پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته فیزیوتراپی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته فیزیوتراپی
معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چیست؟
شغل فیزیوتراپی همان‌طور که از نامش پیداست از شاخه‌های طب فیزیکی است که روی توان‌بخشی افراد کم‌توان و معلول کار می‌کند. فیزیوتراپی به‌جای داروهای خوراکی از گرما، نور، سرما، ورزش و الکتریسیته استفاده می‌کند. این متخصصان به افرادی که بیماری‌های مفصلی، عضلانی، روماتیسمی، آسیب‌دیدگی و غیره دارند کمک می‌کنند تا توان حرکتی خود را به دست آورند.
فیزیوتراپی علمی است که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی افراد نقش دارد، بلکه میتواند از ایجاد آسیب هم پیشگیری کند. هم بخشی از سیستم توانبخشی است و هم در مراقبت های حاد نقش دارد. به علاوه در حفظ عملکرد های حرکتی، مدیریت بیماری های مزمن و آموزش به بیمار و مراقب او، هم فعالیت می کند.

هدف از فیزیوتراپی
فیزیوتراپی به فرد کمک می کند تا توانایی هایش را افزایش دهد، یا در شخصی که بیماری پیش رونده مثل ام اس دارد توانایی هایش را حفظ کند و یا در کسی که یکسری از توانایی هایش را از دست داده است فعالیت ها و توانایی های جایگزین پیدا کند و به فرد آموزش های لازم را جهت حفظ حداکثر استقلال بدهد.

فیزیوتراپیست چه کسی است؟
این متخصصان دوره های تحصیلات تکمیلی خاصی را در زمینه فیزیوتراپی می بینند. ممکن است آنها با عنوان PT یا فیزیوتراپیست مورد خطاب قرار گیرند.
فیزیوتراپیست ها شرایط شما را ارزیابی می کنند و برنامه دقیقی برای هدایت درمان ارائه می دهند. آنها ممکن است برای علائمی که دارید، درمان های عملی پیشنهاد کنند. همچنین ورزش های خاصی برای کمک به در حرکت و عملکرد بهتر آموزش می دهند.
می توانید بدون مراجعه به پزشک متخصص طب فیزیکی، مستقیماً به پزشک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. یا ممکن است پزشک انجام آن را تجویز کند.
در صورتی که بیماری یا آسیب جدی داشته باشید، فیزیوتراپیست نمی تواند جای پزشک را بگیرد. اما او برای راهنمایی درمان ها با پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی همکاری خواهد داشت. شما حال بهتری خواهید داشت و احتمالاً عملکرد ناحیه تحت درمان را بطور کامل، و در بیشتر موارد، سریعتر از زمانی که تحت نظر فیزیوتراپ نباشید، بدست خواهید آورد.
فیزیوتراپیست ها اغلب دستیار دارند. آنها نیز برای انجام درمان های جسمی مختلف آموزش دیده اند.

ویژگیهای لازم برای فیزیوتراپیست
فیزیو تراپیست ها نیازمند قدرت بدنی مناسب هستند چرا که در بسیاری از مواقع باید پوزیشن های خاصی به بیمار بدهند یا نیروی زیادی مثلا برای کشش بافت وارد کنند. داشتن روابط اجتماعی خوب و توانایی جلب اعتماد بیمار و صبور بودن از دیگر ویژگی های یک فیزیوتراپیست است که او را در جهت رسیدن به اهداف درمانی کمک می کند.

نحوه عملکرد فیزیوتراپیست
در اولین جلسه درمانی، فیزیوتراپیست نیازهای شما را بررسی و ارزیابی می کند. همچنین از شما سوالاتی در مورد درد یا علائم دیگر، توانایی شما در حرکت یا انجام کارهای روزمره، میزان خواب شما و سابقه پزشکی تان خواهد پرسید. هدف این است که مشکل شما تشخیص داده شود، اینکه چرا به این عارضه مبتلا هستید، اختلالاتی که در نتیجه این وضعیت شده اند کدامند و سپس یک برنامه مراقبتی برای رسیدگی به هر کدام ایجاد شود.
فیزیوتراپیست آزمایش هایی را برای بررسی شرایط بیمار انجام خواهد داد:
• اینکه چقدر خوب می توانید به اطراف حرکت کنید، خم شوید، یا چنگ بزنید
• چقدر خوب راه می روید یا از پله ها بالا می روید
• ضربان قلب شما در حین فعالیت
• وضعیت ایستادن و نشستن و یا تعادل شما
سپس، فیزیوتراپیست برای ایجاد یک برنامه درمانی با شما همکاری خواهد کرد. این برنامه شامل اهداف شخصی شما مانند داشتن عملکرد و احساس بهتر، به‌علاوه ورزش‌ها یا سایر درمان‌های لازم برای کمک به شما در رسیدن به آنها می‌شود.
ممکن است شما نسبت به سایر افراد، زمان کمتر یا بیشتری را برای رسیدن به این اهداف صرف کنید. هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. همچنین ممکن است جلسات بیشتر یا کمتری نسبت به سایرین داشته باشید. این به نیاز شما بستگی دارد.
درمان های فیزیوتراپی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• تمرینات یا حرکات کششی یا همکاری فیزیوتراپیست
• ماساژ، گرما یا سرما درمانی، آب گرم درمانی یا اولتراسوند برای کاهش درد یا اسپاسم عضلانی
• توانبخشی برای کمک به یادگیری استفاده از اندام مصنوعی
• با وسایلی تمرین کنید که به شما کمک می کند حرکت کنید یا تعادل خود را حفظ کنید، مانند عصا یا واکر
فیزیوتراپیست  شما روند پیشرفت شما را زیر نظر خواهد داشت و درمان های شما را در صورت لزوم تغییر داده و یا تنظیم می کند.

