پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

پولیپ رحم چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

پولیپ رحم چیست؟
پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم چیست؟
پولیپ‌های رحم ضایعاتی هستند که به دیواره داخلی رحم چسبیده‌اند و به داخل رحم منبسط می‌شوند. پولیپ رحم که به عنوان پولیپ آندومتر نیز شناخته می‌شود، در نتیجه رشد بیش از حد سلول‌های پوشش داخلی رحم (اندومتر) ایجاد می‌شود. این پولیپ‌ها معمولا غیر سرطانی (خوش خیم) هستند، اگرچه برخی از آن‌ها می‌توانند سرطانی باشند یا به سرطان تبدیل شوند (پولیپ‌های پیش سرطانی).
اندازه پولیپ‌های رحم از چند میلی متر (بزرگتر از یک دانه کنجد) تا چندین سانتی متر (اندازه یک توپ گلف یا بزرگتر) متغیر است. این ضایعات توسط یک پایه بزرگ یا یک ساقه نازک به دیواره رحم می‌چسبند.
ممکن است یک یا چند پولیپ رحم وجود داشته باشد. آن‌ها معمولا در داخل رحم می‌مانند، اما می‌توانند از طریق دهانه رحم به داخل واژن بلغزند. پولیپ‌های رحم در افرادی که یائسگی را پشت سر می‌گذارند یا کامل شده اند، بیشتر دیده می‌شود. اما افراد جوانتر نیز ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

علت پولیپ رحم
در اکثر موارد علت پولیپ رحم قطعی و مشخص نیست. اکثر افراد پس از گذشت دوره ۳۰ سالگی ممکن است به این عارضه مبتلا شوند به طور کلی پولیپ‌های رحم در اثر عوامل مختلفی در بدن ایجاد می‌شوند. برخی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری در بدن زنان به شرح زیر است:
قرار گرفتن در دوره یائسگی و یا نزدیک شدن به آن می تواند یکی از علل ایجاد پولیپ رحم باشند.
چاقی و اضافه وزن بسیار زیاد از عوامل تشکیل پولیپ رحم است و به طور کلی پولیپ رحم در کسانی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر از زنانی که ورزش می‌کنند، مشاهده می‌شود.
 استفاده از برخی دارو‌های مختلف (مانند:تاموکسیفن) می توانند با بر هم زدن هورمون های بدن زمینه ایجاد پولیپ رحم را فراهم کنند.
فشار خون بسیار بالا نیز یکی دیگر از علت های پولیپ رحم است.
نوسانات هورمونی و تغییر قابل توجه در میزان تولید استروژن از عوامل موثر در بروز عارضه پولیپ رحم است·
 ورود زنان به دوره ۳۵ الی ۴۰ سالگی می تواند علت ایجاد پولیپ ها در رحم باشد.

علائم پولیپ رحم چیست؟
شایع‌ترین علامت پولیپ رحم خونریزی غیر طبیعی است. خونریزی غیرطبیعی شامل خونریزی واژینال پس از یائسگی و دوره‌های قاعدگی نامنظم است. بیشتر دوره‌های قاعدگی چهار تا هفت روز طول می‌کشد. چرخه‌های قاعدگی طبیعی معمولا هر ۲۸ روز اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند از ۲۱ روز تا ۳۵ روز متغیر باشد. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم پریود نامنظمی دارند.
علائم پولیپ رحم عبارتند از:
    دوره‌های قاعدگی نامنظم (زمان و جریان غیرقابل پیش بینی).
    جریان شدید غیرعادی در طول دوره‌های قاعدگی (خونریزی شدید قاعدگی)
    خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی
    ناتوانی در باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری
    لکه بینی یا خونریزی واژن بعد از یائسگی (خون قرمز، صورتی یا قهوه ای)
    خونریزی بعد از مقاربت
همچنین پزشک شما ممکن است پولیپ‌هایی که علائم بالا را نشان نمی‌دهند را در طی یک معاینه برای تشخیص یک مشکل جداگانه، کشف کند. پولیپ‌ها گاهی اوقات می‌توانند از طریق دهانه رحم شما بلغزند. دهانه رحم، دهانه بین واژن و رحم شما است. در این موارد، پزشک شما ممکن است بتواند پولیپ را در طول معاینه فیزیکی ببیند.

