پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی دوره کارآموزی بالینی یا استاژری پزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی دوره کارآموزی بالینی یا استاژری پزشکی
معرفی دوره کارآموزی بالینی یا استاژری پزشکی

معرفی دوره کارآموزی بالینی یا استاژری پزشکی

پس از گذراندن تقریبا ۷ ترم و پشت سر گذاشتن دوره علوم پایه و دوره فیزیوپاتولوژی، در سال چهارم رشته پزشکی، دانشجویان پزشکی وارد دوره کارآموزی میشوند. طول این دوره دو سال (چهار ترم) و ۹۷ واحد درسی را شامل میشود که گذراندن تمام این واحدها برای کسب صلاحیت شرکت در آزمون پیش کارورزی اجباری است. در این دوره دانشجوها باید به گروه های مختلف تقسیم شوند و به نوبت کارآموزی بخش های مختلف را بگذرانند. وظایف کارآموز بسته به دانشگاه متفاوت است اما تقریبا همه جا شرح حال گرفتن از بیمارها، آشنایی اولیه با روند درمان بیمارها، شرکت در راندها و مورنینگ ها و کلاس هایی که معمولا در بیمارستان برگزار میشود، جزو وظایف استاژرها است. در برخی از دانشگاه ها کارآموزها حتی یک سری کشیک های سبک هم دارند.
طول بخش های مختلف در این دوره تقریبا همه جا شبیه به یکدیگر است و طولانی ترین بخش ها، بخش های ماژور مثل داخلی و اطفال هستند که حدود ۳ ماه به طول می انجامند. کوتاه ترین ها هم بخش های مینور هستند که ۱ ماه و گاهی ۲ هفته طول دارند.
در پایان دوره استاژری و قبل از ورود به دوره اینترنی یا کارورزی، یک آزمون جامع به اسم آزمون پره انترنی برگزار میشود.

دروس دوره استاژری پزشکی
درس های دوره کارآموزی رشته پزشکی، در ادامه و تکمیل کننده مباحث فیزیوپات هستند. هر بخش جدیدی که دانشجوها وارد میشوند یک سری منابع جداگانه دارد که در واقع تا انتهای دوره عمومی و حتی گاهی در دوره رزیدنتی هم منابع همان ها هستند.
تفاوت اصلی دوره کارآموزی با دوره های قبلی، این است که در این دوره معمولا خبری از جزوه و تدریس تمام سر فصل های امتحان نیست. در این دوره رفرنس های هر درس مشخص است و گاهی اساتید مباحث مهم و شایع را آموزش میدهند اما از هر جایی از منبع ممکن است سوال طرح شود. پس حجم درس ها نسبت به قبل سنگین تر است. منابع دروس دوره استاژری شامل این موارد هستند:



آزمون پره انترنی
آزمون پره انترنی یا پیش کارورزی در انتهای دوره کارآموزی پزشکی برگزار میشود و شرط شرکت در این آزمون، قبول شدن در تمام بخش های کارآموزی است. مانند آزمون جامع علوم پایه، ۲/۵% شدن در این آزمون هم امتیاز استریت شدن را به همراه داره. از سال ۱۴۰۱ که دانشجوهای شیوه نوین علوم پایه به آزمون پره انترنی رسیدند، بودجه بندی سوالات این آزمون تغییر کرد و دروس شناور، شامل درس هایی مثل فیزیک پزشکی، ایمونولوژی و… که دیگر جزو آزمون علوم پایه نبودند، به آزمون پره انترنی اضافه شدند و این آزمون در دو فرم برگزار میشود. البته دانشگاه هایی مثل تهران، آزمون را همچنان به همان شیوه قدیمی برگزار میکنند. بودجه بندی سوالات آزمون پره انترنی به این شکل است:

آزمون بدون دروس شناور:



آزمون به همراه دروس شناور:



چالش های دوره استاژری  و راه های موفقیت در آن
از خوبی های این دوره این است که دانشجوها از سیستم تئوری کامل جدا شده و مطالبی که تا این زمان فرا گرفته اند را به صورت عملی تجربه میکنند. این اتفاق مطالعه و فهم مطالب را بسیار ساده تر میسازد. و اما مشکلی که غالب دانشجوها با آن در این دوره روبرو میشوند، حجم زیاد مطالب، نبود سیستم جزوه و کلاس به شکل قبلی و منابع مختلف و متنوع کمک آموزشی است که تا حدودی موجب سردرگمی دانشجویان می شود.
اما بزرگترین مزیت این دوره که باعث شده به آن لقب سکوی پرتاب و زمان طلایی بدهند این است که فرصت برای درس خوندن در این دوره زیاد است. نبودن دروس اضافه و غیرکاربردی و همچنین ترکیب شدن مطالعه با کارهای عملی در کنار فرصت مناسب برای مطالعه، این دوره را به بهترین زمان برای مطالعه دروس و افزایش سواد پزشکی تبدیل میکند. اگر با برنامه ریزی مشخص و انتخاب منابع خوب سعی کنید از این دوره حداکثر استفاده را ببرید، مطمئنا نتایج آن را در آینده به وضوح خواهید دید. از آنجایی که در دوره اینترنی با وجود کشیک ها و حجم زیاد کاری وقت زیادی برای درس خوندن باقی نمیماند، اکثر دانشجویان استارت مطالعه برای آزمون دستیاری و پایه ریزی درس ها را در دوره کارآموزی آغاز میکنند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0