پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

رژیم درمانی یا تغذیه درمانی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

رژیم درمانی یا تغذیه درمانی چیست؟
رژیم درمانی یا تغذیه درمانی چیست؟

رژیم درمانی یا تغذیه درمانی چیست؟
رژیم درمانی به معنای استفاده از اصول علم تغذیه برای بهبود شرایط بدنی و وضعیت سلامت افراد است. در واقع در رژیم درمانی فرد با رعایت مجموعه ای از دستورالعمل ها به دنبال بهبود بیماری و یا پیشگیری از بیماری است. امروزه استفاده از رژیم درمانی و اصول علم تغذیه برای درمان و حفظ سلامتی ، تناسب اندام ، پیشگیری از بیماری و…گسترش یافته است. رژیم درمانی بدون عارضه ، غیر تهاجمی و ارگانیک است به همین دلیل محبوبیت بالایی پیدا کرده است.

اهمیت رژیم درمانی
همانطور که می دانید عبارت رژیم درمانی و یا به عبارت دیگر درمان با رژیم به معنای بهره بردن از رژیم غذایی است اما نه تنها برای افراد بیمار و نیازمند بهبود بلکه حتی کسانی که از سلامت جسمانی برخوردار هستند. بدین صورت که اشخاص سالم نیز بهتر است که از رژیم با دستورات درمانی استفاده کنند که از ابتلا به سوء تغذیه در امان باشند و از سلامت کامل برخوردار باشند. به بیانی ساده تر همواره رژیم برای کاهش یا افزایش وزن مورد استفاده قرار نمیگیرد. این از آن دسته باور های غلطی است که در بین عموم جامعه جا افتاده است. طبیعتا احتیاج انسان به غذا از نیاز های ذاتی او به شمار می آید که علت مهم ادامه بقا و طول عمر هر شخص است. امروزه زندگی در محیط های پر تنش و پیشرفته موجب گشته که کمتر فردی به فکر سلامت مواد غذایی خود باشد و طبیعتا استفاده از رژیم با دستورات درمانی بهترین راهکار برای این نوع از افراد به شمار می رود.
در رژیم درمانی حتی بیماری هایی از قبیل سرطان و مشکلات قلبی- عروقی قابل بهبود هستند. این روش باعث انتخاب متوازن مواد غذایی با توجه به بدن هر فرد می شود تا مواد مفید مورد نیاز به اندازه کافی وارد بدن شود. با ترکیب غذاهای مناسب برای هر فرد و نوشیدن آب کافی می توان به حفظ سلامت کامل بدن کمک کرد.

مزایای رژیم درمانی
    توجه به سبک زندگی هر فرد و مطابقت با آن
    عدم استفاده از رژیم های سخت و گرسنگی طولانی مدت در روز
    کاهش وزن ثابت و بدون عوارض
    عدم افتادگی پوست در کاهش وزن های سنگین
    احساس سبکی، آرامش و افزایش اعتماد به نفس
    بهبود بیماری های دیگر مرتبط با چاقی یا لاغری

رژیم درمانی چگونه عمل میکند؟
رژیم درمانی منحصر به فرد متابولیسم بدن را تقویت می کند. وجود اختلال در متابولیسم اعضای مختلف بدن باعث بروز بیماری ها می شود. در بعضی موارد بدون استفاده از داروهای شیمیایی و تنها با استفاده از گیاهان مختلف می توان کارکرد متابولیسم بدن را به حالت طبیعی خود بازگرداند. در ابتدا با توجه به علائم بیرونی مشکلات داخلی فرد تشخیص داده می شود سپس رژیم متناسب با آن برای درمان مشکلات داخلی و در نهایت لاغری تجویز می گردد. این روش در مورد بیماری هایی مانند دیابت، کبد چرب، اختلالات هورمونی و … کاملا صدق می کند.

متخصص تغذیه چگونه کار میکند؟
متخصصان تغذیه با انواع مختلفی از مشتریانی که دارای مشکلات مزمن سلامتی هستند همکاری می کنند و مشاوره ای در مورد پیشگیری و کنترل بیماری ارائه می دهند. آنها می دانند که هر فرد فردی با آرایش بی نظیر فیزیولوژیکی و نیازهای غذایی و غذایی بی نظیر است.
بنابراین ، متخصصان تغذیه ، تاریخچه موردی را از هر مشتری درمورد نگرانی های بهداشتی فعلی و گذشته ، رژیم غذایی فعلی و گذشته ، شیوه زندگی و سلامت خانواده می گیرند. متخصصان تغذیه همچنین ممکن است از آزمایشگاه آزمایشگاهی بیوشیمیایی برای ارزیابی وضعیت تغذیه ، ظرفیت عملکردی و نقاط قوت و ضعف ارثی استفاده کنند.
مشتریان سپس توصیه های کاملی در مورد رژیم و سبک زندگی دریافت می کنند. توصیه های متخصصان تغذیه ای همچنین ممکن است شامل راهنمایی در مورد حمایت از هضم و جذب ، سم زدایی طبیعی ، مدیریت استرس و جلوگیری از حساسیت ها یا سموم باشد.

