پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

بادکش درمانی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

بادکش درمانی چیست؟
بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی چیست؟
بادکش درمانی (به انگلیسی: Cupping therapy) یک روش درمانی در طب سنتی است و ریشه در تاریخ باستان دارد. در سال های اخیر نیز شواهد زیادی در رابطه با خواص بادکش درمانی برای کمک به تسکین بسیاری از درد های مزمن پیدا شده است.
در بادکش درمانی، درمانگر فنجان های مخصوصی را برای چند دقیقه روی پوست شما قرار می دهد تا مکش را بر روی پوست شما ایجاد کند. بسیاری از افراد از بادکش درمانی برای درمان درد های مزمن، التهاب، بهبود جریان خون، بهبود آرامش و تندرستی و به عنوان یک نوع ماساژ عمیق بافت های زیر پوست استفاده می کنند و از نتیجه ای که می گیرند نیز بسیار راضی هستند.

بادکش چگونه عمل می‌کند؟
در طول بادکش درمانی با خاموش کردن آتش، فنجان را وارونه و بر روی پوست شما می گذارند.
با سرد شدن هوای داخل فنجان خلاء ایجاد می شود. این باعث می شود که پوست شما بلند شده و با گشاد شدن رگ های خونی قرمز شود. لیوان معمولاً تا 3 دقیقه در جای خود باقی می ماند.
در نسخه مدرن‌تر بادکش درمانی، از پمپ لاستیکی به جای آتش برای ایجاد خلاء داخل فنجان استفاده می‌کنند. گاهی اوقات درمانگران از فنجان های سیلیکونی استفاده می کنند که می توانند از جایی به جای دیگر روی پوست شما حرکت کنند تا اثری شبیه ماساژ داشته باشند.
مکش ایجاد شده در بادکش، خون را در ناحیۀ تحت درمان جمع می‌کند. این نیروی مکش رگ‌های خونی ریز (مویرگ‌ها) زیر پوست را منبسط و پاره می‌کند. بدن شما این ناحیۀ را همچون یک جراحت می‌بیند و در نتیجه خون بیشتری را به این ناحیه می‌فرستد تا روند طبیعی بهبودی را تحریک کند. برخی افراد این نظریه را مطرح می‌کنند که بادکش منافذ روی پوست را پاکسازی کرده و سموم را آزاد می‌کند.

انواع بادکش درمانی
بادکش درمانی معمولا به دو روش خشک و خیس یا همان سرد و گرم انجام می شود.
    بادکش خشک: برخی از پزشکان طب سنتی از یک دستگاه مکنده برای کشیدن هوا داخل فنجان استفاده می‌کنند و موقعی که روی پوست قرار می‌گیرد، نیروی خلاء ایجاد شده، پوست را به سمت داخل فنجان می‌کشد. بادکش خشک گاهی موجب سوزش پوست می‌شود.
    بادکش مرطوب: پزشک داخل هر فنجان را با یک گلوله پنبه آغشته به الکل که شعله‌ور می‌شود، گرم می‌کند. در این روش پزشک چند تا فنجان را به مدت چند دقیقه روی پوست می‌گذارد تا پوست بلند و قرمز شود. در اصل بادکش گرم باعث تجمع خون در یک ناحیه و گرم شدن موضعی آن می‌شود. در بادکش گرم به بدن گرمای مصنوعی می‌دهند تا محل مورد نظر گرم شود. این روش درمانی به این صورت است که برای تاثیر بیشتر، لیوان‌ها را در حدود 5 تا 10 دقیقه روی پوست می‌گذارند. سپس به وسیله یک تیغ یا سوزن یک قسمت از پوست می‌برند تا خون جمع شده خارج شود.

انواع بادکش از لحاظ روش انجام آن
   بادکش ثابت: در این روش لیوان‌ها در طول انجام بادکش ثابت روی پوست قرار می‌گیرند تا زمانی که مکش تمام شود بعد جدا می‌شود. به طور معمول ابزاری که برای مکش استفاده می‌شود 15 ثانیه روی پوست قرار دارد. در واقع این نوع بادکش برای دردهای کمر و کتف مناسب است.
   بادکش منقطع: هدف از این نوع بادکش تجمع خون لطیف در یک قسمت بدن است. در این روش ابزار مکنده به مدت 4 تا 5 ثانیه در یک قسمت قرار دارد و بعد آن را برمی‌دارند و ناحیه دیگر را بادکش می‌کنند. این روش با مکش اخلاط به یک ناحیه بیشتر از سایر روش‌ها باعث گرم شدن محل مورد نظر می‌شود. برای این‌که از بادکش منقطع نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است عمل مکش را چندین بار انجام دهید و هربار کمتر از 4 ثانیه باشد و پس از هواگیری مجدد روی پوست قرار دهید. همین‌طور احتمال ایجاد کبودی در این نوع بادکش کمتر از بقیه روش‌ها است.
   بادکش متحرک: برای این نوع بادکش از روغن استفاده می‌کنند. ابتدا محل مورد نظر را با روغن زیتون یا بادام تلخ روغن مالی می‌کنند، سپس بادکش را ثابت روی بدن قرار می‌دهند و بعد از چند ثانیه آرام تکان می‌دهند. این روش با گرم کردن موضعی که دارد باعث رفع اسپاسم و خستگی عضلانی می‌شود. یک نکته، جهت حرکت بادکش‌ در این روش بسیار اهمیت دارد چون باعث حرکت مواد در بدن می‌شود.

