پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

استفراغ صفراوی چیست؟ چرا صفرا بالا می آوریم؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

استفراغ صفراوی چیست؟ چرا صفرا بالا می آوریم؟
استفراغ صفراوی چیست؟ چرا صفرا بالا می آوریم؟

صفرا چیست؟
صفرا مایع سبز مایل به زردی است که توسط کبد ساخته شده و در کیسه صفرا ذخیره می شود. عمدتاً با تجزیه چربی ها و تبدیل آنها به اسیدهای چرب به هضم غذا کمک می کند.
صفرا به معنی رنگ زرد و نیز به معنی زرد آب است. طعم آن تلخ و دارای املاح معدنی است، هرگاه در مجاورت هوا واقع شود تغییر رنگ می دهد و سبز رنگ می شود. گاه در بدن ته نشین می گردد و تولید سنگ صفرا می کند . این ماده در موقع وارد شدن غذا به معده ترشح می شود و در کیسه صفرا رویهم جمع می شود و پس از ورود غذا در معده روی آن ریخته می شود و عمل پانکراس وکار روده ها را تسهیل می کند هر گاه مجرای صفرا بسته شود، صفرا به وسیله کبد داخل خون شده و تولید بیماری یرقان می کند. علائم جمع شدن صفرا در معده، قی و زردی چشم و تلخی دهان و خشکی و درشتی زبان و عطش زیاد و ضعف اشتها به غذا می باشد.
صفرا از مواد زیر ساخته شده است:
    کلسترول
    نمک ها
    اسیدهای صفراوی
    بیلی روبین
    اب
    فلزات خاص

استفراغ صفراوی چیست؟
استفراغ صفراوی به معنای بیرون آمدن و استفراغ مایع صفرایی از معده است. معمولاً مایع صفرا به راحتی از کیسه صفرا به دوازده‌انگشتی جریان پیدا می‌کند و به عنوان بخشی از فرآیند هضم چربی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در برخی موارد، می‌تواند به دلیل مسدود شدن مجاری صفراوی یا وجود مشکلات در کیسه صفرا یا روده، استفراغ صفراوی رخ دهد. استفراغ صفراوی معمولاً به رنگ زرد یا سبز روشن است و ممکن است همراه با علائم دیگری مانند درد شکمی، ترشحات صفرایی در مدفوع، تهوع و سایر علائم هضمی همراه باشد.

شایع ترین علل دفع و استفراغ صفرا
در حالی که بسیاری از موارد استفراغ صفرا علت واضحی دارند، تشخیص استفراغ به علت انسداد روده یا شرایط دیگر ممکن است دشوار باشد. گاهی اوقات، تعیین علت دفع صفرا ساده است. به عنوان مثال، اگر فردی زیاد الکل مصرف کرده باشد و بعد از آن صفرا استفراغ کند، احتمالاً علت آن مصرف زیاد الکل است. با این حال، بررسی علائم دیگر می‌تواند به تعیین علت دفع و استفراغ صفرا در مواردی که علت آن مبهم است، کمک کند.
استفراغ صفرا ممکن است در هنگام خالی بودن معده فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد به آنفولانزای معده یا مسمومیت غذایی مبتلا شده باشد. همچنین اگر فرد برای ساعات زیادی غذا نخورده باشد، ممکن است که این اتفاق بیفتد. طیف وسیعی از علل دیگر وجود دارد که ممکن است باعث بروز این مشکل شوند.
طیف وسیعی از دلایل وجود دارد که چرا فرد ممکن است صفرا را بیرون بیاورد، از جمله:
    زیاده روی در نوشیدن الکل
    بیماری صبحگاهی
    رفلاکس صفرا
    انسداد روده
    زخم معده
سایر عواملی که می توانند سبب استفراغ صفراوی شوند:
اگر شما یک عمل بای پس معده داشته اید، شما ممکن است استفراغ صفراوی داشته باشید. عمل جراحی معده، هم چنین می تواند سبب ریفلاکس صفرا در بسیاری از افراد شود.
یکی دیگر از علل ریفلاکس صفرا که باعث استفراغ صفراوی است داشتن زخم معده می باشد. زخم های گوارشی با عملکرد دریچه پیلور تداخل دارند، و صفرا می تواند به معده نفوذ کند.
افرادی که کیسه صفرای خود را برداشته اند نیز ممکن است از حملات استفراغ صفراوی رنج ببرند زیرا آن ها به طور کلی بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به ریفلاکس صفرا هستند.

علائم استفراغ صفراوی
استفراغ صفراوی به دلیل رفلاکس صفرا
اگر فردی به دلیل رفلاکس صفرا استفراغ کند، احتمالاً چندین علامت دیگر نیز رخ خواهد داد، از جمله:
    درد شدید در قسمت بالای شکم
    طعم ترش در دهان
    دل درد مکرر
    سرفه یا گرفتگی صدا در گلو
    حالت تهوع
    کاهش وزن
فردی که علائم رفلاکس صفرا دارد باید با پزشک صحبت کند. پزشک ممکن است بتواند رفلاکس را تنها بر اساس توصیف علائم تشخیص دهد. اما آنها همچنین می توانند آزمایشات بیشتری را برای تعیین اینکه آیا رفلاکس صفرا است یا رفلاکس اسید تجویز می کنند.
تشخیص مناسب برای درمان رفلاکس صفرا بسیار مهم است، زیرا درمان های رفلاکس اسید برای این بیماری کارایی ندارند.
استفراغ صفراوی به دلیل انسداد روده
انسداد روده جدی است و برای جلوگیری از عوارضی از جمله سپسیس، مرگ بافت و سوء تغذیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
فردی که در حال دفع صفرا است در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کند:
    درد و گرفتگی شکم
    یبوست
    از دست دادن اشتها
    تورم شکم
    عدم توانایی در عبور گاز
علائم انسداد روده بسته به علت زمینه ای ممکن است متفاوت باشد.

