پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

متخصص تغذیه کیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

متخصص تغذیه کیست؟
متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه کیست؟
متخصصان تغذیه افرادی هستند که اطلاعات کاملی درباره تاثیرات غذا و نوع تغذیه بر سلامت و رفاه انسان در سطح فردی یا جمعی دارند. این افراد حتی اثر رژیم غذایی بر حیوانات را مورد بررسی قرار می‌دهند و به صورت تخصصی در این حوزه تحصیل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که اطلاعات تئوری برای ارائه یک برنامه غذایی خوب کافی نیست. یعنی متخصصان باید علاوه بر اطلاعات تئوری، تجربیات گوناگونی در زمینه برنامه‌ریزی غذایی داشته باشند.
 بخشی از این اطلاعات تجربی، با تحصیل در مقطع تخصص به دست می‌آید. اما برای بدست آوردن تجربیات بیشتر، متخصص باید در مراکز درمانی شروع به کار کرده و با افراد مختلف تعامل داشته باشد. تمامی افراد اعم از بیماران و افراد سالم می‌توانند برای دریافت برنامه رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی خود، به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. این پزشکان ابتدا عادات غذایی شما را ارزیابی می‌کنند. سپس غذاهایی که با عادات غذایی شما سازگاری داشته باشد را پیشنهاد می‌کنند.

اهمیت تخصص و دانش تغذیه
مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین نیاز هر فرد خوراک است، که علم تغذیه انسان را برای رسیدن به یک برنامه غذایی مفید و حساب شده یاری می‌کند. نیاز و توجه افراد به متخصص تغذیه زمانی آشکار شد که جامعه و همچنین افراد آن جامعه به اهمیت تغذیه بر طول عمر و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح پی بردند.

وظایف متخصصین تغذیه
متخصصین تغذیه باید بر اساس وضعیت افراد مانند کودکان، بزرگسالان، میانسالان، چاق و لاغر بودن آن ‌ها و داشت بیماری و موارد دیگر، میزان و نوع تغذیه را تعیین کنند. در برخی مواقع افراد دارای بیماری ‌های خاص از قبیل بیماران کلیوی، دیابتی و سرطانی هستند. بنابراین به دلیل شرایط حساس و خاص باید یک برنامه غذایی تعیین شده داشته باشند که متخصصین تغذیه این کار را به راحتی انجام می‌دهند.
معمولا دکتر تغذیه وظایف زیر را برعهده دارد:
    ارزیابی نیازهای تغذیه‌ای و بهداشتی بیماران
    مشاوره دررابطه‌با تغذیه و عادات غذایی سالم
    ارائه برنامه غذایی و تغذیه‌ای با درنظرگرفتن ترجیحات و بودجه بیمار
    ارزیابی اثرات برنامه غذایی در طولانی‌مدت
    اطلاع از آخرین تحقیقات علم تغذیه برای تبدیل آنها به توصیه‌های عملی.

متخصص تغذیه چگونه عمل میکند؟
شاید بتوان گفت که کار اصلی متخصصین تغذیه نیز تعیین همان رژیم غذایی براساس شرایط موجود یک فرد می‌ باشد. متخصص تغذیه میزان کالری، ارزش غذایی، میزان ویتامین و املاح موجود در خوراکی‌ها را تعیین می‌کند و به فرد برای رسیدن به جسمی سالم کمک می‌کند.
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که، متخصصین این رژیم غذایی را بر چه اساسی برای فرد مورد نظر تعیین می‌کنند. زمانی که شما به متخصصین تغذیه مراجعه می‌کنید از شما می‌‌خواهد که لیستی از برنامه غذایی روزانه خود را به او ارائه دهید و دکتر تغذیه نیز بر اساس همان عادت غذایی یک رژیم مناسب را برای شما می‌نویسد. کار دیگر متخصصین دادن انگیزه به فرد است به‌خصوص افرادی که چاق هستند و می‌خواهند وزن کم کنند و همچنین دادن برنامه منظم و دستورالعمل‌هایی با ارزش غذایی بالا است. اما در این میان کسانی نیز  هستند که به دنبال رژیم غذایی برای افزایش وزن می‌باشند. به طور معمول برای افزایش وزن، متخصصین تغذیه غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ها را توصیه می‌نمایند.

