پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

پارگی پرده گوش چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

پارگی پرده گوش چیست؟
پارگی پرده گوش چیست؟

پارگی پرده گوش چیست؟
پارگی پرده گوش به پارگی یا سوراخی کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش گفته می‌شود. از آنجایی که سلامت گوش و شنوایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در صورت پارگی پرده گوش باید هر چه سریع‌تر به فوق متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.
محل قرارگیری بین گوش میانی و گوش بیرونی است. به این پرده که بسیار نازک است و گوش بیرونی و خارجی را از هم جدا می‌کند پرده گوش یا پرده صماخ گفته می‌شود. پس از اینکه صدایی وارد گوش می‌شود، این پرده به دلیل نازکی بیش از حد خود، حالت لرزشی پیدا می‌کند و سپس امواج صوتی به سه استخوان گوش میانی می‌رسد و سپس گوش داخلی می‌شود و در نتیجه ما صدا را خواهیم شنید.
هر زمانی که به هر دلیلی پرده گوش یا غشای نازک آن دچار آسیب شود، خیلی سریع پاره یا سوراخ می‌شود و به بیان دیگر دچار پارگی پرده گوش خواهد شد و در نتیجه انتقال امواج صوتی با مشکل مواجه می‌شود و فرد دچار کم‌شنوایی و یا ناشنوایی خواهد شد.

علائم پارگی پرده گوش چیست؟
طبیعی است که پارگی پرده صماخ، خود را با بروز علائمی مشخص نشان خواهد داد و به همین دلیل نیز بهتر است که با شناخت نشانه‌های پارگی پرده گوش بتوانید موقعیت و وضعیت موجود را به خوبی متوجه شده و برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین علائم پارگی گوش می‌پردازیم:
۱. درد گوش
اصولاً اولین و شایع‌ترین علامتی که در زمان پارگی گوش دیده می‌شود، گوش درد است. گوش درد در بسیاری از افرادی که با پارگی گوش مواجه هستند شدت به مراتب بیشتری از سایر بیماری‌های مربوط به گوش پیدا می‌کند. علت درد گوش می‌تواند در طول روز، ثابت باشد و یا شدت آن، کاهش و افزایش پیدا کند. تمامی این موارد نیز می‌تواند در یک بیمار، نسبت به بیمار دیگر، به شکل متفاوتی نمود داشته باشد.
۲. خروج مایعات از گوش
یکی دیگر از علائمی که در زمان پارگی پرده صماخ ، نمود پیدا می‌کند خروج مایعاتی از داخل گوش است. این مایعات می‌توانند خون‌آلود و یا چرکی باشند و به همین دلیل نیز تشخیص آنها، راحت خواهد بود.
۳. کاهش و یا قطع شنوایی
همان‌طور که اشاره شد، پارگی پرده گوش در بسیاری از شرایط، صرفاً با درد و یا نشانه‌های دیگری بروز پیدا نمی‌کند، بلکه قدرت شنوایی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. معمولاً برخی از کسانی که دچار پارگی پرده صماخ می‌شوند شنوایی خود را به صورت موقت و یا حتی دائمی از دست داده و یا با کاهش شنوایی مواجه خواهند شد.
۴. شنیدن صدای وزوز گوش
از دیگر علائم پارگی پرده صماخ می‌توان به وزوز گوش اشاره کرد. بسیاری از کسانی که دچار پارگی پرده گوش می‌شوند، در گوش خود صدای وزوز، زنگ زدن و یا سوت می‌شوند. حتی برخی از آنها در کنار تمامی این موارد با سرگیجه نیز رو به رو خواهند شد.
۵. علائم پارگی پرده گوش در کودکان و نوزادان
یک کودک ممکن است نشانه‌های زیر را در گوش خود داشته باشد:
    درد خفیف تا شدید که ممکن است برای مدتی بدتر شود و به طور ناگهانی کاهش یابد
    تخلیه مایع از گوش که می‌تواند شفاف، پر از چرک یا خونی باشد
    از دست دادن شنوایی
    شنیدن صدای زنگ یا وزوز در گوش
    سرگیجه یا احساس چرخیدن اتاق
    به ندرت، ضعف عضلات صورت.

