پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟
هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟

هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟
گول گل کلمی از شکل افتادگی گوش است که به واسطه آسیب مستقیم به لاله گوش و بافت اطراف آن شکل می‌گیرد. به‌طور معمول کشتی‌گیران و بوکسورها این عارضه را تجربه می‌کنند و آن را می‌توان در نتیجه هر فعالیتی دید که در آن نیروهای برنده یا ضربتی به بخش خارجی گوش وارد می‌شوند. به دنبال این ضربه‌ها و آسیب‌ها هماتوم لاله گوش رخ می‌دهد.
هماتوم سپس لاله گوش را از غضروف زیر آن بالا می‌آورد و باعث رگ‌زدایی غضروف می‌شود. خون در فضای زیر لاله گوش جمع می‌شود و اگر مورد رسیدگی و درمان قرار نگیرد، مشکلاتی مانند عفونت، بافت‌مردگی (نکروز) و از دست دادن غضروف را به همراه دارد.
گوش گل کلمی در نتیجه فیبروز و غضروف فیبروکتیلاژ (fibrocartilage) است که به دنبال از بین رفتن غضروف لاله گوش رخ می‌دهد، چون این غضروف موجودی خون خود را از دست می‌دهد.

علائم بیماری هماتوم لاله گوش
ضربه‌های مکرر به گوش باعث آسیب به رگ‌های خونی تأمین‌کننده لاله گوش و انسداد جریان خون به غضروف گوش (بافت پشتیبان گوش) می‌شود. این اتفاق به‌مرور باعث می‌شود که غضروف بمیرد و بافت اسکار (تجمعی از سلول‌ها و بافت کلاژنی پوست که زخم یا آسیب را می‌پوشاند.) تشکیل شود. علائم شایع هماتوم لاله گوش عبارت‌اند از:
    درد و کبودی
    تورم گوش
    تغییر رنگ در اطراف گوش
    تغییر شکل انحنای گوش
    از دست دادن شنوایی
    وزوز گوش (صدای زنگ در گوش)
علائم شدید بیماری عبارت‌اند از:
    سردرد
    تاری دید
    تورم صورت
    خونریزی شدید
اگر به‌تازگی ضربه‌ای به گوش یا کنار صورت شما واردشده و کبودی، درد، تورم یا تغییر شکل لاله گوش را تجربه کرده‌اید، ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به هماتوم گوش باشد. بسیار مهم است که به دنبال درمان فوری توسط دکتر گوش و حلق و بینی باشید که بتواند خون اضافی را تخلیه کند و از عفونت، مرگ بافت و گوش گل کلم جلوگیری کند.

علت بروز گوش گل کلمی چیست؟
گوش گل کلمی نتیجه آسیب مستقیم به گوش است. گوش خارجی از استخوان تشکیل نشده است و تنها جز تشکیل دهنده‌ی آن غضروف است. اگر گوش آسیب ببیند، رگ‌های خونی غضروف گوش ممکن است دچار پارگی شده و در نتیجه خون بین غضروف و پریکوندریوم جمع می‌شود. پریکوندریوم یک نوع بافت هم‌بند است که غضروف را در بر گرفته و برای انتقال خون و مواد مغذی به غضروف بسیار اهمیت دارد.
زمانی که جریان خون تازه قطع می‌شود، غضروف گوش قادر به دریافت مواد مغذی تازه مورد نیاز خود نیستند. این امر منجر به عفونت و مرگ بافتی خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، بافت فیبروز جدید اطراف آن منطقه تشکیل شده و بافتی شبیه به گل کلم روی لاله گوش ایجاد می‌شود.

