پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

هومیوپاتی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

هومیوپاتی چیست؟
هومیوپاتی چیست؟

هومیوپاتی چیست؟
هومیوپاتی یکی از روشهای درمانی است که در حیطه طب مکمل قرار دارد و امروزه در دنیا بسیار گسترش یافته است. روش درمانی هومیوپاتی مبتنی براصل کل نگری (HOLESTIC) است. به این معنا که انسان را مجموعه ای به هم مرتبط و منسجم می داند، مجموعه ای که تمام اجزایش با هم در ارتباط اند، بر روی هم تأثیر می گذارند و اگر این مجموعه به بیماری مبتلا شود، همۀ اعضا درگیر می شوند ولی فقط اعضا خاصی آن را نمایان می کنند بنابراین نمی توان بیماری یا درمان هر عضوی را بدون در نظر گرفتن ارتباطش با دیگر اجزا یا کل مجموعه بررسی کرد و ما با چشم هایی نه چندان توانا، بسیاری از ابعاد دیگر همان بیماری به ظاهر ساده یا واحد را نمی بینیم. در هومیوپاتی تنها سلامت جسم مورد نظر نیست و بلکه علاوه بر جسم، ابعاد روانی و احساسی نیز حائز اهمیت بسیاری است. در نتیجه برای درمان، باید تمامیت یک انسان مد نظر قرار گیرد نه صرفا عضوی از او و همچنین باید همزمان با درمان جسم، به ابعاد دیگر مانند تفکر، عواطف و احساسات نیز توجه شود. بر این اساس در هر انسان تنها یک بیماری وجود دارد!!! یک بیماری که در قسمت های مختلف و به شکل های متفاوت وجود داشته و به طرق گوناگون خود را نمایان می کند. در نتیجه برای درمان، تنها یک دارو کافی است! و اگر انسانی بیمار شود، برای درمان این مجموعه به هم پیوسته، باید درمانی اتخاذ شود که همه مجموعه یک انسان را همزمان در مسیر سلامتی پیش برد نه اینکه برای عضوی مفید و برای عضو دیگر مضر باشد!
در این روش تجویز دارو بر اساس بیماری نیست بلکه بر اساس شخصیت است. در واقع در هومیوپاتی، بیشتر از اینکه شما چه بیماری دارید، اینکه چه کسی هستید تعیین کننده روش درمان و تجویز شماست! برای تجویز در هومیوپاتی دیدگاه شما به زندگی، سبک زندگی، تفکر، احساسات و عواطف، سلایق، تجربه های گذشته، وضعیت و حالت خواب شما، خواب هایی که می بینید و . . . بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در این روش مهمتر از مشاهده آزمایشات هر فرد، مشاهده خود فرد است.
از دیگر ویژگی های روش هومیوپاتی این است که می توان از این روش نه تنها به منظور درمان بلکه برای ارتقاء سطح سلامتی و همچنین پیشگیری از بیماری های دیگر و یا بیماری هایی که احتمال زمینه وراثت آن وجود دارد استفاده کرد.

روش درمانی هومیوپاتی مناسب چه کسانی است؟
از نظر سنی ، کم و بیش همه افراد از نوزادان و کودکان گرفته تا افراد سالخورده و مادران باردار می توانند از مزایای درمانی پزشکی فرامولوکلی بهره مند شوند ، بیماری های مزمن و حاد هر دو ، درمان شفا بخش قابل قبولی در این شیوه دارد . ناراحتی های اعصاب و روان ، افسردگی ، اضطراب ، انواع ترس ، وسواس ، بی خوابی ، سرما خوردگی های مدوام ، حساسیت ها (حساسیت فصلی ، حساسیت پوستی مثل خارش و جوش و آسم)، بیماری های رماتیسمی ، دردهای عضلانی ، مفصلی و استخوانی ، اختلالات و ناتوانی جنسی و ناباروری ، سنگ کلیه و سنگ صفرا ، مشکلات گوارشی مثل :معده درد ، یبوست شدید ، نفخ های شدید ، مشکلات مری ، و ….. چاقی و لاغری مرضی ، ترک اعتیاد ، بیقراری نوزادان و دل دردهای شبانه آنها، مشکلات سر و گردن و گوش و حلق و بینی مشکلات قلبی ، ریوی و تنفسی ، درد عمومی ، روماتیسم ، سرد و یا داغ بودن غیر طبیعی دست و پا ، کمر درد ، درد سیاتیکی ، و … انواع سردردها و میگرنها ، فشار خون ، مشکلات جنسی، مشکلات زنان ، مشکلات حین بارداری ، بیمارهایی نظیر سرطان ، چنانچه در مراحل پایانی نباشد نیز توسط هومیوپاتی حاذق قابل درمان هستند . جالب است بدانید در هومیوپاتی بیماری هایی در مان می شوند که پزشکی رایج دارو و یا درمان مشخصی برای آنها ندارد و گاه آنها را طبیعی محسوب می کند . از آن جمله می توان به بوی بد عرق بدن ، پیچ خوردن ناگهانی پا حین راه رفتن ، سرما خوردگی ، فشار خون ، حساسیت ها و ….. اشاره کرد . همچنین جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات در هومیوپاتی بدون عمل جراحی و تنها با خوردن دارو برطرف می شود به عنوان مثال : تومورها ، کیست ها ، میخچه ، شقاق ، و بواسیر و …..
هومیوپاتی قادر است تا در طیف وسیعی از بیماریها کارایی داشته باشد. در بعضی از بیماریها بطور کاملاً جایگزین، در بعضی شرایط نقش مکمل ودر مواردی نقش تسکین ممکن است داشته باشد. در بعضی بیماریها مثل سرطانهای بسیار پیشرفته یا بیماریهای دژنراتیو دستگاه عصبی هومیوپاتی نیز ممکن است با مشکل شکست روبرو شود. چون در این بیماران دیگر نیروی حیاتی شان بسیار ضعیفتر از آن است که داروی هومیوپاتی نیز بتواند کمکی به شفای بیمار بنماید. در واقع بیمار قدرت درونی خود را از دست داده است و نیروی حیاتی به طور غیرقابل جبران دچار تضعیف و عدم تعادل شده است.

