پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

آترزی گوش چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

آترزی گوش چیست؟
آترزی گوش چیست؟

آترزی گوش چیست؟
آترزی گوش به فقدان یا بسته شدن مجرای گوش اشاره دارد. آترزی مادرزادی گوش در 1 مورد از 10000 تا 20000 مورد تولد رخ می دهد. آترزی یک طرفه بیشتر از دو طرفه است. در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد و در برخی موارد معمولاً در گوش راست مشاهده می شود. معمولاً در موارد آترزی نیز سندرم مشاهده می شود. معمول ترین سندرم Treacher-Collins است. همچنین سندرم های دیگری نیز ممکن است مشاهده شود مانند: Goldenhar، Crouzon، Mobius، Klippel-Feil، Fanconi، DiGeorge، VATER، CHARGE و Pierre  Robin آترزی گوش در همه این سندرم ها رخ میدهد. آترزی نیز به سه دسته تقسیم می شود:
    گروه 1: کانال گوش کوچک است اما استخوانچه های گوش معمولاً نرمال یا کمی تغییر شکل یافته اند.
    گروه 2: کانال گوش وجود ندارد. فضای گوش میانی کوچک است و استخوانچه ها معمولاً به هم چسبیده و بد شکل هستند.
    گروه 3: کانال گوش وجود ندارد. فضای گوش میانی وجود ندارد یا بسیار کوچک است و استخوانچه های گوش نیز معمولا وجود ندارند.

علائم و نشانه های آترزی گوش چیست؟
آترزی شنوایی می تواند در یک یا هر دو گوش رخ دهد، اما اغلب تنها یک گوش را درگیر می کند. اگر فقط در یک گوش اتفاق بیفتد، شنوایی در گوش دیگر معمولا طبیعی است.
از آنجایی که کانال به هیچ وجه تشکیل نشده است، باز شدن گوش وجود ندارد. کودکان مبتلا به آترزی گوش نیز ممکن است موارد زیر را داشته باشند:
    گیر افتادن پوست در کانال گوش کوچک به نام کلستئاتوم
    کند شدن رشد گفتار و زبان

ریشه آترزی گوش در چیست؟
امروزه بسیاری از بیماری ها ریشه در ژنتیک دارند. علائم این بیماری ها ناشی از ناهنجاری های کروموزومی است. آترزی گوش نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته ناگفته نماند که  عدم رعایت برخی توصیه های تغذیه ای از سوی مادر نیز می تواند چنین مشکلی را برای کودک ایجاد کند. برای نمونه مصرف موادی چون تالامید می تواند سبب این بیماری شود. سرخجه مادرزادی یکی دیگر از علل آترزی گوش است که در کنار دلایل ارثی و دارویی می تواند افراد را دچار این مشکل کند.

درجات آترزی گوش
در چهار درجه مختلف تقسیم بندی می گردد. درجه 1: گوش اندکی کوچک تر از حالت نرمال است و اکثر ساختارهای گوش وجود دارند. درجه 2: قسمت هایی از گوش خارجی وجود ندارند. مجرای گوش می توند نرمال، کوچک یا کاملا بسته باشد. درجه 3: گوش خارجی وجود ندارد و به شکل یک زائده ی بادام زمینی شکل است و مجرای گوش وجود ندرد. درجه 4: آنوتیا نامیده می شود و تمام قسمت گوش خارجی و کانال گوش وجود ندارد.

آترزی شنوایی چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر نوزادی در نحوه شکل گیری گوش خارجی اش مشکل داشته باشد یا در غربالگری شنوایی نوزاد ناکام بماند، پزشکان با انجام معاینه و آزمایش های بیشتر شنوایی سایر مشکلات را بررسی می کنند.
مطالعات تصویربرداری، مانند سی تی اسکن، معمولاً تا زمانی که کودکان به 6 سالگی نزدیک‌تر شوند، انجام نمی‌شود. دلیلش این است که استخوان تمپورال اطراف گوش در اوایل زندگی رشد زیادی می کند.

درمان آترزی گوش
برای درمان این بیماری معمولا اقداماتی برای بهبود شنوایی و در سنین بالا برای بازسازی لاله گوش انجام می شود. در ابتدا آزمایشاتی برای بررسی میزان ناشنوایی انجام میشود. این تست ها شامل تست شنوایی ABR (AC و BC) می باشد. اما ادر جراحی ، آترزی گوش دو بخش متفاوت دارد. ابتدا لاله گوش بازسازی می شود و پس از بازسازی گوش، کانال گوش بازسازی می شود. باز کردن کانال گوش با کمک  جراحی برای بهبود شنوایی انجام میشود. و با توجه به خطرات و شانس تنگی مجدد کانال در همه بیماران توصیه نمی شود. بنابراین توصیه میشود با متخصص گوش، حلق و بینی با تجربه مشورت گردد. در بازسازی لاله گوش، لاله به صورت مصنوعی یا جراحی بازسازی می شود. سه روش کلی برای این کار وجود دارد. در روش اول با کمک غضروف دنده لاله گوش بازسازی می شود. یعنی با استفاده از غضروف دنده خود بیمار لاله گوش در چندین مرحله بازسازی می شود.
در روش دوم  گوش به صورت مصنوعی ساخته می شود و به کمک آهنربا به پایه قرار داده شده در استخوان گوش متصل می شوند. البته این روش فقط در مورد آترزی کامل گوش که تغییر شکل لاله گوش بسیار زیاد است استفاده می شود. اما روش نوین تری هم برای انجام این جراحی وجود دارد. در این روش آنها با کمک اسکن سه بعدی لاله گوش را اسکن می کنند و با کمک سلول های بنیادی آن را ایجاد می کنند. این روش که برای انواع ناهنجاری ها قابل استفاده است هنوز در کشور ما انجام نمی شود و در مراحل تحقیقاتی است.

اگر کودک شما دچار آترزی درجه ا است به نکات زیر دقت کنید
توجه: آترزي شكل هاي بسيار متنوعي دارد.
براي مثال ممكن است لاله گوش كاملا طبيعي باشد و حتی سوراخ کانال گوش دیده شود اما در داخل كانال گوش انسداد ديده شود و صدا به پرده گوش نمی رسد.
    اگر در حين تولد تست OAE انجام نشود امكان دارد آترزي گوش توسط والدين ديده نشود.
 نمونه اين كودكان به كرار در سال به كلينيك مراجعه مي كنند و حتي گاها زماني كه والدين كودك مراجعه مي كنند كودك 2 الي 3 سال سن دارد.
اگر کودک آترزی دو طرفه باشد، کودک باید بلافاصله از ماه یک تولد و در اسرع وقت از سمعک استخوانی استفاده کند.
اما اگر یک گوشی باشد تا ماه شش تولد می توان صبر کرد و سپس سمعک استخوانی گذاشت.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

      

      

      

    

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0