پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

همه چیز درباره دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

همه چیز درباره دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی
همه چیز درباره دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی

همه چیز درباره دوره فیزیوپاتولوژی پزشکی

فیزیوپاتولوژی آغاز جذاب پزشکی
درست بعد از قبول شدن در آزمون علوم پایه پزشکی، مرحله بعدی آموزش پزشکی آغاز می شود که نامش فیزیوپاتولوژی یا پاتوفیزیولوژی (Pathophysiology or
Physiopathology) است. به اختصار آن را فیزیوپات می‌نامند.
این دوره در گذشته ۲ ترم بود اما اکنون با توجه به ۴ ترم شدن علوم پایه، به ۳ ترم افزایش پیدا کرده است. دانشجویان که تا قبل از این دوره فیزیولوژی طبیعی بدن، یعنی اتفاقات و نحوه عملکرد نرمال آن را فرا گرفته اند، در این دوره نحوه تبدیل شدن این فیزیولوژی به پاتولوژی (بیماری) را می آموزند. مثلا تا قبل از این دانشجویان یاد گرفتند که آسیت به چه معنی است اما در این دوره می آموزند که چه بیماری هایی و با چه مکانیسمی میتوانند آسیت ایجاد کنند، معاینات مربوط به بیمار دارای آسیت چیست و… .
در طول این ۳ ترم دانشجویان باز هم به صورت بلوکی، مانند علوم پایه، درس های مختلف را میگذرانند اما با این تفاوت که درس های فیزیوپات از مباحث خشک علوم پایه فاصله گرفته و به سمت بالین میروند. به عنوان مثال در بلوک قلب، دانشجویان درباره بیماری های مختلف قلبی، نحوه به وجود آمدن آنها، پاتولوژی قلب، داروهای قلبی و… آموزش می بینند اما این یادگیری در حد دوران کارآموزی نیست و به شکل مقدماتی است. بنابراین در خیلی از مباحث، کلیات آموخته میشود.

دروس مقطع فیزیوپات پزشکی
در مورد دروس دوران فیزیوپاتولوژی تفاوت هایی بین دانشگاه های مختلف وجود دارد. برخی دروس که به دلیل کوتاه شدن علوم پایه، به این دوره منتقل شده اند مانند ژنتیک، فیزیک پزشکی و… . یکسری دیگر از دروس به صورت شناور بین دوره فیزیوپات پزشکی و استاژری (کارآموزی)  ارائه میشوند. یعنی برای ورود به مقطع استاژری (کارآموزی) نیازی به پاس کردن این دروس نیست و از آغاز مقطع فیزیوپاتولوژی تا انتهای کارآموزی برای گذراندن این واحدها فرصت هست. واحدهای شناور در دانشگاه های محتلف متفاوتند مثلا در برخی دانشگاه ها برخی واحدهای فارماکولوژی جزو دروس شناور در نظر گرفته میشوند. برخی دیگر از درس ها به صورت سلیقه دانشگاه محل تحصیل ارائه میشوند مثلا کورس های عفونی، اطفال، روانپزشکی در برخی دانشگاه ها به صورت کاملا مفصل و در برخی دیگه به صورت بسیار خلاصه و در حد چند جلسه هستند. اما دروسی هستند که بدنه اصلی این مقطع را تشکیل میدهند و تقریبا همه جا هم ثابت هستند. موارد مهم از سرفصل های دوره فیزیوپاتولوژی عبارتند از:

    اصول طب داخلی که شامل ۷ کورس گوارش، هماتوانکولوژی، روماتولوژی، ریه، قلب، غدد و کلیه است. رفرنس این دروس کتاب سیسیل و هاریسون است.
    فارماکولوژی که معمولا به صورت واحدهای کوچک در کنار کورس های اصلی ارائه میشود و منبع آن فارماکولوژی کتزونگ است.
    پاتولوژی اختصاصی از رفرنس رابینز.
    سمیولوژی که آموزش معاینات است بسیار درس مهمی است و از کتاب باربارا بیتز آموزش داده میشود.
    درس های دیگری مثل اپیدمیولوژی بیماری ها، اخلاق پزشکی، ایمنی شناسی بالینی و… .

