردانی تغییر رشته بدهید!  البته نگران نباشید احتمال اینکه این اتفاق برایتان رخ دهد بسیار کم است.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0