پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

آدرنالین چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

آدرنالین هورمونی است که غدد فوق کلیوی، از طریق جریان خون آن را به سراسر بدن ارسال می‌کند.
آدرنالین چیست؟

هورمون آدرنالین زمانی در بدن فعال می‌شود که به صورت ناگهانی دچار ترس یا استرس شوید. اگر بخواهیم توضیح غیر علمی در مورد هورمون آدرنالین در بدن بگوییم؛ آدرنالین چیزی است که بدن، شما را برای مبارزه یا فرار از خطر آماده می‌کند!

عملکرد آدرنالین در بدن به چه صورت است؟
عملکرد هورمون آدرنالین در بدن به عملکرد سلول‌ها بستگی دارد و ممکن است واکنش‌های متفاوتی در هر بدن داشته باشد. در حالت کلی اثر هورمون آدرنالین به گونه‌ای است که بدن را برای واکنش “مبارزه یا فرار” در موقعیت‌های استرس‌زا آماده می‌کند و این واکنش موجب گشاد شدن مجاری هوا می‌شود تا اکسیژن مورد نیاز، ماهیچه‌ها را برای مبارزه با خطر یا فرار به ماهیچه‌ها رسانده شود.

گاهی هم اثرات هورمون آدرنالین در بدن به گونه‌ای است که عروق خونی منقبض می‌شوند تا خون دوباره به گروه‌های اصلی عضلانی، از جمله قلب و ریه‌ها هدایت شود. گاهی هم موجب انقباض در بسیاری از شبکه‌‌ رگ‌های خونی کوچک می‌شود و رگ‌های خونی ماهیچه‌های اسکلتی و کبدی گشاد می‌شود.

به بیان دیگر توانایی و واکنش بدن برای احساس درد، در زمان آزاد شدن هورمون آدرنالین کاهش پیدا کرده و بعد از آرام شدن شرایط و دور شدن از موقعیت خطر یا استرس‌زا، تاثیرات آدرنالین تا یک ساعت بعد هم ادامه خواهد داشت.

تفاوت هورمون آدرنالین و نورآدرنالین چیست؟ (اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین)
اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین (آدرنالین و نورآدرنالین) هر دو انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که به عنوان هورمون هم شناخته می‌شوند. این دو ماده تاثیر بسیار زیادی بر روی قسمت‌های مختلف بدن و تحریک سیستم عصبی مرکزی دارد. به گونه‌ای که اگر مقدار یکی از این دو کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر سلامت افراد داشته باشد.

هورمون آدرنالین و نورآدرنالین از نظر شیمیایی بسیار مشابه هم هستند. ولی آدرنالین روی گیرنده‌های آلفا و بتا و نورآدرنالین  فقط روی گیرنده‌های آلفا کار می‌کنند. (گیرنده‌های آلفا فقط در عروق و گیرنده‌های بتا در قلب، ریه‌ها و عروق ماهیچه‌های اسکلتی قرار دارند) به همین خاطر است که این دو هورمون کمی با هم تفاوت دارد و عملکردهای مختلفی را دارا می‌باشند.

علائم ترشح آدرنالین چگونه است؟
علائم ترشح آدرنالین در شرایط استرس‌زا متفاوت است و این احساس را به فرد خواهد داد که توانایی بسیار زیادی برای مقابله با سختی‌ها داشته باشند که این واکنش طبیعی بدن شما است. بدن ترشح آدرنالین را به‌عنوان راهی برای محافظت اندام‌ها انجام می‌دهد.

این هورمون تمرکز ذهنی را به شدت افزایش می‌دهد و احساس درد را به مدت کوتاهی کاهش می‌دهد. از جمله دیگر اثرات هورمون آدرنالین در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون بالا
  • اضطراب
  • تعریق زیاد
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • زیاد شدن تپش قلب
  • سریع‌تر شدن نبض

 

آمپول آدرنالین چیست؟
تزریق آدرنالین برای درمان واکنش‌های آلرژیک شدید که ممکن است کشنده باشند، استفاده می‌شود. این دارو با کاهش سریع تورم در گلو، بازکردن مجاری تنفسی و جلوگیری از افت بیش از حد فشار خون عمل می‌کند. گاهی اوقات برای افرادی که مشکلات تنفسی جدی دارند از جمله آسم همراه با آنافیلاکسی، کروپ و ایست قلبی استفاده می‌شود. آدرنالین به عضله بزرگ ران تزریق می‌شود و می‌تواند جان افراد را نجات دهد.

تزریق آدرنالین با استفاده یک دستگاه تزریق خودکار از قبل پر شده حاوی محلول در یک شیشه ویال برای تزریق زیر جلدی (زیر پوست) یا عضلانی (به عضله) انجام می‌شود. این آمپول معمولاً در اولین علائم واکنش آلرژیک جدی تزریق می‌شود. میزان تزریق اپی نفرین را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. آن را بیشتر یا کمتر از حد تجویز شده تزریق نکنید.