دلایل پارگی پرده گوش
عفونت
عفونت گوش(ear infection) یکی از شایع‌ترین علل پارگی پرده گوش به ویژه در کودکان است. در طی عفونت گوش، مایعات در پشت پرده گوش جمع می‌شوند. فشار حاصل از تجمع مایعات می‌تواند باعث سوراخ یا پارگی پرده گوش شود.
تغییرات فشار
برخی فعالیت‌ها که با تغییر ناگهانی فشار هوا همراه هستند می‌تواند باعث تغییر فشار در گوش گردد و در نهایت باعث صدمه به پرده گوش شود. این اختلال به باروتروما(ear barotrauma) معروف است و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خارج از گوش به شدت با فشار داخل گوش متفاوت باشد. فعالیت‌هایی نظیر غواصی، پرواز در هواپیما، رانندگی در ارتفاعات، امواج، ضربه مستقیم و شدید به گوش، آسیب یا ضربه می‌توانند باعث باروتروما شوند.
ضربه‌ها
ضربه‌ها همچنین می‌توانند پرده تمپان گوش را پاره کنند. هرگونه ضربه به گوش یا کنار سر می‌تواند باعث پارگی شود. موارد زیر به عنوان پارگی تمپان گوش شناخته شده است:
1- ضربه خوردن گوش همانند سیلی زدن
2- آسیب دیدگی در حین ورزش
3- افتادن روی گوش
4- تصادفات رانندگی
ضربه صوتی یا آسیب به گوش در اثر صداهای بسیار زیاد، می‌تواند پرده گوش شما را پاره کند. با این حال، این موارد به همان اندازه معمول نیستند.

عوارض پارگی پرده گوش
اگر تمپان گوش شما پاره شود، مشکلات غیرمعمولی ایجاد می‌شود، به خصوص اگر بعد از سه تا شش ماه نتواند به طور طبیعی بهبود یابد. عوارض احتمالی عبارتند از:
از دست دادن شنوایی(Hearing loss)
معمولاً کاهش شنوایی موقتی است و فقط تا زمان بهبودی پارگی یا سوراخ در پرده گوش شما ادامه می‌یابد. اندازه و محل پارگی می‌تواند بر میزان کاهش شنوایی تأثیر بگذارد.
عفونت گوش میانی (اوتیت میانی/serous otitis)
پرده گوش پاره شده (سوراخ شده) ممکن است دچار عفونت شود. تعداد کمی از افراد ممکن است در معرض عفونت‌های مداوم (مکرر یا مزمن) باشند. در این گروه کوچک، تخلیه مزمن و کاهش شنوایی می‌تواند رخ دهد.
کیست گوش میانی (کلستئاتوم/cholestatoma)
اگرچه کیست گوش میانی نسبتا نادر است، اما این کیست که از سلول‌های پوستی و بقایای دیگر تشکیل شده است، می‌تواند در گوش میانی شما ایجاد شود که نتیجه آن پارگی پرده گوش در دراز مدت است.
بقایای مجرای گوش به طور معمول با کمک جرم گوش از مجرای گوش خارجی محافظت می‌کند. اگر پرده گوش شما پاره شود، بقایای پوست می‌تواند به گوش میانی شما ریخته شود و کیست ایجاد کند.کیست در گوش میانی یک محیط مناسبی را برای باکتری‌ها فراهم می‌کند و حاوی پروتئین‌هایی است که می‌تواند به استخوان‌های گوش میانی آسیب برساند.

تشخیص پارگی پرده گوش
تشخیص پارگی پرده گوش را باید توسط پزشک انجام شود و پزشک شما می‌تواند از چندین روش برای کار استفاده کند. پس از معاینه دقیق پزشک شنوایی در صورت نیاز به معاینات تخصصی یا درمان پاره شدن پرده گوش، ممکن است به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوید.
1) نمونه‌گیری از مایع خارج شده از گوش
در این روش پزشک مایعاتی را که ممکن است از گوش خارج شده است را از نظر عفونی بودن مورد آزمایش قرار دهد (عفونت ممکن است باعث این مشکل شده باشد)
2) معاینه اتوسکوپی
در معاینه اتوسکوپی پزشک از یک دستگاه تخصصی با نور مخصوص برای بررسی کانال گوش استفاده می‌کند
3) تست معاینه شنوایی سنجی
در تست معاینه شنوایی سنجی پزشک محدوده شنوایی و ظرفیت پرده گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد
4) تمپانومتری
تمپانومتر نام وسیله‌ای است که پزشک آن را در گوش شما قرار می‌دهد و پاسخ پرده گوش آسیب‌دیده به تغییرات فشار را آزمایش کند.

آیا پارگی پرده گوش ترمیم می‌ شود؟
در دنیای پزشکی این روزها، ترمیم پارگی پرده صماخ در بسیاری از مواقع، امکان‌پذیر خواهد بود، به ویژه اگر این پارگی، بر اثر ورود اجسام خارجی بوده و بعد از آن حادثه نیز فرد به خوبی از گوش خود مراقبت کرده باشد. این یعنی در شرایطی همچون پارگی بر اثر فشار زیاد آب، متأسفانه احتمال ترمیم و بهبود گوش، به مراتب کمتر خواهد بود.
نکته‌ای که در این میان و در رابطه با هر گونه پارگی گوش وجود دارد این است که اگر بعد از گذشت مدتی، شاهد بهبود خودبه‌خودی پارگی نبودید لازم است که با مراجعه به پزشک متخصص، گوش‌های خود را در روند درمانی دقیق‌تری قرار دهید.
سامانه دکترتو در این مسیر همراه شماست و با فراهم‌سازی امکان مشاوره آنلاین و یا حتی مراجعه حضوری به پزشک متخصص به شما کمک می‌کند که هر چه زودتر بتوانید پارگی پرده صماخ را بهبود بخشید. معمولاً در صورتی که ترمیم پرده گوش به مرور زمان به صورت خودبه‌خود و یا با روش‌های درمانی مختلف انجام نشد، پزشکان گزینه جراحی را انتخاب خواهند کرد.

