پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

اختلال افسردگی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

یک بیماری رایج سلامت روان است که باعث احساس غم و اندوه مداوم می‌شود
اختلال افسردگی چیست؟

افسردگی (depression) یک بیماری رایج سلامت روان است که باعث احساس غم و اندوه مداوم می‌شود. این اختلال می‌تواند در نحوه تفکر، خواب، غذا خوردن و هر نوع عملکرد سیستم بدن از جمله میل جنسی تا احساس درد تغییر ایجاد کند.

احساس غم و اندوه یک واکنش طبیعی بدن به ناملایمات زندگی است که در صورت کوتاه مدت بودن مشکل‌ساز نمی‌شود. اما فرد مبتلا به اختلال افسردگی علاوه‌بر داشتن روحیه بسیار پایین و بی‌انگیزه بودن نسبت به انجام وظایف خود، دارای چندین علامت بالینی هم خواهد بود. از همین‌رو زمانی که علائم و نشانه‌های این بیماری بیش از دو هفته طول بکشند باید فرد را نزد دکتر و متخصص روان شناس برد تا در مورد افسردگی و تاثیرات آن بررسی‌های لازم انجام شود.

افسردگی چیست؟
depression یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم یا از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی می‌شود که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید. همچنین می‌تواند در حافظه، تفکر، خوردن و خواب اختلال ایجاد کند. این امر کاملا طبیعی است که نسبت به موقعیت‌های دشوار زندگی همچون از دست دادن شغل یا طلاق اندوهگین باشیم.

اما اختلال مذکور هر روز به مدت حداقل دو هفته ادامه خواهد داشت و با برخی علائم بالینی همراه می‌شود که به آن افسردگی بالینی هم می‌گویند و زندگی را برای شخص مبتلا بی‌ارزش می‌کند. در صورت عدم درمان و جدی گرفته نشدن علائم، ممکن است اختلالات خلقی حادتر شود و فرد به خودآزاری یا خودکشی دست بزند.

انواع افسردگی (depression)

1. افسردگی بالینی (Clinical depression)
این اختلال که با نام اختلال افسردگی اساسی (major depressive disorder) هم شناخته می‌شود، شدیدترین و رایج‌ترین شکل بیماری است. شما در این نوع اختلال علائمی همچون غمگینی، کم‌ارزشی یا بی‌ارزشی را حداقل به مدت دو هفته احساس می‌کنید. از مشکلات دیگر آن باید به از دست دادن علافه نسبت به اکثر فعالیت‌ها، مشکلات خواب یا تغییر در اشتها اشاره کرد.

2. اختلال افسردگی مداوم (Persistent depressive disorder)
این اختلال که بیشتر با نام اختصاری PDD شناخته می‌شود افسرده شدن خفیف یا متوسط است که حداقل دو سال ادامه خواهد داشت. علائم این اختلال نسبت به نوع افسردگی اساسی کمتر هستند.

3. اختلال تنظیم خلقی مخرب (Disruptive mood dysregulation disorder)
این اختلال را با نام DMDD می‌شناسند که باعث تحریک‌پذیری مزمن، شدید و فوران خشم مکرر در کودکان می‌شود. اصلی‌ترین علائم افسردگی DMDD از سن 10 سالگی در کودکان شروع خواهد شد.

4. اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)
علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) همراه با PMDD دارای علائم خلقی مثل تحریک‌پذیری شدید، اضطراب یا افسردگی است که معمولا چند روز بعد از شروع دوره پریودی بهبود می‌یابند. اما در روزهایی که فعال هستند بسیار شدید بوده تا جایی‌که می‌توانند زندگی عادی برخی از افراد را مختل کنند.

5. اختلال افسردگی به دلیل بیماری
اکثر شرایط پزشکی می‌توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند که به شکل افسرده شدن کوتاه‌مدت ظاهر می‌شود. به‌عنوان مثال کم‌کاری تیروئید، بیماری قلبی، سرطان و بیماری پارکینسون بیماری‌های زمینه‌ای هستند که در صورت بهبود، اختلال مذکور هم برطرف می‌شود.

علائم افسردگی
افسردگی هم مانند هر بیماری دیگر، دارای علائمی بوده که این علائم در افراد متفاوت است. در ادامه اشاره‌ای به مهمترین علائم افسردگی خواهیم کرد.

احساس غم و اندوه داشتن
از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌های روزانه
تغییر در اشتها (افزایش و یا کاهش اشتها)
تغییر در ساعات خواب (کاهش و یا افزایش ساعات خواب)
از دست دادن انرژی و افزایش خستگی
احساس بی‌ارزشی و یا گناه
عدم تمرکز و یا تصمیم‌گیری
تصمیم به مرگ و یا خودکشی

این علائم، علائمی هستند که مشکلات روحی را در افراد ایجاد می‌کنند. اما افسردگی با توجه به شدت و ضعف آن می‌تواند منجر به بیماری‌های جسمی نیز شود. بیماری‌هایی مانند مشکلات تیروئید، تومورهای مغزی و کمبود ویتامین می‌تواند جزء علائم افسردگی باشد.

درمان افسردگی

درمان سریع افسردگی
یک سوم بیمارانی که دارای اختلال افسردگی شدید هستند، نسبت به داروهای افسردگی مقاومت دارند. برای درمان سریع افسردگی این افراد، نیاز است تا بستری شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند.

درمان افسردگی در خانه
زمانیکه افراد دچار افسردگی می‌شوند، ممکن است تمایلی برای فعالیت‌های بیرون از خانه نداشته باشند. مسلما برای درمان افسردگی بهتر است تا به یک متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنند. اما برای درمان افسردگی در خانه نیز می‌توان روش‌های مختلفی را امتحان کرد.

ایجاد عادات جدید
ورزش کردن
کمک کردن به دیگران


همین کارهای به نظر آسان، می‌تواند نقش موثری در درمان افسردگی داشته باشد.

داروهای ضد افسردگی
ممکن است افراد به دلیل داروهای شیمیایی که استفاده می‌کنند، دچار افسردگی شده باشند. داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.

افراد با استفاده از داروهای ضد افسردگی بهبود می‌یابند. اما برای بهبودی کامل و تکمیل کردن دوره درمان، نیاز است تا فرد بیمار زیر نظر یک متخصص روانپزشک باشد.

تست‌های افسردگی
تستها و آزمون‌های مختلفی برای نشان دادن میزان افسردگی وجود دارد. اما بهتر است که این آزمون‌ها توسط یک روانپزشک از فرد گرفته شود، تا بتوان با تشخیص مناسب، بهترین روش درمانی را برای فرد افسرده در نظر گرفت.

بیماری‌هایی که روح انسان را آزرده می‌کند، همانند بیماری‌هایی که جسم انسان را دچار مشکلاتی می‌کند، نیاز به درمان دارند. توصیه می‌شود که برای درمان افسردگی حتما به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید. با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین روانپزشکان و روانشناسان تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

درنتیجه

اگر دچار علائم افسردگی هستید یا در خانواده شما سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، می‌توانید با روانشناس یا روانپزشک در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0