انواع شیوه های درمانی در فیزیوتراپی
متد‌های درمانی مورد استفاده در فیزیوتراپی شامل:
    الکتروتراپی
    تمرین درمانی
    آب درمانی
    لیزر
    شاک ویو
    اولتراسوند یا امواج فراصوت
    نیدلینگ
    الکترومغناطیس مانند دیاترمی
    ماساژ
    درمانهای دستی
    کشش و جا اندازی مهره های ستون فقرات

کدام بیماری ها توسط فیزیوتراپی قابل درمان می باشند؟
فیزیوتراپیست ها بسته به تخصص خود می توانند طیف گسترده ای از شرایط پزشکی را درمان کنند.
برخی از شرایطی که می توانند از این نوع درمان سود ببرند عبارتند از:
• شرایط قلبی ریوی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، فیبروز کیستیک و انفاکتوس میوکارد
• درمان با دست برای شرایطی مانند سندرم تونل کارپال و انگشت ماشه ای
• اختلال عملکرد اسکلتی عضلانی مانند کمردرد، پارگی روتاتور کاف، و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی
• شرایط عصبی مانند سکته مغزی، آسیب های نخاعی، بیماری پارکینسون، ام اس، اختلال عملکرد دهلیزی، و آسیب های مغزی
• شرایط اطفال مانند تاخیر در رشد، فلج مغزی و دیستروفی عضلانی
• آسیب های مرتبط با ورزش، مانند ضربه مغزی و آرنج تنیس بازان
• سلامت زنان و اختلال عملکرد کف لگن، مانند بی اختیاری ادرار و لنف ادم
موارد دیگری که ممکن است مفید باشند عبارتند از: سوختگی، مراقبت از زخم، و زخم های دیابتی.

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی
نظرات در مورد رشته فیزیوتراپی متفاوت است و هر کس به نسبت محل کار و شرایطی که در آن قرار گرفته‌ نظر متفاوتی دارد. اما روی‌هم‌رفته می‌توان گفت مزایا و معایب رشته‌ فیزیوتراپی عبارتند از:
مزایای رشته فیزتراپی
رشته‌ فیزیوتراپی یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های جامعه است و پتانسیل بالایی برای کسب درآمد دارد. این رشته‌ در همه جوامع با هر ویژگی سنی متقاضی دارد و حوزه‌های تخصصی آن هم گسترده‌ است. بنابراین افراد می‌توانند در بخش موردعلاقه خود فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند مستقل کار کنند و ساعت کاری شناور داشته باشند. از دیدگاه دیگر فیزیوتراپی مستقیماً به انسان‌ها کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه‌ کنند.
معایب رشته فیزیوتراپی
بااین‌همه فیزیوتراپی حتماً نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و به‌صورت تجربی قابل‌قبول نیست. ممکن است فیزیوتراپیست مجبور باشد ساعت‌های طولانی سرپا بایستد یا به بیماران کم‌توان کمک کند یا وسایل سنگینی را بلند نماید.
یکی از سختی های رشته فیزیوتراپی این است که کار با افراد بیمار چالش‌های خود را دارد مثلاً ممکن است بی‌حوصله یا بداخلاق باشند و فیزیوتراپیست‌ها باید با اخلاق بیمار کنار بیایند. گاهی آن‌ها در معرض انتقال بیماری مثلاً عفونت‌های مسری از بیمار قرار می‌گیرند.

چگونه فیزیوتراپیست شویم؟
علاقه مندان برای ورود به شغل فیزیوتراپیست باید مدرک دانشگاهی معتبر بگیرند. آنها می توانند در رشته فیزیوتراپی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل کنند. برای قبولی رشته فیزیوتراپی باید در کنکور تجربی شرکت کنید. مدت تحصیل در دوره کارشناسی 4 سال است و فارغ التحصیلان می توانند در رشته های آناتومی و علوم تشریح و فیزیولوژی و ....ادامه تحصیل دهند.

