پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

همه چیز درباره تکنسین داروخانه

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

همه چیز درباره تکنسین داروخانه
همه چیز درباره تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه کیست؟
تکنسین داروخانه (Pharmacy Technician) یا دستیار داروخانه فردی آموزش‌دیده است که معمولا وظیفه نسخه‌خوانی و تحویل دارو به مراجعه‌کننده را بر عهده دارد و به دکتر داروساز در ساخت دارو کمک می‌کند. تکنسین داروخانه هم با مراجعه‌ کنندگان و هم با پزشک و پرسنل داروخانه در ارتباط و تعامل است، به همین خاطر در کنار آشنایی با علم تخصصی داروسازی، به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نیز نیاز دارد.

چگونه تکنسین داروخانه شویم؟
رشته ای تحت عنوان نسخه خوانی و یا دستیاری داروخانه در دانشگاه ها آموزش داده نمی شود. بنابراین علاقه مندان به یادگیری نسخه خوانی و دستیاری داروخانه می بایست در دوره های آزاد تکنسین داروخانه ثبت نام نموده و در صورت کسب نمره قبولی مدرک مربوطه را دریافت نمایند.
برای ثبت نام دوره تکنسین داروخانه در تهران می توانید به مراکز زیر مراجعه کرده و در دوره مورد نظر، ثبت نام نمایید:
● جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
● جهاد دانشگاهی تهران
● جهاد دانشگاهی شهید بهشتی
● مجتمع فنی
● سازمان نظام پرستاری
هزینه دوره تکنسین داروخانه در هر کدام از مراکز متفاوت است.
برای ثبت نام دوره تکنسین داروخانه در شهرستانها نیز میتوانید به جهاد دانشگاهی شهر خود مراجعه کنید.
دوره آموزش تکنسین داروخانه هلال احمر نیز به صورت تئوری و عملی تاکنون در بعضی از شهرهای کشور مثل شهر قم برگزار شده است و با استقبال فراوانی مواجه گشته است.
مراکز دولتی و آزاد فنی و حرفه ای نیز در هر شهر دوره آموزش تکنسین داروخانه را برگزار می نمایند.

معرفی دوره تکنسین داروخانه
دوره ای تحت عنوان دوره تکنسین داروخانه در مراکز معتبر جهاد دانشگاهی در دو گروه مقدماتی و پیشرفته برگزار می شود.
متقاضیان و علاقه مندان پس از شرکت در دوره های آموزشی تکنسین مقدماتی می توانند در دوره های تکنسین داروخانه پیشرفته به دو صورت حضوری و مجازی شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت نمایند. به طور کلی شرکت در این دوره برای عموم مردم آزاد است و جهت شرکت در این دوره به دو صورت مجازی و حضوری، داشتن حداقل مدرک دیپلم الزامی می باشد.
در نهایت شرکت کنندگان این دوره پس از گذرندان واحد ها و سرفصل های مربوطه و همچنین کسب نمره قبولی، مدرک تکنسین داروخانه را دریافت خواهند کرد. در ادامه با فعالیت در داروخانه و یادگیری تجربی در این زمینه به مهارت بسیاری خواهند رسید.
در دوره تکنسین داروخانه شما با داروخانه که مکانی جهت ارائه خدمات دارویی و بهداشتی به مراجعه کنندگان توسط پزشک داروساز و پرسنل است، و همچنین با خدمات دارویی آشنا می شوید.
خدمات دارویی یعنی:
• بررسی نسخه ارائه شده
• ‏تجزیه و تحلیل علمی آن
• ‏تحویل دارو
• ‏دادن اطلاعات لازم به بیمار
در دوره تکنسین داروخانه مباحث توسط دکترای داروساز تدریس می شود.
تمامی داروهای رایج در ایران حدود 400 قلم (شامل داروهای شیمیایی و گیاهی) و داروهای ترکیبی، مواد آرایشی- بهداشتی، تجهیزات پزشکی جهت نسخه قیمت زنی و … تدریس شده و کارگاه نسخه خوانی نیز همراه با کار با نرم افزار در داروخانه ارائه می شود.

