پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

وزوز گوش یا تینیتوس Tinnitus چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

وزوز گوش یا تینیتوس Tinnitus چیست؟
وزوز گوش یا تینیتوس Tinnitus چیست؟

وزوز گوش یا تینیتوس چیست؟
وزوز گوش به انگلیسی Tinnitus یا تینیتوس یکی از انواع بیماری های گوش به معنی شنیدن صدا یا زنگ زدن گوش است. این مشکل بسیار شایع است و از هر ۵ فرد ۱ نفر این اختلال را تجربه کرده است. وزوز خود یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از یک اختلال مزمن، مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون است.
اگرچه این امر ناخوشایند است، اما معمولا نشانه مشکل مهمی نیست. ممکن است با افزایش سن این مشکل بدتر شود. برای بسیاری از افراد، این امر با درمان بهبود می‌یابد. درمان علت زمینه‌ای مشخص شده گاهی اوقات کمک می‌کند. سایر روش‌های درمان باعث کاهش صدای زنگ یا کاهش توجه به صدای ایجاد شده می‌شوند.

انواع وزوز گوش
وزوز از لحاظ شدت و نوع متفاوت است. برخی افراد وزوز را به‌­صورت صدای سوت ‌مانند با فرکانس بالا توصیف می ‌کنند، اما برخی دیگر آن را صدایی شبیه صدای زنبورها و یا صدای سرخ شدن کره در ماهیتابه توصیف می‌کنند. عده­‌ای نیز وزوز را به­‌صورت صدایی ضربه ‌ای با همان ریتم ضربان قلب خود می ‌شنوند که به آن وزوز گوش ضربانی می ‌گویند.

علت وزوز کردن گوش
بعضی شرایط باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می  شود. متأسفانه در بسیاری از موارد هرگز دلیل دقیق آن مشخص نمی شود. اما دلایل اصلی آن به شرح زیر است:
    از دست دادن شنوایی: سلول های کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی شما وجود دارد (حلزون گوش) که با دریافت امواج صوتی حرکت می کند. این حرکت منجر به تحریک سیگنال های الکتریکی در امتداد عصب از گوش به مغز (عصب شنوایی) می شود. مغز این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می کند.
    خم شدن موهای گوش داخلی: این موضوع با افزایش سن یا زمانی که به  طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می­گیرید اتفاق می افتد. موها تکانه های الکتریکی تصادفی را به مغز شما وارد می کنند و باعث ایجاد صدا در گوش شوند.
    عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش: مجاری گوش شما می تواند با تجمع مایعات (عفونت گوش)، موم گوش، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد می تواند فشار گوش شما را تغییر دهد و وزوز گوش ایجاد کند.
    آسیب های سر یا گردن: ضربه به سر یا گردن می تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز می شود برای مثال گاهی علت وزوز کردن گوش چپ ممکن است این موضوع باشد.
تعدادی از داروها مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، آنتی بیوتیک ‌ها، داروهای سرطانی، قرص‌ های آب (ادرارآورها)، داروهای ضدمالاریا و داروهای ضدافسردگی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شود. به ­طور کلی هرچه دوز این داروها بیشتر باشد صدای گوش بدتر می شود. با قطع مصرف این داروها اغلب اوقات صدای ناخواسته از بین می رود.
سایر دلایل ایجاد صدای وزوز در گوش
علت وز وز کردن گوش فقط محدود به دلایل گفته  شده نیست بلکه سایر مشکلات گوش، بیماری های مزمن و… هم بر اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز تأثیر می گذارد.
   بیماری منیر: وزوز گوش می تواند شاخص اولیه بیماری منیر باشد؛ یک اختلال گوش داخلی که ممکن است در اثر فشار غیرطبیعی مایع گوش داخلی ایجاد شود.
    اختلال عملکرد لوله استاش: در این شرایط لوله موجود در گوش شما که گوش میانی را به بالای گلو متصل می کند همیشه منبسط می ماند و همین امر می تواند احساس سنگینی در گوش شما ایجاد کند.
    تغییر استخوان گوش: سفت شدن استخوان ها در گوش میانی (اتوسکلروز) ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد این عارضه شود. این وضعیت ناشی از رشد غیرطبیعی استخوان است.
    اسپاسم عضلات گوش داخلی: عضلات گوش داخلی ممکن است متشنج شود (اسپاسم)، کاهش شنوایی و احساس سنگینی در گوش ایجاد کند. این اتفاق می تواند ناشی از بیماری های عصبی از جمله مالتیپل اسکلروزیس هم باشد.
    اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ): مفصل هر دو طرف سر در مقابل گوش­ها جایی که استخوان فک پایین با جمجمه برخورد دارد می تواند وزوز گوش ایجاد کند.
   نوروم صوتی یا دیگر تومورهای سر و گردن: نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی (خوش­خیم) است که روی عصب جمجمه ایجاد می شود که از مغز به گوش داخلی می رسد و تعادل و شنوایی را کنترل می­کند. تومورهای دیگر سر، گردن یا مغز می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.
    اختلالات عروق خونی: شرایطی که بر رگ های خونی شما تأثیر می گذارد مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا یا منقبض و بدشکل شدن رگ های خونی می تواند باعث شود خون با نیروی بیشتری در رگ ها حرکت کند. این تغییرات جریان خون می تواند باعث ایجاد صدای وز مانند در گوش شود یا آن را شدیدتر کند.
سایر بیماری های مزمن از جمله دیابت، مشکلات تیروئیدی، میگرن، کم خونی و اختلالات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس همگی با وزوز گوش ارتباط دارند.