بیماری هایی که با بادکش درمانی بهبود می یابند
پزشکان طب سنتی از بادکش درمانی برای درمان موارد زیر استفاده می کنند:
اختلالات مربوط به خون، مانند کم خونی و هموفیلی
بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا
ناباروری و بیماری های زنان
مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش و آکنه
فشار خون بالا
میگرن
اضطراب و افسردگی
احتقان برونش ناشی از آلرژی و آسم
رگ های واریسی

فواید بادکش درمانی
    سم زدایی بدن
    آرامش بخش بودن
    بهبود و افزایش سوخت و ساز بدن
    تحریک جریان خون
    کاهش التهاب
    بهبود عملکرد کلیه
    کاهش درد
    تقویت سیستم ایمنی بدن
    جلوگیری از دیابت
    تقویت قلب و عروق
    کاهش سردرد
    درمان فلج صورت
    درمان سرفه و تنگی نفس
    لاغری (خصوصا شکم و پهلو)
    درمان آکنه و جوش های صورت

عوارض جانبی بادکش درمانی
تا زمانی که برای بادکش درمانی به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید، خطری شما را تهدید نمی کند. اما در برخی مواقع ممکن است در اطراف ناحیه ای که فنجان های مخصوص بادکش درمانی با پوست شما تماس داشته است، موارد زیر مشاهده شود که بیشتر آنها موقت است:
ناراحتی خفیف
خستگی
سردرد
حالت تهوع
احساس سوزش
کبودی
عفونت پوست
نکته: اگر فنجان ها و وسایلی که در هنگام بادکش درمانی به خون آلوده شده باشند، درست استریل نشوند، احتمال انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت نوع A  و B در بین بیماران وجود خواهد داشت. بنابراین دقت داشته باشید که برای انجام حجامت و بادکش درمانی به مراکز مطمئن در این زمینه مراجعه کنید.

نقاط ممنوع برای بادکش
چه نقاطی از بدن برای بادکش ممنوع است:
بادکش شریان‌های عمیق
بهتر است بادکش در ناحیه شریان‌ها و رگ‌های عمیق و نبض دار انجام نشود. اگر لیوان بادکش بیش از حد روی سیاهرگ یا سرخرگ قرار گیرد، باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات جدی مثل پارگی عروق می‌شود.
رگ‌های واریسی
بهتر است بادکش روی رگ‌های ساق پا که دارای مشکل هستند، انجام نشود، زیرا خطرناک است و مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد می‌کند.
بادکش قفسه سینه
بادکش کردن قفسه سینه برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند و ممنوعیت دارد.
بادکش دو ناحیه بدن در یک زمان
بادکش همزمان دو یا چند منطقه از مناطق بدن ممنوع است، زیرا اینگونه قوه مدبره (طبیعت) بدن متحیر شده و نظم بدن و مواد و فشار‌های آن به هم می‌ریزد.
بادکش دیسک
به هیچ وجه نباید بادکش گذاری روی مهره‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای به خصوص در افراد دچار بیرون زدگی دیسک انجام شود.
کتف زنان باردار
خانم‌های باردار بهتر است تنها زیر نظر پزشک متخصص اقدام به انجام بادکش کنند مثلاً انجام بادکش در ناحیه کتف زنان باردار که حتماً بایستی توسط پزشک انجام شود. بادکش کردن نواحی شکم و بادکش کمر زنان باردار منجر به تحریک انقباضات رحمی می‌شود.
بادکش عضو شکسته
بادکش عضو شکسته ممنوع می‌باشد، همچنین بادکش کردن در افرادی که دچار شکستگی عضو هستند هم ممنوع است.
محل‌های فتق
بادکشی نباید روی محل‌های فعلی فتق صورت گیرد، اگر بیمار سابقه فتق دارد و از ترمیم کامل آن مطمئن نیست، بهتر است در انجام بادکش احتیاط نمود.
بادکش کمر کودکان
از بادکش کردن در محل ستون فقرات کودکان خردسال پرهیز کنید.
بادکش روی دمل
بادکش روی دمل و جوش‌های چرکی ممنوع است و بادکش صورت باید روی پوست کاملا سالم و غیر ملتهب انجام شود.

