پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

رژیم گیاهخواری چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

رژیم گیاهخواری چیست؟
رژیم گیاهخواری چیست؟

رژیم گیاهخواری به چه معناست؟
رژیم گیاه خواری همان‌طور که از اسمش پیداست، فقط شامل خوردن مواد غذایی گیاهی است و گوشت یا ماهی در آن حذف می‌شود. اما بسته به نوع رژیم گیاه خواری شما، ممکن است خوردن تخم مرغ و محصولات لبنی، مجاز باشد.
شما مجبور نیستید برای دریافت مواد مغذی مورد نیازتان، حتما گوشت بخورید. رژیم غذایی بدون گوشت به دلایل مختلفی می‌تواند باعث افزایش سلامتی شما شود.

دلایل گیاه خواری
1.اخلاقیات
وگان های اخلاقی به شدت معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند.آنها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می‌دانند که مانند انسان‌ها می‌خواهند از درد و رنج اجتناب کنند.به همین دلیل، وگان های اخلاقی با کشتن یک حیوان به منظور خوردن گوشت یا پوشیدن پوست آن مخالفند.
گیاه خواران همچنین با استرس روانی و فیزیکی که حیوانات ممکن است در نتیجه شیوه های کشاورزی مدرن متحمل شوند  مخالف هستند. برای مثال، آغل ها یا قفس های کوچکی که حیوانات معمولاً در آنها زندگی می کنند و به ندرت از تولد تا ذبح  آن ها را رها می کنند.
گیاه خواران با مصرف محصولاتی که برای تهیه آن ها نیاز به  کشتن حیوانات دیگر است مخالف هستند زیرا برای آنها جایگزین هایی موجود است.
به عنوان مثال کشتار گوساله هایی است که در صنایع لبنی مازاد تلقی می شوند، یا معدوم سازی جوجه های نر یک روزه که در تولید تخم رایج است.
به همین دلیل است که وگان های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم های آن، یا پوشیدن پشم آن، حتی در مواردی که حیوانات آزادانه یا در مرتع تغذیه می شوند، مخالف هستند.
2.سلامتی
برخی از افراد رژیم گیاه خواری را به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می کنند.رژیم غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.
از سوی دیگر، کاهش مصرف محصولات حیوانی و استفاده از غذاهای گیاهی بیشتر ممکن است هضم غذا را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد .
رژیم گیاه خواری همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در کشاورزی مدرن حیوانات کمک کند.در نهایت، به نظر می رسد رژیم های غذایی گیاه خواری به ویژه در کمک به کاهش وزن ناخواسته افراد موثر است.
با این حال، اگر رژیم گیاهخواری دارید، ممکن است برخی مواد مغذی را کمتر مصرف کنید. به همین دلیل برنامه ریزی اهمیت ویژه ای دارد.
برای برنامه ریزی یک رژیم غذایی گیاهی که به شما کمک کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
3.اهمیت به محیط زیست
مردم همچنین ممکن است از محصولات حیوانی خودداری کنند تا اثرات زیست محیطی آنها را محدود کنند.این محصولات هم چنین می توانند منجر به تولید گازهای گلخانه ای شوند.
به نظر می رسد حیوانات نشخوارکننده مانند گاو، گوسفند و بز بیشترین میزان گازهای گلخانه ای را به ازای هر گرم پروتئینی که تحویل می دهند منتشر می کنند.
بخش بزرگی از پروتئین گیاهی که در حال حاضر تولید می شود برای تغذیه حیوانات به جای انسان استفاده می شود.به عنوان مثال، برای تولید پروتئین حیوانی به 6 تا 17 برابر بیشتر از همان مقدار پروتئین سویا نیاز است.
پروتئین حیوانی نیز بسته به عواملی مانند فصل و نوسانات سالانه بارندگی به طور متوسط ​​به ۲ تا ۳ برابر بیشتر آب نیاز دارد.
پرورش حیوانات می تواند با تخریب جنگل ها نیز همراه باشد، به خصوص زمانی که نواحی جنگلی برای چرای حیوانات سوزانده می شوند. این کار هم چنین می تواند باعث تخریب گونه های مختلف حیوانی نیز شود.