چه کسانی به پولیپ رحم مبتلا می‌شوند؟
سن، پیش بینی کننده اصلی پولیپ است. احتمال ابتلا به پولیپ رحم در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی، تقریبا در زمانی که به یائسگی نزدیک می‌شوید، وجود دارد. پولیپ رحم ممکن است بعد از یائسگی ایجاد شود، اما به ندرت افراد زیر ۲۰ سال را مبتلا می‌کند.
احتمال مواجه شدن با مشکل پولیپ رحم در شما افزایش پیدا می‌کند در صورتی که:
    دارای اضافه وزن (BMI ۲۵ <۳۰) یا چاقی (BMI > ۳۰) باشید
    فشار خون بالا داشته باشید
    تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود، مصرف کنید
    درمان جایگزینی هورمونی را دریافت کنید که شامل دوز بالای استروژن است
    در صورتی که به سندرم لینچ یا سندرم کاودن مبتلا هستید

پولیپ رحمی در دختران
در موارد نادری دختران زیر ۲۵ سال نیز به این بیماری دچار می‌شوند. گاهی اندازه این توده کوچک است که به راحتی و بدون درمان خاصی از بین می‌رود اما گاهی نیز اندازه پولیپ بزرگتر و با عوارض خاصی همراه است. برای دختران درمان خاصی نمی‌شود در نظر گرفت. به همین دلیل هر چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کنند تا معاینه و آزمایش‌های مربوط بر روی آن‌ها انجام شود.
زمانی که اندازه پولیپ در رحم این دختران بزرگ باشد و فرد بخواهد باردار شود باید عمل جراحی انجام شده و پولیپ برداشته شود.

نحوه تشخیص پولیپ رحم
پزشک شما سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و در مورد علائم شما سوال می‌پرسد. اگر یائسه هستید، ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا متوجه خونریزی یا لکه بینی شده‌اید یا خیر. آن‌ها احتمالا از شما خواهند پرسید که چه داروهایی مصرف می‌کنید. اگر هنوز پریود می‌شوید، ممکن است درباره ویژگی‌های چرخه قاعدگی‌تان بپرسند، از جمله اینکه دوره‌های قاعدگی‌تان چقدر طول می‌کشد و چند وقت یک‌بار آن‌ها را دارید. ممکن است پزشک شما بپرسد که آیا برای باردار شدن مشکل داشته‌اید یا خیر.
پزشک شما همچنین یک معاینه زنان از جمله معاینه لگن و پاپ اسمیر انجام خواهد داد. آن‌ها ممکن است آزمایش‌ها یا روش‌های اضافی را برای تأیید پولیپ بودن توده‌ها درخواست کنند.
سونوگرافی ترانس واژینال
پزشک شما یک دستگاه دستی باریک به نام مبدل اولتراسوند را در واژن شما قرار می‌دهد. دستگاه امواج صوتی منتشر می‌کند که تصویری از داخل رحم شما، از جمله هر گونه بی‌نظمی که ممکن است وجود داشته باشد، ارائه می‌دهد.
سونوهیستروگرافی
پس از سونوگرافی اولیه ترانس واژینال، پزشک ممکن است مایع استریل را از طریق یک لوله نازک به نام کاتتر به داخل رحم شما بفرستد. این مایع باعث می‌شود رحم شما منبسط شود و تصویر واضح‌تری از هر گونه رشد در حفره رحم در طول روش سونوگرافی ارائه دهد.
هیستروسکوپی
در این روش پزشک یک لوله بلند و نازک را با یک تلسکوپ روشن (هیستروسکوپ) از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم شما می‌کند. هیستروسکوپ به پزشک شما اجازه می‌دهد تا داخل رحم شما را بررسی کند. هیستروسکوپی گاهی همراه با جراحی برای برداشتن پولیپ رحم استفاده می‌شود.
بیوپسی آندومتر
پزشک از یک ابزار پلاستیکی نرم برای جمع آوری بافت از دیواره‌های داخلی رحم استفاده می‌کند. نمونه در آزمایشگاه برای تشخیص هر گونه سلول غیر طبیعی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
کورتاژ
ارائه دهنده شما از یک ابزار فلزی بلند به نام کورت برای جمع آوری بافت از دیواره‌های داخلی رحم شما استفاده می‌کند. کورت دارای یک حلقه کوچک در انتهای آن است که برای تراشیدن بافت یا پولیپ استفاده می‌شود. بافت یا پولیپ‌هایی که برداشته می‌شوند ممکن است برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده شوند.

