پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی درس فیزیولوژی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی درس فیزیولوژی
معرفی درس فیزیولوژی

معرفی درس فیزیولوژی
فیزیولوژی یکی از دانش‌های پایه‌ای در پزشکی است که ارتباط تنگاتنگی با دانش کالبدشناسی (آناتومی) دارد. فیزیولوژی پزشکی یا کار اندام شناسی علم بررسی عملکرد طبیعی اندام های مختلف بدن انسان است. این علم طیف وسیعی از عملکرد های فیزیکی و شیمیایی از نحوه رفتار مولکول ها در سلول تا دستگاه های مختلف بدن را بررسی میکند. در فیزیولوژی علاوه بر بررسی ارگان ها و سیستم های بدن به صورت تک، به نحوه همکاری و عملکرد سیستم های بدن در کنار یکدیگر و تاثیراتی که بر روی یکدیگر دارند توجه زیادی میشود. در واقع هر عملکرد طبیعی در بدن با همراهی قسمت های مختلف صورت می گیرد و شناخت این اثرات متقابل از اهمیت زیادی برخوردار است.

اهمیت درس فیزیولوژی
فیزیولوژی در آزمون علوم پایه پزشکی 36 سوال و در دندانپزشکی 28 سوال را به خود اختصاص میدهد.
در کنار آناتومی و بیوشیمی، فیزیولوژی به  شکل‌گیری طرح کلی بدن سالم در ذهن دانشجویان حوزه علوم پزشکی کمک می‌کند؛ شما به عنوان یک پزشک یا دندانپزشک باید درباره عملکرد های طبیعی بدن شناخت دقیق و تسلط زیادی داشته باشید. این شناخت به شما کمک می کند راحت تر بیماری ها و نحوه ایجاد آنها را بشناسید و به عبارتی، مکانیسم طبیعی که در بیماری ها با مشکل مواجه شده را شناسایی کنید. یکی از اولین قدم های تشخیص بیماری ها که توسط پزشکان انجام میشود، درخواست تست های تشخیصی است و دانش فیزیولوژیک یک پزشک به تفسیر تست ها کمک می کند و به تشخیص دقیق تر منجر میشود. بنابراین فیزیولوژی علمی جدانشدنی از رشته
پزشکی و دندان پزشکی محسوب میشود و اهمیت آن غیر قابل انکار است.

مباحث مورد بررسی و تعداد واحد درس فیزیولوژی
تقریبا میتوان گفت در کنار هر یک از واحدهای درسی آناتومی یک واحد هم فیزیولوژی هست. به عنوان دانشجوی پزشکی یا دندان پزشکی از ترم اول با درس فیزیولوژی سر و کار دارید.
در فیزیولوژی پزشکی مطالب بر اساس سیستم های مختلف بدن مطالعه می شود که عبارت است از:

    فیزیولوژی سلول
    فیزیولوژی غشا، عصب و عضله
    فیزیولوژی قلب و گردش خون
    فیزیولوژی کلیه و مایعات بدن
    فیزیولوژی سلول های خونی، ایمنی و انعقاد
    فیزیولوژی تنفس
    فیزیولوژی دستگاه عصبی
    فیزیولوژی دستگاه گوارش
    فیزیولوژی دستگاه تولید مثلی
    فیزیولوژی غدد

این مباحث در پزشکی ۹ واحد و در دندان پزشکی ۶ واحد را به خود اختصاص میدهند.

رفرنس های درس فیزیولوژی(برای مشاهده کتاب های فیزیولوژی کلیک کنید)
رفرنس پیشنهادی وزارت بهداشت و مهمترین رفرنس، فیزیولوژی گایتون می باشد. علاوه بر این، فیزیولوژی رفرنس های دیگری نیز دارد از قبیل فیزیولوژی گانونگ، برن و لوی و کاپلان.
ترجمه گایتون، ۲ جلد دارد و حجم آن بسیار زیاد است به همین دلیل در کنار کتاب اصلی اساتید مختلف اقدام به جمع آوری جزوه فیزیولوژی گایتون با عنوان کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون نموده اند. این کتاب ها در کنار کتاب سوالات فیزیولوژی پزشکی گایتون میتواند کمک شایانی به دانشجویان در آشنایی با مباحث اصلی این درس نماید.

مقایسه فیزیولوژی و آناتومی
آناتومی بدن انسان قابل مشاهده است و پزشکان و دانشمندان باستان آن را از طریق برش، جراحی و مشاهده مستقیم مورد مطالعه قرار دادند. اما کشف چگونگی عملکرد بدن سخت‌تر است. این بدان معناست که فیزیولوژی نسبت به آناتومی یک علم مدرن‌تر به شمار می‌آید.
فیزیولوژی مطالعه چگونگی عملکرد بدن انسان است. این علم عملکرد اصلی شیمیایی و فیزیک بدن را توصیف می‌کند، از نحوه رفتار مولکول‌ها در سلول‌ها تا نحوه عملکرد سیستم‌ها و چگونگی همکاری اندام‌ها با یکدیگر در این علم مورد بررسی قرار می‌گیرند. فیزیولوژی در واقع، کمک می‌کند تا درک کنیم که در یک بدن سالم چه اتفاقاتی در زندگی روزمره می‌افتد و هنگام بیمار شدن چه مشکلاتی در عملکرد اجزای بدن رخ می‌دهد.
بیشتر داده‌های علم فیزیولوژی به مطالعات تحقیقاتی اساسی انجام شده در آزمایشگاه بستگی دارند. برخی از فیزیولوژیست‌ها پروتئین‌ها یا سلول‌های منفرد را مطالعه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مورد چگونگی تعامل سلول‌ها برای تشکیل بافت‌ها، اندام‌ها و سیستم‌هایی در بدن تحقیقات خود را انجام دهند.
علم آناتومی انسان مطالعه ساختارهای بدن را در بر می‌گیرد، در حالی که فیزیولوژی، مطالعه چگونگی عملکرد این ساختارها است. تکنیک‌های اسکن یا تصویربرداری‌هایی مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی می‌توانند آناتومی بدن را نشان دهد، اما پزشکان از آزمایشات دیگری مانند ادرار و آزمایش خون یا الکتروکاردیوگرام (EKG) برای شناسایی جزئیات در مورد فیزیولوژی بدن استفاده می‌کنند. از این رو، آناتومی بسیار با حوزه علم فیزیولوژی مرتبط است. در واقع آناتومی بر مطالعه بخش‌های مختلف ساختارهای بدن تمرکز دارد، در حالی که فیزیولوژی در مورد چگونگی عملکرد این بخش‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر مطالعه می‌کند.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0