انواع گیاهخواری
انواع مختلفی از گیاه‌خواران با توجه به افکارشان وجود دارند:
1. لاکتو گیاهخواری(lacto-vegetarian): این گروه از گیاه‌خواران لبنیات مصرف می‌کنند اما تخم مرغ نمی‌خورند. بنابراین رژیم غذایی آنها کمی محدودتر از رژیم گیاهخواری تخم و لاکتو است که هم تخم مرغ و هم لبنیات مصرف می کند. گیاهخواران لاکتو همچنین سس مایونز، برخی از کوکی ها یا کیک، و محصولات با تخم مرغ نمی‌خورند.
2. تخم گیاه‌خواری(Ovo vegetarian): این نوع گیاهخواران لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، اما تخم مرغ می‌خورند. به علاوه تخم گیاه‌خواران محصولاتی با پروتئین شیر یا لاکتوز مصرف نمی‌کنند، و شما آنها را در حال خرید ماست گوسفندی یا پنیر نمی‌بینید.
3. لاکتو تخم گیاه‌خواری (Ovo-lacto vegetarianism): این گروه هم لبنیات می‌خورند و هم تخم مرغ.  هم خصوصیات لاکتو گیاهخواران برای آن‌ها مجاز است و هم خصوصیات تخم گیاه‌خواران.
4. نیمه گیاه‌خواری(Semi-Vegetarian): بسیاری از گیاه‌خواران یک شبه از خوردن محصولات حیوانی منصرف نشدند. این افراد را می‌توان نیمه گیاه‌خواری خواند. گروه نیمه گیاه‌خواران قشر کاملاً بزرگی هستند که همیشه در گیاه‌خواری نیستند. آنها کسانی هستند که به خاطر سیاره زمین تصمیم می گیرند گوشت کمتری بخورند. برای خیلی‌ها هم این سبک تمرینی می‌شود برای گیاه‌خوار شدن. این نوع از گیاه‌خواری انواعی دارد که تفاوت‌های جزئی با هم دارند.
5. گیاه‌خواری پاره وقت: در حالی که مردم به طور مرتب محصولات حیوانی را می‌خورند، گیاهخواران نیمه وقت بعد از چند هفته یا چند ماه با خوردن به سبک گیاه‌خواری، شروع به وارد کردن محصولات حیوانی (عمدتا کم) در رژیم غذایی خود می‌کنند و در نهایت به رژیم قدیمی خود باز می‌گردند. این چرخه ادامه دارد.
6. پسکیترینیسم (Pescetarianism): در این سبک گوشت نمی خورند اما ماهی و محصولات دریایی می خورند. سخت پوستان مانند میگو و صدف را به طور کلی می‌خورند.
7. پولوترینیسم(pollotarianism): در این نوع از گیاه‌خواری افراد گوشت مرغ و سایر طیور اهلی را مصرف می‌کنند. اما در مقابل گوشت و ماهی نمی‌خورند. این سبک از گیاه‌خواری بعید است تغییری کند و اغلب افراد تا انتها در این سبک باقی می‌مانند.
8. پولوپسکیترینیسم(pollo-pescetarianism): گیاهخوارانی که به خاطر دلایل اخلاقی و زیست محیطی، گوشت قرمز نمی‌خورند اما مرغ و ماهی می‌خورند. به آن‌ها غیرپستاندارخوار هم می‌گویند.
9. وگن یا وگان:وگن‌ها گیاهخواران کامل هستند یعنی هیچ گونه محصول حیوانی رو مصرف نمی‌کنند. اونها علاوه بر اجتناب از خوردن گوشت انواع حیوان ها (گوشت قرمز، مرغ و ماهی و…) فرآورده های جانبی حیوانات مثل عسل، ژلاتین، تخم مرغ و لبنیات هم مصرف نمی کنند. وگان‌ها معمولا استفاده از محصولات حیوانی مثل چرم، ابریشم و پشم رو هم خلاف سبک زندگی انسانی می‌دانند.
10. خام گیاهخواری: در این روش تغذیه، گوشت و لبنیات و فرآورده‌ های آن و تخم‌ مرغ به هیچ نوع و صورتی، مصرف نمی ‌شود. خام گیاهخواران (Raw Veganism) از مواد محرکه، مانند؛ قهوه، چای، نوشیدنی ‌های الکلی، یا سیگار پرهیز می ‌کنند. غذای مصرفی این افراد انواع؛ میوه، سبزی و یا سالاد، آجیل و خشکبار مانند؛ مغز گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه‌ ها و مواد قندی نظیر؛ عسل، کشمش، خرما، انجیر، شکر قهوه ‌ای و... است که، به صورت خام و طبیعی مصرف می ‌نمایند.
11.فروگنیسم (Fruganism): فروگن‌ها تنها از میوه‌ها، دانه‌ها، حبوبات، آجیل‌ها و مغزها استفاده می‌کنند. به نظر آن‌ها زندگی گیاهان هم به اندازه حیوانات محترم است و حتی از  محصولاتی که باعث مرگ یا آسیب زدن به گیاهان می‌شود استفاده نمی‌کنند. غذاهای پخته هم می‌خورند. این سبک غذایی ی میوه‌خواری متفاوت است چون غذای پخته هم می‌خورند.  