تفاوت هومیوپاتی با پزشکی رایج چیست؟
در پزشکی رایج معمولاً تجویز پزشک فقط براساس بیماری فعلی بوده ، ولی در درمان هومیوپاتی ، تجویز علاوه بر در نظر گرفتن بیماری فعلی بر اساس شرح حال گیری مفصل و بررسی تمام ابعاد شخصیتی بیمار و تمامی علل زمینه ساز آن می باشد یا به عبارت دیگر در درمان هومیوپاتی با افزایش سطح سلامت بیمار ، سعی بر آن است که تمامی بیماری های او به سمت بهبودی برود .

داروهای هومیوپاتی
دارو های هومیوپاتی منشا طبیعی دارند بیش از 70% داروهای هومیوپاتی منشا گیاهی، حدود 20 % آنها منشا معدنی ( کلسیم ، فسفر ، روی و …) و حدود 10% آنها منشا جانوری ( شیر یک حیوان بخصوص یا یک نوع عسل بخصوص ودیگر ترشحات جانوری و …) دارند. در هومیوپاتی کلاسیک دارو ها را به شیوه خاصی رقیق و توانمند میکنند. طبیعی بودن دارو ها و رقت بالای آنها موجب شده که دارو های هومیوپاتی عوارض جانبی ایجاد نکنند. لازم به ذکر است که FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) که یکی از معتبرترین سازمان های تایید دارو می باشد، داروهای هومیوپاتی را تایید کرده است.
همچنین از دیگر ویژگی های هومیوپاتی می توان به غیر سمی بودن داروهای هومیوپاتی اشاره کرد که تاکنون تنها داروسازی منحصر به فردی است که در میان روش ها از داروهای غیر سمی در آن استفاده می شود. حتی در خصوص داروهای با منشا گیاهی نیز در کنار خواص درمانی، سم نیز وجود دارد و مصرف آن به عنوان دارو به جز تاثیر درمانی اثر سمی هم لاجرم بر بدن بر جای می گذارد اما در روش هومیوپاتی سم مواد از آن ها زدوده شده و تنها تاثیر درمانی مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروها معمولا به‌شکل قرص، محلول یا خوراکی‌های زیرزبانی تولید می‌شوند.

اصول هومیوپاتی
هومیوپاتی شامل ۳ اصل زیر می‌باشد:
    مانند، مانند را درمان می‌کند!
    در هومیوپاتی علائم بیماری بررسی می‌شود و ماده ای که باعث ایجاد آن علائم می‌شود را بعنوان ماده درمانی قرار می‌دهند. در هومیوپاتی معتقد اند این کار به جای بدتر کردن علائم، با تحریک سیستم ایمنی بدن و بالابردن قدرت مبارزه با بیماری، علائم را درمان میکند.
    برای مثال اگر بیماری علائم مسمومیت جیوه داشته باشد، جیوه را بعنوان ماده درمانی هومیوپاتی درنظر می‌گیرند.
    درمان با کمترین مقدار!
    ماده درمانی در کمترین مقدار و بسیار رقیق تهیه میشود. در واقع این موضوع به این علت است که حداقل‌ترین مقدار ماده درمانی، برای تحریک سیستم ایمنی بدن کافی است و با این کار از عوارض جانبی آن ماده پیشگیری می‌شود.
    چند علامت و یک درمان!
    ممکن است که بیمار چند علامت بیماری را از خود نشان دهد، ولی فقط یک درمان ارائه می شود و همان یک درمان برای فرد و بیماری اش کفایت میکند.

