پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

عوارض مصرف الکل

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

مصرف زیاد و طولانی مدت الکل، تاثیرات مخرب متعددی بر سیستم عصبی، مغز، پانکراس، کبد و قلب دارد.
عوارض مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل یا  مسمومیت الکلی عبارت است از مصرف به مقدار زیاد در مدت زمان بسیار کوتاه، و معمولا به نوشیدن بیش از  4 واحد الکل در روز برای زنان و 6 واحد در روز برای مردان اطلاق می شود. در ایالات متحده آمریکا، بیش از 90 درصد از کل نوشیدنی های مصرفی جوانان زیر 21 سال، مشروبات الکلی است.

چه به صورت کوتاه مدت و چه بلند مدت مصرف آن می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را بر بدن انسان در برداشته باشد. این خطرات را می توان با کاهش میزان مصرف کاهش داد.

عوارض مصرف دراز مدت
مصرف زیاد و طولانی مدت الکل، تاثیرات مخرب متعددی بر سیستم عصبی، مغز، پانکراس، کبد و قلب دارد. همچنین باعث افزایش فشار خون و سطح کلسترول می شود. با ایجاد عفونت شدید، سیستم ایمنی را  ضعیف می کند و تراکم استخوان را کاهش می دهد و در نتیجه خطر فرسایش و شکستگی استخوان را افزایش می یابد.

عوارض مصرف الکل در کوتاه مدت
این عوارض می‌توانند بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا چند ساعت بعد از آن ظاهر شوند. شدت و نوع علائم با توجه به نوع نوشیدنی و میزان مصرف آن در بین افراد مختلف متفاوت است. برای مثال، سلامتی فردی که به تعداد دفعات کم اقدام به نوشیدن الکل می‌کند اما در هر نوبت حجم زیادی از آن را می‌نوشد، بیشتر از شخصی که در تعداد دفعات زیاد مقدار کمی الکل مصرف می‌کند، در معرض خطر است. عوارض کوتاه‌مدت الکل عبارت‌اند از:

احساس خواب‌آلودگی
سرگیجه
تغییر خلق و خو
حالت تهوع و استفراغ
سردرد
اختلال در بینایی و شنوایی
مشکل در تمرکز یا تصمیم‌گیری
رفتار تکانشی (تصمیم‌گیری به صورت ناگهانی و بدون فکر کردن)
ناتوانی در حفظ هماهنگی حرکات بدن
گفتار نامفهوم و کند
اسهال
واکنش کند به عوامل محیطی
پرخاشگری
ناتوانایی در کنترل هیجانات

این عوارض ممکن است مدت زمان زیادی طول نکشند، اما بی‌اهمیت نیستند. رفتار تکانشی، از دست دادن هماهنگی و تغییر خلق و خو می‌تواند بر قضاوت و رفتار شما تاثیر بگذارد، احتمال تصادف کردن را افزایش دهد و به تصمیم‌هایی منجر شود که بعدا از آن‌ها پشیمان می‌شوید.

عوارض مصرف الکل در دراز مدت
زیاده‌روی در مصرف الکل ممکن است با مشکلات مزمن و طولانی‌مدت همراه باشد، از جمله:

اضطراب و تحریک‌پذیری مداوم
اختلال خواب
سیستم ایمنی ضعیف
تغییر میل جنسی و عملکرد جنسی
تغییر وزن و اشتها
مشکلات حافظه و تمرکز
افزایش درگیری و تنش در روابط خانوادگی و عاطفی

مشکلات کبدی با مصرف الکل
زخم کبد یا سیروز کبدی از جمله مشکلاتی است که به خاطر مصرف بی‌رویه و مداوم مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد. در واقع می‌توان به جرات اعلام کرد شایع‌ترین عارضه در میان کسانی که مشروبات الکلی از قبیل شراب، آبجو و انواع دیگر مصرف می‌کنند، بروز مشکلات کبدی است که در بعضی موارد درمان‌پذیر است و در بعضی موارد دیگر باعث بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر خواهد شد.