درمان پارگی پرده گوش
درمان‌های پارگی پرده گوش عمدتا برای تسکین درد و از بین بردن یا جلوگیری از عفونت طراحی شده است.
ترمیم
اگر گوش آسیب دیده به طور طبیعی بهبود نیابد، پزشک ممکن است پرده گوش را ترمیم کند. ترمیم شامل قرار دادن یک تکه کاغذی دارویی بر روی پارگی پرده است. ترمیم پرده گوش به بازسازی پرده گوش کمک می‌کند.
آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت‌هایی را که منجر به پارگی لاله گوش شما شده است، از بین ببرد. آنتی بیوتیک‌ها از شما در برابر ابتلا به عفونت‌های جدید در اثر سوراخ شدن یا پارگی پرده گوش محافظت می‌کنند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز کند. همچنین ممکن است به شما گفته شود که از هر دو شکل دارو استفاده کنید.
عمل جراحی
در موارد نادر، ممکن است برای ایجاد سوراخ در پرده گوش، جراحی لازم باشد. جراحی ترمیم پرده گوش پاره شده، تمپانوپلاستی(tympanoplasty) نام دارد. در حین تمپانوپلاستی، جراح شما بافتی را از ناحیه دیگری از بدن شما گرفته و آن را بر روی سوراخ  پرده گوش پیوند می‌زند.
درمان‌های خانگی
در خانه می‌توانید درد پارگی پرده گوش را با مسکن‌ها و کمپرس گرم کاهش دهید. قرار دادن کمپرس گرم و خشک روی گوش چند بار در روز می‌تواند کمک کند.

پیشگیری از پارگی پرده گوش
برای جلوگیری از آسیب دیدن پرده گوش باید از داخل کردن هرگونه شیء خارجی در گوش خود، حتی برای تمیز کردن خودداری کرد.
اگر شما مبتلا به عفونت گوش هستید، باید هر چه سریع‌تر به درمان بپردازید تا از بدتر شدن آن یا پارگی پرده گوش پیشگیری شود. واکسیناسیون‌های خاص مانند آنفولانزا یا واکسیناسیون پنوموکوکی نیز می‌تواند در مرحله اول خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد.
طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) امریکا، تغذیه نوزاد با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و سپس ادامه شیردهی به مدت 12 ماه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن‌ها از جمله عفونت گوش کمک کند.
در معرض دود سیگار یا قلیان نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش دهد.
لوله‌های استاش باید باز بمانند که تغییر فشار هوا یا فشار آب باعث ایجاد باروتروما گوش نگردد. برای کمک به باز نگه داشتن لوله‌های استاش و رفع فشار بر پرده گوش هنگام پرواز، افراد می‌توانند موارد زیر را امتحان کنند:
    عمل بلع مکرر
    جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات
    خمیازه کشیدن یا باز کردن دهان
    با انگشت شست و انگشت اشاره سوراخ بینی را مسدود کرده و به‌آرامی با دهان بسته نفس بکشید
    استفاده از قالب‌های مخصوص که برای پرواز طراحی کرده‌اند
افرادی که با سرماخوردگی و یا بینی گرفته پرواز می‌کنند ممکن است متوجه شوند که استفاده از ماده ضداحتقان پیش از پرواز به باز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک می‌کند.
هنگام غواصی، افراد معمولا می‌توانند با آرام رفتن به قسمت‌های عمیق و غواصی نکردن با سرماخوردگی یا علائم آلرژی، فشار هوای گوش‌های خود را متعادل کنند. هر کسی قصد غواصی کردن دارد، باید همیشه به توصیه‌های متخصص این حرفه گوش کند.
افراد مبتلا به باروتروما گوش نباید دوباره پرواز کنند یا شیرجه بزنند تا زمانی ‌که پزشک تایید کند که انجام این کار بی‌خطر است. هرکسی که باروتروما مکرر گوش را تجربه می‌کند، ممکن است نیاز داشته باشد که لوله تهویه در پرده گوش خود بگذارد، برای این‌که لوله‌های استاش را باز نگه دارد.
با استفاده از قالب‌های ضد صوت یا سایر محافظ‌های گوش در هنگام قرار گرفتن در محیط‌های پُر سر و صدا مانند کنسرت موسیقی، کارگاه‌ ساختمانی یا میدان تیراندازی، گوش خود را از صداهای بلند محافظت کنید.
هرکسی که در معرض آسیب گوش باشد، باید در این فعالیت‌ها از قالب‌های محافظ گوش استفاده کند.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0