فواید گیاهخواری
۱-کمک به بهبود وضعیت و سلامت قلب
به‌طور حتم می‌دانید که انواع گوشت‌های قرمز و سفید چربی‌های زیادی دارند و وجود همین چربی‌ها می‌تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند. ولی با کاهش تدریجی و حذف دائمی گوشت‌ها و این چربی‌ها شما به سلامت قلب و همچنین سیستم گردش خون خود کمک می‌کنید.
در ضمن با حذف گوشت‌ها و چربی‌های حاصل از آنها، کلسترول خون شما کاهش می‌یابد و پمپاژ قلبتان بهتر عمل می‌کند. در نتیجه از هر گونه سکته قلبی یا حتی سکته مغزی جلوگیری می‌شود.
۲-لاغری و تناسب اندام
بیشتر افراد به دنبال کاهش وزن و داشتن اندامی ایده‌آل خواهند بود. یکی از راه‌های لاغر شدن استفاده از رژیم غذایی گیاهی است ولی از آنجایی که گیاه‌خوران گوشت را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند، به خوردن کربوهیدرات‌ها روی می‌برند. بدین‌ترتیب این امکان وجود دارد که با گیاه‌‌خواری چاق شوید.
خبر خوب اینکه این رژیم غذایی در بلند مدت و همچنین با بالا رفتن سن افراد باعث کاهش وزن چشم‌گیر در آنها می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید با صبوری و گیاه‌‌خواری بلند مدت به وزن و اندام ایده‌آل خود دست پیدا کنید.
۳-کنترل دیابت
گیاه‌خواران در واقع به خام‌خواری نیز عادت دارند و همین امر می‌تواند قند خون آنها را کاهش دهد و در نهایت هرگز مشکل دیابت در آنها مشاهده نشود. اگر گیاه‌خواران خام‌خواری کنند بدون‌شک فیبر درون بدن آنها افزایش می‌یابد و در نتیجه قند خونشان پایین می‌آید.
در ادامه باید گفت در رژیم گیاه‌‌خواری از انواع میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود، بدین‌ترتیب با این رژیم سبک و سالم احتمال ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد و می‌توان قند خون را کنترل کرد.
۴-جلوگیری از ابتلا به سرطان
آهن موجود در غذاهای گوشتی بلافاصله به بدن انسان جذب می‌شود. در واقع حتی اگر بدن فرد دچار کمبود آهن نباشد، باز هم آهن به بدن او جذب می‌شود. در مقابل سبزیجات و گیاهان، آهنی دارند که تنها در صورت لزوم و اگر بدن به کمبود آهن دچار باشد، آهن جذب بدن آنها می‌شود.
اگر به طور دائم گوشت بخورید، آهن زیادی جذب بدن شما می‌شود و حتی ممکن است به برخی بیماری‌های سرطانی و قلبی دچار شوید. پس اگر به گیاه‌‌خواری روی آورید به طور حتم هیچ آسیبی به بافت‌های بدن شما وارد نمی‌شود و شما سلامت باقی می‌مانید.
۵-کمک به سلامت دستگاه گوارش
پیش از این نیز گفتیم، سبزیجات و میوه‌ها فیبر زیادی دارند و گیاه‌خواران بیش از هر چیزی از همین ۲ نوع خوراکی تغذیه می‌کنند. پس جای تعجب نیست که سیستم گوارش آنها بهتر از شما عمل می‌کند. وجود فیبر به روده‌های شما کمک می‌کند و مانع بیماری شبیه به یبوست خواهد بود.
به خاطر داشته باشید فیبر حاصل از این سبزیجات و میوه‌ها به عملکرد بهتر باکتری‌های حاضر در روده شما کمک می‌کنند. در نتیجه با گیاه‌‌خوار شدن مشکلات گوارشی شما نیز رفع می‌شود.
۶-سلامت کلیه
با حذف یا کاهش گوشت از رژیم غذایی خود، شما در واقع تمام پروتئین‌های حیوانی بدن خود را حذف می‌کنید ولی نگران نباشید. بعد از کاهش این پروتئین‌ها اسیدیته بدن شما افزایش می‌یابد و باعث دفع ضایعات مایع بدن می‌شود که در نهایت کلیه‌های شما سلامت خواهند بود.
به طور کلی گیاه‌خوران به دلیل تخلیه دائمی ضایعات مایع بدن خود، کمتر در مسائل مربوط به سموم و مواد زائد بدن درگیر هستند و در نتیجه کلیه‌های سالم‌تری نسبت به گوشت خواران دارند.

معایب گیاهخواری
گیاه‌‌خواری نیز بلاخره معایبی دارد؛ به‌طور کلی هر عملی اگر به صورت اصولی انجام نشود آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت. گیاه‌ خواری نیز به دلیل حذف برخی از مواد غذایی خاص و مقوی از رژیم غذایی ممکن است صدماتی به بدن شما وارد کنید.
برای مثال با حذف گوشت، ویتامین ب از رژیم غذایی شما حذف می‌شود و ممکن است به دلیل کمبود و کاهش این ویتامین شما دچار مشکلاتی شوید:
    کم خونی در اثر مصرف کم گوشت قرمز
    آسیب به سیستم عصبی
    دچار شدن به ضعف استخوان‌ها
    عقیم شدن یا ناباروری
    انواع بیماری‌های قلبی
البته این آسیب‌ها تنها مربوط به کمبود ویتامین ب نیست، بلکه ویتامین د و حتی کلسیم بدن شما کاهش می‌یابد و ممکن است استخوان‌های شما رشد خوبی نداشته باشند. سعی کنید برای گیاه‌ خوار شدن از رژیم و برنامه خاصی کمک بگیرید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0