پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سقط جنین

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

سقط جنین یا سقط غیرعمد اتفاقی است که به موجب آن نوزاد قبل از هفته ۲۰‌ام بارداری از دست می‌­رود
سقط جنین

سقط جنین یا سقط غیرعمد (spontaneous abortion) اتفاقی است که به موجب آن نوزاد قبل از هفته ۲۰‌ام بارداری از دست می‌­رود و این اتفاق معمولا طی سه ماه اول بارداری رخ می­‌دهد و دلایل بالینی مختلفی دارد که بسیاری از آن­ها تحت اراده و کنترل فرد نیست. اما شناخت عوامل پرخطر، علائم و عوامل آن به درک بهتر این رویداد و دریافت حمایت یا درمان مورد نیاز کمک می­‌کند.

علائم سقط جنین چیست؟
علائم آن با توجه به مرحله­ حاملگی متغیر است. گاهی‌اوقات علائم سقط جنین در ماه اول آن­قدر سریع رخ می‌دهد که فرد تا زمان بروز آن هنوز نمی‌­داند حامله است.

در ادامه بعضی از علائم آن را مطالعه می‌کنید:

لکه­‌های درشت خون
خونریزی واژن
خارج شدن بافت یا مایع از واژن
درد یا گرفتگی شدید شکم
کمردرد خفیف یا شدید


اگر حین حاملگی با هر یک از علائم فوق روبه‌­رو شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید. همچنین ممکن است بدون سقط جنین دچار این علائم شوید. اما پزشک آزمایش‌های لازم را انجام می­‌دهد تا از سلامت جنین اطمینان حاصل کند.

علل سقط جنین در سه ماهه اول بارداری چیست؟
بدون شک برخی عوامل خطر سقط در سه ماهه اول بارداری را افزایش می­‌دهند، اما در بیشتر مواقع مادر مقصر نیست. بدن زن باردار طی دوران بارداری هورمون و مواد مغذی جنین را تامین می‌­کند. این فرآیند به رشد جنین کمک خواهد کرد. اکثر موارد سقط جنین طی سه ماه اول مربوط به رشد غیرعادی جنین است. اما عوامل دیگر نیز در بروز این اتفاق نقش دارند.

مشکلات ژنتیکی یا کروموزوم چقدر در سقط جنین نقش دارند؟
کروموزوم حامل ژن است. یک مجموعه کروموزوم­‌های جنین توسط مادر و مجموعه­ دیگر توسط پدر به دست می‌­آید. از جمله مشکلات کروموزومی در این رابطه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرگ داخل رحمی جنین (Intrauterine fetal death): نطفه تشکیل شده است اما رشد آن قبل از مشاهده یا احساس علائم سقط متوقف می­‌شود.
بارداری پوچ (Absent pregnancy): نطفه تشکیل نمی­‌شود.
حاملگی مولی (Mole) یا بچه خوره: هر دو کروموزوم از پدر گرفته شده است و جنین رشد نمی­‌کند.
حاملگی نیمه مولی: کروموزوم­‌های مادر باقی می­‌ماند اما پدر ۲ کروموزوم به بچه داده است.
اختلال در جفت
همچنین باید بدانید اگر سلول­‌های جنین تقسیم شود یا تخمک یا سلول اسپرم آسیب ببیند باز هم احتمال سقط جنین وجود دارد.

کدام خوراکی‌ها احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهند؟
یکی از علل سقط جنین، مصرف مواد غذایی خطرناک برای دوران بارداری است. از میان این نوع خوراکی ها به ۲۴ مورد از موثرترین آنها در سقط جنین اشاره کرده ایم.