انواع رژیم درمانی
انواع مختلفی از رژیم ها با عناوین مختلف وجود دارد. اغلب، رژیم‌های غذایی بر اساس یک منطقه یا فرهنگ خاص نامگذاری می‌شوند و خوردن غذاهای سالم در آن منطقه یا فرهنگ می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. برای مثال رژیم مدیترانه ای و رژیم اسکیمویی این رژیم ها سطح کلسترول خون را کاهش داده و خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. رژیم های گیاهخواری، رژیم های نیمه گیاهخواری و انواع رژیم های درمانی از جمله رژیم های بدون گلوتن، بدون نمک، رژیم های کم چرب و رژیم های غذایی برای دیابتی ها از دیگر انواع رژیم های درمانی هستند. رژیم های درمانی توسط پزشکان تجویز و توسط متخصصان تغذیه تهیه می شود و اغلب رژیم درمانی بر اساس تغییرات در وضعیت سلامت فرد تغییر می کند.

عوامل موثر بر رژیم درمانی
نکات زیر در رژیم درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است:
نوع بیماری
رژیم درمانی باید با نوع بیماری سازگار باشد در غیر این صورت برای فرد مضر خواهد بود.
مدت زمان بیماری
رژیم غذایی بیماری های طولانی مدت با رژیم غذایی بیماری های کوتاه مدت متفاوت است و تنوع در رژیم غذایی بیماری های طولانی مدت ضروری است.
توجه به وضعیت بیمار
رژیم غذایی بیمار باید بر اساس عادات غذایی، علایق، برنامه مصرف غذا، شرایط اقتصادی، در دسترس بودن غذا، دانش آشپزی و … باشد.
فیزیولوژی بیمار
در طراحی رژیم غذایی باید به احساسات و شخصیت بیمار توجه شود. رژیم غذایی بیمار باید به گونه ای طراحی شود که فرد احساس تفاوت با دیگران نداشته باشد.
تنوع غذایی
به این ترتیب بیمار علاقه خود را به غذا از دست نمی دهد.

ویژکیهای رژیم درمانی مناسب
یک رژیم غذایی خوب باید دارای مقدار کافی املاح و ویتامین ها باشد: به این نکته توجه کنید مصرف خوراکی های مختلف از گروه های متفاوت هرم غذایی باعث می شود که شما به مقدار کافی املاح و ویتامین های مورد نیازتان را کسب کنید. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که کالری دریافتی شما در رژیم درمانی کمتر از 1200 کالری باشد باید از قرص و مکمل های غذایی نیز استفاده کنید.
پروتئین کافی
بانوان بالای 25 سال باید در روز 25 گرم پروتئین دریافت کنند اما مقدار دریافت پروتئین در آقایان بالای 25 سال حدود 63 گرم می باشد. مصرف پروتئین در رژیم غذایی بسیار توصیه می شود چرا که مانع از بین رفتن بافت عضلانی می شود و همین طور به ترمیم بافت هایی همچون پوست و دندان نیز کمک می نماید. از منابع خوب پروتئین می توان به گوشت قرمز، گوشت ماکیان ، ماهی ، حبوبات خشک شده ، تخم مرغ یا مغزهای خوراکی اشاره کرد.
کربوهیدرات
مصرف کربوهیدرات ها به دلیل اینکه مانع از خستگی و برهم خوردن تعادل مایعات بدن می شود توصیه می گردد. برای اینکه مطمئن شوید که جذب کربوهیدرات به درستی انجام می شود در روز 6 الی 11 وعده نان ، غلات صبحانه ، برنج و پاستا میل کنید.
مصرف فیبر
هر فردی که اقدام به رژیم درمانی می کند باید حدود 20 الی 30 گرم در روز فیبر مصرف کند چرا که فیبر باعث عملکرد بهتر روده می شود. اگر فرد متقاضی برای رژیم غذایی خوب ، در روز یک فنجان غلات در صبحانه ، یک عدد هویج متوسط ، نیم فنجان حبوبات ، یک گلابی و سیب متوسط بخورید نیازتان برطرف می شود.
چربی ها
به این نکته توجه کنید که مصرف چربی به اندازه ای که پزشک متخصص تغذیه در تهران  تعیین می کند باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی شده و کاهش وزن شما را به همراه خواهد داشت.
آب
حتما در برنامه رژیم با دستورات درمانی خود در روز 8 الی 10 لیوان آب مصرف کنید. همچنین بهتر است بدانید در صورت یکه ورزش می کنید باید میزان آب بیشتری استفاده کنید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0