دروس و تعداد واحدهای کارشناسی فیزیوتراپی
مقطع کارشناسی فیزیوتراپی ۱۳۰ واحد دارد که شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۴۱ واحد دروس پایه، ۴۳ واحد دروس اختصاصی و ۲۴ واحد کارورزی بالینی است.
دروس پایه ای فیزیوتراپی شامل:
فیزیک برای فیزیوتراپی/ فیزیولوژی عمومی/ فیزیولوژی عصب و عضله/ آناتومی سر و گردن وتنه/ آناتومی اندام فوقانی/ آناتومی اندام تحتانی/ آناتومی اعصاب/ آناتومی سطحی بدن/ بافت شناسی/ آسیب شناسی/ روانشناسی عمومی و بیماران/ روانپزشکی/ ژنتیک/ بیماری های مغز و اعصاب/ بیماری های روماتیسمی و پوستی/ بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی/ جراحی عمومی/ ارتوپدی/ رادیولوژی/ کمک های اولیه
دروس اختصاصی فیزیوتراپی شامل:
زبان تخصصی/ اصول توانبخشی و فیزیوتراپی/ فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب/ فیزیوتراپی در بیماری های روماتیسمی و پوستی/ فیزیوتراپی در بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی/ فیزیوتراپی در بیماری های جراحی/ فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی ۱/ فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی ۲/ شش واحد کینزیولوژی و بیومکانیک/ ۵ واحد الکتروتراپی/ ۴ واحد تمرین درمانی/ تمرین درمانی در بیماران فلج نیمه بدن/ تمرین درمانی در بیماران فلج مغزی/ وسایل کمکی و اندام مصنوعی/ ماساژ و موبیلیزاسیون/ ارزشیابی دستگاه اسکلتی-عضلانی/ فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد

بازار کار فیزیوتراپی
فیزیوتراپیست ها گاهی اوقات به منزل شما می آیند تا مراحل درمان شما را در خانه ادامه دهند. همچنین در این مراکز هم فعالیت دارند:
بیمارستان ها
کلینیک ها
مراکز پزشکی ورزشی
مطب های پزشکی خصوصی
خانه های سالمندان
مراکز توانبخشی
یک فارغ التحصیل فیزیوتراپی علاوه بر اینکه میتواند در مراکز دولتی نظیر بیمارستان ها ، درمانگاه ها و مراکز بهداشت هلال احمر،استخدام شود میتواند پس از طی کردن دوران طرح خود و بدست آوردن سابقه ی لازم اقدام به تاسیس کلینیک تخصصی و خصوصی فیزیوتراپی کند .(گذراندن طرح در این رشته به صورت اختیاری است)

شرایط تاسیس مطب فیزیوتراپی
اجازه تأسیس مرکز فیزیوتراپی به اشخاصی داده می شود که دارای شرایط ذیل باشند :
1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2. نداشتن سوء پیشینه کیفری مؤثر واعتیاد به مواد مخدر (تسلیم گواهی عدم سوء پیشینه وعدم اعتیاد به مواد مخدر درزمان در خواست همکاری با مرکز فیزیوتراپی برای کلیه کارکنان الزامی است )
3. دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر :
    تخصص طب فیزیکی و توان بخشی
    PhD فیزیوتراپی
    کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
    کارشناس فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و مهاجرت
اگر در حوزه فیزیوتراپی مشغول به کار هستید، خبر خوبی برایتان داریم. شانس شما برای مهاجرت به خارج از کشور بسیار مناسب است. با انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت فیزیوتراپ می توانید یک موقعیت کاری فوق العاده را در کشورهای برتر جهان به دست بیاورید و به درآمدی شگفت انگیز برسید.
فیزیوتراپی از جمله مهم ترین رشته های تخصصی در حوزه درمان صدمات فیزیکی محسوب می شود. علاوه بر این، نیاز بالای سالمندان به اموری همچون فیزیوتراپی، کمک درمانی و تقویتی را نباید دست کم گرفت. همین عوامل موجب شده اند تا فیزیوتراپی در سال های اخیر به یک رشته با تقاضای بالا تبدیل شود. خوشبختانه امکان مهاجرت طیف عظیمی از افراد متخصص در این زمینه وجود دارد. کشورهایی چون استرالیا، کانادا و آمریکا مقاصد اغلب افراد تحصیل کرده یا شاغل در رشته فیزیوتراپی برای مهاجرت محسوب می‌شود.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

     

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0