چه کسانی نباید بادکش درمانی انجام دهند؟
    زنان باردار
    زنان در دوره قاعدگی
    افراد مسن
    بیماران سرطانی
    افراد دچار شکستکی استخوان
    سابقه سکته مغزی
    آفتاب سوختگی
    بیماری‌های قلبی و کلیوی
    کودکان زیر 4 سال

کبودی بادکش چقدر روی پوست می‌ماند؟
کبودی‌های حاصل از حجامت و بادکش کردن معمولا 10 روز تا 2 هفته روی پوست باقی می‌مانند. پزشکان معتقدند طی چند هفته‌ای که درمان‌های مکرر با بادکش ادامه دارد با برطرف کردن سکون، کبودی کمتر می‌شود.

تفاوت بادکش درمانی و حجامت
حجامت درواقع زیرمجموعه بادکش درمانی است. در حجامت، خون آلوده از بدن شما خارج میشود اما در بادکش درمانی لزوما خون خارج نمیشود. درحقیقت حجامت، نوع بادکش مرطوب است.

آموزش بادکش درمانی
دوره آموزش بادکش درمانی یکی از مهمترین اقداماتی است که هر فرد علاقه مند به ورود به این حیطه باید مد نظر قرار دهد. دوره بادکش درمانی یکی از دوره های محبوب است و بادکش درمانی یک روش درمانی معتبر است که با استفاده از فشار هوا، سبب ایجاد بهبودی در بیماران می شود.
با شرکت در دوره‌های آموزشی بادکش درمانی، می‌توانید با یادگیری تئوری و عملی، توانایی استفاده صحیح و بهینه از بادکش را بدست آورید و از این روش درمانی موثر به صورت خانگی و یا در کنار درمان‌های دیگر استفاده کنید.
این دوره شامل آموزش مفاهیم و تکنیک‌های بادکش درمانی به صورت تئوری و عملی است. در بخش تئوری، مفاهیم پایه و اصول علمی بادکش درمانی و همچنین روش‌های صحیح و ایمنی در استفاده از بادکش درمانی بررسی می‌شوند. در بخش عملی نیز، شرکت کنندگان با استفاده از بادکش و با رعایت قوانین بهداشتی، به صورت عملی تمرینات و تکنیک‌های بادکش درمانی را یاد می‌گیرند.
موسسات متعددی دوره آموزش بادکش درمانی را برگزار می کنند. یکی از معتبرترین این موسسات، سازمان جهاد دانشگاهی است.

مزایای ثبت نام دوره آموزش بادکش درمانی
ثبت نام در دوره آموزش بادکش درمانی، مزایای متعددی را برای علاقمندان به این حیطه در بر دارد. با داشتن تجربیات مستند و تخصصی پیرامون بادکش درمانی، هر فرد می تواند در کار خود موفق‌تر ظاهر شود و روند رو به رشدی را طی کند. از جمله بارزترین مزایای شرکت و ثبت نام دوره آموزش بادکش درمانی موارد زیر است:
    به دست آوردن مهارت‌های عملی و تئوریکی: دوره آموزشی بادکش درمانی شامل آموزش مهارت‌های عملی و تئوریکی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید درمان بیماران را با استفاده از بادکش در نهایت درستی انجام داد.
    شناخت بهتر بدن و اندازه‌گیری درست فشار خون: این دوره آموزشی به شما کمک می‌کند تا نحوه اندازه‌گیری درست فشار خون را بیاموزید و بتوانید به درستی وضعیت بیمار را برای شروع بادکش درمانی ارزیابی کنید.
    آشنایی با نکات بهداشتی و ایمنی: دوره آموزشی بادکش درمانی به شما نکات بهداشتی و ایمنی لازم را برای استفاده از بادکش درمانی آموزش می‌دهد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.
    افزایش فرصت شغلی: با گذراندن دوره آموزشی بادکش درمانی، مهارت‌های لازم برای استفاده از بادکش درمانی را که می‌توانید با استفاده از آن در صنایع بهداشتی و درمانی کار کنید به دست می‌آورید.
    بهبود شرایط بیماران: با استفاده از بادکش درمانی به درستی، می‌توانید به بهبود شرایط بیماران کمک کنید و درمان بهتری برای آن‌ها در نظر بگیرید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

     


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0