مدارک ثبت نام در دوره تکنسین داروخانه
برای ثبت نام در دوره تکنسین داروخانه مدارک زیر نیاز است:
- آخرین مدرک تحصیلی
- کپی شناسنامه
- کپی کارت ملی
- واریز هزینه
- عکس پرسنلی

وظایف تکنسین داروخانه
تکنسین داروخانه تحت نظر دکتر داروساز عمده فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:
- تحویل گرفتن نسخه
- خواندن نسخه
- جمع‌آوری دارو
- تحویل دارو به بیمار
- بسته‌بندی و لیبل زدن به داروها بر اساس نسخه
- تحویل اطلاعات به بیمار در مورد دارو، تداخل دارویی، نحوه مصرف و عوارض احتمالی
- مدیریت و سازماندهی انبار داروها، بررسی کمبود داروها، تاریخ انقضا، نحوه نگهداری (یخچالی و غیربخچالی) و …
- سفارش دارو و چیدن داروها در قفسه
- کمک به داروساز در ساخت دارو
- دریافت وجه از بیمار
- ثبت اطلاعات بیمار، اطلاعات دارویی بیمار و انجام کارهای مرتبط با بیمه
- دادن مشاوره در مورد بیماری‌های عمومی، وسایل آرایشی و بهداشتی، داروهای گیاهی، مکمل‌ها و …
- رسیدگی و پاسخ‌گویی به شکایات

مهارت های لازم برای تکنسین داروخانه
مهارت خدمت‌دهی:
تکنسین داروخانه وقت زیادی از کارش را صرف تعامل با مشتری می‌کند، در نتیجه رعایت ادب در قبال مشتری و کمک کردن به او به شیوه‌ای مناسب بسیار حائز اهمیت است.
مهارت جزئی‌نگری:
گرچه دکتر داروساز مسئول اصلی داروخانه است، ولی تکنسین داروخانه نیز می‌بایست حداکثر دقت و جزئی‌نگری را در مورد داروهای بیمار داشته باشد تا اشتباه انسانی به حداقل برسد و سلامتی بیمار به خطر نیافتد.
مهارت شنیدن:
تکنسین داروخانه باید تعامل مناسبی با دکتر داروساز داشته باشد و دستورات او را به خوبی اجرا کند. همچنین باید به صحبت‌های بیماران و مراجعه‌کنندگان به دقت گوش دهد تا نیازهای آن ها را درک و به درستی راهنمایی‌شان کند.
مهارت ریاضی:
تکنسین دائما با شمارش قرص‌ها و ترکیب‌های متفاوت داروها سر و کار دارد، باید درک مناسبی از مفاهیم ابتدایی ریاضی داشته باشد.
مهارت مدیریت و سازمان‌دهی:
تکنسین داروخانه یعنی تعادل برقرار کردن بین مسئولیت‌های متفاوت. تکنسین باید مهارت سازماندهی خوبی داشته باشد تا همزمان که کارهای محوله داروساز را انجام می‌دهد، بتواند به مشتریان و بیماران هم کمک کند.

بازار کار تکنسین داروخانه
علاقمندان پس از گذراندن دوره های تکنسین داروخانه و شرکت در امتحانات تئوری و عملی در صورتی که نمره قبولی کسب نمایند می توانند مدرک خود را دریافت کرده و در داروخانه های آزاد سراسر کشور و یا حتی خارج از کشور فعالیت کنند. همچنین در درمانگاه ها یا داروخانه های بیمارستان ها فعالیت داشته باشند یا مشاور تنظیم دوز دارویی و مشاور پوست در داروخانه ها یا درمانگاه ها باشند.
علاوه بر این در مطب خصوصی پزشکان برای تنظیم دوز دارو و توجیه بیماران فعالیت کنند یا در درمانگاه ها به عنوان ناظر واحد تزریقات حضور داشته باشند. تنظیم دوز انسولین و داروهای دیابت در کلینیک های دیابت ونظارت و کنترل داروی بیماران در کلینیک بیماران قلب نیز از دیگر فعالیت های تکنسین داروخانه محسوب می شود.

مهاجرت با مدرک تکنسین داروخانه
افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا را دارند علاوه بر داشتن مدرک معتبر باید حداقل نمره زبان مربوطه را ارائه دهند. علاوه بر موارد ذکر شده بر اساس کشور انتخابی افراد یا باید در دوره های آموزشی برای معادل سازی شرکت کنند یا در آزمون های صلاحیت کاری نمره قابل قبول کسب کنند.
افراد با انتخاب مراکزی که مدارک بین المللی مانند گواهینامه city & guilds کشور انگلستان ارائه می کنند شانس بیشتری برای ورود به بازار کار کشورهای اروپایی و انگلستان خواهند داشت.
هر کدام از دوره های تکنسین داروخانه، دارای سرفصل ها و موضوعات خاصی است که با توجه به سطح دانش داوطلب به وی ارائه می شود.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

     


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0