آناناس
خرچنگ
زعفران
شیرین بیان
فست‌فود
جوانه خام
الکل
کنجد
جگر حیوانات
آلوئه ورا
پاپایا
مورینگا
کافئین
ماهی‌های با جیوه بالا
لبنیات پاستوریزه نشده
گیاهان دارویی
هلو
سیب‌زمینی جوانه‌زده
ادویه‌ها
غذاهای دریایی
سبزیجات نشسته و پوست‌کنده نشده
تخم‌مرغ و طیور
گوشت‌های فرآوری‌شده
سیب‌وحشی

دلایل سقط جنین
بیشتر سقط‌های زودهنگام به خاطر ناهنجاری‌های جنین مثل ناهنجاری‌های کروموزومی اتفاق می‌افتد. سقط ناخواسته ممکن است به علت‌های دیگری مثل بیماری‌ها نیز اتفاق بیفتد. سقط‌هایی که دیرتر اتفاق می‌افتد، ممکن است به دلیل عفونت‌ها، بیماری‌هایی مانند دیابت یا اختلالات غده تیروئید، واکنش سیستم ایمنی بدن مادر، رشد نامناسب جفت، ضعیف بودن یا نارسایی دهانۀ رحم باشد.

اگرچه برخی از آسیب‌های فیزیکی به مادر نیز ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و همچنین در مواردی که مادر، بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید یا دیابت دارد و همچنین در مواردی که مادر سابقۀ حداقل سه سقط را داشته است، باز هم احتمال سقط جنین وجود دارد، بنابراین در این شرایط مادر به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

اگرچه برای همۀ زنان، احتمال سقط ناخواستۀ جنین وجود دارد، اما برخی از عوامل مانند داشتن سابقه سقط، بیماری و عفونت‌ها می‌تواند خطر سقط ناخواستۀ جنین را در مادر افزایش دهد. برخی از این عوامل بسته به سن بارداری یا مدت زمانی که از بارداری می‌گذرد متفاوت است.

انواع سقط جنین
سقط جنین می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و بر همین اساس، انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

تهدید به سقط :در این گونه از سقط ها مادر دچار خونریزی شده و جنین همچنان زنده مانده است، به طوری که دهانه رحم باز نشده است.
سقط فراموش شده :برخی از مادران هستند که متوجه سقط جنین خود نمی‌شوند و همچنان گمان می‌کنند که باردار هستند، زیرا هیچ گونه علائم و یا مشکلی نداشته‌اند. در برخی از مادران حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود و در برخی از آن‌ها با وجود سقط باز هم این حالت‌ها وجود دارد. معمولا زمانی که خانم‌ها مشکلات انعقادی پیدا می‌کنند به بهترین متخصص زنان در غرب تهران مراجعه می کنند و متوجه سقط جنین خود می شوند .
سقط نقص:در برخی از خانم ها دهانه رحم باز می شود و خونریزی به وجود می آید اما همچنین جنین در رحم وجود دارد که باید با عمل کورتاژ جنین از رحم خارج شود .
سقط عفونی :در حالتی که از مرگ جنین مدت زمان زیادی گذشته باشد به طوری که باعث جمع شدن میکروب و باکتری در اطراف آن شده است، سقط جنین در این حالت بسیار دشوار و خطرناک خواهد بود و در ابتدا درمان باید با آنتی بیوتیک آغاز شود و سپس با کورتاژ جنین مرده خارج شود.
سقط عمدی : در صورتی که  والدین متوجه بیماری های ژنتیکی جنین خود شده باشند می‌توانند با اجازه پزشک قانونی جنین خود را سقط کنند.

عوارض سقط جنین
سقط جنین چه به صورت غیر ارادی انجام شده و چه خود فرد با انتخاب خود اقدام به این عمل کرده باشد، دارای عوارض و مشکلاتی است که در ادامه به تعدادی از این عوارض احتمالی اشاره می‌کنیم:

احتمال بروز عفونت
آسیب دهانه رحم
سقط جنین ناقص
نارسایی سرویکس (نارسایی دهانه رحم)
ناباروری و مشکلات در بارداری و زایمان بعدی

برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری چه روش‌هایی وجود دارد؟
برای جلوگیری از سقط جنین در اوایل بارداری، اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه‌ای وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این اقدامات عبارتند از:

حفظ وزن سالم قبل از بارداری
کنترل و کاهش مصرف کافئین
پیشگیری از ابتلا به بیماری و عفونت
پرهیز از مصرف الکل، مواد مخدر و یا سیگار
داشتن یک رژیم غذایی بارداری سالم و متعادل
مصرف ویتامین‌ها و تأمین مواد مغذی لازم برای بدن خود و نوزاد

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0