عوامل خطرساز ابتلا به هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟
هر گونه حرکت ورزشی که با ضربات غیر نافذ یا ترومای بلانت (blunt-force trauma) همراه باشد، خطر بروز گوش کل کلمی را افزایش خواهد داد. این ورزش‌ها شامل این موارد هستند:
    هنرهای رزمی
    بوکس
    راگبی
    کشتی
اغلب گوش گل کلمی نتیجه‌ی ضربات تکراری به یک سمت از سر هستند. این ضربات ناشی از مشت، ضربه با شانه و یا برخورد مداوم با زمین به خصوص در ورزش کشتی است.
از طرفی دیگر گاهی در تصادفات رانندگی به یک بخش از سر ضربه شدیدی وارد شده و باعث آسیب لاله گوش خواهد شد. این تصادفات شامل تصادف با وسایل نقلیه و تصادف در هنگام دوچرخه سواری است در حالی که فرد دوچرخه سوار کلاه ایمنی بر سر ندارد.
دیگر عواملی که خطر بروز گوش گل کلمی را افزایش خواهد داد، سوراخ کردن قسمت بالایی لاله گوش است. چرا که این کار گوش را سوراخ کرده و امکان تمیز نگه داشتن آن بسیار سخت بوده و همین خطر بروز عفونت را به مراتب افزایش خواهد داد.
برخی از عفونت‌ها منجر به جدا شدن غضروف شده و در نتیجه مشکلات بیش‌تری را ایجاد خواهند کرد. یکی از این نگرانی‌ها باکتری سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) است.

عوارض هماتوم
اگر درمان مناسب هماتوم در زمان مناسب آن انجام نشود عوارض و پیامدهایی به همراه خواهد داشت که در ادامه به ذکر آن می پردازیم:
ممکن است خونی که در زیر این بافت تجمع یافته است حالت عفونی پیدا کرده و به سمت آبسه و عفونت برود که در این صورت نیازمند درمان پیچیده تری است.
وقتی درمان صورت نمی گیرد، این خون کم کم جمع می شود و در قسمت نسج اسکار و فیبروز تجمع پیدا می کند. غضروف از بین می رود و منجر به بدشکلی و دفرمیته هایی به شکل برآمدگی و فرورفتگی در گوش که همان گوش گل کلمی است می شود.
در صورتی که فرد دچار ضربه های وسیعی شده باشد و یا به هماتوم های زیادی در قسمت گوش مبتلا شده باشد موجب تنگی مجرا گوش می شود. با قرار گرفتن این هماتوم ها در سوراخ یا مجرای گوش، گاهی بروز بدشکلی هایی که در ورودی مجرای گوش اتفاق می افتد موجب تنگی مجرا می شود. این امردمی تواند در شنوایی فرد تاثیر گذار باشد و علاوه بر آن مجرا به خوبی پاکسازی نمی شود و باعث بسته شدن و یا جرم گرفتن مجرا گوش می شود.

تشخیص هماتوم لاله گوش
هماتوم لاله گوش معمولاً پس از شرح‌حال دقیق و فیزیکی متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده می‌شود. سونوگرافی می‌تواند برای ارزیابی تورم گوش و آبسه گوش مناسب باشد. اگر شدت بیماری زیاد یا آبسه گوش وجود داشته باشد، بررسی ساختارهای گوش میانی یا داخلی نیز مهم است. در این حالت می‌توان از سی‌تی‌اسکن یا MRI کمک گرفت. CT و MRI به‌طورمعمول فقط برای ارزیابی هماتوم گوش استفاده نمی‌شوند. اگر بیمار دچار کم شنوایی باشد، تشخیص افتراقی نیز ضروری است. به‌طور خلاصه، هماتوم گوش نیاز به یک تشخیص بالینی توسط پزشک دارد.