ویژگی های هومیوپاتی
    درمانی دائم و برگشت ناپذیر
    بدون عوارض سوء (در صورت تشخیص و تجویز مناسب)
    درمان درتمامی ابعاد فیزیکی، تفکری، احساسی و ...
    درمانی ملایم (بدون جراحی، خونریزی، درد، تزریق و ... )
    بجز درمان، روشی برای پیشگیری و ارتقائ سطح سلامتی

طول درمان در هومیوپاتی
بسته به طول دوره دچار شدن به بیماری ، میزان مصرف داروهای پزشکی رایج ، عمق بیماری و همچنین زمینه توارثی (ژنتیکی) ، طول درمان متفاوت است و در هیچ دو نفری حتی با وجود یکسان بودن نوع بیماری ، طول دوره درمان یکسان نخواهد بود .

هومیوپاتی در دوران بارداری
داروهای هومیوپاتی موارد مصرف خوبی در زمان بارداری دارند از جمله ویارهای حاملگی، تهدید به سقط، مسمومیتهای حاملگی و… به غیر از این در صورت نیاز مادر به درمان هومیوپاتی از داروی انتخابی می توان استفاده کرد وهیچکدام از داروهای هومیوپاتی منع مصرف در زمان بارداری ندارند. در ضمن بسیاری از هومیوپاتها اعتقاد دارند که دوره جنینی بهترین زمان برای شروع درمان هومیوپاتی است که باعث افزایش سطح سلامتی فرد در آینده می شود. تابحال هیچگونه اثر تراتوژنیک از مصرف داروهای هومیوپاتی در دوران بارداری مشاهده نشده است.
مادران شیرده در صورت نیاز به درمان می توانند از داروهای هومیوپاتی استفاده کنند منتهی با توجه به اینکه دارو حتماً بر نوزاد مؤثر خواهد بود مقدار دارو تنظیم می شود. در هومیوپاتی اگر نوزاد شیرخوار به دارو نیاز پیدا کند دو راه وجوددارد، دادن دارو به نوزاد به طور مستقیم دادن و یا دارو به مادر شیرده تا از طریق شیر دارو به بدن نوزاد وارد شود. از تجربیات اینطور استنباط شده است که روش دوم جهت دادن دارو به نوزاد روش بهتر و مؤثرتری است.

جایگاه هومیوپاتی در دنیا
پزشکی هومیوپاتی یکی از کهن ترین شیوه های پزشکی در دنیاست و بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی (who) از شایعترین پزشکی های مکمل جایگزین (CAM) در دنیا می باشد که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. با این وجود بیش از دو دهه نیست که در ایران مورد توجه قرار گرفته است.بنیان گذار آن پزشک آلمانی تبار به نام دکتر ساموئل هانمن است.
اکنون هومیوپاتی در سطح دنیا به عنوان یک طب آکادمیک پذیرفته شده وسازمان بهداشت جهانی نیز آنرا به عنوان یک دپارتمان پذیرفته شده و کشورهای آسیایی مثل هند و پاکستان بسیار از این طب استفاده می کنند بطوریکه در هند بیش از۷۰ درصد مردم توسط هزاران پزشک هومیوپات از این طب بهره مند می شوند ، اما در ایران حتی بسیاری از پزشکان آشنایی با طب هومیوپاتی نداشته و آگاهی نسبت به آن ندارند ، هومیوپاتی روش درمانی بسیار موثری است که با تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی توسط داروهای مختص هر فرد سبب بهبودی فرد می شود .

هومیوپاتی در ایران
در تاریخ 4/8/1374 شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی هومیوپاتی را یك روش درمانی شناخت و در نهایت در 26/10/1377 دستورالعمل تعیین تكلیف پزشكان هومیوپات توسط وزیر بهداشت وقت جناب آقای دكتر فرهادی به معاونت آموزشی وزارت متبوع اعلام شد و در بهمن ماه همان سال به دانشگاههای علوم پزشكی ابلاغ شد. بعد از قانونمند شدن این رشته، در سال 1381انجمن هومیوپاتی تأسیس شد. این انجمن هم اکنون با بیش از 300 عضو رسمی (پزشک عمومی و متخصص) و 300 عضو افتخاری (دندانپزشک، داروساز، ماما و گروههای پزشکی) فعالیت می‌کند. و بالاخره در سال 1387 شورای عالی طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی طی نامه شماره 39271/8/آ به تاریخ 9/2/1387 شیوه فعالیت پزشکان هومیوپات بیشتر نظام مند نمود.

چگونه هومیوپات شویم
کلیه پزشکان ( عمومی ، متخصص ، PHD ) و تمامی کسانی که در رشته های دیگر مرتبط با دانش پزشکی مانند دندانپزشکی ، دامپزشکی ، داروسازی و… تحصیل نموده اند می توانند در دوره های هومیوپاتی شرکت کرده و در صورت قبولی در آزمون، مدرک هومیوپاتی دریافت کنند.
دوره آموزش هومیوپاتی توسط مراکز متعددی برگزار می شود که از آنها میتوان جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران را نام برد.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

     

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0