پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

معرفی رشته دامپزشکی

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

معرفی رشته دامپزشکی
معرفی رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی
دامپزشکی حرفه‌ای است که وظیفه آن مراقبت از سلامتی حیوانات و تلاش برای بهبود سلامت عمومی آنان است. دامپزشکان نسبت به تشخیص، درمان، و تحقیق در مورد شرایط و بیماری‌های حیوانات خانگی و سایر حیوانات بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.
دامپزشکی علم شناخت بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک دام و انسان است.
دامپزشکی، تخصص پزشکی مربوط به پیشگیری، کنترل، تشخیص و درمان بیماری‌های مضر بر سلامت حیوانات اهلی و وحشی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی به افراد است. دامپزشکان با نظارت و حفظ سلامت حیوانات تولیدکننده غذا، از تامین مواد غذایی مطمئن برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.
دامپزشکی جزو رشته های دکترای حرفه ای است.

دکتر دامپزشک کیست؟
دامپزشکان متخصصین پزشکی بسیار آموزش دیده‌ای هستند که سلامت و کیفیت زندگی انواع حیوانات را تأمین می‌کنند. آن‌ها از مهارت‌های حل مسئله و دانش عمیق علوم بیولوژیکی، جسمی و اجتماعی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های حیوانات و کمک به حفظ کیفیت محیط ما استفاده می‌کنند.

وظایف دامپزشک
در محیط زندگی ما بیماری‌های مشترکی مابین انسان‌ها و حیوانات وجود دارند که رشته دامپزشکی این بیماری‌ها را بررسی می‌کند.
البته رشته دامپزشکی به بررسی مراحل تولید و تضمین سلامت محصولات لبنی و گوشی هم می‌پردازد.
پزشکان دامپزشکی به حیوانات اهلی و مزرعه (و حتی گاهی وحشی) نیز اهمیت می‌دهند، بعد از بیماری به جراحی، درمانی و توانبخشی حیوانات مشغول می‌شوند
دامپزشکان برای جلوگیری و کنترل بیماری‌های منتقل شده از حیوانات به افراد با پزشکان و آژانس‌های بهداشت عمومی همکاری می‌کنند.

رشته دامپزشکی مناسب چه کسانی است؟
اگر عاشق حیوانات هستید، باید در مورد گرفتن مدرک پزشکی دامپزشکی فکر کنید.
دامپزشکی حرفه‌ای دشوار و نجیب است و نیاز به قدرت اخلاقی، ثبات و قلبی مهربان دارد.
مسئولیت‌های دامپزشکان گاهی اوقات گسترده‌تر از آن است که دامنه مسئولیت‌های یک پزشک معمولی، و سطح آن مسئولیت نیز بسیار بالا است – بنابراین بدیهی است که این حرفه نه برای همه بلکه فقط برای افرادی که سرنوشت خود را در مراقبت از حیوانات پیدا کرده‌اند

مدت زمان تحصیل در رشته دکترای دامپزشکی
مدت زمان تحصیل در رشته دامپزشکی 6 سال است. البته این دوره 6 ساله به دو بازه زمانی مختلف تقسیم می‌شود. دوره اول رشته دامپزشکی دوره پیش درمانگاهی است. داوطلبان باید در دوره پیش درمانگاهی رشته دامپزشکی 132 واحد درسی را مطالعه کنند. دانشجویان در این دوره با دروس عمومی، اصلی و تخصصی روبه‌رو می‌شوند. داوطلبان پس از این دوره باید در آزمون جامع پیش درمانگاهی شرکت کنند تا موفق به ورود مرحله دوم شوند. دانشجویانی که در این آزمون جامع قبول می‌شوند وارد دوره درمانگاهی می‌شوند.
دوره دوم رشته دامپزشکی دوره درمانگاهی است. داوطلبان باید در این دوره 90 واحد درسی را مطالعه کنند. تمامی دروس این دوره شامل دروس گروه آموزشی علوم درمانگاهی، کارآموزی و پایان‌نامه است. بنابراین داوطلبان در مدت زمان 6 سال برای کسب دکترای عمومی باید 224 واحد درسی را سپری کنند. آزمون جامع پیش درمانگاهی معمولا سالی دو بار برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند برای ورود به مرحله دوم رشته دامپزشکی در این آزمون شرکت کنند. داوطلبانی که دو بار در این آزمون رد می‌شوند امکان شرکت در مرحله دوم را ندارند و به عبارت دیگر نمی‌توانند دکترای عمومی را ادامه دهند. داوطلبان در مرحله دوم کارورزی، اینترن و پایان‌نامه را نیز سپری می‌کنند.