عوامل زمینه ساز وزوز گوش
    قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد: صداهای بلند مانند صدای تجهیزات سنگین، اره ‌های زنجیری و سلاح گرم از منابع معمول کاهش شنوایی مربوط به صدا هست. دستگاه های قابل حمل موسیقی مانند پخش‌ کننده های MP3 اگر با صدای بلند برای مدت طولانی پخش شوند می­تواند باعث کاهش شنوایی مربوط به سر و صدا شود. افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند مانند کارگران کارخانه و ساختمان، نوازندگان و سربازان به میزان زیادی در معرض خطر هستند.
    سن: با افزایش سن تعداد فیبرهای عصبی در گوش کاهش می یابد و باعث مشکلات شنوایی اغلب مرتبط با ایجاد صدا در گوش می­شود.
    جنسیت: مردان بیشتر دچار وزوز گوش می شوند.
    استعمال دخانیات و الکل: خطر ابتلا به وزوز گوش در افراد سیگاری و افرادی که الکل می نوشند زیاد است.
برخی مشکلات مثل چاقی، مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، سابقه آرتروز یا آسیب به سر همه خطر ابتلا به وزوز گوش را افزایش می دهد.

وزوز گوش نشانه چیست؟
پیچیدن صدا در گوش و سر و گزگز گوش نشانه چیست؟ وزوز گوش شامل شنیدن صداهای آزاردهنده‌ای است که وجود خارجی ندارند. علائم آن عبارتند از:
    زنگ زدن و علائم گوش درد
    صدای خرخر و غرش
    صدای باد در گوش و هیس هیس
    کلیک کردن
این صداهای خیالی ممکن است از یک غرش ریز و کم به یک صدای بلند تغییر کند. ممکن است در یک یا هر دو گوش وجود داشته باشد و حتی در فواصل منظم، قطع و وصل شود یا به طور دائمی وجود داشته باشد. در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که می تواند در تمرکز کردن یا شنیدن صداهای واقعی تداخل ایجاد کند.
۱. شنیدن صدا در گوش هنگام خواب
علائم وزوز ضربان دار ممکن است در شب در حالی که در رختخواب دراز کشیده‌اید بیشتر قابل توجه باشد، زیرا صداهای خارجی کمتری برای پوشاندن ضربان یا صدای درون گوش وجود دارد. ضربان یا صدا ممکن است موقتی یا ثابت باشد.
۲. وزوز گوش و سرگیجه و سردرد علائم چیست؟
سرگیجه و صدای زنگ در گوش که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند کار کردن، آرامش و حتی خوابیدن را سخت کند. درد و فشار در سر یا سینوس‌ها می‌تواند علت ایجاد آن باشد.
۳. وزوز گوش بعد از کرونا
یکی از علائم کرونا در برخی افراد سوت کشیدن گوش است. طبق تحقیقات انجام‌شده حدود ۱۵% از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، عارضه صدا در گوش را گزارش کرده‌اند. البته احتمالا آمار بیشتر از این تعداد است. ویروس کرونا تاثیر بسیار شدیدی روی دستگاه تنفسی دارد. ویروس بر قسمت فوقانی تنفسی فشار زیادی وارد کرده و درنتیجه به گوش هم فشار وارد می‌شود.
