پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سرطان ریه چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

سرطان ریه بیماری است که سلول‌های سرطانی در بافت ریه شروع به تقسیم بی‌رویه می‌کند
سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ این بیماری که یکی از انواع بیماری‌های ریوی محسوب می‌شود، بیشترین قسمت ریه را درگیر می‌کند و به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم، با مراحل مختلف تقسیم می‌شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مشکوک به سرطان ریه هستید و علائم و نشانه‌های این بیماری را تجربه کرده‌اید، باید برای انجام غربالگری‌های لازم به متخصص ریه مراجعه کنید.

در مرحله اول، متخصص ریه و متخصص داخلی می‌توانند به شما در تشخیص بیماری ریوی کمک کنند. اما برای مراحل پیچیده‌تر، لازم است که حتما به متخصص انکولوژی یا سرطان‌شناسی مراجعه کرد. برای پیداکردن بهترین متخصص ریه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

علائم سرطان ریه بدخیم و پیشرفته چیست؟ چگونه می‌توان سرطان ریه را تشخیص داد؟ راه‌های درمان این سرطان چیست؟ طول عمر بیماران مبتلا به این سرطان چقدر است؟ در این مطلب توضیحات کاملی در مورد علایم و عوامل سرطان ریه، تشخیص این بیماری و درمان آن ذکر کرده‌ایم. با مطالعه مطلبی که پیش روی شما است، قرار است همه چیز در مورد سرطان ریه را بدانید.

سرطان ریه چیست؟
سرطان ریه به انگلیسی Lung cancer، یکی از انواع بیماری های ریوی است که موجب تکثیر بی‌رویه‌ی سلول‌های بافت ریه می‌شود و توانایی تنفسی فرد را کاهش می‌دهد. ریه‌‌‌ یا شش، اندام‌ حیاتی برای تنفس و تبادل گاز است که در قفسه‌ی سینه قرار دارد و طی تنفس اکسیژن هوای ورودی را جذب کرده و دی اکسید کربن دفع می‌کند.

به طور معمول بدن کنترل و تعادل رشد سلول‌ها را برعهده دارد و سلول‌‌ها در مرحله‌ی خاصی از چرخه‌ی زندگی خود می‌میرند تا از رشد بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. سرطان در سیستم تنظیم و تعادل رشد سلولی اختلال ایجاد می‌کند و منجر به تکثیر و تقسیم غیرمجاز و بیش از حد سلول‌ها می‌شود که در نهایت توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌کند. در سرطان ریه، این الگوی رشد بیش از حد سلولی در ریه‌ها دیده می‌شود.

شیوع و پیش آگهی سرطان ریه چگونه است؟
سرطان ریه قبل از دهه ۱۹۳۰ معمول نبود، اما در دهه‌های بعدی، به دلیل افزایش مصرف دخانیات، به طور چشمگیری افزایش یافت. سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان و مردان، در سراسر جهان است. از آنجایی که این سرطان پس از تشکیل سریع گسترش می‌یابد یا متاستاز می‌دهد، بسیار خطرناک است و یکی از صعب العالج‌ترین سرطان‌هاست. غدد فوق کلیه، کبد، مغز و استخوان‌ها شایع‌ترین مکان‌ها برای متاستاز سرطان ریه هستند.
خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بسیار بالا است و با سال‌ها و تعداد پاکت‌های سیگاری که فرد استعمال کرده رابطه‌ی مستقیم دارد. خوشبختانه در صورت اقدام برای ترک سیگار خطر ابتلا به این سرطان کاهش می‌یابد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار (سیگار کشیدن منفعل) نیز می‌تواند باعث ایجاد این بیماری در افراد غیر سیگاری شود.

تشخیص زودهنگام سرطان ریه می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد، با این حال شناسایی این سرطان در مراحل اولیه دشوار است، زیرا علائم آن شبیه عفونت تنفسی است و گاهی فرد هیچ علائمی ندارد، به همین دلیل پیش آگهی کارسینوم ریه، ضعیف است. در بیماران مبتلا به سرطان ریه که توده‌ی سرطانی محدود به ریه‌ها است، بقای پنج ساله حدود ۵۴ درصد است اما بقای ۵ ساله در کسانی که سرطان ریه پیشرفته و غیر قابل جراحی دارند، حدود ۴ درصد است. از عوارض سرطان ریه می‌توان به تنگی نفس، سرفه‌ خونی، درد، تجمع مایع در ریه و متاستاز به سایر ارگان‌‌ها اشاره کرد.

انواع سرطان ریه
2 نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد و متفاوت از هم درمان می شوند.

سرطان ریه سلول بزرگ (NSCLC)
حدود 80٪ تا 85٪ سرطان های ریه NSCLC هستند. زیرگروه های اصلی NSCLC، آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان سلول بزرگ می باشند. این زیرگروه ها که از انواع مختلف سلول های ریوی شروع می شوند به عنوان NSCLC گروه بندی می شوند زیرا درمان و پیش آگهی (چشم انداز) آنها اغلب مشابه است.