دروس رشته دامپزشکی
    دروس عمومی: 20 واحد
    دروس پایه: 24 واحد
    دروس اصلی: 89 واحد
    دروس تخصصی: 49 واحد
    دروس بالینی دامپزشکی: 10 واحد
    کارموزی در روستا: 6 واحد
    کارآموزی انترنی: 20 واحد
    پایان نامه و گزارش تحقیق: 6 واحد
دروس‌ پایه‌ دامپزشکی
    فیزیک‌ پزشکی‌
    بیوشیمی‌
    فیزیولوژی
    ژنتیک‌ حیوانی
    جانورشناسی‌ عمومی‌
    آمار حیاتی‌
دروس‌ اصلی‌ دامپزشکی
اصول‌ همه‌گیرشناسی‌، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، آسیب‌شناسی‌ اختصاصی‌، باکتری‌شناسی‌ عمومی‌، باکتری‌شناسی‌ اختصاصی‌ و بیماری‌های‌ باکتریایی‌، کالبدشناسی‌ پایه‌، کالبدشناسی‌ مقایسه‌ای‌، انگل‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ انگلی‌، قارچ‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ قارچی‌، ویروس‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ ویروسی‌، ایمن‌شناسی‌ و سرم‌شناسی‌، سم‌شناسی‌، فارماکولوژی‌، ماهی‌شناسی‌ عمومی‌، جنین‌شناسی‌ نظری‌، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ طیور، تکثیر و پرورش‌ ماهی‌، پرورش‌ و بیماری‌های‌ زنبور عسل‌، اصول‌ اصلاًح‌نژاد دام‌، اصول‌ هوشبری‌ نظری‌، اصول‌ کالبدگشایی‌ و نمونه‌برداری‌، اصول‌ معاینه‌ دام‌.
دروس‌ تخصصی‌ رشته دامپزشکی
بیماری‌های‌ اندام‌های‌ حرکتی‌، بیماری‌های‌ متابولیک‌ دام‌، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ کوچک‌، بیماری‌های‌ تولیدمثل‌ دام‌، بیماری‌های‌ طیور، بیماری‌های‌ ماهی‌، بیماری‌های‌ مشترک‌ انسان‌ و دام‌، رادیولوژی‌ دامپزشکی‌، جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ کوچک‌، مسمومیت‌های‌ دام‌، مامایی‌ دامپزشکی‌، کلینیکال‌ پاتولوژی‌، بهداشت‌ و صنایع‌ شیر، کنترل‌ کیفی‌ و بهداشتی‌ مواد غذایی‌، صنایع‌ مواد غذایی‌ با منشاء دامی‌ نظری‌، زبان‌ تخصصی‌.
دروس‌ بالینی‌ دامپزشکی
    عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ بزرگ‌
    عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ کوچک‌
    عملیات‌ درمانگاهی‌ مامایی‌
    عملیات‌ درمانگاهی‌ طیور
    کارآموزی
دروس کارآموزی انترنی دامپزشکی
کارورزی داخلی دام‌های بزرگ ۱ – کارورزی داخلی دام‌های کوچک ۱ – کارورزی بیماری‌های طیور ۱ – کارورزی جراحی دام‌های بزرگ ۱ – کارورزی جراحی دام‌های کوچک ۱ – کارورزی مامایی ۱ – کارورزی کالبد گشایی مرکز تشخیص – کارورزی آزمایشگاه مرکز تشخیص – کارورزی داخلی دام‌های بزرگ ۲ – کارورزی مامایی ۲ – کارورزی بیماری‌های طیور ۲ – کارورزی داخلی دام‌های کوچک ۲ – کارورزی جراحی دامهای کوچک

چگونه دکتر دامپزشک شویم؟
رشته دامپزشکی در گروه تجربی قرار دارد و برای قبولی در این رشته ابتدا باید دروس گروه تجربی را خوانده و در کنکور تجربی شرکت کنید.
با توجه به ضرایب دروس تخصصی، درس زیست شناسی مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور تجربی است. داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته دامپزشکی هستند باید به درس زیست شناسی و درس شیمی توجه زیادی داشته باشند.