درمان گوش گل کلمی
بیماران مبتلا به هماتوم گوش را می‌توان به‌صورت سرپایی درمان کرد. زمانی که لاله گوش آسیب ببیند، گوش باید با تکه‌های یخ پر شود و فشار متوسطی روی گوش آسیب‌دیده اعمال شود. گذاشتن یخ به مدت ۱۵ دقیقه، به کاهش تورم کمک می‌کند و ممکن است از گوش گل کلمی نیز جلوگیری کند.
اگر هماتوم ایجادشده باشد، برای جلوگیری از عوارض بیشتر هماتوم گوش، پزشک گوش و حلق و بینی شما باید خون‌مردگی در لاله گوش را تخلیه کند. برای تخلیه گوش، پزشک می‌تواند از یک سوزن سوراخ‌دار استفاده کند یا یک برش کوچک ایجاد کند. هنگامی‌که هماتوم تخلیه شد، یک پانسمان فشاری اعمال می‌شود تا پوست بتواند دوباره به غضروف گوش بچسبد. برای درمان سریع‌تر، بیمار باید فعالیت بدنی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز محدود کند و به مدت ۱ تا ۲ هفته از ورزش‌های تماسی خودداری کند. گوش گل‌کلمی امکان دارد، دوباره ظاهر شود؛ بنابراین مهم است که از گوش خود حتی بعد از درمان کامل هماتوم مراقبت کنید.
۱. تخلیه هماتوم لاله گوش
زهکشی و فشرده‌سازی: برای تخلیه خون اضافی از گوش توسط پزشک متخصص، برشی در محل آسیب ایجاد می‌شود تا خون از محل جراحت خارج شود. پس از تخلیه خون‌مردگی لاله گوش، پزشک آنتی‌بیوتیک  و مسکن لازم را برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. همچنین یک پانسمان فشاری روی گوش شما قرار می‌دهد تا مطمئن شود که هماتوم کاملاً بهبود می‌یابد.
۲. جراحی هماتوم لاله گوش
بعد از ابتلا به هماتوم لاله گوش، متأسفانه گوش گل کلم همیشگی خواهد شد. اما در برخی موارد، ممکن است بتوانید با استفاده از جراحی اصلاحی، که به‌عنوان اتوپلاستی شناخته می‌شود، ظاهر گوش را دوباره به حالت طبیعی برگردانید.
در طول عمل جراحی، پزشک یک برش در پشت گوش ایجاد می‌کند. سپس مقداری از غضروف اضافی و جدید تشکیل‌شده را برمی‌دارد یا از بخیه برای تغییر شکل گوش استفاده می‌کند. ممکن است برای جراحی نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشید، اما در برخی موارد می‌توان از بی‌حسی موضعی استفاده کرد.
۳. جراحی زیبایی گوش گل کلمی
اگر می‌خواهید دوباره ظاهر طبیعی گوش را داشته باشید، یک گزینه پیش روی شما جراحی زیبایی یا اتوپلاستی است. اتوپلاستی که روش متفاوت‌تری از جراحی عمومی لاله گوش است، به تغییر شکل غضروف گوش کمک می‌کند تا ظاهر یکنواختی پیدا کند. این روش برای افرادی که از ظاهر شکل گوش خود بعد از عوارض بیماری هماتوم لاله گوش ناراضی هستند، مناسب است.

چگونه می‌توان از هماتوم گوش پیشگیری کرد؟
بهترین راه برای جلوگیری از بروز هماتوم گوش در درجه اول پیشگیری از بروز آسیب است‌. اگر ورزش‌های پر خطر مانند کشتی انجام می‌دهید لازم است که برای محافظت از خود از کلاه ایمنی استفاده کنید.
محافظت از سر و گوش در کودکان هم اهمیت زیادی دارد. اگر کودک ورزش‌های پر برخورد انجام می‌دهد، مطمئن شوید که همیشه کلاه مناسبی بر سر می‌کند که قسمت گوش‌ها را هم می‌پوشاند.
بسیار مهم است که کودک و مربی ورزشی او علائم اولیه گوش گل کلمی را به خوبی بشناسند و به سرعت اقدامات درمانی مناسب را آغاز کنند.
همچنین در مورد مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون در هنگام انجام ورزش‌های پر برخورد باید با پزشک خود مشورت کنید. داروهای رقیق کننده خطر بروز گوش گل کلمی را افزایش خواهند داد. پس جلوگیری از مصرف این داروها پیش از شرکت در این دسته از مسابقات تا حدود زیادی از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. هرگز پیش از مشورت با پزشک مصرف داروها را به صورت خودسرانه متوقف نکنید.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0