ویژگی دوره فیزیوپاتولوژی  پزشکی
در دوره فیزیوپات پزشکی، دانشجویان برای اولین بار با بالین بیمار ارتباط میگیریند و شروع میکنیند به تمرین معاینات بیماری ها و شرح حال گیری از بیمارها. با کلاس های عملی در بیمارستان و بر بالین بیماران، معاینات و نحوه شرح حال گیری به دانشجویان توضیح داده می شود و باید ارتباط با بیماران و نحوه گرفتن اطلاعات مفید از آنها را تمرین کنند. بنابراین اولین باری که دانشجویان در بیمارستان حضور دارند و مستقیما با بیماران ارتباط برقرار میکنند از دروه فیزیوپاتولوژی است.

تفاوت دوره فیزیو پاتولوژی با استاژری
در حقیقت از دوره فیزیوپاتولوژی تا انتهای دوره پزشکی عمومی، هم رفرنس ها و هم منابع کمک آموزشی یکسان هستند. اما اینطور نیست که یک اینترن همان درس های یک دانشجوی فیزیوپات را بخواند. درست است رفرنس ها یکسانند اما هر چه مقطع بالاتر میرود، دانشجوها بیشتر درگیر جزئیات میشوند و مسائلی مثل درمان، داروها و دوز آن ها که در ابتدا خیلی مهم نیست، از اهمیت بیشتری برخوردار میشوند. پس اگرچه درس ها یکسان هستند و قرار است همین مباحث تکرار شوند اما حجم و جزئیات آنها بیشتر میشود و در فیزیوپات فقط به صورت کلی آموزش داده میشوند. علاوه بر این، در دوره استاژری دروس مینوری مثل رادیولوژی، اورولوژی و… اضافه میشوند که در فیزیوپات هیچ کورسی ندارند.

چالش های دوره فیزیوپاتولوژی و راه های موفقیت
یکی از تغییرات مقطع فیزیوپاتولوژی که دانشجوها به آن عادت ندارند امتحانات است چرا که بعد از اتمام هر کورس و درس بلافاصله امتحان آن برگزار میشود و چیزی به اسم فصل امتحانات وجود ندارد و تقریبا هر ماه امتحان دارید. پس تام مدت باید در حال درس خواندن باشید.
از چالش های مهم مقطع فیزیوپاتولوژی این است که منابع مناسبی برای مطالعه در این دوره وجود ندارد. اکثر دانشجویان یا به جزوات اساتید اکتفا میکنن که خب این جزوه ها ممکن است کامل نباشند، جزوه نویس ها مطلبی را اشتباه نوشته باشند، اساتید اشتباه لفظی کرده باشند و ...، یا به منابع آموزشی رو می آورند که در اصل برای دوره استاژری (کارآموزی) و اینترنی نوشته شده و این منابع هم اضافات زیادی دارند که دانشجویان دقیقا نمیدانند کدام قسمت ها را باید مطالعه کنند و همچنین حجم زیاد این مطالب به شدت آنها را سرخورده میکند. پس انتخاب منبع مناسب از مهمترین مسائلی است که در این دوره باید به آن توجه داشت و از نکات اصلی برنامه درسی مقطع فیزیوپاتولوژی است.
پیشنهاد ما برای مقطع فیزیوپاتولوژی این است که جزوات اساتید و یا منابع کمک آموزشی که در حد همین دوره توضیح دادند را استفاده کنید و سراغ رفرنس ها نروید چون قطعا خیلی از قسمت های رفرنس های اصلی از درک و نیاز شما خارج است و در این بازه نیازی به آنها ندارید. به خصوص اگر در زمان علوم پایه مطالعه خوبی نداشته اید، مطالب پایه ای هر درس را بیشتر کار کنید تا آن ها را کاملا متوجه بشوید و نیازی به حفظ کردنشان نداشته باشید.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0