پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی شغل دستیار فیزیوتراپی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی شغل دستیار فیزیوتراپی
معرفی شغل دستیار فیزیوتراپی

دستیار فیزیوتراپی کیست؟
دستیار فیزیوتراپی (به انگلیسی Physiotherapy Assistant) بخش‌هایی از فرآیند درمانی و فعالیت‌های مشخص دیگر را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می‌دهد. بیمارانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند عموما به خاطر تصادف یا بیماری دچار مشکلات حرکتی شده‌اند؛ دستیار فیزیوتراپی به آنها کمک می‌کند توان حرکتی خود را بازیابند، دردشان کاهش یابد، پیشرفت ناتوانی حرکتی‌شان کند یا متوقف شود و در نهایت سلامتی و تناسب اندام خود را بهبود ببخشند.
دستیار فیزیوتراپ را رابط بین فیزیوتراپیست و بیمار به شمار می‌آورند و انتظار می‌رود به هر دو کمک کند تا درمان تسهیل و تسریع شود. ضمن اینکه او به عنوان منشی وظیفه مدیریت مطب و پذیرش بیماران را نیز بر عهده دارد.

وظایف دستیار فیزیوتراپی
در حین انجام تمرینات یا فعالیت های عملکردی به بیماران آموزش دهید، انگیزه دهید، محافظت کنید و به آنها کمک کنید.
اطلاعات بیمار را مستند کنید، مانند یادداشت هایی در مورد پیشرفت آنها.
بیماران را در طول درمان مشاهده کنید تا داده ها را در مورد پاسخ ها و پیشرفت آنها جمع آوری و ارزیابی کنید و نتایج را به صورت حضوری یا از طریق یادداشت های پیشرفت به فیزیوتراپ ارائه دهید.
به بیماران در مورد مکانیک مناسب بدن و راه هایی برای بهبود تحرک عملکردی مانند ورزش در آب آموزش دهید.
بیماران را داخل یا روی تجهیزات درمانی حفاظت کنید.
با کارکنان فیزیوتراپی یا دیگران مشورت کنید تا اطلاعات بیمار را برای برنامه ریزی، اصلاح یا هماهنگی درمان مورد بحث و بررسی قرار دهند.
تمرینات درمانی دستی فعال یا غیرفعال، ماساژ درمانی، فیزیوتراپی در آب یا گرما، نور، صدا یا درمان های الکتریکی مانند اولتراسوند را انجام دهید.
بیماران را مابین مناطق درمان جا به جا کنید و بر اساس الزامات موقعیت آن ها را بلند کرده و انتقال دهید.
محل کار را تمیز کنید و تجهیزات را پس از درمان بررسی کنید و در محل مشخص قرار دهید.
با مراقبین یا اعضای خانواده در مورد فعالیت های درمانی یا برنامه های درمانی بیمار ارتباط برقرار کنید یا به آنها آموزش دهید.
محدوده حرکت مفصل، اعضای بدن یا علائم حیاتی بیماران را برای تعیین اثرات درمان یا ارزیابی بیمار اندازه گیری کنید.
به بیماران در استفاده از پشت بندهای ارتوپدی، پروتزها یا وسایل حمایتی آموزش دهید.
بر عملکرد تجهیزات نظارت داشته و استفاده از تجهیزات و مدیریت درمان را ثبت کنید.
مناطق درمانی و تجهیزات الکتروتراپی را برای استفاده فیزیوتراپیست ها آماده کنید.
با استفاده از تجهیزات کشش متناوب یا ایستا، کشش را برای تسکین درد گردن یا کمر اعمال کنید.
به بیماران کمک کنید لباس بپوشند یا دربیاورند، وسایل حمایتی مانند بریس، آتل یا بند را بپوشند و باز کنند.
در دوره‌های آموزش مداوم، سمینارها یا فعالیت‌های ضمن خدمت شرکت کنید.
بیماران را برای بریس های ارتوپدی، پروتزها یا وسایل حمایتی مانند عصا آماده کنید.
درناژ وضعیتی، ضربات کوبه ای یا ارتعاشات را انجام دهید یا تمرینات تنفس عمیق را برای درمان بیماری های تنفسی آموزش دهید.
انجام وظایف دفتری، مانند گرفتن موجودی، سفارش لوازم، پاسخگویی به تلفن، گرفتن پیام، یا پر کردن فرم.

دستیار فیزیوتراپی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
    مهارت ارتباطی: فرآیند فیزیوتراپی نیاز به همراهی و انعطاف بیمار دارد و اگر بیمار همکاری نکند درمانی اتفاق نخواهد افتاد. دستیار باید بتواند با بیمار ارتباط برقرار کند، به حرف‌های او گوش دهد و کمک کند در طول درمان احساس آرامش داشته باشد. او را تحریک و تشویق کند حرکات را انجام دهد تا درمان به خوبی پیش برود.
    مهارت حل مساله: شرایط کاری فیزیوتراپی هر روز فرق دارد و بیماران با وضعیت و روحیه‌های متفاوت به مطب مراجعه می‌کنند. دستیار باید برای هر مشکل و مساله‌ای آمادگی ذهنی داشته باشد تا بتواند برای هر کدام در سریع‌ترین زمان راه حلی پیدا کند.
    مهارت مدیریت و سازمان‌دهی: دستیار باید مهارت مدیریت و سازماندهی خوبی داشته باشد تا هم به وظایف مطب برسد و هم به فیزیوتراپ کمک کند. او باید به خوبی بین این دو وظیفه تعادل برقرار کند.
    مهارت آمادگی جسمانی: دستیار فیزیوتراپی باید در انجام ورزش‌ها و حرکات فیزیوتراپی توانا باشد تا بتواند به خوبی تمرین‌ها را انجام دهد.
    مهارت جزئی‌نگری: توجه به دستورات فیزیوتراپیست، انجام دقیق تمرین‌ها و استفاده درست از دستگاه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های کار دستیار است. هر اشتباهی ممکن است به بیمار آسیب بزند و یا وضعیت او را بدتر کند. این نیاز به مهارت جزئی‌نگری و دقت دارد.