کاردانی دامپزشکی
کاردانی دامپزشکی کاملا با رشته دامپزشکی متفاوت است. داوطلبان با یک رتبه پایین و گاهی اوقات بدون کنکور امکان پذیرش در رشته کاردانی را دارند. کنکور سراسری رشته دامپزشکی را به دو صورت دکترای عمومی و کاردانی دامپزشکی در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. داوطلبانی که رتبه‌های مناسبی در کنکور سراسری به دست می‌آورند امکان قبولی در رشته دکترای دامپزشکی را دارند. اما داوطلبان با رتبه پایین به راحتی می‌توانند در کاردانی دامپزشکی قبول شوند. دانشجویان دوره دکترای دامپزشکی باید به صورت 6 ساله برای کسب مدرک دکترای خود دروس مختلف را مطالعه کنند تا از این مقطع فارغ‌التحصیل شوند. اما کاردانی دامپزشکی شرایط متفاوتی دارد. دانشجویان دوره کاردانی پس از 2 سال فارغ‌التحصیل می‌شوند و برای ادامه تحصیل باید در آزمون‌های ارشد و دکتری شرکت کنند
رشته کاردانی دامپزشکی بدون کنکور نیز در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌گیرد. این موضوع به بسیاری از داوطلبان این امکان را می‌دهد تا بدون قبولی در کنکور رشته دامپزشکی را مطالعه کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد رشته کاردانی دامپزشکی به آن توجه کرد در مورد تاسیس مطب است. فارغ‌التحصیلان رشته کاردانی دامپزشکی امکان تاسیس مطب دامپزشکی را ندارد. این بدین معنی است که مجوز تاسیس مطلب دامپزشکی به فارغ‌التحصیلان کاردانی دامپزشکی داده نمی‌شود. داوطلبان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که تحصیل در رشته دامپزشکی دکترای عمومی بدون کنکور به هیچ عنوان امکان ندارد. اما کاردانی دامپزشکی این امکان را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. فارغ‌التحصیلان با مدرک دکترای عمومی امکان تاسیس مطب دامپزشکی یا داروخانه دامپزشکی را دارند. داوطلبان با مدرک کاردانی امکان فعالیت به عنوان تکنسین دامپزشک یا بهداشت یار دامپزشک را دارند.

ادامه تحصیل دامپزشکی در مقاطع بالاتر
فارغ‌التحصیلان دوره دکترای عمومی دام پزشکی می‌توانند بر حسب علاقه در بیش از ۱۴ گرایش تخصصی مختلف در علوم دام پزشکی (آسیب‌شناسی، انگل شناسی، میکروبیولوژی، کلینیکال پاتولوژی، علوم تشریحی، بیماری‌های طیور، بیماری‌های داخلی دام بزرگ، بیماری‌های داخلی دام کوچک، جراحی، رادیولوژی، بیماری‌های ماهی و آبزیان، بهداشت مواد غذایی، مامائی و بیماری‌های تولید مثل و …) و همچنین علوم پایه پزشکی و بیوتکنولوژی ادامه تحصیل بدهند.

آینده شغلی دامپزشکی
فارغ‌ التحصیلان‌ رشته دامپزشکی‌ می‌توانند در مراکز مختلفی‌ از جمله‌ شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، شرکت‌های‌ تولید مواد غذایی‌ با فرآورده‌های‌ دامی‌، سازمان‌ دامپزشکی‌، مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌ رازی‌، واحدهای‌ دامپروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و آزمایشگاه‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌های‌ دامی‌ و بیماری‌های‌ انسانی‌، شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی، اشتغال به کارهای درمانی در بخش‌های طیور، آبزیان، دام‌های بزرگ، دریافت مجوز و تأسیس داروخانه دامپزشکی، راه‌اندازی مـراکـز مشـاوره و دامـداری و طیور، فعالیت در کارخانه‌های مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس سازی، و … مشغول به‌کار شوند.
همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند برای تاسیس کلینیک دامپزشکی اقدام نمایند و به معالجه حیوانات بیمار بپردازند.