تشخیص علت دفع و استفراغ صفرا
آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص علت دفع و استفراغ صفرا، عبارت‌اند از:
    سونوگرافی
    سی تی اسکن
    روش اشعه ایکس
در مورد کودکان زیر ۳ سال، شایع ترین علت انسداد روده یک بیماری جدی است که به نام انواژیناسیون شناخته می‌شود. انواژیناسیون زمانی اتفاق می‌افتد که یک قسمت از روده به یک بخش مجاور حرکت می‌کند، شبیه به عقب رفتن تلسکوپ. این عارضه باعث بروز دردی می‌شود که ابتدا قبل از اینکه ثابت شود، به صورت نوسانی بروز‌ پیدا می‌کند. کودک ممکن است بسیار رنگ پریده و خسته به نظر برسد و استفراغ کند.
اگر مصرف دارو به اندازه کافی موثر نباشد، ممکن است که انجام جراحی توصیه شود. درمان دفع و استفراغ صفرا بسته به علت آن متفاوت است. در موارد پرنوشی یا مسمومیت غذایی، تزریق مایعات داخل وریدی در بیمارستان ممکن است برای درمان علائم و پیشگیری از بروز عوارض بعدی کافی باشد.

درمان استفراغ صفراوی
درمان استفراغ صفرا بستگی به علت آن دارد. اگر به مسمومیت غذایی مبتلا هستید، ممکن است نیاز به دریافت مایعات و الکترولیت‌های داخل وریدی در بیمارستان داشته باشید. اگر به رفلاکس صفرا مبتلا هستید، پزشک ممکن است با تجویز یکی از این داروها، برنامه درمانی شما را شروع کند:
اورسودوکسی کولیک اسید
این دارو ترکیب صفرا را تغییر می‌دهد تا به راحتی در بدن شما جریان یابد. مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند اسهال ایجاد کند.
تسکین دهنده‌های اسید صفراوی
این داروها گردش صفرا را مختل می‌کنند. آنها می‌توانند عوارض جانبی مانند نفخ ایجاد کنند. اگر مصرف دارو این عارضه را کنترل نکند، گام بعدی ممکن است جراحی باشد. گزینه‌های جراحی برای درمان رفلاکس صفرا شامل بای پس معده Roux-en-Y است. از این روش برای درمان چاقی نیز استفاده می‌شود. در این جراحی، یک راه اتصالی جدید به روده کوچک ایجاد می‌شود تا از تخلیه صفرا به معده جلوگیری شود.
علاوه براین روش‌های درمانی جراحی برای رفع چسبندگی یا انسداد روده نیز انجام می‌شوند. پزشک علت انسداد را برطرف خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است قطعه‌ای از روده شما را در صورت وجود آسیب، بردارند. گزینه دیگر این است که یک لوله سیمی به نام استنت در داخل روده قرار داده شود تا ناحیه را باز نگه داشته و انسداد را برطرف کند.
سرطان کولورکتال بر اساس میزان گسترش و متاستاز سرطان درمان می‌شود. روش درمانی می‌تواند شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان‌های هدفمند باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
دفع صفرا در صورتی که علت مشخصی داشته باشد و با روش های محافظه کارانه مانند استراحت و آبرسانی مجدد برطرف شود، ممکن است نیازی به مراقبت پزشکی نداشته باشد. با این حال، هر کسی که دائماً صفرا می زند باید به پزشک مراجعه کند.
هر کسی که صفرا بالا می آورد و نشانه هایی از رفلاکس صفرا دارد باید به پزشک خود مراجعه کند.
افراد همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر علاوه بر دفع صفرا، باید به پزشک مراجعه کنند:
    درد قفسه سینه
    کاهش وزن غیر قابل توضیح
    درد شدید شکم
    ناتوانی در متوقف کردن سرفه کردن
    مشکل در تنفس
    استفراغی که شبیه تفاله قهوه است
مراقبان کودک زیر ۳ سال در صورتی که کودک هر یک از علائم زیر را داشت و صفرا می ریزد باید فوراً به پزشک مراجعه کنند:
    شکایت یا گریه از درد در امواج
    خون یا مخاط در مدفوع آنها
    بی حالی
    اسهال
    برآمدگی یا توده در شکم
    تب

پیشگیری از استفراغ صفراوی
همیشه نمی توان از استفراغ صفرا در فرد جلوگیری کرد. با این حال، تغییرات سبک زندگی می‌تواند از برخی از شایع‌ترین علل، مانند نوشیدن الکل و انتخاب رژیم غذایی نامناسب جلوگیری کند.
برای کمک به جلوگیری از استفراغ صفرا، فرد می تواند:
    مصرف الکل خود را محدود کنید و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید
    برای جلوگیری از خطر فتق، اجسام سنگین را بلند نکنید
    در صورت توصیه پزشک، کولونوسکوپی منظم انجام دهید
    از کشیدن تنباکو خودداری کنید
    انواع میوه ها و سبزیجات بخورید
    برای جلوگیری از دیورتیکولیت، غذاهای پر فیبر بخورید
    از غذاهای نپخته یا بالقوه آلوده خودداری کنید

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

      

      

      

    

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0