در چه مواقعی باید به پزشک تغذیه مراجعه کرد؟
به طور کلی در هنگام بروز مشکلات گوارشی و بروز کمبودها و یا اختلالاتی ناشی از تغذیه نادرست و سایر بیماری‌ها می‌توان به متخصص تغذیه مراجعه نمود. موارد زیر مثال‌هایی در این باره هستند:
    هر شخص باید در روز یک یا دو بار حرکات روده داشته باشد اگر، شما از آن دسته افرادی هستید که، یک روز کامل را بدون رفتن به توالت به پایان می‌رسانید باید حتماً به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
    اگر رژیم غذایی غلط و نادرستی دارید به عنوان مثال زمانی که، به طور نا منظم چاق یا لاغر می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید و با گرفتن یک برنامه غذایی اصولی سلامتی را به خود هدیه دهید.
    کسانی که سوزش معده یا رفلکس معده دارند بهتر است به پزشک تغذیه مراجعه کنند این متخصصان می‌توانند به این افراد کمک شایانی بکنند.
    کاهش یا افزایش اشتها می‌تواند دلیل خاصی داشته باشد، متخصص تغذیه با همکاری پزشکان می‌توانند علت و درمان این عارضه را پیدا کنند.
    بالا بودن کلسترول می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین با کمک رژیم غذایی کلسترول بدنتان را به طور چشمگیری کاهش دهید.
    اگر برنامه ورزشی و غذایی صحیحی دارید اما وزن کم نمی‌کنید بهتر است با متخصص تغذیه صحبت کنید.
    زمانی که پرخوری می‌کنید و اشتهای کاذب دارید به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
    در زمان بارداری نیز باید به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا یک برنامه غذایی مفید با ارزش غذایی کامل داشته باشید.

چگونه متخصص تغذیه شویم؟
کسانی که به این رشته علاقه دارند، می توانند در رشته علوم تغذیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند. پزشکان عمومی علاقه مند به این رشته نیز می توانند با طی کردن دوره تخصصی علوم تغذیه وارد این حرفه شوند.
در واقع این رشته دارای دو شاخه می باشد که شامل موارد زیر می باشد:
    تغذیه گروه های مختلف جامعه اعم از نوجوانان، معلولین، کودکان و سالمندان
    تغذیه بالینی، که شامل تغذیه و مشاوره غذایی بیماران بستری و سرپایی می باشد.

فوق تخصص های تغذیه
برخی از متخصصان تغذیه در یک زمینه خاص فوق‌تخصص دریافت کرده و می‌توانند در مواردی مانند تغذیه کودکان، سالمندان یا ورزشکاران با تخصص بسیار بالاتری کمک کنند.
    متخصص تغذیه ورزشی: ورزشکاران و افراد فعال می‌توانند با راهنمایی این متخصص عملکرد ورزشی خود را افزایش دهند.
    دکتر تغذیه کودکان: این متخصصان برای ارتقا سلامت و داشتن رژیم غذایی مطلوب نوزادان، کودکان و نوجوانان تخصص لازم را دریافت کرده‌اند.
    متخصص تغذیه سالمندان: تغذیه ایمن و مؤثر برای ارتقا کیفیت زندگی و سلامت افراد مسن ضروری است. این متخصصان برای مدیریت بیماری‌ها و سلامت افراد سالمند دارای تخصص هستند.

فرصت های شغلی متخصص تغذیه و رژیم درمانی
پزشک متخصص رژیم درمانی و تغذیه، می توانند پس از گرفتن تخصص خود در بیمارستان ها و درمانگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات مواد غذایی و… استخدام شوند. همچنین او می تواند در ورزشگاه ها مشغول به کار شده و برای ورزشکاران در باشگاه های ورزشی و کارگران در کارخانه ها رژیم های غذایی متناسب با شرایط آن ها برایشان تهیه کند. یک متخصص تغذیه، در صورت داشتن سرمایه و تجربه لازم، می تواند برای خود به طور مستقل دفتر مشاوره تغذیه و رژیم درمانی راه اندازی کند.
از وضعیت بازار کار و استخدام متخصصین تغذیه آمار دقیق و مشخصی در دسترس نیست اما با توجه به زیاد شدن اهمیت تغذیه در جامعه و تاثیر آن بر روی سلامت افراد مختلف، لزوم رعایت رژیم غذایی در بیماران و مسایل مربوط به درمان چاقی و لاغری پیش بینی می شود بازار کار بسیار مناسبی پیش روی متخصصان تغذیه باشد.

____________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

       

       

       
       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0