پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

تاثیر گرما بر بدن

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل : 100

گرما تاثیری جدی در زندگی مردم نیمکره شمالی دارد.
تاثیر گرما بر بدن

گرما به بدن شما استرس وارد می‌کند و زمانی که بدن شما استرس دارد، برای مقابله با سایر موارد مانند بیماری‌های قلبی یا تنفسی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت ، درحالی که بسیاری از کشورها در سه قاره جهان این روزها گرمترین روزهای خود را سپری می‌کنند، کارشناسان عقیده دارند ادامه این روند پیامد مستقیمی بر بیماری‌های مزمن، سلامت تنفسی و بیماری‌های عفونی خواهد داشت.

«یاهونیوز» در گزارشی به نقل از کارشناسان به پیامدهای گرمای شدید برای سلامت طولانی مدت انسان پرداخته است.

گرما می‌تواند کشنده باشد و هر سال تعداد بیشتری از افراد به دلیل تغییرات آب و هوایی جان خود را از دست می‌دهند اما همانطور که این روزهای گرم‌ عادی‌تر می‌شوند - به گفته دانشمندان آب‌وهوا «روند غیرطبیعی جدید»‌- اثرات ناخوشایند افزایش دما بر بدن به شکل فزاینده‌ای بیشتر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) درباره این مساله می‌گوید: تغییرات آب‌وهوایی بزرگ‌ترین خطری است که سلامت بشر را تهدید می‌کند. شاید در ظاهر اغراق‌آمیز باشد اما کارشناسان نیز می‌گویند: چندان دور از ذهن نیست.

دکتر «کریستوفر تدسکی»، مدیر آمادگی اورژانس در دانشگاه کلمبیا به یاهو گفت: بین آب و هوا و سلامت رابطه مستقیمی وجود دارد. گاهی مواردی را مشاهده می‌کنیم که می‌توانیم آنها را «موارد تشدید شده از آب و هوا» بنامیم.

چرا گرمای شدید برای سلامتی مضر است؟
با قدم زدن خارج از خانه در یک روز به شدت گرم به راحتی متوجه می‌شویم که گرمای بیش از حد، به سرعت آسیب می‌رساند و گرمازدگی شاید جزو اولین مواردی باشد که به ذهن می‌رسد.

گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن توانایی خنک شدن و کنترل دمای خود را از دست می‌دهد، این وضعیت باعث ناتوانی دائمی و حتی مرگ می‌شود. در این حالت دمای بدن احتمالا در کمتر از ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رسد. گرمازدگی علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد را با خود به همراه دارد و باید سریعا درمان شود.

علاوه بر این، گرمای شدید می‌تواند وضعیت بیماری‌های مزمن را بدتر کند. تدسکی درباه این مساله می‌گوید: گرما به بدن شما استرس وارد می‌کند و زمانی که بدن شما استرس دارد، برای مقابله با سایر موارد مانند بیماری‌های قلبی یا تنفسی با مشکل روبه‌رو می‌شود. برای نمونه، وقتی به مراجعه‌کنندگان بخش اورژانس در زمان گرمای شدید نگاه کنید، متوجه می‌شوید اغلب افراد به حمله قلبی یا سکته مغزی دچار شده‌اند که صراحتا بازتابی از استرس روی بدن را نمایانگر است.

دمای بسیار بالا اغلب عامل کیفیت پایین‌تر هوا است. گرمای شدید و راکد بودن هوا افزایش میزان ازن و آلودگی را در پی دارد. این میزان گرما به خواب شما هم آسیب می‌رساند، چرا که بالا رفتن دمای بدن، به خواب رفتن را دشوار می‌کند.

گرمازدگی
در مواردی که اقدامات احتیاطی لازم انجام نشود ، از بین رفتن مایعات و نمکها از طریق تعریق می تواند منجر به فرسودگی بدن بخصوص در شرایط تلاش جسمی شود. به طور کلی ، علائم فرسودگی بر اثر گرما شامل موارد زیر است:

 تاکی کاردی

 خستگی عمومی

 تحریک پذیری

 بیش فعالی

 افت فشار خون

 کسالت بر اثر گرما

این وضعیت بالینی مشابه فرسودگی گرما است. با این حال ، تفاوت در این است که کسالت گرما در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ایجاد می شود. علائم بیماری گرما عبارتند از:

 سردرد

 خستگی

 احتقان صورت

 تهوع و استفراغ

 تشنگی

 بیهوشی بر اثر گرما

تأثیر محیط گرم بر بدن انسان
هنگامی که بدن انسان در معرض یک محیط گرم قرار می‌گیرد، تغییرات زیادی را برای کمک به تنظیم دمای داخلی خود متحمل می‌شود. اولین واکنش بدن افزایش جریان خون در سطح پوست است که اجازه می‌دهد گرما از طریق تعریق و تبخیر آزاد شود. غدد عرق، باعث تعریق می‌شوند که در حین تبخیر، پوست را خنک می‌کند. بدن همچنین سرعت تنفس خود را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد گرمای بیشتری از طریق ریه‌ها آزاد شود.

علاوه بر این، قلب خون بیشتری را به سطح پوست پمپاژ می‌کند که می‌تواند باعث افت موقت فشار خون شود. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا می‌تواند منجر به کم آبی، گرمازدگی و خستگی شود. علائم گرمازدگی شامل ضعف، حالت تهوع و سرگیجه است، در حالی که گرمازدگی می‌تواند باعث گیجی، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.

برای جلوگیری از این شرایط، مهم است که آب زیاد بنوشید، از قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا خودداری کنید و در صورت لزوم در یک محل خنک استراحت کنید.

راه های مقابله با گرمازدگی

اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است، او را به مکانی خنک منتقل کنید و سعی کنید دمای بدن وی را پایین بیاورید. در این شرایط اگر بیمار از حال رفته است با اورژانس تماس گرفته و در حالی که منتظر امدادگران هستید، کیسه های یخ را در ناحیه زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت فرد قرار دهید. علاوه بر این کارشناسان توصیه می کنند برای محافظت در برابر بیماری گرما هنگام گذراندن وقت در خارج از منزل، این اقدامات را انجام دهید:
* لباس های سبک، گشاد و رنگ روشن بپوشید.
* حتی اگر تشنه نباشید آب زیاد بنوشید زیرا در روزهای گرم ممکن است دچار کم آبی شوید.
* نوشیدنی های الکترولیتی یا محلول های کم قند مانند نوشیدنی های ورزشی یا افزودنی های مجاز را انتخاب کنید تا الکترولیت خون خود را بالا نگه دارید.
* سعی کنید هنگام صبح و عصر برای فعالیت های بیرون از منزل برنامه ریزی کنید که دمای هوا خنک تر است.
* هر 15 تا 20 دقیقه یکبار استراحت کنید و از آفتاب و گرما خارج شوید.
* از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا داشتن پوست آفتاب سوخته می تواند توانایی بدن برای خنک کردن خود را مختل کند.
* به یاد داشته باشید کودکانی که زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذرانند نیز ممکن است دچار بثورات گرمایی شوند که زمانی اتفاق می افتد که مجاری عرق مسدود می شود. در این شرایط برجستگی ها یا تاول های کوچکی روی پوست ایجاد می شود. این مشکل را با خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده، درمان کنید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0