۴. وزوز گوش بعد از شستشو و ساکشن
شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد وزوز گوش به عنوان یک اثر نامطلوب میکروساکشن یا سرنگ گذاشتن در گوش رخ دهد. سر و صدای میکروساکشن ممکن است وزوز گوش قبلی را تشدید کند یا باعث ایجاد وزوز گوش جدید شود.
۵. وزوز گوش بعد از عفونت
هنگامی که عفونت از بین می‌رود، معمولا وزوز گوش نیز محو می‌شود. با این حال، عفونت‌های مکرر گوش یا عفونت‌هایی که مایع گوش میانی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند منجر به کاهش شنوایی پایدار و وزوز مداوم شوند.
۶. وزوز گوش و حالت تهوع
وزوز ابتدا فقط در یک گوش شروع می‌شودو به سرعت بهبود نمی‌یابد. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه ممکن است نشان دهنده اتفاق جدی‌تری باشند.
۷. وزوز گوش و فشار خون بالا و غلظت خون
فشار خون بالا و غلظت خون می‌تواند باعث سوت کشیدن گوش شود زیرا جریان خون را در سیاهرگ‌ها و شریان‌های اطراف سر، سینوس‌ها و گوش‌ها افزایش می‌دهد. از آنجایی که خون با نیروی بیشتری از طریق رگ‌ها و شریان‌های عبور می‌کند، درنتیجه صدای ضربانقلب را در گوش منعکس می‌کند.
۸. کم خونی و وزوز گوش (وزوز گوش و تپش قلب)
کمبود آهن نیز باعث می‌شود شریان‌ها برای رساندن خون بیشتر، پمپاژ بیشتری داشته باشند. این تغییرات در جریان خون توسط گوش‌ها شنیده می‌شود. افراد مبتلا به کم خونی می‌توانند نبض یا ضربان قلب خود را در گوش خود بشنوند.
۹. وزوز گوش در اثر پارگی پرده گوش
سوت زدن گوش همچنین می‌تواند ناشی از سوراخ شدن پرده گوش باشد. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، تغییر فشار ناشی از پرواز یا غواصی و عفونت‌ها همگی از نشانه‌ها و دلایل شایع سوراخ شدن پرده گوش هستند.
۱۰. استرس و وزوز گوش (سمعک برای وزوز گوش)
استرس یکی از موارد بسیار شایعی است که در بیشتر موارد به عنوان علت اصلی وزوز گوش نسبت داده می‌شود. در بیشتر موارد، وزوز ناشی از استرس به محض اینکه از آن خودداری کنید، خود به خود ناپدید می‌شود، اما در برخی موارد، می‌تواند مزمن شود.
۱۱. وزوز گوش و سرطان
برخی از سرطان‌ها و روش‌های درمان‌های آن ممکن است باعث کاهش شنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش شوند. کاهش شنوایی ناشی از سرطان می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است در هردو گوش یا جداگانه اتفاق بیفتد.
۱۲. آلرژی و وزوز گوش
بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک به طور قابل توجهی بیشتر از دیگران در معرض اختلال عملکرد شیپور استاش (ETD) هستند. اختلال عملکرد شیپور استاش می‌تواند منجر به علائمی مانند ویز ویز گوش شود و عفونت‌های سینوسی را افزایش دهد.