آیا پولیپ رحم خطرناک است؟
پولیپ رحمی اغلب به صورت خوش خیم است اما فرد مبتلا ممکن است تغییراتی را در دوره قاعدگی و یا باروری خود احساس کند. در بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا پولیپ رحم قابل درمان است. اما روند درمانی بر روی کسانی که به پولیپ رحمی بدخیم دچار شده‌اند، متفاوت از بقیه است.

نحوه درمان پولیپ رحم چگونه است
درمانی که برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است؛ اما تنها راه درمانی که برای رفع این عارضه وجود دارد، برداشتن پولیپ‌های رحم یا پولیپکتومی رحم است.
پزشک پولیپ‌های خارج شده برای بررسی و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد. بیش از ۹۵ درصد از پولیپ‌های رحم، خوش‌خیم هستند.
در صورت تشخیص بدخیمی آن، پزشک هیسترکتومی را برای برداشتن رحم جهت جلوگیری از گسترش سرطان توصیه می‌کند.
گزینه درمانی دیگری که وجود دارد، ابلیشن اندومتر است که پوشش داخلی رحم را از بین می‌برد. این روش درمانی به جلوگیری از ایجاد پولیپ کمک می‌کند و همچنین باعث تجربه پریودهای سبک‌تر نیز می‌شود.
در صورتی که قصد بارداری نداشته باشید، ابلیشن اندومتر را برای درمان توصیه می‌کند.

پولیپ رحم چگونه برداشته می‌شود
خارج کردن پولیپ نوعی روش غیر تهاجمی است که با کمک هیستروسکوپ انجام می‌گیرد. بسته به محل و تعداد پولیپ‌ها، این روش ممکن است با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام گیرد.
با این حال که پولیپ‌ها از رحم خارج می‌شوند؛ اما خطر عود مجدد آن وجود دارد. پزشک در خصوص راهکارهای جلوگیری از آن با شما گفتگو خواهد داشت.
معمولا برای جلوگیری از این عارضه داروهای هورمونی یا سایر روش‌هایی مانند ابلیشن اندومتر را در نظر گرفته خواهد شد.

پیشگیری از پولیپ رحم
در اکثر موارد امکان پیشگیری از بروز این عارضه در بدن وجود ندارد زیرا دلیل قطعی و مشخصی ندارد اما زنان می‌توانند به کمک برخی اقدامات تخصصی و مهم همچون استفاده از روش‌های تشخیصی‌ و ارزیابی منظم سلامت رحم توسط پزشکان متخصص، مانع از شدت پیدا کردن این بیماری و علائم آن در بدن شوند. اگر پولیپ رحم در مرحله پیشرفته قرار گیرد، درمان آن ممکن است با دشواری‌های مختلفی مواجه شود. توصیه ما بر این است که افراد تحت معاینات فیزیکی پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گیرند که به کمک آن بروز هر نوع علائم مربوط به بیماری را در بدن کنترل کنند.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0