شرایط تاسیس مطب دامپزشکی
برخی از داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به فکر تاسیس مطب دامپزشکی یا تاسیس داروخانه دامپزشکی هستند. دامپزشکانی که به دنبال تاسیس داروخانه دامپزشکی هستند باید مدرک دکترای عمومی دامپزشکی را داشته باشند. این بدین معنی است که حداقل مدرک برای تاسیس یک مطب یا داروخانه دامپزشکی داشتن حداقل دکترای عمومی است. دامپزشکان برای تاسیس داروخانه باید کارت عضویت در سازمان نظام پزشکی را داشته باشند. دامپزشکان آقا باید همراه با موارد بالا کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نیز به همراه داشته باشند. البته این موارد برای تاسیس داروخانه یا مطب کافی نیستند. متقاضیان باید امتیازات کافی برای تاسیس مطب نیز داشته باشند. هر شهر و شهرستانی دارای یک امتیاز مشخص برای تاسیس داروخانه است. به عنوان مثل حد نصاب امتیاز شهر تهران 1200 است. دامپزشکان با توجه به مدارک خود نیز امتیازاتی را کسب می‌کنند. شما می‌توانید در قسمت زیر با امتیازات تاسیس داروخانه دامپزشکی بیشتر آشنا شوید:
لیست امتیازات مدارک تحصیلی
    دکتری عمومی دامپزشکی DVM: 50 امتیاز
    دکتری عمومی به همراه تحصیلات تکمیلی در گرایش‌های دارویی یا بالینی دامپزشکی MPH , MSC , MPVM : 100 امتیاز
    دکتری عمومی به همراه تحصیلات تکمیلی در گرایش‌های دارویی یا بالینی دامپزشکی MSC :150 امتیاز
    دکتری عمومی به همراه تحصیلات تکمیلی در سایر گرایش‌های دامپزشکی DVSC . PH.D: 200 امتیاز
    دکتری عمومی به همراه تحصیلات تکمیلی در گرایش‌های دارویی یا علوم بالینی دامپزشکی DVCC , PH.D: 250: 250 امتیاز
لیست امتیازات سابقه کار
    سابقه کار دامپزشکی در تهران: 35 امتیاز
    سابقه کار دامپزشکی در کلان شهرها: 40 امتیاز
    سابقه کار دامپزشکی در مراکز استان‌ها: 45 امتیاز
    سابقه کار دامپزشکی در شهرستان‌ها: 55 امتیاز
    سابقه کار دامپزشکی در سایر شهرها: 60 امتیاز
    سابقه کار دامپزشکی در شهرهای کمتر توسعه یافته: 70 امتیاز
لیست امتیازات بومی
    بومی بودن در استان مورد درخواست مجوز: 50 امتیاز
    بومی بودن در استان و شهرستان مورد درخواست مجوز: 100 امتیاز
لیست امتیازات سابقه ایثارگری
    رزمندگان با ارائه گواهی : به ازای هر ماه 20 امتیاز
    جانبازان با ارائه گواهی: 50 امتیاز
    آزادگان با ارائه گواهی: به ازای هر ماه اسارت 20 امتیاز
    خانواده شهدا با تایید بنیاد شهید: فرزند، همسر، پدر و مادر شهید 300 امتیاز
    خانواده شهدا با تایید بنیاد شهید: خواهر و برادر شهید 150 امتیاز
لیست امتیازات آموزشی
    شرکت در دوره‌های دامپزشکی، هر روز 5 امتیاز : حداکثر امتیاز 100
    حضور در کنگره، سمینار و سمپوزیوم‌های دامپزشکی، هر روز 4 امتیاز: حداکثر 80 امتیاز
    ارائه مقاله (سخنرانی)، هر مقاله 7 امتیاز: 35 امتیاز
    ارائه مقاله (پوستر)، هر مقاله 5 امتیاز: 25 امتیاز
    چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات علمی ترویجی، هر مقاله 5 امتیاز: حداکثر 25 امتیاز
    چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات علمی پژوهشی، هر مقاله 7 امتیاز: حداکثر 35 امتیاز
    چاپ مقاله دامپزشکی در نشریات دارای نمایه بین‌المللی مثل ISI، هر مقاله 10 امتیاز: 50 امتیاز
    تدریس در دوره‌ها و کارگاه‌ها، هر روز 7 امتیاز: 70 امتیاز
    چاپ کتاب دامپزشکی در حوزه دارو و درمان (تالیف)، هر جلد 30 امتیاز: حداکثر 90 امتیاز
    چاپ کتاب دامپزشکی در سایر حوزه‌ها هر جلد 20 امتیاز: 60 امتیاز
    چاپ کتاب دامپزشکی در حوزه دارو و درمان (ترجمه) ، هر جد 15 امتیاز: 45 امتیاز

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0