چگونه دستیار فیزیوتراپی شویم؟
برای ورود به حرفه دستیار فیزیوتراپی نیاز به حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن است. با مدرک حداقل دیپلم شما می توانید در دوره دستیار فیزیوتراپی که توسط مراکزی مانند مراکز فنی و حرفه ای و یا جهاد دانشگاهی و سایر مراکز آموزشی معتبر دیگر همچون مجتمع فنی تهران و … برگزار می شود شرکت کنید و پس از پایان دوره مدرک معتبر دریافت کرده و وارد بازار کار شوید.

دوره دستیار فیزیوتراپی
دوره دستیار فیزیوتراپی دوره ای است که شامل ساعات آموزشی تئوری و همچنین کلاس های عملی در محیط مرکز فیزیو تراپی است.
در لیست رشته های فنی حرفه ای رشته دستیاری فیزیو تراپی از استقبال مناسبی برخوردار است و این به دلیل بازار کار خوب این رشته است.
برگزاری دوره دستیاری فیزیوتراپی در هر مرکزی بر اساس سیستم آموزشی آن اجرا می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که مراکز معتبر این دوره را به صورت کارگاهی و مهارت محور برگزار می کنند.
در پایان دوره نیز مدارک معتبر تحصیلی با هولوگرام و قابلیت استعلام در اختیار فارغ التحصیلان قرار می گیرد. در این دوره عمدتا مباحثی همچون آشنایی با تجهیزات و دستگاه های فیزیوتراپی و همچنین آناتومی دقیق عضلات بدن انسان به فراگیران آموزش داده می شود.

سرفصل های آموزشی دوره دستیار فیزیوتراپی
 در دوره دستیار فیزیوتراپی سرفصل های خاص و عمومی وجود دارند که ما در زیر، رایج ترین و پر تکرار ترین سرفصل های آموزشی دوره دستیار فیزیوتراپی را به شما عزیزان معرفی می کنیم:
    آشنایی با روانشناسی برقرار ارتباط با بیمار
    آشنایی با مشکلات حرکتی بیماران
    آشنایی با تجهیزات و وسایل فیزیوتراپی
    آشنایی با آناتومی بدن پیرامون عصب و عضله
    آماده کردن و چیدن ابزار آلات پیش از شروع فیزیوتراپی
    ارشاد و راهنمایی بیماران قبل و در حین انجام فیزیوتراپی
    انجام تمرینات تجویز شده از سوی متخصص برای بیمار
    گزارش نویسی و ارائه نتایج حاصل از تمرینات و اقدامات پزشکی فیزیوتراپی به متخصص مربوطه

موقعیت های شغلی دستیار فیزیوتراپی
شغل‌هایی که یک دستیار فیزیوتراپی حرفه‌ای می‌تواند در آنها فعالیت کند طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند؛ از محیط‌های درمانی تا ورزشی. برای دستیار آموزش‌دیده بازار کاری مناسب و متنوعی وجود دارد:
مطب فیزیوتراپی: اصلی‌ترین جایی که دستیاران در آنجا مشغول به فعالیت هستند مطب فیزیوتراپ است. مطب‌ها بیشترین فرصت‌های کاری را در اختیار دستیاران قرار می‌دهند و اکثر آنها اینجا را برای کار انتخاب می‌کنند.
بیمارستان، کلینیک و هلال‌احمر: به عنوان دستیار فیزیوتراپیست در بخش‌های فیزیوتراپی می‌توانند به کار بپردازند. فعالیت دستیاران هم مربوط به بیماران بستری خواهد بود و هم بیماران سرپایی. در بیمارستان وظایف دستیاران نسبت به مطب سنگین‌تر بوده و حجم کاری سنگین‌تری دارند.
مراکز توانبخشی و خانه‌های سالمندان: مراکز توانبخشی که به معلولین یا سالمندان خدمت می‌دهند به دستیار عنوان پرستار و تمرین‌دهنده نیاز دارند. این مراکز محیط کار مناسبی برای دستیاران خواهد بود.
پرستار خانگی: در این موقعیت کاری، دستیار فیزیوتراپیست به عنوان پرستار خانگی به معلولین، سالمندان و بیماران خاص کمک می‌کنند. با تغییر سبک زندگی و مهم‌تر شدن سلامتی، این موقعیت کاری رشد بیشتری خواهد داشت.
آمادگی جسمانی و ورزش: دستیار فیزیوتراپیست می‌تواند به عنوان تمرین‌دهنده و مربی ورزشی در مدارس، باشگاه‌ها، ادارات و محیط‌های کاری حضور داشته باشد و به افراد تمرین دهد تا وضعیت سلامتی‌شان به خطر نیافتد.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

     

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0