پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

اگزما چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

در بیماری اگزما (آماس پوست)، پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود.
اگزما چیست؟

در بیماری اگزما (آماس پوست)، پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود. گرچه پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند؛ اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بیشتر بروز می‌کند. بیماری اگزما گاهی ریشه‌ی ژنتیکی دارد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد . اگزما با قرمزی و تاول‌هایی شروع می‌شود که حاوی مایع روشن و قرمز است و باکتری‌ها را بالا می‌برد. وقتی تاول‌ها می‌ترکد مایع درون آن جاری می‌شود. در اگزمای مزمن، تاول‌ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریباً همیشه همراه با خارش است. بیماری اگزما، کهیر پوستی و … از عارضه‌های شایع در میان افراد است، اما واگیردار نبوده و معمولاً مهلک نیست. بااین‌حال، می‌تواند موجب ناراحتی و پریشانی شما گردد. ترکیبی از اقدامات خود مراقبتی و مصرف دارو می‌تواند در درمان اگزمای پوستی به شما کمک کند.

انواع اگزما
ظاهر هرکدام از انواع اگزما ممکن است کمی باهم فرق داشته باشد و در قسمت‌های مختلفی از بدن بروز کند. شایع‌ترین انواع اگزمای پوستی عبارت‌اند از:

اگزما پوستی آتوپیک (اگزما): به‌طورمعمول در مراحل ابتدایی بیماری اگزما، قرمزی پوست بدن و ضایعات خارش‌دار ظاهر می‌شود، درحالی‌که پوست قسمت‌های داخل آرنج، پشت زانوها و جلوی گردن کشیده می‌شود. خاراندن و خراشیدن این ضایعات می‌تواند موجب ترشح مایع و پوسته ریزی آن‌ها گردد. افراد مبتلابه اگزمای پوستی اتوپیک، ممکن است به‌طور موقت با مصرف داروهای سبک احساس بهبودی کنند، اما این بیماری دوباره عود خواهد کرد.
اگزمای تماسی: این ضایعات در مناطقی از بدن بروز می‌کند که در تماس با مواد تحریک‌کننده پوست و یا موادی که موجب واکنش حساسیتی می‌شود (مانند پیچک سمی) قرارگرفته است. این ضایعات قرمز همراه با سوزش یا خارش است و ممکن است به تاول تبدیل شوند.
اگزمای پوستی سبورئیک: این عارضه باعث بروز لکه‌های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار می‌شود. این حالت معمولاً  در مناطق چرب بدن مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر بروز می‌کند. این بیماری می‌تواند یک عارضه طولانی‌مدت باشد که به‌طور متناوب دارای دوره بهبودی و عود مجدد است.
درماتیت سوزش‌آور: زمانی اتفاق می‌افتد که پوست به‌طور مکرر در معرض شستشوی بیش‌ازحد و یا مواد سمی قرار می‌گیرد.

اگزما چیست؟
اگزما از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. این بیماری ممکن است به صورت بثورات جلدی بسیار خفیف که بسیار سریع از بین می‌رود یا زخم‌های شدید با دوره طولانی‌تر باشد. بثورات پوستی غالبا با خارش همراه هستند. از بین بردن خارش پوست از اهداف اصلی درمان این بیماری به شمار می‌آید.

درماتیت پوستی از بیماری‌های شایع در نیوزلند است که از هر سه نفر، یک نفر آنها را درگیر می‌کند که بیشتر این افراد جوانان نیوزلندی هستند. همچنین ۱۵ درصد کودکان نیوزلندی نیز به اگزما، مبتلا می شوند.

اگزما در چه دورانی از زندگی رخ می دهد؟
این بیماری پوستی، در همه دوران زندگی می‌تواند رخ دهد، اما به طور معمول در دوران کودکی در سال اول زندگی رخ می‌دهد. درماتیت معمولا در کودکان تا دوران نوجوانی بهبود پیدا می‌کند اما اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی که به آلرژی پوستی نیز معروف است، این درماتیت در نتیجه تماس پوست با ماده حساسیت زا ایجاد می شود. بثورات جلدی قرمز و خارش داری که همراه با تاول و برجستگی های کوچکی است در روی پوست ظاهر می شود. بثورات پوستی ایجاد شده در نتیجه، پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده حساسیت زا، ظاهر می شوند.

اگزما واگیردار است؟
اگزما از بیماری های واگیردار نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. ولی پوست مبتلا به اگزما، در برابر بیماری‌های عفونی مانند: زگیل و تبخال، بسیار آسیب پذیر است. این بیماری نوعی درماتیت است و در افرادی که آلرژی‌های از جمله: تب یونجه و آسم دارند امکان مبتلا شدن به اگزما بیشتر است.

دلایل ابتلا به اگزما
آلرژی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
حساسیت به موادی از جمله: گرده گل، مواد غذایی، حیوانات خانگی و غیره نیز باعث بیماری اگزما می‌شوند.
تماس فیزیکی با مواد شیمیایی، رنگ‌ها و پارچه‌هایی که ممکن است فرد به آن‌ها حساسیت داشته باشد نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. بثورات جلدی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، درماتیت نام دارند.
دلایل ابتلا به اگزما
عوامل ژنتیکی و ارثی می‌توانند در ایجاد بیماری اگزما نقش داشته باشند.
اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد بثورات پوستی به عنوان پاسخ التهابی ناخواسته می‌شود.
خشکی پوست در اثر عوامل شیمیایی یا محیطی، حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.
برخی از مواد یا شرایط به نام عوامل محرک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند:

محرک‌هایی وجود دارد که باعث تشدید اگزما می‌شوند، از جمله این مواد: شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد و غبار و همچنین گرده گل‌ها می‌باشند.

مراجعه به دکتر اگزما باعث می‌شود که به راحتی دلیل ایجاد اگزما مشخص شود و عواملی که باعث حساسیت پوستی در فرد می‌شوند، شناسایی شوند.

میزان شیوع اگزما چقدر است؟
اگزما بسیار شایع بوده و امکان بروز آن در کودکان شیرخوار بیشتر از سایرین است. به گونه‌ای که حدود ده تا بیست درصد نوزادان به این بیماری مبتلا می‌شوند. با این وجود، با افزایش سن، تقریباً نیمی از کل نوزادان مبتلا به اگزما به طور کامل بهبود یافته یا علائم آن‌ها به طرز چشم‌گیری تخفیف می‌یابد.

چه غذاهایی باعث تحریک اگزما می‌شوند؟
ارتباط بین اگزما و حساسیت غذایی نامشخص است. اگر شما به غذاهای خاصی حساسیت دارید، یکی از دلایلی که باید از آن غذاها اجتناب کنید این است که این غذاها امکان دارد باعث ایجاد یا تشدید علائم اگزما شوند. ازجمله این غذاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بادام‌زمینی
لبنیات
تخم‌مرغ

سخن پایانی
اگزما یک بیماری مزمن است که سبب خارش، خشکی و التهاب پوست می‌شود. با وجود آنکه عامل دقیق این وضعیت شناخته‌شده نیست، احتمالاً ژنتیک و عوامل محیطی در بروز آن نقش دارند. علی رغم اینکه این وضعیت درمان قطعی ندراد، انجام مراقبت‌های پوستی مانند مرطوب کردن پوست، مصرف داروهای موضعی و حذف محرک‌ها در کنترل علائم آن مؤثر هستند.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0