عوارض وزوز گوش
وزوز گوش به ­طور متفاوت روی کیفیت زندگی افراد تأثیر می­گذارد. اگر وزوز گوش دارید ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
    صدا در گوش و سردرد
    خستگی
    فشار
    مشکلات خواب
    مشکل در تمرکز
    مشکلات حافظه
    افسردگی
    اضطراب و تحریک­پذیری
    مشکلات زندگی، شغلی و خانوادگی
درمان این شرایط مرتبط ممکن است به ­طور مستقیم روی وزوز گوش تأثیر نگذارد اما می­تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

تشخیص وزوز گوش چگونه است؟
معمولا پزشک باتوجه‌به علائمی که تجربه می‌کنید، این عارضه را تشخیص داده و آزمایش‌ها و معایناتی را توصیه می‌کند. ابتدا متخصص سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و پس از معاینه گوش و سر و گردن ممکن است آزمایشات زیر را توصیه کند:
    معاینه شنوایی (شنوایی‌شناسی): برای انجام این آزمایش باید در یک اتاق عایق صدا بنشینید. از طریق هدفون صداهای خاصی پخش شده و شما باید اعلام کنید که صدایی می‌شنوید یا نه. باتوجه‌به پاسخ‌های شما مشخص می‌شود، سلامت گوش نسبت به سنتان طبیعی است یا نه. ممکن است دلیل وزوز گوش اختلالی در شنوایی شما باشد.
    تشخیص و درمان وزوز گوش با فیزیوتراپی: ممکن است پزشک حالت‌های مختلفی را بخواهد تا انجام دهید. به‌عنوان‌مثال بگوید، چشمانتان را حرکت دهید، دست و پاها را حرکت دهید یا فک را باز و بسته کنید. اگر وزوز تغییر کند یا بدتر شود، احتمالا اختلال زمینه‌ای تشخیص داده می‌شود.
   تست تصویربرداری: گاهی برای تشخیص علت وزوز باید آزمایش‌هایی مانند ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن انجام شود.
    آزمایش خون: گاهی باید مواردی مانند کم‌خونی، اختلالات تیروئید، بیماری قلبی یا کمبود ویتامین بررسی شود.
تشخیص وزوز گوش با بررسی علائم
زمانی که به پزشک مراجعه کرده‌اید، سعی کنید نوع صدایی که زمان وزوز گوش می‌شنوید، توضیح دهید. این صداها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا علت زمینه‌ای را پیدا کند:
    صدای کلیک کردن: این نوع صدا ممکن است نشانه انقباضات ماهیچه‌ای داخل و اطراف گوش باشد.
    صدای نبض یا زمزمه کردن: این صدا معمولا مربوط به عروق خونی است و ممکن است نشانه فشارخون بالا باشد. ممکن است هنگام ورزش یا تغییر وضعیت متوجه این صدا شوید.
    صدای زنگ: ممکن است این صدا مربوط به انسداد کانال گوش، بیماری منیر یا سفت شدن استخوان گوش داخلی (اتو اسکلروز) باشد.
    صدای زنگ بلند: شایع‌ترین صدایی که افراد با مشکل وزوز و زنگ زدن گوش می‌شنوند، این صدا است. اغلب به علت قرارگرفتن در معرض صدای بلند، کاهش شنوایی یا استفاده از برخی داروها این حالت ایجاد می‌شود. نوروم آکوستیک یکی از دلایل شنیدن صدای زنگ در یک گوش با صدای بلند است.