از پزشک یا داروساز خود بخواهید که نحوه استفاده از دستگاه تزریق خودکار از پیش پر شده را به شما و سایر مراقبین که می‌توانند دارو را تزریق کنند، نشان دهد.

درمان اختلالات آدرنالین چیست؟
اکثر مشکلات آدرنالین ناشی از استرس است. آدرنالین و سایر هورمون‌های استرس در شرایطی که نیاز به دعوا یا فرار داریم بسیار مفید است. اما اینکه نحوه کنترل کردن آدرنالین را بیاموزیم، یعنی اینکه بتوانیم ضربان قلب و فشار خون خود را به حالت عادی برگردانیم، یک مساله حیاتی است.

خاموش کردن پاسخ استرس همیشه آسان نیست. به ویژه هنگامی که شرایط زندگی چالش برانگیز است یا زمانی که ما به مدت طولانی به احساس استرس عادت کرده‌ایم. گزینه‌های درمانی متعددی برای ترشح بیش از حد آدرنالین وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از مواردی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، بیندازیم.

نحوه مصرف آدرنالین چگونه است؟
مصرف آدرنالین در شرایط بسیار حاد و خاص انجام می‌گیرد. این دارو به هنگام واکنش‌های اضطراری مثل حمله‌های خاص، واکنش آنافیلاکسی و آنژیوادم و موارد دیگر استفاده می‌شود. در مصرف این دارو موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • این دارو را تنها در موارد خاص باید استفاده کنید.
  • در درمان واکنش‌های آلرژیک (شوک آنافیلاکسی) بلافاصله باید آدرنالین مصرف شود.
  • آدرنالین تزریقی برای واکنش‌های حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در یک قلم تزریقی آماده به تزریق قرار دارد.
  • هنگام استفاده از قلم دارویی آدرنالین تنها کافی است که نکات توضیح داده شده را مطالعه کنید و طبق دستورالعمل پیش بروید.
  • اگر بعد از تزریق قلم چیزی در انتهای آن باقی ماند اشکالی ندارد.
  • در صورتیکه احساس کنید یک دوز کافی نیست، ۲ دوز را باید استفاده کنید.
  • آدرنالین به شما فرصت می‌دهد تا مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید. پس سریعا به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

مشکلات مرتبط با آدرنالین
آدرنالین بخش مهمی از توانایی بدن شما برای زنده ماندن است. اما گاهی اوقات بدن هنگامی که تحت استرس است اما با خطر واقعی روبرو نیست. هورمون را آزاد کرده. می تواند احساس سرگیجه، سبکی سر و تغییرات بینایی ایجاد کند. همچنین، آدرنالین باعث آزاد شدن گلوکز می شود که از آن در هنگام مبارزه یا فرار استفاده می شود. هنگامی که هیچ خطری وجود ندارد، آن انرژی اضافی هیچ فایده ای ندارد و می تواند باعث بی قراری و تحریک پذیری فرد شود. سطوح بیش از حد بالای هورمون به دلیل استرس بدون خطر واقعی می تواند باعث آسیب قلبی، بی خوابی و احساس عصبی شود.

شرایط پزشکی که باعث تولید بیش از حد آدرنالین می شود نادر است. اما می تواند رخ دهد. به عنوان مثال، اگر فردی تومورهایی روی غدد فوق کلیوی داشته باشد. ممکن است بیش از حد آدرنالین تولید کند. منجر به اضطراب، کاهش وزن، تپش قلب، ضربان قلب سریع و فشار خون بالا می شود.

اثرات آدرنالین بر بدن و ذهن
برخی افراد دوست دارند اوج آدرنالین را تجربه کنند. بانجی جامپرها، اتومبیل رانی و ورزشکاران ممکن است. این احساس را تعقیب کرده و خود را از مرزهای خود فراتر ببرند. برای جویندگان هیجان، آدرنالین اعتیادآور است.

تولید زیاد این هورمون می تواند مشکل ساز شود. به خصوص اگر استرس مزمن را تجربه می کنید. اگر دائما در حالت جنگ یا گریز باشید. علائم طولانی مدت را تجربه خواهید کرد. می تواند به ذهن و بدن شما آسیب برساند.

جمع بندی

این هورمون یک واکنش طبیعی و انسانی است. شما نباید از برخی فعالیتها مانند سخنرانی در جمع به منظور اجتناب از احساس اضطراب آمیز این هورمون اجتناب کنید. اما انجام رفتارهای مخاطره آمیز نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر معتاد به آدرنالین هستید. اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود و اطرافیان خود انجام دهید. اگر به طور مکرر ترشح زیاد این هورمون را تجربه می کنید یا برای مقابله با یک اختلال اضطرابی یا سایر عوامل استرس زای روانی به استراتژی های بیشتری نیاز دارید، با یک درمانگر مشورت کنید. افزایش این هورمون می تواند نجات دهنده زندگی باشد. همچنین می تواند طاقت فرسا باشد. اگر نمی توانید استرس خود را مدیریت کنید یا احساس می کنید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0