مشکلات کبدی ناشی از مصرف زیاد مشروب، با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

دردهای شکمی طولانی مدت
زرد شدن بیش از حد سفیدی چشم، رنگ ادرار و پوست
تب‌های شدید و مکرر

بروز مشکلات مغزی با اثرات الکل بر مغز
اثر الکل بر مغز و سیستم عصبی، امری ثابت شده است. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که تاثیر منفی مصرف این مواد را نشان می‌دهد. مشروبات الکلی بیشترین اثرات منفی را روی مغز جوانان و نوجوانانی می‎‌گذارند که مغز آن‌ها در حال رشد است. اثر الکل بر مغز مختل ساختن موارد زیر است:

قدرت تصمیم‌گیری
نحوه قضاوت
ضعیف شدن حافظه

عوارض الکل بر پانکراس
یکی دیگر از اثرات مخرب و عوارض مصرف الکل، از کار انداختن عضو حیاتی در بدن به نام پانکراس یا لوزالمعده است. زمانی که شخص به‌صورت مداوم از مشروبات الکلی استفاده می‌کند، باعث ایجاد اختلال در کار این عضو می‌شود و اجازه نمی‌دهد قند خون را تنظیم یا به هضم غذا کمک کند.

شکم دردهای مزمن و طولانی مدت، نشانه‌هایی از بروز مشکلات پانکراتیت ناشی از مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی خواهد بود که در اکثر موارد، درمان قطعی برای آن وجود نخواهد داشت.

تضعیف سیستم ایمنی
نوشیدن مشروبات الکلی اثر سوء فراوانی روی دفاع‌های بدن می‌گذارد و باعث می‌شود تا گلبول‌های سفید دیگر توانایی محافظت از بدن را در برابر بیماری‌های گوناگون نداشته باشند.

در نتیجه، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و فرد مصرف‌کننده بعد از مدتی، به بیماری‌های گوناگونی مبتلا خواهد شد.

اختلال در قضاوت
CDC می‌گوید یکی دیگر از مضرات مصرف الکل و تاثیر الکل بر مغز این است که می‌تواند قضاوت شما را مخدوش کند و راه را برای تصمیمات مخرب هموار کند. الکل بیش از حد می‌تواند باعث مسمومیت با الکل شود، که یک حالت اورژانسی بوده و می‌تواند کشنده باشد.

دهیدراته کردن
نوشیدن الکل در واقع باعث کم آبی بدن می‌شود. از آنجایی که الکل تولید ادرار شما را افزایش می‌دهد، بدن شما شروع به دفع مایعات بیشتری نسبت به نوشیدنی می‌کند که از مضرات مصرف الکل است. هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، خطر کم آبی بدن شما بیشتر می‌شود. الکل نه‌تنها باعث دفع مکرر ادرار می‌شود، بلکه می توانید مایعات اضافی را به دلیل اسهال، استفراغ و افزایش تعریق مرتبط با الکل زیاد از دست بدهید. البته این مسئله شاید یکی از فواید مشروب برای کلیه نیز باشد که با کاهش التهاب و افزایش دفع ادرار به کسانی که دچار احتباس ادراری هستند کمک می‌کند؛ اما می‌تواند سبب بروز عوارض زیادی نیز بشود.

سخن آخر
الکل اعتیاد آور است و مصرف زیاد الکل در درازمدت منجر به بسیاری از پیامدهای منفی سلامتی و اجتماعی می‌شود. که می‌تواند به تمام سیستم‌های اندام آسیب برساند، به ویژه بر مغز، قلب، کبد، پانکراس و سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. ضرورت مدیریت مصرف الکل، نگرانی در مورد سلامتی و کیفیت زندگی خود، و اگر نیاز باشد، جستجوی کمک حرفه‌ای می‌تواند گام مهمی در راستای حفظ سلامت باشد.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0