آدنوکارسینوما: آدنوکارسینوماها از سلول هایی شروع می شوند که به طور معمول موادی مانند مخاط ترشح می کنند. این نوع سرطان ریه عمدتا در افراد سیگاری یا حتی کسانی که قبلا سیگاری بودند، وجود دارد. اما با این حال، شایع ترین نوع سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز است. این شیوع در خانم ها بیشتر از آقایان است و بیشتر از سایر انواع سرطان ریه در افراد جوان بروز می کند. آدنوکارسینوما معمولاً در قسمت های خارجی ریه دیده می شود و احتمالاً قبل از پخش آن در بدن، دیده می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی: کارسینوم سلول سنگفرشی از سلول های سنگفرشی شروع می شود که مسطح هستند و درون مجاری تنفسی ریه ها را پوشانده اند. آن ها اغلب با سابقه سیگار کشیدن در ارتباط هستند و تمایل دارند در قسمت مرکزی ریه ها، نزدیک مجاری اصلی تنفسی (نایژه) پیدا شوند.

سرطان سلول بزرگ: کارسینوم سلول بزرگ می تواند در هر قسمت از ریه ظاهر شود و تمایل به رشد و گسترش سریع دارد که می تواند درمان آن را دشوار کند. نوعی از سرطان سلول بزرگ، معروف به سلول بزرگ سلول عصبی و غدد درون ریز است و بسیار شبیه سرطان ریه سلول کوچک می باشد.

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC)
حدود 10 تا 15 درصد از کل سرطان های ریه SCLC هستند. این نوع سرطان ریه سریع تر از NSCLC رشد و گسترش می یابد. از آنجا که این سرطان به سرعت رشد می کند، به خوبی به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می دهد. متأسفانه، برای بیشتر افراد، سرطان در برخی از زمان ها دوباره برمی گردد.

نشانه‌های سرطان ریه کدامند؟
علائم ریه خراب به محل تشکیل تومور و شدت گسترش آن بستگی دارد. معمولا نشانه‌های بیماری زمانی بروز پیدا می‌کنند که سرطان در مرحله پیشرفته قرار گرفته باشد. با این حال می‌توان گفت سرطان‌ریه طیف گسترده‌ای از علائم را در برمی‌گیرد. اگر می‌خواهید بدانید علائم سرطان ریه چیست به نشانه‌های زیر با دقت توجه کنید:

نشانه‌های عمومی سرطان ریه
این نشانه‌ها در بین اکثر سرطان‌ها مشترک است:

ضعف
خستگی
کاهش وزن
کاهش اشتها
مشکلات خلقی و افسردگی

درمان سرطان ریه
تشخیص زودهنگام برای درمان مؤثر کنسر ریه ضروری است. در صورتی که سرطان زود تشخیص داده شود، پس از برداشتن تومور سرطانی، بهبودی کامل و بازگشت به زندگی عادی امکان‌پذیر است. روش‌های مختلف درمان کنسر ریه، عبارتند از:

عمل جراحی
پرتو درمانی
شیمی درمانی
درمان دارویی هدفمند
ایمونوتراپی
عمل جراحی

برای درمان سرطان NSCLC که گسترش نیافته است و SCLC که محدود به یک تومور است، می‌شود از عمل جراحی استفاده کرد. جراح شما ممکن است تومور و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن را بردارد تا مطمئن شود که هیچ سلول سرطانی باقی نمی‌ماندد. گاهی اوقات جراح برای جلوگیری از خطر عود کردن سرطان، مجبور می‌شود که تمام یا بخشی از ریه شما را بردارد. 

پرتو درمانی
تابش از پرتوهای انرژی بالا برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. این کار به تنهایی یا برای کمک به موثرتر شدن جراحی استفاده می‌شود. همچنین رادیو اپی به عنوان مراقبت تسکینی، برای کوچک کردن تومورها و تسکین درد استفاده شود. این روش در هر دو نوع سرطان NSCLC و SCLC استفاده می‌شود. 

شیمی درمانی
شیمی درمانی، معمولا ترکیبی از چندین دارو است که برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی طراحی شده است. داروهای شیمی درمانی را قبل یا بعد از جراحی یا در ترکیب با انواع دیگر داروها مانند ایمونوتراپی تجویز می‌شوند. شیمی درمانی برای کنسر ریه معمولاً از طریق IV انجام می‌شود. 

درمان دارویی هدفمند
در برخی از افراد مبتلا به NSCLC، سلول‌های سرطانی دارای تغییرات خاصی (جهش) هستند که به رشد سرطان کمک می‌کنند. داروهای تارگت تراپی این جهش‌ها را هدف قرار می‌دهند تا سلول‌های سرطانی را کند کنند یا از بین ببرند. 

ایمونوتراپی
بدن ما معمولاً سلول‌های آسیب دیده یا مضر را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. سرطان راه‌هایی برای پنهان شدن از سیستم ایمنی دارد تا از نابودی خود جلوگیری کند. ایمونوتراپی سلول‌های سرطانی را به سیستم ایمنی بدن شما نشان می‌دهد تا بدن شما بتواند با سرطان مبارزه کند.

جمع بندی
این سرطان مانند هر سرطان دیگری نیازمند توجه می باشد تا در صورت مواجه با علائم مربوط با این سرطان سریعا به پزشک مراجعه کنید و روند درمانی را پیش بگیرید. شما می توانید در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای محتمل بر وجود سرطان ریه یا بازگشت آن، به انستیتو کانسر پردیس شیراز مراجعه کنید و از امکانات درمانی این مرکز درمان سرطان بهره مند شوید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0