درمان وزوز گوش چیست؟ (روش های درمانی صدا دادن گوش)
چگونه صدای وزوز گوش را برطرف کنیم؟ درمان این عارضه به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر علت آن یک بیماری زمینه‌ای باشد، باید برای درمان آن بیماری اقدامات لازم انجام شود. پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را برای درمان توصیه کند:
    شستشوی گوش: با حذف جرم گوش انسداد برطرف‌شده و ممکن است، صدای وزوز از بین برود.
    درمان بیماری عروق خونی: اگر علت وزوز شرایط نامناسب عروق خونی باشد، ممکن است به دارو، جراحی یا روش‌های درمانی دیگر نیاز باشد.
    سمعک: اگر علت این مشکل کم‌شنوایی ناشی از سروصدا یا افزایش سن باشد، استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک می‌کند.
    تغییر دارو: اگر علت وزوز عوارض ناشی از مصرف داروی خاصی باشد، پزشک داروی دیگری جایگزین کرده یا مصرف آن را کاهش می‌دهد.
درمان‌های دیگری نیز وجود دارند که علائم این عارضه را کاهش می‌دهند. پزشک ممکن است از یک دستگاه الکترونیکی برای سرکوب صدا استفاده کند. این دستگاه‌ها عبارتند از:
    ماشین نویز سفید: این نوع دستگاه اغلب صدایی مانند بارش باران یا امواج اقیانوس تولید می‌کند و باعث کاهش وزوز می‌شود. از دستگاه نویز سفید با بلندگوهای بالشی می‌توان هنگام خواب استفاده کرد. وسایلی مانند پنکه، رطوبت‌گیر و تهویه هوا در اتاق صدای سفید تولید می‌کنند و برای کاهش وزوز موثر هستند.
    دستگاه پوشش‌دهنده: این نوع دستگاه شبیه به سمعک است و داخل گوش قرار می‌گیرد. صدای سفید مداوم به‌صورت کم‌رنگ تولید می‌کند.
۱. داروی گیاهی برای وزوز گوش در منزل (درمان خانگی وزوز گوش)
درمان‌های طبیعی رایج برای درمان سوت زدن گوش در خانه شامل مصرف مکمل‌های طبیعی مانند جینکو بیلوبا، آکای و جینسنگ هستند. طب سوزنی، یوگا، و مدیتیشن ذهن آگاهی نیز ممکن است مفید باشد. بسیاری از متخصصان طب سنتی موارد زیر را هم توصیه کرده‌اند:
    درمان وزوز گوش با سیر (درمان گیاهی صدای سر)
    درمان وزوز گوش با عسل
    گردو و وزوز گوش
    روغن سیاه دانه برای وزوز گوش
۲. درمان وزوز گوش با زالو درمانی
زالو درمانی پشت گوش می‌تواند به درمان یا کاهش قابل توجه ۳ مشکل شایع گوش یعنی کاهش شنوایی ناگهانی، سوت زدن گوش و اوتیت میانی (عفونت گوش میانی) کمک کند. اما برای موارد شدیدتر مانند پارگی پرده گوش مناسب نیست.
۳. درمان وزوز گوش با حجامت
در افرادی که دچار غلظت خون یا فشار خون بالا هستند، حجامت ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند. حجامت فشار خون را کاهش می‌دهد، که می‌تواند وزوز را برای مدتی تسکین دهد و به درمان سوت کشیدن گوش کمک کند.
۴. درمان وزوز گوش با لیزر
لیزر درمانی با سطح پایین در برخی موارد یک روش کارآمد برای درمان وزوز گوش ذهنی است. تجربه درمان با دستگاه درمان وزوز گوش نشان داده است که اگر لیزر درمانی تا یک ماه ادامه یابد، تاثیرات قابل توجهی دارد.
۵. بهترین قرص و آمپول وزوز گوش، برای وزوز گوش چه قرصی بخوریم؟
برای درمان وزوز گوش هیچ دارویی وجود ندارد. اما برخی داروها می‌توانند به کاهش علائم یا عوارض این مشکل کمک کنند. گاهی پزشک برای درمان بیماری زمینه‌ای یا کمک به درمان اضطراب و افسردگی داروهایی تجویز می‌کند. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و داروهای درمانی گوش شامل موارد زیر هستند:
    قرص نورتریپتیلین برای وزوز گوش
    قرص جینکو تیدی برای وزوز گوش
    آنتی هیستامین و وزوز گوش
    آلپرازولام و وزوز گوش
    قرص جینکوگل برای وزوز گوش
    مصرف نیکوتینیک اسید در وزوز گوش
بهترین قطره درمان وزوز گوش نیز شامل موارد زیر است:
    قطره اوتیسپت برای وزوز گوش
    قطره بتامتازون برای وزوز گوش
    قطره وزوز گوش هلسی
۶. درمان وزوز گوش در طب سنتی
علاوه بر روش‌های ذکرشده برای درمان صدا در گوش چندین گزینه جایگزین یا مکمل برای رهایی از وزوز گوش وجود دارد که به بهبود این شرایط کمک می‌کنند. از جمله:
    سیر
    سرکه سیب
    چای زنجبیل
    روغن خردل
    خمیر ریحان
یکی از گیاهانی که در طب سنتی معتقدند برای درمان مشکلات گوش مفید است، گیاه دارویی جینگو بیلوبا نام دارد. اما مطالعات در مقیاس بزرگ این مورد را به اثبات نرسانده‌اند.
همچنین گیاهان و مکمل‌های غذایی که حاوی ویتامین B۱۲ هستند، توصیه می‌شوند. توجه داشته باشید که هیچ یک از این گزینه‌های درمانی توسط علم پشتیبانی نمی‌شود. به همین دلیل حتما پیش از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید.
درمان وزوز گوش با پیاز (درمان وزوز گوش به روش خانگی)
یکی از مواردی که در طب سنتی برای درمان نبض زدن گوش توصیه می‌شود، آب پیاز است. پیاز خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند عفونت را از بین ببرد. آب پیاز پخته‌شده را پس از خنک شدن داخل گوش بریزید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را کج کنید تا آب پیاز از گوش خارج شود.
در بسیاری از موارد، وزوز گوش ناشی از شرایطی است که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. با این حال، برخی اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به جلوگیری از انواع خاص وزوز گوش کمک کند.

پیشگیری از وزوز گوش
در بسیاری از موارد وزوز گوش نتیجه چیزی است که نمی­توان از آن جلوگیری کرد. با این حال برخی اقدامات احتیاطی می­تواند به جلوگیری از انواع خاصی از آن کمک کند.
    از محافظ شنوایی استفاده کنید: با گذشت زمان قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می­تواند به اعصاب گوش آسیب برساند و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. سعی کنید در معرض صداهای بلند کمتر قرار بگیرید و اگر نمی­توانید از صداهای بلند جلوگیری کنید برای محافظت از شنوایی خود از محافظ گوش استفاده کنید. اگر از اره ­های زنجیری استفاده می­کنید، نوازنده هستید یا در یک صنعت کار می­کنید که با ماشین­ آلات با صدای بلند سروکار دارید یا از سلاح گرم (مخصوصاً تپانچه یا تفنگ ساچمه ­ای) استفاده می­کنید ترجیحاً از محافظ شنوایی بهره بگیرید.
    صدا را کم کنید: قرار گرفتن طولانی­ مدت در معرض موسیقی تقویت­شده بدون محافظت از گوش یا گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار زیاد از طریق هدفون و هندزفری می­تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.
    از سلامت قلب و عروق خود مراقبت کنید: ورزش منظم، درست غذا خوردن و اقدامات دیگر برای سالم نگه داشتن رگ­های خونی می­تواند به جلوگیری از وزوز گوش در ارتباط با چاقی و اختلالات رگ­های خونی کمک کند.
    الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید: این مواد اگر بیش از حد استفاده شود می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و به وزوز گوش کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
وزوز گوش بعضی از افراد خیلی اذیت نمی­کند؛ اما زندگی روزمره برخی را مختل می کند. اگر وزوز گوش شما را آزار می­دهد به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید:
    بعد از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی دچار وزوز گوش شده  اید که طی یک هفته بهبود نمی­یابد.
    وزوز گوش با کم شنوایی یا وزوز گوش و سرگیجه را با هم حس میکنید.
    در اثر وزوز گوش خود مبتلا به اضطراب یا افسردگی شده  اید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0